TRIN 1

I har identificeret de sociale samfundsudfordringer, I vil tage ansvar for.

TRIN 2

I har nu fastlagt jeres konkrete politikker og mål.

✓ DU ER HER TRIN 3

Fortæl troværdigt om jeres politikker og mål. 

TRIN 3: Fortæl troværdigt om jeres politikker og mål

Læsetid: 4 minutter

Gevinsten efter en god proces med at fastlægge politikker og mål kommer, når I nu med styr på fakta kan fortælle om virksomhedens sociale ansvar.

I vil efter processen i step 1 og step 2 nu kunne kommunikere troværdigt om, hvordan I tager samfundsansvar.

Og det gælder også en ærlighed omkring de negative påvirkninger, I måtte have, samt hvordan I arbejder på området.

Det kan gøres på mange måder både internt og eksternt.

Hent skabelon for datablad

I kan fx benytte denne skabelon for datablad, der kan benyttes som bilag i tilbud.

Eller bruge dele af den som inspiration.

Hent skabelon

-

Klik for større foto

Tips til intern og ekstern formidling af jeres samfundsansvar

I har nu politikker og mål for jeres virksomhedsadfærd, når det gælder socialt ansvar og de valg i træffer ift. negativ indvirkning på lokalsamfundet.

At have mål og data på, hvad I gør, har stor betydning for kvaliteten af det, I kan fortælle jeres kunder, interessenter og medarbejdere. Det betyder også, at det er nemmere at arbejde med fx presse, nyheder og intern kommunikation.

Fire tips til intern formidling

Ledelsen skal overveje følgende og få beslutninger kort beskrevet i fx en handleplan, så alt om jeres interne kommunikation er samlet ét sted.

  • Tag stilling til, hvordan I kommunikerer internt. Er det både digitalt, fysisk på en tavle og ved dialog og fællesmøder?
  • Synliggør beslutningerne ved at skrive dem ind i jeres personalehåndbog, det er en god måde at sikre, at både nuværende og nye medarbejdere ved, hvordan I konkret arbejder med socialt ansvar  
  • Vær obs på, om en afdeling eller nogle medarbejdere, der skal have mere specifik viden, er berørt af jeres ny politik 
  • Fastlæg hvordan I løbende følger op. Fx gennem et fast punkt ved alle afdelingsmøder
  • Informer om, hvor medarbejdere finder alt skriftligt.

Derfor skal I fortælle om jeres sociale ansvar

Styrken ved at kommunikere om jeres samfundsansvar er, at historier, fakta og ord kan præge den fortælling, som medarbejdere bringer videre ved møder med leverandører, kunder og andre, men også internt og privat.

Sammen med den officielle formidling på fx jeres hjemmeside og ved præsentationer kan det skabe ringe i vandet lokalt og i branchesammenhænge.

Det kan gøre det nemmere at gennemføre de valgte mål.

-

Tre tips til ekstern formidling

Ledelse samt kommunikation-/marketing-/salgsansvarlig skal fastlægge:

  • Hvilke målgrupper skal I kommunikere til – og med hvilke budskaber?
    • Kunder, leverandører og samarbejdspartnere
  • Hvilke kanaler vil I bruge?
    • Fx mødematerialer, hjemmeside, presse, nyhedsbrev, sociale medier
  • Hvilke formater kommunikerer I igennem?
    • CSR-rapportering eller indhold i årsrapport, produktinformation, certificeringer, FN's Verdensmål 8 om anstændige jobs, mål 4 om uddannelse og mål 17 om partnerskaber. 

Et godt tip: Husk at bruge grafiske ikoner for FN's 17 verdensmål – find dem gratis her

Fortsæt arbejdet og sæt nye mål

Din virksomhed har nu gennem tre steps arbejdet systematisk med at identificere, hvordan I agerer, når det gælder socialt ansvar, I tager, som lokal virksomhed et sted i Danmark.

Gennem identifikation af områder, hvor I måske i dag påvirker mennesker negative, og hvor I måske så flere positive muligheder, har I fået etableret politikker og mål. I er begyndt at arbejde med handlinger gennem året, og I fortæller om jeres samfundsansvar.

Det kan I også gøre, når det drejer sig om 

  • Miljø
  • Anti-korruption
  • Menneske- og arbejdstagerrettigheder.

Læs mere her

SPØRG CABI

Har du spørgsmål eller brug for hjælp?

Så er du velkommen til at kontakte Marianne.

| Denne service er gratis for dig, fordi Cabi får offentlige midler på Finansloven |

Portrætbillede Marianne Lyngberg Nilsson