Sprogindlæringen er en af de vigtigste nøgler til at blive en del af det danske arbejdsmarked.
Start derfor med at finde arbejdsopgaver, man kan løse, mens man stadig er ved at lære det danske sprog:
- Enkle opgaver (og evt. simpel kundekontakt)
- Opgaver uden behov for præcis kommunikation
- Opgaver hvor man samarbejder og samtaler med andre kolleger
- Opgaver som ikke forudsætter, at man selvstændigt kan læse komplicerede instruktioner/vejledninger
Undervejs i forløbet kan I med fordel gøre brug af værktøjerne under Kompetencer og vejen frem
Er der opgaver, som kræver særlige kompetencer hos os? Stiller vi særlige krav til den nydanske kollega?
Det er nogle af de spørgsmål, I skal tage stilling til, før I tager imod en nydansk kollega.
Afklar, om I stiller særlige krav til fx:
- Faglige kompetencer
- Personlige kompetencer
- Præcision
- Hurtighed.
Husk at oplyse og forventningsafstemme kravene med både kandidaten og den jobkonsulent, I samarbejder med i jobcentret.
Brug også værktøjerne under Kompetencer og vejen frem i forberedelsen og undervejs i dialogen med kandidaten.
En god introduktion er altid et godt udgangspunkt, når nye medarbejdere starter i virksomheden. Også når der er tale om nydanske kolleger.
Find derfor ud af:
- Hvad der skal introduceres til og hvordan (hvem, hvad, hvor og hvornår)
- Hvad den nydanske kollega skal vide om både skrevne og uskrevne regler på arbejdspladsen
- Om der skal tilknyttes en mentor/buddy - og hvem det skal være
- Hvilke sikkerhedsprocedurer den nye kollega skal kende til
- Hvilke kerneværdier, den nye kollega skal kende - fx i forhold til kundekontakt eller hygiejne.
I denne fase er det vigtigt at være særligt opmærksom på de kulturforskelle, der kan være, og de misforståelser, der kan opstå i dialogen. Forklar tydeligt, hvad I står for, og hvad I forventer.
Brug evt. værktøjerne under Sprog og kultur
Se også videoerne under Kulturmødet og hent mere viden om, hvordan du kan gå uden om de mest typiske faldgruber, når man fx har forskellige opfattelser af tid, selvstændigt initiativ og private ærinder i arbejdstiden.
Jo mere kollegerne ved, om den nye medarbejder de skal tage imod, og hvad det kræver af dem, jo bedre.
Fortæl dem om den nye kollega inden han eller hun starter.
Det giver dig samtidig mulighed for at besvare spørgsmål og komme kollegers eventuelle tvivl og usikkerheder i møde, inden det går løs.
Fortæl kollegaerne:
- Hvorfor virksomheden har valgt at tage en nydansk kollega eller praktikant ind
- Hvad I konkret forventer af kollegerne
- Hvad de skal vide om kandidatens baggrund, eventuelle skånehensyn e.l.
- Hvordan de kan hjælpe med sprogindlæringen og de skrevne/uskrevne regler på arbejdspladsen.
Hør også her, hvordan Gitte Olesen fra V2 Tobacco forbereder kollegerne:
Læs også case fra Scandlines: Det er vigtigt, at alle kender formålet
(udarbejdet af virksomhedspartnerskabet Sammen om Integration, 2016).
Både den nydanske medarbejder, jobkonsulenten, ledelsen og kollegerne på arbejdspladsen skal kende formålet med ansættelsen, virksomhedspraktikken, løntilskudsforløbet eller IGU-forløbet.
Det mindsker risikoen for frustrationer og misforståelser.
Gør derfor formålet tydeligt for alle:
- Afklar forløbets formål med jobcentret
- Hvad er fordelene ved en virksomhedspraktik, løntilskud eller IGU?
- Hvad skal kandidaten konkret træne og lære undervejs?
- Hvordan kan forløbet i virksomheden forbedre kandidatens situation på arbejdsmarkedet?
- Spørg om den nydanske medarbejder kender formålet (og bed ham/hende forklare det med egne ord)
- Tal med den nydanske medarbejder om, hvad næste skridt efter evt. praktik er
- Lav delmålene undervejs og følg op på, hvordan det går. Det gør både fremskridt og næste delmål tydeligt.