Kvalificér jeres arbejde med at udvikle integrationsindsatsen ved at basere det på et godt fundament af viden - både på overordnet, strukturelt niveau og på de interne linjer hos jer selv. Tag udgangspunkt i metoderne på denne side for at få vidensgrundlaget på plads.
De metoder, du finder her på siden kan give jer fundament af viden om fx:
- Virksomme metoder i integrationsindsatsen
- Det grundlag, I arbejder ud fra i jeres kommune - og de potentialer og udfordringer, det indebærer
- Fakta om jeres indsats, som I kan bruge som nulpunkt og referenceramme for det fremtidige arbejde.
Videnssyntese: Viden til at komme i mål med integration
Før du tager hul på første trin i redskabspakken, kan du med fordel begynde med at læse videnssyntesen nedenfor, som er udarbejdet i regi af projekt 'I mål med Integration'. Syntesen beskriver de virksomme metoder i integrationsindsatsen. Brug derfor syntesen til at kvalificere og reflektere over jeres valg af indsatser, inden I begynder at lægge planer.
Tag fx udgangspunkt i disse refleksionsspørgsmål i forbindelse med gennemlæsningen:
- Er der fokuspunkter, vi allerede arbejder med, der bliver særligt vigtige?
- Hvad skal der til for, at vi kan få mere af det, der virker, i vores kommune?
- Hvad vil være godt at begynde med i forhold til det, der inspirerer os?
Selvevaluering: Grundlaget for jeres arbejde
Ved at foretage en selvevaluering kan I blive klogere på 'tingenes tilstand' hos jer og få et bedre udgangspunkt for at afstemme opgavens omfang med hinanden.
Udfyld selvevalueringen sammen og brug den som grundlag for at drøfte udfordringer og potentialer i kommunens aktuelle situation. Det er selve dialogen om resultatet af evalueringen, der er det interessante og her, I skal finde den fælles kerne, som skal drive arbejdet fremad efterfølgende.
Hent skabelon til selvevaluering
Download udfyldt eksemplar af selvevaluering
TIP: Ledere og medarbejdere kan eventuelt udfylde evalueringen hver for sig - og resultaterne kan efterfølgende sammenlignes for at tydeliggøre, om der er udfordringer på området, eller om I ser ens på tingene i jeres team.
Data: Få styr på fakta
Det kan være en fordel at kombinere jeres arbejde med tal fra Jobindsats, eller I kan anvende de tal, I selv har til rådighed. Træk fx tal på:
- antal flygtninge opdelt på alder og køn
- varighed på ydelser i kommunen
- antal job- og aktivitetsparate
- virksomhedsrettet indsats.
Lav et 0-punkt på udvalgte parametre, så I har noget at måle jer selv op på, når I går i gang. Så bliver det også nemmere at fejre de små succeser undervejs!
For at komme godt fra start med udviklingen af jeres integrationsindsats kan I tage udgangspunkt i redskabspakken på denne side. Brug dem som de er, eller lad jer inspirere af spørgsmålene og overvejelserne og tilpas dem jeres egne behov.
Redskaberne er alle anvendt i praksis af deltagerkommunerne i projekt I mål med Integration. Ved at udfylde dem i fællesskab, fx på en workshop, sikrer I sammenhæng, ejerskab og fælles retning i det forestående arbejde.
A. Forandringsteori - fælles forståelse for målet
Med en forandringsteori får I et overblik og en overordnet beskrivelse af hvad I ønsker at opnå (resultater og effekter) for hvem (målgruppe), hvordan (indsatser) og hvorfor (målsætninger).
Ved at gøre jer overvejelser omkring retning og kobling mellem aktiviteter, resultater og mål har I et rigtigt godt afsæt i det videre arbejde med at beskrive metode og udfylde handleplan.
