Styrk den opsøgende kontakt til virksomheder

I mange jobcentre er der konsulenter, som har et mere generelt virksomhedsopsøgende fokus.

Her er det særligt vigtigt, at konsulenterne fortæller om alle muligheder for samarbejdet med jobcentret – både om den ordinære rekruttering men også om mulighederne og behovet for et mere rummeligt fokus ved praktikker og ansættelser på få timer til de mange ledige, der har behov for det. Altså at virksomhederne hører om alle muligheder for samarbejde mellem jobcentre og virksomheder.

Men det er lige så vigtigt at få delt viden om virksomhederne internt i jobcentret, sådan at alle konsulenter løbende bliver opdateret med viden om det lokale arbejdsmarked og dets behov.

Det er stadig under haldelen af landets virksomheder der samarbejder med jobcentrene, så der er et stort uopdyrket behov og mulighed i styrket opsøgende kontakt.

Styrk din tilgang til den opsøgende kontakt til virksomheder

Mangler du værktøjer til, hvordan du som opsøgende medarbejder med virksomhedskontakt kan skabe det gode match mellem virksomheden og den ledige, eller hvordan du kan finde det lokale potentiale? 

Download Cabis inspirationskatalog til jobcentre:

Samarbejdet med små virksomheder om udsatte ledige

Når du har fundet en række små virksomheder, som dit jobcenter eventuelt kan samarbejde med, er næste skridt at sætte sig ind i virksomhedens behov, rutiner og eventuelle spørgsmål. På den måde laver du bedre match mellem borger og virksomhed.

Indhent viden om virksomheden, før du kontakter den

Download værktøjet: Bliv skarp på, hvad du skal indhente viden om

Hent værktøjet

Tip! Gem filen og skriv dine noter direkte i pdf'en.

Metode og værktøj

Værktøjer til fagprofessionelle

Her finder du værktøjer indenfor den forenklede beskæftigelsesindsats, integrationsarbejdet, progressionmåling, samtalen med borgeren og meget mere

Se værktøjer til fagprofessionelle