Samtaler én til én – nærværende ledelse i en tid med forandringer

Samtaler én til én med medarbejderne, i denne COVID-19 tid, er særlig vigtig at prioritere.

Vi anbefaler, at man holder løbende, struktureret samtaler. Dels for at vedligeholde den gode, nære kontakt, dels for at vedligeholde/ skabe tillid i en anderledes situation og som sikring for, at bl.a. arbejdsopgaverne og forventningsniveauet er afstemt. Ligeledes er det en investering ind i tilbagevendelse efter krisen. 

Hent skema og udfyld

Som arbejdsplads har I lige nu nogle betingelser, som følge af nedlukningen af store dele af Danmark, der med stor sandsynlighed er en større forandring i forhold til jeres normale rutiner.

Det er vigtigt at anerkende den forandring, og at det mange steder ikke er muligt at skabe det nærvær, som den uformelle dialog ellers kan være med til at skabe.

Brug skemaet her til at skabe den gode dialog. 

Download skemaet her:

Skemaet er lavet i en særlig COVID-19 særudgave

Sådan forebygger I stress på arbejdspladsen

Stress kan påvirke din virksomheds kerneforretning og sætte den enkeltes trivsel på arbejdspladsen under pres.

Når vi forebygger stress, kræver det, at vi går langt mere strategisk til værks og kigger på en virksomheds grundvilkår og stressens vækstbetingelser frem for på den enkelte medarbejder. Cabi har udviklet et dialogværktøj, som hjælper dig og din virksomhed godt på vej ved forebyggelse af og håndtering af stress. Du finder værktøjet her

Stress handler for mange virksomheder om at håndtere og forebygge stress hos specifikke medarbejdere ved fx at tilbyde kurser i mindfulness, nedsat arbejdstid eller hjælp til prioritering af opgaver.

Disse tiltag er vigtige i den konkrete situation, men de forebygger ikke stress.

Hvis man for alvor vil stress til livs, gælder det om at skifte fokus til en mere strategisk og forebyggende indsats omkring stress på virksomheden.

Håndtering af stress, download vores e-bog 

Hent vores gratis e-bog om stress, og kom i gang med at forebygge og håndtere arbejdsrelateret stress på jeres arbejdsplads allerede i dag.

Download

Vidste du, at

13,6 % af de beskæftigede føler sig hele tiden eller ofte stressede - indenfor en 2 ugers periode

  • 54,4 % angiver udelukkende arbejdet som stresskilde
  • 40,5 % angiver kombination af arbejde og private forhold
  • 4,9 % angiver privatlivet som den vigtigste stresskilde

Kilde: Arbejdsmiljø og helbred 2018, NFA (National forskningscenter for arbejdsmiljø)

Helhedstænkning frem for lappeløsninger

Det handler om at se på virksomheden som helhed fremfor udelukkende at behandle stress på individniveau.

Hvad skaber stress? Hvornår? Hvilke vilkår er gældende på virksomheden? Er der særlige forhold som kan udfordre? Har lederne den nødvendige viden og ramme for at forebygge stress?

Det kræver:

  • Viden om stress
  • Redskaber til at forebygge og håndtere stress
  • En ramme, som understøtter og sikrer ledernes arbejde med at forebygge stress.

Start med at gøre plads til dialog omkring stress, og sørg for at I synliggør virksomhedens tilgang til stress. Tag temperaturen på stress-indsatsen på jeres arbejdsplads ved at bruge vores dialogværktøj:

Gå til værktøj

Download e-bog om stress

Hent vores gratis e-bog om stress, og kom i gang med at forebygge og håndtere arbejdsrelateret stress på jeres arbejdsplads allerede i dag.

Download

Tag hånd om trivslen

Vi står klar med gratis råd og vejledning til små og mellemstore private virksomheder i hele landet. Få viden, værktøjer og vejledning til at forebygge og håndtere fx sygefravær og stress blandt dine medarbejdere.

Læs mere om projektet

Trivselsskema om arbejdsopgaver

Det er en god idé at have en løbende dialog med medarbejderne om deres trivsel i forhold til deres arbejdsopgaver.

Via den dialog lærer lederen medarbejderen at kende, og de kan opfange og reagere på belastningssymptomer og ubalancer.

Dialogen kan også være med til at gøre det klart for medarbejderen, hvad der belaster og skal tilpasses.

Hent skema

- Jeg holder mange oplæg for ledergrupper, og når jeg spørger til, hvor deres organisation har særlige udfordringer i forhold til stress, er svaret ofte: ’Vi har ikke rigtig problemer med stress her. Når der er et stresstilfælde, så er det ofte, fordi det er noget personligt’.

Stress kan for ledere være forbundet med en oplevelse af, at man fejler som leder. Men som virksomhed snyder man sig selv på den måde for en oplagt chance for at forebygge stress.

Marlene Fabrin, seniorkonsulent i Cabi
Metode og værktøj

360° rundt om jeres stressindsats

Cabi har udviklet et dialogværktøj, som hjælper jer til at tage temperaturen på stress-indsatsen på jeres arbejdsplads. Kom i gang med det samme

Dyk ned i dialogværktøjet
Viden og baggrund

Sammen om mental sundhed

Cabi er en del af partnerskabet bag initiativet 'Sammen om mental sundhed', hvor ledere, medarbejdere og kolleger finder en bred vifte af værktøjer til at tackle mentale helbredsproblemer på arbejdspladsen.

Læs mere om initiativet
Viden og baggrund

Indslag om forebyggelse og håndtering af stress

Cabis kommunikationschef Ea Nielsen fortæller i dette radioindslag i Radio Djursland om, at forebyggelse og håndtering af stress er ledelsens ansvar. Få råd til, hvordan du som leder tager hånd om stress på arbejdspladsen.

Læs mere

Har du spørgsmål om stress?

Så tøv ikke med at tage fat i vores sygefraværsteam

Seneste nyheder

Alene det at være i gang, om end det er få timer om ugen, har en positiv effekt på udsatte unges jobchancer, viser forskningen.

Selvom man ikke følger skabelonen, kan man stadig passe ind…

Med "Trepartsaftale om mangel på arbejdskraft" fra oktober i år får kommunerne mulighed for at give en jobrettet indsats til uddannelseshjælpsmodtagere. Aftalen imødekommer, at indsatsen for nogle unge skal vendes på hovedet, så man i stedet for et snævert uddannelsesfokus går efter et job med et uddannelsesperspektiv lidt længere fremme.

Hvis der er tid og plads til en løbende dialog mellem leder og medarbejder eller blandt kolleger i samme team, er det ofte lettere at spotte, hvis nogen er ved at ryge ind i en ubalance mellem krav og ressourcer.

En god samtalekultur kan nedbringe sygefravær

Har du talt med dit barn i dag? Sådan lød opfordringen i en kampagne i 80’erne. Kampagnens slogan er fortsat gangbart, ikke kun i forhold til vores børn, men også på arbejdspladsen. Ifølge en ekspert er samtalen det vigtigste redskab, når ledere skal håndtere de udfordringer, der naturligt opstår i en travl hverdag.

Sygemeldinger koster hvert år både virksomheder og samfundet milliarder af kroner. Derfor sætter Cabi fokus på området ved et sygefraværsevent.

Stort event: Kom med 360 grader rundt om forebyggelse af sygefravær

Videnshuset Cabi afholder i uge 47 et stort sygefraværsevent, hvor du ved deltagelse i ét eller flere webinarer kan blive klogere på, hvordan du forebygger sygefravær i din organisation. Programmet er spækket med nogle af landets førende eksperter inden for forebyggelse og håndtering af sygefravær.