Hent skabelonen til forandringsteori nedenfor og udfyld den i fællesskab:
Sådan bruger I modellen:
0. Definér målgruppen: Afgræns hvilken borgergruppe, I vil opnå resultater for. Find ud af, hvad I ved om den specifikke målgruppe i forhold til fx:
- arbejdsidentitet
- arbejdsmarkedserfaring
- uddannelse
- adfærd omkring jobsøgning og aktivering
- familie.
Jeres forarbejde her skal sikre, at den endelige forandringsteori indeholder præcis de indsatser, der er relevante for jeres målgruppe.
Brug denne matrix som inspiration til at inddele jeres målgrupper. Den kan I vende tilbage til, når I skal til at finde frem til de virkningsfulde indsatser, målgruppen kalder på under det videre arbejde med forandringsteori og metodebeskrivelse.
1. Langsigtede resultater: Arbejd baglæns i modellen og start med at definere, hvilke effekter I ønsker at opnå i et langsigtet perspektiv. Det kan fx være at flere opnår beskæftigelse på ordinære vilkår eller at flere opnår ansættelse i løbet af det første år.
Det er vigtigt at udfylde modellen baglæns, da det sikrer, at I når frem til de aktiviteter, som giver de ønskede resultater - i stedet for at tage udgangspunkt i eksisterende aktiviteter, som ikke nødvendigvis giver de ønskede resultater.
2. Mellemlangsigtede resultater: Overvej, hvordan borgerens adfærd skal ændre sig for at opnå de langsigtede resultater:
- Hvilke handlinger er det, I ser hos borgerne, som får dem i job?
- Hvordan skal borgerne handle anderledes for at komme i job?
- Hvad kendetegner adfærd, der sikrer borgeren job (jobsøgningsadfærd, adfærd under aktivering).
3. Kortsigtede resultater: Hvilken viden og forståelse skal borgeren have for at kunne ændre adfærd? Og hvilken indsats skal vi benytte for at skabe forandring hos målgruppen?
Hent inspiration til dialogen i disse kort (Kan bruges til dialogen om både mellemlangsigtede og kortsigtede resultater)
4. Aktiviteter: Hvilke aktiviteter understøtter den nødvendige viden og forståelse hos borgerne?
Se eksempel på udfyldt forandringsteori fra Odense kommune
TIP: I kan udarbejde en forandringsteori flere versioner, fx for aktivitets- og jobparate hver for sig.
B. Metodebeskrivelse - den gode borgerrejse
Metodebeskrivelsen hjælper jer med at beskrive den borgerrettede indsats, så alle i teamet kender indsatsens kerneelementer og faserne i udførelsen. Formålet er også at tydeliggøre de forskellige aktørers roller og ansvar. Beskrivelsen skal vise, hvordan I ønsker at håndtere et borgerforløb hos jer.
Igennem arbejdet får I en fælles forståelse af de metoder, borgeren mødes med og samskaber jeres egen arbejdsgang for de borgerrejser, som skal indfri de mål, I satte jer i forandringsteorien.
Hent modellen her:
Sådan bruger I modellen:
- Begynd med at udfylde Fase I-III under Arbejdsgang for indsatsen. Her sætter I fokus på udviklingen af et eksemplarisk borgerforløb i kommunen. Indfang, hvad I gør, og hvad I ønsker at udvikle.
- Udfyld dernæst Roller og ansvar under Arbejdsgang for indsatsen. Bliv konkrete på, hvem der skal gøre hvad hvornår for at føre forandringsteori og borgerrejse ud i livet. Sæt fokus på aktører internt og eksternt.
- Til sidst udfylder I de ufravigelige principper øverst under Kernen i indsatsen. Her beskriver I helt konkret de principper, der skal overholdes for at indsatsen bliver virkningsfuld.
Hent inspiration til dialogen i disse kort
TIP: I kan udfylde en metodebeskrivelse for hver målgruppe, I ønsker at arbejde med. Det gør metoden så meget desto mere specifik og anvendelig, når I kommer til praksis.
