Hurtigt overblik over lovstoffet
Cabi har gjort det nemt for dig at få et hurtigt overblik over lige præcis dét lovstof, du skal bruge. Læs med herunder.
Med tidlig indsats menes en forpligtelse til at vejlede og iværksætte beskæftigelsesrettede initiativer for borgere og virksomheder.
Følg linket i nedenstående liste og hop til det afsnit, du vil vide noget om:
- Den generelle indsats overfor alle borgere og virksomheder
- Når borgerens arbejdsmarkedstilknytning er truet på længere sigt
- Den særlige vejledningsforpligtelse overfor borgere med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
1. Den generelle indsats overfor alle borgere og virksomheder
Et grundlæggende formål med jobcentrenes arbejde er at bistå offentlige og private arbejdsgivere og deres ansatte med henblik på at fastholde dem i beskæftigelse.
Jobcentrene skal stå til rådighed med gratis information og vejledning, og de skal deltage i vejlednings- og rundbordssamtaler m.v. med virksomheder og personer, som henvender sig, for at undgå, at medarbejdere bliver udstødt fra arbejdsmarkedet.
Virksomheder og medarbejdere skal være opmærksomme på de muligheder, der ligger i overenskomsternes sociale kapitler, herunder reglerne om fleksjob, der - for personer, der har mere end 6 år til folkepensionsalderen - forudsætter en indsats efter de sociale kapitler i 12 måneder, før et fleksjob i det hidtidige job kan komme på tale.
Henvendelsen kan i princippet rettes til et hvilket som helst jobcenter.
Så snart en bevilling af økonomiske ydelser eller tilskud kommer på tale, fx en ansøgning om tilskud til særlige arbejdsredskaber, skal sagen imidlertid behandles i jobcenteret i medarbejderens bopælskommune.
Det vil også være jobcenteret i denne kommune, der tager sig af opgaven, hvis der er behov for en afklaring af personens arbejdsevne.
Jobcenterets beskæftigelsesrettede informations- og vejledningsindsats skal ses i sammenhæng med kommunens generelle forpligtelse til at yde gratis råd og vejledning for at forebygge og afhjælpe sociale problemer. Kommunen skal stå til rådighed for enhver borger, der ønsker en sådan hjælp.
Rådgivningen har som sit udgangspunkt at hjælpe personer med at håndtere og overkomme sociale problemer og indbefatter også vejledning om støttemuligheder og hjælpeforanstaltninger.
Borgeren har ret til at være anonym, så længe henvendelsen ikke lægger op til, at der på et tidspunkt skal tages stilling til bevilling af konkrete ydelser. Kommunen har derfor heller ikke pligt til at notere oplysningerne.
Det kan dog være en god idé at foreslå borgeren at få lavet et notat, som senere kan destrueres, såfremt det viser sig, at oplysningerne ikke skulle bruges til en ansøgning.
Kommunen skal være opmærksom på, at oplysninger senere kan vise sig at være relevante for en ansøgning, også selv om det i en tidlig fase ikke ser sådan ud.
2. Når borgerens arbejdsmarkedstilknytning er truet på længere sigt
Jobcenteret skal tilbyde en afklaring af medarbejderens arbejdsevne, hvis jobcenteret finder det relevant, og personen selv ønsker det.
Til afklaringen udarbejder jobcenteret en rehabiliteringsplan - den såkaldte forberedende del. Kommunen skal som en del af rehabiliteringsplanens forberedende del indhente borgerens praktiserende læges vurdering af borgerens helbred i forhold til at kunne arbejde.
Afklaringen skal finde sted af jobcenteret i personens egen bopælskommune, da jobcenteret som led i afklaringen skal starte en egentlig sagsbehandling, typisk med indhentelse af lægelige oplysninger m.v.
3. Særlige råd og vejledning
Kommunen har pligt til at give særlige råd og vejledning til personer med nedsat psykisk eller fysisk funktionsevne og til personer med særlige sociale problemer, som rækker ud over de generelle råd og den vejledning, som alle har ret til.
Rådgivningen skal understøtte en helhedsorienteret indsats, og kommunen skal i den forbindelse informere bredt om støttemuligheder inden for den sociale lovgivning.
Forpligtelsen til at rådgive omfatter også de pårørende.
Til top^