- Forside
- Cases
- Fra virksomhed til virksomhed
- Søstrene Grene
FRA VIRKSOMHED TIL VIRKSOMHED
Søstrene Grene
Lykkes med at få loyale medarbejdere og skabe trivsel med deres "søsterånd".
CASE
Virksomhed: Søstrene Grene Import A/S
Branche: Detail
Størrelse: Ca. 500 medarbejdere
Geografi: Aarhus
Mere inspiration: Følg Kasper Jacobsen, Head of E-Com Fulfilment, på LinkedIn
Søstrene Grene sikrer virksomhedskulturen med "søsterånd"
I Søstrene Grene har de arbejdet med socialt ansvar i over 10 år, og virksomheden har stor succes med at skabe en positiv virksomhedskultur med deres ”søsterånd”. Søstrene Grenes søsterånd handler om at være opmærksom på sine medmennesker og sørge for, at alle grundlæggende har det godt. Det bidrager til et godt arbejdsmiljø og styrker sammenholdet på arbejdspladsen.
Bekymringssamtaler forebygger sygefravær
Detailvirksomheden lægger stort fokus på at styrke trivslen og forebygge sygefravær og nedslidning på arbejdspladsen. Et af deres forebyggelsestiltag er at holde bekymringssamtaler med den enkelte medarbejder, hvis de oplever en stigning i fravær. Sådan forsøger de at finde ud af, om virksomheden kan tilrette noget for medarbejderen på arbejdspladsen. Søstrene Grene er ikke bange for at bryde rammerne for, at den enkelte lykkes, og det oplever virksomheden resulterer i engagerede og taknemmelige medarbejdere.
Samarbejdspartnere og bred rekruttering
Søstrene Grene rekrutterer bredt og ønsker at give en chance til dem, der befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet. Derfor samarbejder virksomheden med partnere som Aarhus Kommune, High:five, Jobbanken, SIND samt Job og Unge. Når Søstrene Grene rekrutterer, rækker de derfor først ud til deres samarbejdspartnere og spørger dem, om der er nogen, de kan hjælpe med at få i arbejde, før de laver et stillingsopslag. Og så tager detailvirksomheden ikke i praktik, men ansætter med løn fra starten. Virksomheden oplever, at medarbejdere, der har fået en ekstra chance, er ekstra dedikerede og loyale overfor deres arbejdsplads.
Forståelse og fleksibilitet øger fastholdelse
Ledelsen holder løbende samtaler for den enkelte medarbejder for at se, om deres opgaver skal justeres, eller om medarbejderen vil styrkes af at blive omrokeret. Virksomheden mener, at man sådan udviser rummelighed og fleksibilitet, og oplever samtidigt, at det øger tillid og trivsel hos medarbejderne.
Ved at skabe fleksible arbejdsforhold og tillidsfulde relationer, fastholder Søstrene Grene medarbejdere i længere tid, hvilket også betyder, at der ikke skal rekrutteres særlig ofte, og det gavner økonomien og den daglige drift som resultat.
Hør mere direkte fra ledelsen
Gense webinar:
Praksis hos Søstrene Grene Import A/S – trivsel og fastholdelse
Mød Kasper Jacobsen, Head of E-com Fulfilment i Søstrene Grene, og få forklaringen på, hvordan ’søsterånd’ sikrer trivsel baseret på opmærksomhed på kolleger som medmennesker.
Gode råd fra Søstrene Grene til andre ledere:
- Vær tålmodig
- Vær bevidst om, at det ikke kommer gratis
- Se det som en langsigtet investering
- Vær rummelig og fleksibel i særligt i starten af ansættelsesforholdet.
Få et godt samarbejde med jobcentret
Et godt samarbejde med dit lokale jobcenter styrker din forretning både ift. fastholdelse af medarbejdere og rekruttering. I denne guide får du serveret alle mulighederne for at bruge jobcentrets service optimalt.
Guide til den svære samtale
Samtaler om emner som fravær, mistrivsel, mobning eller utilstrækkelig arbejdsindsats kan være svære. Brug guiden til at få viden og værktøjer til at gøre de svære samtaler lettere.
Få et overblik over jeres sygefraværsindsats
Brug Cabis gratis dialog- og screeningsværktøj HUSET, og få overblik over styrker og udfordringer i jeres sygefraværsindsats.
TEMA
Socialt ansvar og CSR
Få inspiration og viden om, hvordan din virksomhed kan tage socialt ansvar. Det kan fx være at ansætte mennesker på kanten af arbejdsmarkedet. Om CSRSPØRG CABI
Har du spørgsmål?
Så spørg Cabi!
| Denne service er gratis for dig, fordi Cabi får offentlige midler på Finansloven |