Se eksempel på udfyldt metodebeskrivelse fra Odense kommune
C: Handleplanen - Sådan gør vi det hele i praksis
Med afsæt i forandringsteorien og metodebeskrivelsen skal I nu drøfte i grupper, hvad I skal gøre for at føre forandringen og den ønskede, skitserede borgerrejse ud i livet.
I kan fx stille jer selv supplerende spørgsmål i forhold til, hvad indsatsen kræver af:
- organisering (ledelse, samarbejde på tværs)
- medarbejdere (adfærd og kompetencer)
- redskaber (information og processer)
- samarbejdspartnere (virksomheder og anden aktør).
Redskab til opfølgning
Handleplanen skal konkretisere, hvem der skal gøre hvad og hvornår for at målene kan realiseres. Brug evt. skabelonen her:
Undervejs i arbejdet med jeres integrationsindsats, skal I følge med i udviklingen for at sikre, at arbejdet går i den rigtige retning. Formålet er at gøre borgerne arbejdsmarkedsparate. Det kan I måle på ved hjælp af skemaerne nedenfor.
Deltagerkommunerne i projekt 'I mål med Integration' arbejder med progressionsværktøjet FIP - et værktøj til måling af ledige flygtninge og indvandreres progression i arbejdsmarkedsparathed.
FIP består af to korte spørgeskemaer - et til sagsbehandler og et til borger - som tillader dem at følge med i udviklingen af borgerens arbejdsmarkedsparathed.
Samtaleskema til sagsbehandlere og borgere
Skemaerne er tænkt som dialogværktøjer, som sagsbehandler kan bruge i mødet med borgerne. Skemaerne skal udfyldes i forbindelse med hver af de fire samtaler, som sagsbehandler hvert år skal afholde med ledige borgere, som modtager integrationsydelse.
Borgeren skal udfylde borgerskemaet med hjælp fra sagsbehandler og eventuelt en tolk.
Download skema til sagsbehandler
Sagsbehandler skal udfylde skemaet under samtalen med borger eller lige umiddelbart efter.
Grafisk fremstilling af samtaleelementer
Udover skemaerne kan du og borger tale sammen ud fra en grafisk fremstilling af de forskellige emner, I skal ind og vurdere på i løbet af samtalen. Med udgangspunkt i borgerens situation.
Grafikken er i dette tilfælde en stjerne hvori, du og borger sammen kan markere indikatorerne for, hvor langt på skalaen, borger befinder sig, inden for et givent emne.
Download grafisk redskab til samtalen
Ved at bruge grafik får I et mere visuelt, simpelt og sammenligneligt grundlag for jeres samtale og dialogen om borgerens progression.
Bag skemaerne står VIVE (tidligere SFI), som er evaluator på projektet. FIP er udviklet til I Mål Med Integration-projektet med inspiration fra blandt andet 'BeskæftigelsesIndikatorProjektet - BIP'.
Som led i projekt 'I mål med Integration' er der udarbejdet en syntese af eksisterende viden om virksomme indsatser inden for beskæftigelsesrettet integration. Videnssyntesen findes også i en pixi-udgave.
Videnssyntesen skal være grundlaget for deltagerkommunernes effektivisering af deres indsats for at få flere flygtninge og indvandrere i arbejde.
Udover at afdække viden om virkningsfulde metoder er der i syntesen forsøgt at finde viden om faktorer, som har betydning i en lokal implementeringskontekst; viden om hvorfor, hvordan og hvornår bestemte indsatser virker for ikke-vestlige flygtninge og indvandrere.
Download Videnssyntesen: Viden til at komme i mål med integration
Download PIXI: videnssyntese: De vigtigste konklusioner og
pointer fra videnssyntesen til dig, der vil have et hurtigt overblik.
OBS: Pixi-udgaven er opdateret pr. 1. marts 2017.
Den nye version er tilgængelig via linket.
Også inspiration til andre kommuner
Andre kommuner kan også benytte videnssyntesen som inspiration og som udgangspunkt for at reflektere over egen praksis.
Få flere redskaber til at arbejde i dybden med jeres integrationsindsats i redskaberne ovenfor.