Mentor var fastansat i jobcentret som mentor for unge, der skulle have støtte til at komme i gang med og holde fast i uddannelse. Hun var en kvinde sidst i 50’erne med socialfaglig baggrund og erfaring, og hun havde tidligere arbejdet som uddannelsesvejleder og psykiatrivejleder.
Målet med mentorordningen var at støtte mentee til at:
- komme i gang med uddannelse
- holde fast i uddannelse
- undgå misbrug
- tage sin medicin regelmæssigt.
Mentee skulle have støtte til:
- at opbygge tillid til uddannelsesinstitutionens kontaktlærer
- relationerne til medstuderende og til moderen fx konfliktløsning
- personlig adfærd og konsekvenser i forhold til uddannelsen.
Efter fire måneders forholdsvis positiv udvikling måtte målene justeres, da mentee på grund af sygdom/fravær ikke kunne aflægge prøve sammen med resten af klassen.
Dette medførte en større indsats for at fastholde ham og genopbygge selvværd og tillid til uddannelsesinstitutionen. Han havde fortsat behov for støtte til at:
- holde fast i uddannelsen
- få anerkendelse og opleve de små succeser.
Mentorforløbet har krævet følgende af mentor:
- Høj grad af personlig og faglig involvering
- At mentee havde mulighed for at tage kontakt
- Tid til akut indsats, når mentee havde brug for det.