I principfokuseret evaluering formuleres der en række principper, der kan navigeres efter i indsatsen.
Ved at formulere principper, kan der dels evalueres på om principperne følges, dels om de opleves som meningsfulde, dels om målene opfyldes.
Principfokuseret evaluering er udviklet af Michael Quinn Patton (Principles-Focused Evaluation - The GUIDE, 2017). Evalueringsformen er særligt anvendelig, når der skal navigeres i komplekse og dynamiske systemer.
Det gælder fx i beskæftigelsesindsatsen, hvor årsagssammenhænge er komplekse, og man ikke kan antage at ”A fører til B”, da mange ting har indflydelse på, om man når godt i mål med indsatsen.
Om principper
Et princip er en grundlæggende norm, der ligger bag indsatsen. Princippet er toneangivende for holdning og adfærd i arbejdet med borgeren og baseres på normer, værdier, overbevisninger, erfaringer og viden. Principperne skal bidrage med retning, men ikke med direkte anvisninger. Principper giver mulighed for fleksibilitet, fx hvis konteksten ændres eller i forbindelse med forandringer. På den måde fungerer principper som en rummelig ramme med afstukne rammer og et tydeligt defineret mål.
Eksempler på principper for indsatser i beskæftigelsesindsatsen:
- Tag altid udgangspunkt i borgernes ressourcer
- Tag altid udgangspunkt i virksomhedernes rekrutteringsbehov
- Skab kontinuerlige forløb med gode overgange mellem tilbud og job/uddannelse.
Cabi anvender principfokuseret evaluering ifm. projekt Måltid, fritid, fremtid
Kontakt os for mere information
Seniorkonsulent Jesper Pedersen på jep@cabiweb.dk tlf: 4162 1272
Seniorkonsulent Carl Eric Blach Overgaard på ceb@cabiweb.dk tlf. 2080 3759