Gå til primært indhold Gå til footer indhold
  1. Forside
  2. Temaer
  3. Sygefravær
  4. 6 trin til et lavere sygefravær
  5. Ejerskab

TRIN 2: EJERSKAB

Sådan får du medarbejderne til at tage ejerskab

Kulturen på arbejdspladsen i forhold til fravær har stor betydning for selve fraværet men også på, hvordan vi taler og handler på fravær. Dialog er nøgleordet. 

Vær tydelig omkring formålet med sygefraværsindsatsen

Når sygefraværsindsatsen skal effektueres i hverdagen, er det helt centralt, at alle tager ejerskab, kender deres rolle og kan se både mening og formål med indsatsen. 

TRIO-samarbejdet er en vigtig brik i sygefraværsindsatsen

Det er ikke kun medarbejderne, der skal tage ejerskab. 

Det er vigtigt, at der er en løbende og tæt dialog mellem leder, tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant, TRIO. 

TRIO’en kan mødes og drøfte de spørgsmål, der har betydning for løsning af kerneopgaven og trivslen på arbejdspladsen.

Tydelig rollefordeling

Ansvaret er fælles, men rollerne forskellige omkring håndtering af sygefravær.

Brug skemaet (Word) her til at få overblik over, hvilken rolle den enkelte medarbejder har.

Inspiration

Se et eksempel på, hvordan I kan udfylde skemaet.

Arbejd med kulturen, sådan gør du

Som leder bør du sørge for at udvikle en kultur på arbejdspladsen, der skaber god trivsel, fremmer nærværet og sikrer, at man støtter op om hinanden. Hvordan er kulturen fx hos jer omkring sygdom?

Hvor syg er man, når man sygemelder sig på jeres arbejdsplads? Hvordan rummer I kolleger, som møder op uden at være helt på toppen? Går man i vejen, eller er der andre opgavetyper, man kan løse i jeres organisation, hvis man har en 'off-dag'?

De procedurer er det dit ansvar som leder at skabe dialog og klarhed omkring, så der ikke opstår usikkerhed og forvirring. Du skal være klar over, hvilken kultur der kendetegner arbejdspladsen, og hvordan den påvirker fraværet.

Arbejdspladskultur er andet og mere end sygefravær. Helt overordnet handler det om omgangsformer og relationer til hinanden. Disse parametre er afgørende for måden, I forebygger og håndterer sygefravær på i virksomheden.

Overvej følgende spørgsmål:

  • Har vi en åben og konstruktiv dialog om de ting, der kan føre til fravær?
  • Taler vi hinanden hjem under dynen eller på arbejde?
  • Skal vi gå syge på arbejde for at være en del af fællesskabet?
  • Er vores arbejdspladskultur præget af tillid eller mistillid til de sygemeldte?
  • Opfattes kontakt til den sygemeldte som omsorg eller kontrol?

PUBLIKATION

Skab fremmøde med sund arbejdskultur

Tag fat om arbejdspladskulturen, når du vil have lavt sygefravær og højt fremmøde på arbejdspladsen. Det betaler sig både for virksomheden, kollegerne og medarbejderne selv. Hent inspiration og redskaberne i denne helt nye pjece fra Cabi. Læs publikationen

Værktøjer

Fravær/nærværsspil

Få gang i dialogen om sygefravær. Spillet giver mulighed for at drøfte viden om og holdninger til fravær og nærvær. Se værktøj

Fravær/nærværsmatrix

Som start på en proces, hvor nærvær skal i fokus, må man i fællesskab forholde sig til, hvad begrebet dækker. Anvend fravær/nærværsmatrixen her på siden som redskab til at få gang i dialogen. Se værktøj

Arbejd med kulturen

Som leder bør du sørge for at udvikle en kultur på arbejdspladsen, der skaber god trivsel, fremmer nærværet og sikrer, at man støtter op om hinanden. Se værktøj

Screeningsværktøj HUSET

HUSET er et dialog- og screeningsværktøj, som findes i to versioner. Find dén, der passer ind i jeres organisation og få et hurtigt overblik over styrker og svagheder i jeres sygefraværsindsats. Kom i gang med det samme, gå til værktøjet. Prøv screening

Vidste du, at...

det fysiske og psykiske arbejdsmiljø er årsagen til ca. 30 % af alle sygemeldinger.


Kilde: Videnscenter for arbejdsmiljø.

Gå til trin 3: Har I styr på statistikken?

Når I har forholdt jer til, hvordan I skaber tydelighed omkring roller og formål med jeres sygefraværsindsats er næste skridt at dykke ned i den data og viden, I allerede ligger inde med om jeres sygfravær.

Gå til trin 3: Data

Gå til trin 4: Redskaber  
Gå til trin 5: Rutiner  
Gå til trin 6: Trivsel

<-- Gå til trin 1: Ledelse

SPØRG CABI

Har du spørgsmål?

Så spørg Cabi!

| Denne service er gratis for dig, fordi Cabi får offentlige midler på finansloven

Ane Baun Baier
HR-ansvarlig og konsulent
HR-aktiviteter | Rekruttering | Kompetenceudvikling | Organisations- og lederudvikling | APV | Sygefravær | Bæredygtigt arbejdsmarked | Arbejdsmiljø
Birgitte Poulsen
Chefkonsulent
Forebyggelse og håndtering af sygefravær og stress | Organisationsudvikling | Ledelse | "Den svære samtale" | Arbejdspladskultur | Trivsel og psykisk arbejdsmiljø
Helle Winding
Seniorkonsulent
Trivsel | Sygefravær | Lederudvikling | Forretningsudvikling | Seniorer | Organisationsforandring | Coaching | Procesforløb | Facilitering
Lone Slothuus Nordsof
Konsulent
Trivsel og psykisk arbejdsmiljø I Forebyggelse og håndtering af sygefravær | Organisationsforandringer | Arbejdspladskultur | Facilitering
Marlene Fabrin
Seniorkonsulent
Trivsel | Sygefravær | Fastholdelse | Forebyggelse | Stress | Sparring I Tidlig indsats