- Hvilke behov har målgruppen i forhold til virksomhedspraktikken?
- Overvej, hvilke brancher, virksomhedstyper og størrelser der kunne være interessante at få i tale
-
Det kan dreje sig om virksomheder, som mangler arbejdskraft, virksomheder som har opgaver der egner sig til at introducere til arbejdsmarkedet eller virksomheder hvor kulturen er rummelig ift. personer med særlige udfordringer
- Er der bestemte typer af virksomheder, det lykkes hos?
- Er det i særlige sammenhænge, at det lykkes?
- Er der noget unikt i den måde I som job- og virksomhedskonsulenter agerer overfor virksomhederne, når det lykkes? Det kunne være mere opfølgning og tilstedeværelse, eller at det er nogle bestemte personlige relationer, der opstår.
- Hvad kan virksomheden forvente af samarbejdet med jobcentret?
- Hvad forventer I af virksomheden?
- Planlæg, hvem der gør hvad, hvornår og hvordan.
- Lav evt. en skabelon til en gensidig samarbejdsaftale/partnerskabsaftale.
- Lav en runde, hvor hver enkelt fortæller om én virksomhed, hvor samarbejdet omkring en praktikant er gået rigtig godt.
- Læg i særlig grad vægt på, hvad det var i virksomheden, der gjorde, at det blev en succes.
- Læring – er der særlige kendetegn ved succesvirksomhederne?