Samtaler én til én – nærværende ledelse i en tid med forandringer

Samtaler én til én med medarbejderne, i denne COVID-19 tid, er særlig vigtig at prioritere.

Vi anbefaler, at man holder løbende, struktureret samtaler. Dels for at vedligeholde den gode, nære kontakt, dels for at vedligeholde/ skabe tillid i en anderledes situation og som sikring for, at bl.a. arbejdsopgaverne og forventningsniveauet er afstemt. Ligeledes er det en investering ind i tilbagevendelse efter krisen. 

Hent skema og udfyld

Som arbejdsplads har I lige nu nogle betingelser, som følge af nedlukningen af store dele af Danmark, der med stor sandsynlighed er en større forandring i forhold til jeres normale rutiner.

Det er vigtigt at anerkende den forandring, og at det mange steder ikke er muligt at skabe det nærvær, som den uformelle dialog ellers kan være med til at skabe.

Brug skemaet her til at skabe den gode dialog. 

Skemaet er lavet i en særlig COVID-19 særudgave

Sådan forebygger I stress på arbejdspladsen

Stress kan påvirke din virksomheds kerneforretning og sætte den enkeltes trivsel på arbejdspladsen under pres.

Når vi forebygger stress, kræver det, at vi går langt mere strategisk til værks og kigger på en virksomheds grundvilkår og stressens vækstbetingelser frem for på den enkelte medarbejder. Cabi har udviklet et dialogværktøj, som hjælper dig og din virksomhed godt på vej ved forebyggelse af og håndtering af stress. Du finder værktøjet her

Stress handler for mange virksomheder om at håndtere og forebygge stress hos specifikke medarbejdere ved fx at tilbyde kurser i mindfulness, nedsat arbejdstid eller hjælp til prioritering af opgaver.

Disse tiltag er vigtige i den konkrete situation, men de forebygger ikke stress.

Hvis man for alvor vil stress til livs, gælder det om at skifte fokus til en mere strategisk og forebyggende indsats omkring stress på virksomheden.

Håndtering af stress, download vores e-bog 

Hent vores gratis e-bog om stress, og kom i gang med at forebygge og håndtere arbejdsrelateret stress på jeres arbejdsplads allerede i dag.

Hent e-bogen her

Vidste du, at

13,6 % af de beskæftigede føler sig hele tiden eller ofte stressede - indenfor en 2 ugers periode

  • 54,4 % angiver udelukkende arbejdet som stresskilde
  • 40,5 % angiver kombination af arbejde og private forhold
  • 4,9 % angiver privatlivet som den vigtigste stresskilde

Kilde: Arbejdsmiljø og helbred 2018, NFA (National forskningscenter for arbejdsmiljø)

Helhedstænkning frem for lappeløsninger

Det handler om at se på virksomheden som helhed fremfor udelukkende at behandle stress på individniveau.

Hvad skaber stress? Hvornår? Hvilke vilkår er gældende på virksomheden? Er der særlige forhold som kan udfordre? Har lederne den nødvendige viden og ramme for at forebygge stress?

Det kræver:

  • Viden om stress
  • Redskaber til at forebygge og håndtere stress
  • En ramme, som understøtter og sikrer ledernes arbejde med at forebygge stress.

Start med at gøre plads til dialog omkring stress, og sørg for at I synliggør virksomhedens tilgang til stress. Tag temperaturen på stress-indsatsen på jeres arbejdsplads ved at bruge vores dialogværktøj

Download e-bog om stress

Hent vores gratis e-bog om stress, og kom i gang med at forebygge og håndtere arbejdsrelateret stress på jeres arbejdsplads allerede i dag.

Hent e-bogen her

Tag hånd om trivslen

Vi står klar med gratis råd og vejledning til små og mellemstore private virksomheder i hele landet. Få viden, værktøjer og vejledning til at forebygge og håndtere fx sygefravær og stress blandt dine medarbejdere.

Læs mere om projektet

Trivselsskema om arbejdsopgaver

Det er en god idé at have en løbende dialog med medarbejderne om deres trivsel i forhold til deres arbejdsopgaver.

Via den dialog lærer lederen medarbejderen at kende, og de kan opfange og reagere på belastningssymptomer og ubalancer.

Dialogen kan også være med til at gøre det klart for medarbejderen, hvad der belaster og skal tilpasses.

Hent skema

- Jeg holder mange oplæg for ledergrupper, og når jeg spørger til, hvor deres organisation har særlige udfordringer i forhold til stress, er svaret ofte: ’Vi har ikke rigtig problemer med stress her. Når der er et stresstilfælde, så er det ofte, fordi det er noget personligt’.

Stress kan for ledere være forbundet med en oplevelse af, at man fejler som leder. Men som virksomhed snyder man sig selv på den måde for en oplagt chance for at forebygge stress.

Dorte Rosendahl Kirkegaard, seniorkonsulent i Cabi
Metode og værktøj

360° rundt om jeres stressindsats

Cabi har udviklet et dialogværktøj, som hjælper jer til at tage temperaturen på stress-indsatsen på jeres arbejdsplads. Kom i gang med det samme

Dyk ned i dialogværktøjet
Viden og baggrund

Sammen om mental sundhed

Cabi er en del af partnerskabet bag initiativet 'Sammen om mental sundhed', hvor ledere, medarbejdere og kolleger finder en bred vifte af værktøjer til at tackle mentale helbredsproblemer på arbejdspladsen.

Læs mere om initiativet
Viden og baggrund

Indslag om forebyggelse og håndtering af stress

Cabis kommunikationschef Ea Nielsen fortæller i dette radioindslag i Radio Djursland om, at forebyggelse og håndtering af stress er ledelsens ansvar. Få råd til, hvordan du som leder tager hånd om stress på arbejdspladsen.

Læs mere

Har du spørgsmål om stress?

Så tøv ikke med at tage fat i vores sygefraværsteam

Seneste nyheder

Nye vejledere i Københavns Kommune skal hjælpe med at spotte negativ social kontrol

Københavns Kommune sætter offensivt ind imod negativ social kontrol

Social kontrol-vejledere i Jobcenter København skal hjælpe kvinder, der bliver forhindret i at komme i job på grund af negativ social kontrol fra deres familie eller omgangskreds. Ny kampagne skal øge bevidstheden om udfordringerne ved negativ social kontrol. En ambitiøs plan på et komplekst område, mener ekspert.

I en bred aftale om fordeling af SSA-reserven afsættes 8,4 mio. kr. om året til Cabi

Cabi får støtte fra reserven, men mangler fortsat halvdelen af bevillingen

Fordelingen af SSA-reserven sikrer Cabi 8,4 mio. kr. om året, men videnshuset mangler fortsat knap ti mio. kr. af sin nuværende bevilling.

Der er stadig et uudnyttet potentiale for at få flere med handicap i beskæftigelse

Gabet mellem beskæftigede med og uden handicap skrumper – men det er stadig stort

Beskæftigelsen er steget mere for personer med handicap end for personer uden, viser en ny rapport fra VIVE. Der er dog stadig et stort uudnyttet potentiale for at få flere med handicap i job, og handicapkompenserende ordninger kan bruges meget bedre, mener ekspert