I en indsats er det vigtigt løbende at indsamle data og se på, om indsatsen skaber de resultater, vi ønskede at opnå.
Disse data er bl.a. relevante for samarbejdspartnere såsom støttefonde, kommuner, erhvervshuse og konsulenthuse, især hvis de har investeret midler i projektet.
Tal fra e-indkomst er typisk 2-3 måneder forsinkede, men ved at anvende egne data kan parterne hurtigere se, om indsatsen giver værdi.
Tal taler et tydeligt sprog. Data kan vise lokale politikere sort på hvidt, at det er en god forretning at prioritere ressourcer og midler til bestemte indsatser inden for beskæftigelsesindsatsen.
Det gøres ved at dokumentere, at flere borgere kommer i job eller på anden vis tættere på arbejdsmarkedet gennem indsatsen.
Eksempel:
I projekt Rekruttering fra Kanten har Byrådet i Guldborgsund Kommune, allerede inden projektets afslutning, valgt at investere i, at indsatsen kan videreføres efter projektafslutning. Det har det gjort, fordi projektets parter kunne fremvise konkrete tal på, at indsatsen fik flere borgere fra kanten tættere på arbejdsmarkedet – bl.a. i job med lønnede timer. Dermed kunne politikerne se, at det var en god investering.
De medarbejdere, der er en del af indsatsen, motiveres af at vide, at deres arbejde faktisk gør en forskel for borgerne fra kanten.
Derfor skal de løbende vises data og dokumentation, der understøtter deres arbejde og skaber motivation, retning og fokus. At arbejde databaseret understøtter også medarbejdernes faglighed, fordi de vidensdeler og bygger deres indsats på, hvad der rent faktisk virker.