Ane Baun Nielsen
HR-ansvarlig og konsulent
HR-aktiviteter | Rekruttering | Kompetenceudvikling | Organisations- og lederudvikling | APV | Sygefravær | Bæredygtigt arbejdsmarked | Arbejdsmiljø
2426 7479ane@cabiweb.dkBliv godt klædt på som leder
Få redskaberne til at tage dialogen med medarbejderne og sikre en god opfølgning på sygefravær
Det er vigtigt, at du som leder er godt klædt på til at tage samtalerne omkring sygefravær med dine medarbejdere og har redskaberne til at lave en god opfølgning.
Arbejdsmiljørepræsentantens og tillidsrepræsentantens roller omkring opfølgningen er vigtige at få afstemt, så de har den nødvendige viden at handle ud fra. Vi har samlet de redskaber, du har brug for på siden her.
Få viden og værktøjer til at gøre de svære samtaler (lidt) lettere.
I dette katalog finder du tips og værktøjer til, hvordan du kan blive bedre til at forberede, starte, navigere i og følge op på en svær samtale.
Hvis en medarbejder føler sig belastet eller har svært ved at udføre konkrete arbejdsopgaver i jobbet, er det helt centralt, at I får konkretiseret, om det er vilkår, der kan ændres ved. Medbring eller tegn cirklen for at sikre, at I kommer til at bruge energien på de ting, som I reelt har mulighed for at påvirke.
I denne video guider vi dig til, hvordan du bruger kontrolcirklen, så I får mest muligt ud af den.
Når en medarbejder er langtidssygemeldt, kan det som leder være svært at dosere den rette mængde hjælp og støtte på det rigtige tidspunkt.
Vi viser dig, hvordan du bedst hjælper og støtter en medarbejder, der er langtidssygemeldt
Sådan hjælper og støtter du en medarbejder under en langtidssygemelding, vi guider dig.
Når en medarbejder bliver syg, er der flere ting i lovgivningen, du skal være opmærksom på. Vi har samlet de love og regler, du skal kende til.
Som arbejdsgiver er du forpligtet til at afholde en sygefraværssamtale med den sygemeldte medarbejder senest fire uger efter første dag med fravær. Målet er i fællesskab at finde gode løsninger.
Forud for samtalen skal du invitere medarbejderen. Der er ingen krav til, hvad invitationen skal indeholde. Hent inspiration i skabelonen herunder og download den, så du selv kan udfylde den. Skabelonen er en word-fil.
Sæt jer sammen og lav en køreplan for, hvordan medarbejderen gradvist kan vende tilbage i jobbet efter sygemeldingen.'
En fastholdelsesplan kan have flere formål. Når du har en sygemeldt medarbejder, kan du medbringe fastholdelsesplanen til jeres sygefraværssamtale, når I skal tale om at vende tilbage på arbejde.
Her kan I lave en løbende optrapning af timer og opgaver, som passer til din medarbejders sygdomssituation.
Se eksempel på, hvordan en fastholdelsesplan kan udfyldes. Se eksempel
Nu har du et overblik overblik over redskaberne til at skabe dialog og sikre en god opfølgning. Næste skridt at sikre, at I har klare rutiner for opfølgningen. I trin 5 guider vi dig til, hvordan du skaber klare procedurer, når en medarbejder sygemelder sig.
<-- Gå til trin 1: Ledelse
<-- Gå til trin 2: Ejerskab
<-- Gå til trin 3: Data
Så tag fat i Cabis sygefraværsteam.
| Denne service er gratis for dig, fordi Cabi får offentlige midler på Finansloven |
Ane Baun Nielsen
HR-ansvarlig og konsulent
HR-aktiviteter | Rekruttering | Kompetenceudvikling | Organisations- og lederudvikling | APV | Sygefravær | Bæredygtigt arbejdsmarked | Arbejdsmiljø
2426 7479ane@cabiweb.dkBirgitte Poulsen
Chefkonsulent
Forebyggelse og håndtering af sygefravær og stress | Organisationsudvikling | Ledelse | "Den svære samtale" | Arbejdspladskultur | Trivsel og psykisk arbejdsmiljø
2293 7666bpo@cabiweb.dkHelle Winding
Konsulent
Trivsel | Sygefravær | Lederudvikling | Forretningsudvikling | Organisationsforandring | Coaching | Procesforløb | Facilitering
2084 2090win@cabiweb.dkMarlene Fabrin
Seniorkonsulent
Trivsel | Sygefravær | Fastholdelse | Forebyggelse | Stress | Coaching
2234 3965fab@cabiweb.dkSe, hvad du har pligt til at gøre, og hvad du kan vælge at gøre for at støtte medarbejderen.
Vi guider digStresspolitik, trivselspolitik, fraværspolitik, retningslinjer, håndtering af sygefravær og trivsel. Uanset hvad I kalder det, så er det vigtigste, at der er gennemsigtighed for ledere og medarbejdere ift., hvad er vores hensigter, og hvordan håndterer vi sygefravær?
Læs mereVi arbejder for et socialt ansvarligt arbejdsmarked, hvor mennesker og virksomheder lykkes.
Læs mere{{TEASER}}
{{DATE}}, {{ADRESS}}
{{EXTRADATES}}
{{NAME}}
{{JOBTITLE}}