Gratis værktøj: Find de grønne opgaver
Ved at bruge opgaveværktøjet får du et overblik over, hvilke grønne opgaver din virksomhed har, og hvilke kompetencer det kræver for at løse dem.
Gå til opgaveværktøjetLykkes med at genanvende brugt inventar, der sparer kommunen for et millionbeløb, og samtidig beskæftige ledige fra kanten af arbejdsmarkedet.
Hvert eneste år bruger landets kommuner millioner af kroner på indkøb af nyt inventar. Samtidig bugner kommunale pulterrum af aflagte stole og borde. De modsætninger har fået Randers Kommune til at søsætte et projekt, hvor ledige fra kanten af arbejdsmarkedet renoverer brugte møbler, så de bliver så gode som nye.
To gange om ugen triller en varevogn ud fra en lagerhal i det østlige Randers. Køreturen går rundt til skoler, børnehaver, uddannelsesinstitutioner og kommunale kontorer, hvor varevognens passagerer henter aflagte møbler, fx stole og hæve/sænke-borde, ud af kældre og opbevaringsrum.
Godt fyldt op vender varevognen retur til lagerhallen, hvor projektet Møbelcirklen har sin faste base. Det blev igangsat af Randers Kommunes arbejdsmarkedsafdeling i starten af 2021 med to formål; at genanvende brugt inventar og beskæftige ledige fra kanten af arbejdsmarkedet.
Konceptet er enkelt: Møbelcirklens stab henter aflagte møbler, sætter dem i stand og sælger dem ”tilbage” til kommunens arbejdspladser – selvfølgelig til en pris et stykke under indkøbsprisen på tilsvarende nyt.
”Siden opstarten i 2021 har vi sparet Randers Kommune for næsten 3,9 millioner kr. i indkøb på inventar. Udover den besparelse, er vores forretningsmodel også med til at nedbringe aftrykket på naturen ganske markant.”
Mark Sabro Gregersen, leder af Møbelcirklen
Møbelcirklens medarbejderstab tæller ordinært ansatte, ansatte i fleksjob, førtidspensionister samt medarbejdere i CSR-ansættelser under socialt frikort-ordningen.
De varetager forskellige jobfunktioner, men har også til opgave at tage hånd om de op til 15 kursister. For stedet er også et kompetenceudviklingscenter for mennesker, der har svært ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet.
Blandt Møbelcirklens faste personale er kompetenceudviklingsansvarlig Kathrine Frost. Hendes primære opgave er at hjælpe kursisterne videre i rigtige job andre steder.
”Nogle er kun her hos os i en kort periode, inden de er klar til at komme ud og prøve sig af på en arbejdsplads. Andre skal bruge lidt længere tid til at blive klar. Det er nu heller ikke så afgørende, om den enkelte kursist bliver jobparat på 8, 12 eller 20 uger. Det vigtigste er, at vi ser en progression i den tid, de er hos os. De skal have lysten til at være her og viljen til at komme videre. Og har de det, skal vi nok modne dem, så de kan begå sig på en arbejdsplads.”
Kathrine Frost, kompetenceudviklingsansvarlig
For kursisterne er det altid et mål at få et job med lønnede timer. Og det lykkes for mange. Hele 57 procent af de kursister, der til dato har været gennem et forløb, er endt i et job med lønnede timer.
Kursisterne møder typisk ind mellem kl. 9 og 12, men der tages altid hensyn til, hvor mange timer den enkelte kan holde til at være i gang.
”Nye kursister starter som regel blødt op, fx tre timer tre gange om ugen. De er selv med til at bestemme tempoet, men når de er klar til det, lægger vi flere timer og dage på deres forløb,” forklarer Kathrine Frost.
I hverdagen indgår kursister og fast personale i forskellige teams, så ingen kommer til at sidde alene med en opgave i længere tid. Og det er der ifølge Kathrine Frost en særlig grund til.
”Det forpligter at være med i et team. Den enkeltes indsats er jo afgørende for en succesfuld løsning af den opgave, teamet er i gang med. Så vores arbejdsgange adskiller sig egentlig ikke fra det, kursisterne kommer til at opleve på andre arbejdspladser.”
I hverdagen fylder snakken om bæredygtighed en del. For Mark Sabro Gregersen, Møbelcirklens leder, er der en særlig grund til, at man vælger at italesætte det tema igen og igen.
”Vores kursister kommer til at vide en masse om FN’s Verdensmål, genbrug og genanvendelse. De kan derfor gå ud til en potentiel arbejdsgiver og sige, at de har været en del af et verdensmålsprojekt. Og i en tid, hvor bæredygtighed er på agendaen hos stort set alle virksomheder, er det en kompetence i sig selv,” siger han.
Ved at bruge opgaveværktøjet får du et overblik over, hvilke grønne opgaver din virksomhed har, og hvilke kompetencer det kræver for at løse dem.
Gå til opgaveværktøjetEt godt samarbejde med dit lokale jobcenter styrker din forretning både ift. tilknytning og rekruttering. Læs Cabis guide til, hvordan du kan bruge jobcentrets service optimalt.
Gå til guidenNår du rekrutterer ledige med udfordringer, bidrager du samtidig til at styrke din virksomheds data på S'et i ESG. Og det kan være meget værdifuldt for virksomheden.
Læs vores ESG-temaFind inspiration til, hvordan din virksomhed kobler opgaver afledt af den grønne omstilling sammen med inklusion af mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet.
Se publikationDet kræver blot fire trin at komme i mål. Brug guiden her!
Læs mereFå inspiration fra virksomheder til at arbejde med cirkulære forretningsmodeller, der skaber job til ledige fra kanten af arbejdsmarkedet.
Læs mereSå tag en snak med Cabi.
Vi hjælper virksomheder med at tage socialt ansvar og gøre det til en god forretning både for medarbejderne og bundlinjen.
| Denne service er gratis for dig, fordi Cabi får offentlige midler på Finansloven |
Carsten Lunden
Seniorkonsulent
Fleksjob | CV | Handicapkompenserende ordninger | S'et i ESG I Kompetenceudvikling | CV
2925 1109cl@cabiweb.dkHenrik Boye Ebbesen
Kommunikationsmedarbejder
Nyhedsbreve | Pressemeddelelser | Nyhedsartikler | Tryksager | Sociale medier | Web
3066 1688heb@cabiweb.dkVi arbejder for et socialt ansvarligt arbejdsmarked, hvor mennesker og virksomheder lykkes.
Læs mere{{TEASER}}
{{DATE}}, {{ADRESS}}
{{EXTRADATES}}
{{NAME}}
{{JOBTITLE}}