Sygefraværspolitik

Med en sygefraværspolitik kan du formulere virksomhedens holdning og retningslinjer til sygefravær for at skabe klarhed for alle om, hvilke regler der gælder, og hvordan procedurerne er.

Hvorfor lave en sygefraværspolitik? Formålet med en sygefraværspolitik er at kommunikere virksomhedens holdning og retningslinjer til sygefravær for at skabe klarhed for alle ansatte om, hvilke regler der gælder, og hvordan procedurerne er. I stedet for en sygefraværspolitik vil nogle også kalde det retningslinjer eller guidelines.  

Hvem skal inddrages? Det er vigtigt at inddrage medarbejdere og sikkerheds- og tillidsrepræsentanter undervejs i processen, når I laver en sygefraværspolitik.

Hvad skal en sygefraværspolitik indeholde? Hvad den helt konkret skal indeholde, afhænger af forholdene i jeres virksomhed.

Her er nogle helt centrale elementer, som du kan overveje:

  • Hvordan, hvornår og hos hvem melder man sig syg?
  • Hvornår er det relevant at indkalde en medarbejder til en sygefraværssamtale?
  • Hvilken kontakt skal der i sygeperioden være til medarbejderen?
  • Hvordan kan lederen bedst støtte medarbejderen?
  • Hvordan kan kollegerne støtte medarbejderen?
  • Hvornår inddrager I tillidsrepræsentant, personaleansvarlig, læge, jobcenter?
  • Hvilken støtte kan I tilbyde den sygemeldte - fx hjælp til behandling, supervision?

Har du spørgsmål til jeres sygefraværspolitik?

Du er meget velkommen til at tage kontakt til vores konsulenter, som sidder klar til at hjælpe jer i mål. Det er gratis at spørge vores konsulentteam til råds. 

Din medarbejder er syg, hvad gør du?

Se, hvad du har pligt til at gøre, og hvad du kan vælge at gøre for at støtte medarbejderen.

Vi guider dig
Viden og baggrund

Hold kontakt til den syge medarbejder

Hold kontakten til en sygemeldt medarbejder, hvis sygemeldingen strækker sig over en længere periode. Det giver klarhed for både leder og medarbejder.

Læs mere