- Forside
- Temaer
- Sygefravær
- Fraværssamtalen
Sygefraværssamtalen
Sygefraværssamtalen er den eller de samtaler, du som leder tager med en medarbejder, der er blevet syg. Formålet er primært at afkorte en sygeperiode mest muligt, men kan også være at mindske risikoen for gentagne sygeperioder.
Men hvordan kontakter du bedst medarbejderen inden sygesamtalen? Og hvad skal du være opmærksom på, når I taler om sygefravær? Få en masse gode råd her.
Sygefraværssamtale og regler
Som arbejdsgiver er du, ifølge reglerne, forpligtet til at afholde en sygefraværssamtale med en sygemeldt medarbejder senest fire uger efter første dag med fravær. Målet er i fællesskab at finde gode løsninger.
SKABELON
Invitation til sygesamtalen
Forud for samtalen skal du invitere medarbejderen. Der er ingen krav til, hvad invitationen skal indeholde.
Hent inspiration i skabelonen herunder og download den, så du selv kan udfylde den.
Skabelonen er en Word-fil.
PUBLIKATION
Når samtaler med medarbejdere er svære
Få viden og værktøjer til at gøre de svære samtaler (lidt) lettere! Se publikationenPUBLIKATION
Tag hånd om trivslen!
Værktøjer og tips til at arbejde med trivsel i små og mellemstore virksomheder. For ledere og mellemledere. Læs publikationenBrug sygesamtalen til at forebygge og tage hånd om sygefravær
Udover at tage en fraværssamtale med en medarbejder, der har været syg i længere tid, så kan samtalen også bruges til at forebygge, at en medarbejder ryger ud i et længere sygdomsforløb fx på grund af stress.
Brug samtalen til at tage hånd om problemer, hvor der er noget på spil. Det kan være situationer som:
- stress-symptomer
- et drypvis sygefravær
- mistanke om misbrug
- konflikter mellem medarbejdere eller
- langtidssygemeldinger.
Fraværssamtaler er et vigtigt udtryk for den kultur, der er på en virksomhed. Det skal helst være en kultur, som klart signalerer, at det er væsentligt, at medarbejderen er på arbejde.
Den mest optimale kultur er den, hvor hver enkelt medarbejder ved, at det har stor betydning for virksomheden og fællesskabet, om han eller hun er der eller ej.
Brug jeres sygefraværspolitik
Mange virksomheder har allerede en sygefraværspolitik, en praksis eller nogle guidelines, der kan tages udgangspunkt i, når der opstår behov for at afholde en fraværssamtale.
Tydelig formulering af virksomhedens holdning til sygefravær skaber klarhed for alle om, hvilke regler der gælder, og hvordan procedurerne er.
Har I ikke nedskrevne guidelines eller en sygefraværspolitik? Så har vi lavet en guide til, hvordan I gør.
SPØRG CABI
Har du spørgsmål?
Så spørg Cabi!
| Denne service er gratis for dig, fordi Cabi får offentlige midler på Finansloven |