Kontrolcirklen

Brug kontrolcirklen som et dialogredskab i samtalen. Hvis en medarbejder føler sig belastet eller har svært ved at udføre konkrete arbejdsopgaver i jobbet, er det helt centralt, at I får konkretiseret, om det er vilkår, der kan ændres ved. Medbring eller tegn cirklen for at sikre, at I kommer til at bruge energien på de ting, som I reelt har mulighed for at påvirke.

Vilkår

Er belastningen et vilkår i jobbet? Fx tunge løft, støj, stramme deadlines, tæt menneskelig kontakt?

Indflydelse

Er der mulighed for at mindske belastningen indenfor for de givne vilkår? Fx ændret løfteteknik, mindske støj, sparring og strukturering omkring arbejdsopgaven?

Kontrol

Hvad kan medarbejderen selv styre/påvirke?

En sådan dialog skaber klarhed for både dig og din medarbejder i forhold til, hvad mulighederne er her og nu, men også i forhold til hvad mulighederne er på sigt. Og vi er faktisk ikke altid opmærksomme nok i forhold til, hvor vi reelt ville kunne mindske belastningen indenfor de vilkår, der er i jobbet.

Dialogen kan også skabe klarhed over, at behovet for skånehensyn og vilkår for jobbet ikke hænger sammen. Uanset hvad, er det vigtigt at have dialogen.

I videoen herunder gennemgår vi, hvordan du bruger modellen, så du er godt klædt på (Husk lyd) 

I tvivl om, hvordan du bruger modellen?

Tag fat i en af vores eksperter på sygefraværsområdet. De sidder klar til at hjælpe dig videre i dit arbejde. Det er gratis for virksomheder at benytte vores rådgivning. 

Viden og baggrund

Lavt fravær styrker bundlinjen

Få gode råd og konkrete værktøjer til at reducere sygefraværet og forbedre trivslen på jeres arbejdsplads.

Læs mere
Publikation

Når samtaler med medarbejdere er svære

Få viden og værktøjer til at gøre de svære samtaler (lidt) lettere!

Gå til publikationen

Seneste nyheder

Hacer Arslan Gürkan er Cabis nye juniormarketingkonsulent

Nyansat juniormarketingkonsulent hos Cabi skal styrke arbejdet med data

Videnshuset Cabi har udvidet kommunikations- og marketingteamet ved at ansætte Hacer Arslan Gürkan som juniormarketingkonsulent. Hacer kommer fra en stilling som marketingassistent hos BioXpedia, og hos Cabi skal hun sætte fokus på datadrevet markedsføring.

Fritidsjob gavner de unge, virksomhederne og samfundet. Særligt for de sårbare unge gør et fritidsjob en stor forskel. Og så kan unge i fritidsjob blive en del af løsningen på virksomheders mangel på arbejdskraft. Foto: Istock

Unge i fritidsjob er win-win for alle – også inden de fylder 15 år

Mange virksomheder har typisk ikke tradition for at ansætte unge i fritidsjob. Særligt ikke dem under 15 år. Det betyder, at de går glip af muligheden for at tilknytte unge, som kunne have en fremtid inden for deres branche. Tendensen synes dog at vende, da Coop og flere kommuner nu er begyndt at åbne mere op for unge i fritidsjob – også dem under 15 år.

Der er penge at spare for jobcentre,  hvis de tidligt indleder et samarbejde med virksomheder, som har medarbejdere, der mistrives eller må sygemeldes.

Det betaler sig at hjælpe virksomheder, når en medarbejder mistrives

Jobcentre kan spare penge, hvis de tidligt indleder et samarbejde med virksomheder, som har medarbejdere, der mistrives eller må sygemeldes.