Ane Baun Nielsen
HR-ansvarlig og konsulent
HR-aktiviteter | Rekruttering | Kompetenceudvikling | Organisations- og lederudvikling | APV | Sygefravær | Bæredygtigt arbejdsmarked | Arbejdsmiljø
2426 7479ane@cabiweb.dkSygefraværssamtalen er den eller de samtaler, du som leder tager med en medarbejder, der er blevet syg. Formålet er primært at afkorte en sygeperiode mest muligt, men kan også være at mindske risikoen for gentagne sygeperioder.
Men hvordan kontakter du bedst medarbejderen inden sygesamtalen? Og hvad skal du være opmærksom på, når I taler om sygefravær? Få en masse gode råd her.
Som arbejdsgiver er du, ifølge reglerne, forpligtet til at afholde en sygefraværssamtale med en sygemeldt medarbejder senest fire uger efter første dag med fravær. Målet er i fællesskab at finde gode løsninger.
Forud for samtalen skal du invitere medarbejderen. Der er ingen krav til, hvad invitationen skal indeholde.
Hent inspiration i skabelonen herunder og download den, så du selv kan udfylde den. Skabelonen er en word-fil.
Få viden og værktøjer til de svære samtaler
I denne publikation finder du tips og værktøjer til, hvordan du kan blive bedre til at forberede, navigere i og følge op på en svær sygesamtale.
Udover at tage en fraværssamtale med en medarbejder, der har været syg i længere tid, så kan samtalen også bruges til at forebygge, at en medarbejder ryger ud i et længere sygdomsforløb fx på grund af stress.
Brug samtalen til at tage hånd om problemer, hvor der er noget på spil. Det kan være situationer som:
Fraværssamtaler er et vigtigt udtryk for den kultur, der er på en virksomhed. Det skal helst være en kultur, som klart signalerer, at det er væsentligt, at medarbejderen er på arbejde.
Den mest optimale kultur er den, hvor hver enkelt medarbejder ved, at det har stor betydning for virksomheden og fællesskabet, om han eller hun er der eller ej.
Her kan du læse mere om, hvad du som leder skal være opmærksom på i forhold til kulturen på jeres arbejdsplads
Mange virksomheder har allerede en sygefraværspolitik, en praksis eller nogle guidelines, der kan tages udgangspunkt i, når der opstår behov for at afholde en fraværssamtale.
Tydelig formulering af virksomhedens holdning til sygefravær skaber klarhed for alle om, hvilke regler der gælder, og hvordan procedurerne er.
Kontakt vores erfarne rådgivere og få hjælp til udfordringer med sygefravær på arbejdspladsen.
| Denne service er gratis for dig, fordi Cabi får offentlige midler på Finansloven |
Ane Baun Nielsen
HR-ansvarlig og konsulent
HR-aktiviteter | Rekruttering | Kompetenceudvikling | Organisations- og lederudvikling | APV | Sygefravær | Bæredygtigt arbejdsmarked | Arbejdsmiljø
2426 7479ane@cabiweb.dkBirgitte Poulsen
Chefkonsulent
Forebyggelse og håndtering af sygefravær og stress | Organisationsudvikling | Ledelse | "Den svære samtale" | Arbejdspladskultur | Trivsel og psykisk arbejdsmiljø
2293 7666bpo@cabiweb.dkHelle Winding
Konsulent
Trivsel | Sygefravær | Lederudvikling | Forretningsudvikling | Organisationsforandring | Coaching | Procesforløb | Facilitering
2084 2090win@cabiweb.dkMarlene Fabrin
Seniorkonsulent
Trivsel | Sygefravær | Fastholdelse | Forebyggelse | Stress | Coaching
2234 3965fab@cabiweb.dkFå viden og værktøjer til at gøre de svære samtaler (lidt) lettere!
Gå til publikationenVærktøjer og tips til at arbejde med trivsel i små og mellemstore virksomheder. For ledere og mellemledere.
Gå til publikationenVi arbejder for et socialt ansvarligt arbejdsmarked, hvor mennesker og virksomheder lykkes.
Læs mere{{TEASER}}
{{DATE}}, {{ADRESS}}
{{EXTRADATES}}
{{NAME}}
{{JOBTITLE}}