Gå til primært indhold Gå til footer indhold
  1. Forside
  2. Cases
  3. Cases om socialt ansvar og grønne opgaver
  4. Møbelcirklen

GRØN OMSTILLING OG FLERE I ARBEJDE

Møbelcirklen

Lykkes med at genanvende brugt inventar, der sparer kommunen for et millionbeløb, og samtidig beskæftige ledige fra kanten af arbejdsmarkedet.

CASE

Virksomhed: Møbelcirklen
Branche: Renovering af møbler
Størrelse: Ca. 8 fastansatte og 15 kursister
Geografi: Randers

Ledige Randers-borgere giver brugt inventar nyt liv

Hvert eneste år bruger landets kommuner millioner af kroner på indkøb af nyt inventar. Samtidig bugner kommunale pulterrum af aflagte stole og borde. De modsætninger har fået Randers Kommune til at søsætte et projekt, hvor ledige fra kanten af arbejdsmarkedet renoverer brugte møbler, så de bliver så gode som nye.

To gange om ugen triller en varevogn ud fra en lagerhal i det østlige Randers. Køreturen går rundt til skoler, børnehaver, uddannelsesinstitutioner og kommunale kontorer, hvor varevognens passagerer henter aflagte møbler, fx stole og hæve/sænke-borde, ud af kældre og opbevaringsrum.

Godt fyldt op vender varevognen retur til lagerhallen, hvor projektet Møbelcirklen har sin faste base. Det blev igangsat af Randers Kommunes arbejdsmarkedsafdeling i starten af 2021 med to formål; at genanvende brugt inventar og beskæftige ledige fra kanten af arbejdsmarkedet.

Konceptet

Konceptet er enkelt: Møbelcirklens stab henter aflagte møbler, sætter dem i stand og sælger dem ”tilbage” til kommunens arbejdspladser – selvfølgelig til en pris et stykke under indkøbsprisen på tilsvarende nyt.

”Siden opstarten i 2021 har vi sparet Randers Kommune for næsten 3,9 millioner kr. i indkøb på inventar. Udover den besparelse, er vores forretningsmodel også med til at nedbringe aftrykket på naturen ganske markant.”

Mark Sabro Gregersen, leder af Møbelcirklen

Kompetenceudvikling for ledige

Møbelcirklens medarbejderstab tæller ordinært ansatte, ansatte i fleksjob, førtidspensionister samt medarbejdere i CSR-ansættelser under socialt frikort-ordningen.

De varetager forskellige jobfunktioner, men har også til opgave at tage hånd om de op til 15 kursister. For stedet er også et kompetenceudviklingscenter for mennesker, der har svært ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet.

Blandt Møbelcirklens faste personale er kompetenceudviklingsansvarlig Kathrine Frost. Hendes primære opgave er at hjælpe kursisterne videre i rigtige job andre steder.

”Nogle er kun her hos os i en kort periode, inden de er klar til at komme ud og prøve sig af på en arbejdsplads. Andre skal bruge lidt længere tid til at blive klar. Det er nu heller ikke så afgørende, om den enkelte kursist bliver jobparat på 8, 12 eller 20 uger. Det vigtigste er, at vi ser en progression i den tid, de er hos os. De skal have lysten til at være her og viljen til at komme videre. Og har de det, skal vi nok modne dem, så de kan begå sig på en arbejdsplads.”

Kathrine Frost, kompetenceudviklingsansvarlig

En del af et arbejdsfællesskab

For kursisterne er det altid et mål at få et job med lønnede timer. Og det lykkes for mange. Hele 57 procent af de kursister, der til dato har været gennem et forløb, er endt i et job med lønnede timer.

Kursisterne møder typisk ind mellem kl. 9 og 12, men der tages altid hensyn til, hvor mange timer den enkelte kan holde til at være i gang.

”Nye kursister starter som regel blødt op, fx tre timer tre gange om ugen. De er selv med til at bestemme tempoet, men når de er klar til det, lægger vi flere timer og dage på deres forløb,” forklarer Kathrine Frost.

I hverdagen indgår kursister og fast personale i forskellige teams, så ingen kommer til at sidde alene med en opgave i længere tid. Og det er der ifølge Kathrine Frost en særlig grund til.

”Det forpligter at være med i et team. Den enkeltes indsats er jo afgørende for en succesfuld løsning af den opgave, teamet er i gang med. Så vores arbejdsgange adskiller sig egentlig ikke fra det, kursisterne kommer til at opleve på andre arbejdspladser.”

Bæredygtighed som kompetence

I hverdagen fylder snakken om bæredygtighed en del. For Mark Sabro Gregersen, Møbelcirklens leder, er der en særlig grund til, at man vælger at italesætte det tema igen og igen.

”Vores kursister kommer til at vide en masse om FN’s Verdensmål, genbrug og genanvendelse. De kan derfor gå ud til en potentiel arbejdsgiver og sige, at de har været en del af et verdensmålsprojekt. Og i en tid, hvor bæredygtighed er på agendaen hos stort set alle virksomheder, er det en kompetence i sig selv,” siger han.

Gode råd til andre

  • Sammentænk grønne opgaver og social ansvarlighed, det giver afkast på flere bundlinjer
  • Brug det som en læring at være en del af et team og et arbejdsfællesskab
  • Se løsning af grønne opgaver som en kompetence i bæredygtighed, man kan bruge videre i sit arbejdsliv.

Sådan kommer du i gang med at tage socialt ansvar med grønne opgaver

Find de grønne opgaver

Ved at bruge opgaveværktøjet får du et overblik over, hvilke grønne opgaver din virksomhed har, og hvilke kompetencer det kræver for at løse dem.

Gå til opgaveværktøjet

Guide: Brug jobcentret optimalt

Et godt samarbejde med dit lokale jobcenter styrker din forretning både ift. tilknytning og rekruttering. Læs Cabis guide til, hvordan du kan bruge jobcentrets service optimalt.

Gå til guiden

Bliv klogere på S'et i ESG

Når du rekrutterer ledige med udfordringer, bidrager du samtidig til at styrke din virksomheds data på S'et i ESG. Og det kan være meget værdifuldt for virksomheden.

Læs vores ESG-tema

PUBLIKATION

Casesamling: Grøn omstilling og flere i arbejde

Find inspiration til, hvordan din virksomhed kobler opgaver afledt af den grønne omstilling sammen med inklusion af mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet. Læs casesamlingen

GUIDE

Sådan bruger du FN's Verdensmål 8 i din forretning

Det kræver blot fire trin at komme i mål. Brug guiden her! Se guiden

SPØRG CABI

Har du spørgsmål?

Så spørg Cabi!

| Denne service er gratis for dig, fordi Cabi får offentlige midler på Finansloven

Carsten Lunden
Seniorkonsulent
Fleksjob | CV | Handicapkompenserende ordninger | S'et i ESG I Kompetenceudvikling | CV
Henrik Boye Ebbesen
Kommunikationsmedarbejder
Nyhedsbreve | Pressemeddelelser | Nyhedsartikler | Tryksager | Sociale medier | Web