Sådan forebygger I stress på arbejdspladsen

Stress kan påvirke din virksomheds kerneforretning og sætte den enkeltes trivsel på arbejdspladsen under pres.

Når vi forebygger stress, kræver det, at vi går langt mere strategisk til værks og kigger på en virksomheds grundvilkår og stressens vækstbetingelser frem for på den enkelte medarbejder. Cabi har udviklet et dialogværktøj, som hjælper dig og din virksomhed godt på vej ved forebyggelse af og håndtering af stress.

- Undersøgelser viser, at ca. 15 procent af danske arbejdstagere ofte eller hele tiden føler sig stressede

(Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, 2012).

Stress handler for mange virksomheder om at håndtere og forebygge stress hos specifikke medarbejdere ved fx at tilbyde kurser i mindfulness, nedsat arbejdstid eller hjælp til prioritering af opgaver.

Disse tiltag er vigtige i den konkrete situation, men de forebygger ikke stress.

Hvis man for alvor vil stress til livs, gælder det om at skifte fokus til en mere strategisk og forebyggende indsats omkring stress på virksomheden.

Helhedstænkning frem for lappeløsninger

Det handler om at se på virksomheden som helhed fremfor udelukkende at behandle stress på individniveau.

Hvad skaber stress? Hvornår? Hvilke vilkår er gældende på virksomheden? Er der særlige forhold som kan udfordre? Har lederne den nødvendige viden og ramme for at forebygge stress?

Det kræver:

  • Viden om stress
  • Redskaber til at forebygge og håndtere stress
  • En ramme, som understøtter og sikrer ledernes arbejde med at forebygge stress.

Start med at gøre plads til dialog omkring stress, og sørg for at I synliggør virksomhedens tilgang til stress. Tag temperaturen på stress-indsatsen på jeres arbejdsplads ved at bruge Cabis  dialogværktøj.

Download e-bog om stress

Hent vores gratis e-bog om stress, og kom i gang med at forebygge arbejdsrelateret stress på jeres arbejdsplads allerede i dag.

Hent e-bogen her

Tag hånd om trivslen

Vi står klar med gratis råd og vejledning til små og mellemstore private virksomheder i hele landet. Få viden, værktøjer og vejledning til at forebygge og håndtere fx sygefravær og stress blandt dine medarbejdere.

Læs mere om projektet

Trivselsskema om arbejdsopgaver

Det er en god idé at have en løbende dialog med medarbejderne om deres trivsel i forhold til deres arbejdsopgaver. Via den dialog lærer lederen medarbejderen at kende, og de kan opfange og reagere på belastningssymptomer og ubalancer.

Dialogen kan også være med til at gøre det klart for medarbejderen, hvad der belaster og skal tilpasses.

Download trivselsskema om arbejdsopgaver her

- Jeg holder mange oplæg for ledergrupper, og når jeg spørger til, hvor deres organisation har særlige udfordringer i forhold til stress, er svaret ofte: ’Vi har ikke rigtig problemer med stress her. Når der er et stresstilfælde, så er det ofte, fordi det er noget personligt’.

Stress kan for ledere være forbundet med en oplevelse af, at man fejler som leder. Men som virksomhed snyder man sig selv på den måde for en oplagt chance for at forebygge stress.

Dorte Rosendahl Kirkegaard, seniorkonsulent i Cabi

Læs mere om stress

Dyk blandt andet ned i dialogværktøjet.

Metode og værktøj

360° rundt om jeres stressindsats

Cabi har udviklet et dialogværktøj, som hjælper jer til at tage temperaturen på stress-indsatsen på jeres arbejdsplads. Kom i gang med det samme

Dyk ned i dialogværktøjet
Viden og baggrund

Sammen om mental sundhed

Cabi er en del af partnerskabet bag initiativet 'Sammen om mental sundhed', hvor ledere, medarbejdere og kolleger finder en bred vifte af værktøjer til at tackle mentale helbredsproblemer på arbejdspladsen.

Læs mere om initiativet
Viden og baggrund

Indslag om forebyggelse og håndtering af stress

Cabis kommunikationschef Ea Nielsen fortæller i dette radioindslag i Radio Djursland om, at forebyggelse og håndtering af stress er ledelsens ansvar. Få råd til, hvordan du som leder tager hånd om stress på arbejdspladsen.

Læs mere

Seneste nyheder

Sygefraværet stiger i kommunerne

Efter flere års fald steg sygefraværet sidste år blandt ansatte i landets kommuner. Især sosu-medarbejdere har et højt fravær.

En analyseenhed er i gang med at lægge puslespillet til det perfekte jobcenter

Fredericia vil finde opskriften på det perfekte jobcenter

For borgerne fungerer mødet med jobcentret, når de bliver mødt af en medarbejder, som tager udgangspunkt i borgeren egen situation, ønsker og behov samt har tålmodighed. En analyseenhed i Fredericia Kommune er i gang med at analysere kommunens jobcenter til bunds.

Spot på den mentale sundhed i Hovedstaden

Virksomheder i Hovedstadsområdet kan se frem til ny viden og inspiration til at forebygge mistrivsel på arbejdspladsen, når VirksomhedsnetværkCabi inviterer til eftermiddagsmøde om trivslen og det psykiske arbejdsmiljø. PensionDanmark lægger lokaler til den 4. juni og håber at se mange virksomhedsledere og HR medarbejdere.