Sådan skaber du en god dialog
Det er vigtigt, at du som leder er godt klædt på til at tage samtalerne omkring sygefravær med dine medarbejdere og har redskaberne til at lave en god opfølgning.
Arbejdsmiljørepræsentantens og tillidsrepræsentantens roller omkring opfølgningen er vigtige at få afstemt, så de har den nødvendige viden at handle ud fra. Vi har samlet de redskaber, du har brug for på siden her.
VÆRKTØJ
Når samtaler med medarbejdere er svære
Få viden og værktøjer til at gøre de svære samtaler (lidt) lettere.
I dette katalog finder du tips og værktøjer til, hvordan du kan blive bedre til at forberede, starte, navigere i og følge op på en svær samtale.
VÆRKTØJ
Kontrolcirklen - et dialogredskab i samtalen
Hvis en medarbejder føler sig belastet eller har svært ved at udføre konkrete arbejdsopgaver i jobbet, er det helt centralt, at I får konkretiseret, om det er vilkår, der kan ændres ved. Medbring eller tegn cirklen for at sikre, at I kommer til at bruge energien på de ting, som I reelt har mulighed for at påvirke.

I denne video guider vi dig til, hvordan du bruger kontrolcirklen, så I får mest muligt ud af den.
VÆRKTØJ
Det skal du vide om sygdommens udviklingsforløb
Når en medarbejder er langtidssygemeldt, kan det som leder være svært at dosere den rette mængde hjælp og støtte på det rigtige tidspunkt.
Vi viser dig, hvordan du bedst hjælper og støtter en medarbejder, der er langtidssygemeldt

Sådan hjælper og støtter du en medarbejder under en langtidssygemelding, vi guider dig.
§ LOVSTOF
Dét siger loven
Når en medarbejder bliver syg, er der flere ting i lovgivningen, du skal være opmærksom på. Vi har samlet de love og regler, du skal kende til.
ORDNING
Delvis raskmelding
VÆRKTØJ
Afhold sygefraværssamtale
Som arbejdsgiver er du forpligtet til at afholde en sygefraværssamtale med den sygemeldte medarbejder senest fire uger efter første dag med fravær. Målet er i fællesskab at finde gode løsninger.
SKABELON
Download skabelon til samtalen
Forud for samtalen skal du invitere medarbejderen. Der er ingen krav til, hvad invitationen skal indeholde. Hent inspiration i skabelonen herunder og download den, så du selv kan udfylde den. Skabelonen er en word-fil.
SKABELON
Fastholdelsesplan
Sæt jer sammen og lav en køreplan for, hvordan medarbejderen gradvist kan vende tilbage i jobbet efter sygemeldingen.'
En fastholdelsesplan kan have flere formål. Når du har en sygemeldt medarbejder, kan du medbringe fastholdelsesplanen til jeres sygefraværssamtale, når I skal tale om at vende tilbage på arbejde.
Her kan I lave en løbende optrapning af timer og opgaver, som passer til din medarbejders sygdomssituation.
Se eksempel på, hvordan en fastholdelsesplan kan udfyldes. Se eksempel
Gå til trin 5: Rutiner - sådan sikrer I systematik i opfølgningen
Nu har du et overblik overblik over redskaberne til at skabe dialog og sikre en god opfølgning. Næste skridt at sikre, at I har klare rutiner for opfølgningen. I trin 5 guider vi dig til, hvordan du skaber klare procedurer, når en medarbejder sygemelder sig.
<-- Gå til trin 1: Ledelse
<-- Gå til trin 2: Ejerskab
<-- Gå til trin 3: Data
Følg de her seks trin og få succes med jeres sygefraværsindsts


Din medarbejder er syg, hvad gør du?
Se, hvad du har pligt til at gøre, og hvad du kan vælge at gøre for at støtte medarbejderen.
Vi guider dig
Sygefraværspolitik
Stresspolitik, trivselspolitik, fraværspolitik, retningslinjer, håndtering af sygefravær og trivsel. Uanset hvad I kalder det, så er det vigtigste, at der er gennemsigtighed for ledere og medarbejdere ift., hvad er vores hensigter, og hvordan håndterer vi sygefravær?
Læs mere