Gå til primært indhold Gå til footer indhold
  1. Forside
  2. Caseoversigt
  3. Byggemarked opkvalificerer og ansætter borgere fra kanten af arbejdsmarkedet

Byggemarked opkvalificerer og ansætter borgere fra kanten af arbejdsmarkedet

Hvad man ikke kan skaffe, må man selv skabe. Sådan er tankegangen hos XL-BYG Vorupgruppen. Det er svært at finde faglært personale til et byggemarked, og derfor rekrutterer de borgere fra jobcentret og former selv nogle kompetente medarbejdere.

Socialt ansvar kan tage mange former. For XL-BYG Vorupgruppen har det været det helt rigtige valg at tage socialt ansvar ved at rekruttere fra kanten af arbejdsmarkedet. Det har givet dem loyale og ikke mindst faglærte medarbejdere, som vil virksomheden med hud og hår.

Mangel på faglært personale

I Danmark findes der mange udlærte salgsassistenter. Men det er de færreste, der er blevet udlært i et byggemarked. For XL-BYG Vorupgruppen har det derfor været svært at finde imødekommende og kompetent personale at sætte i butikken. Personale, som ved, hvad et 6 mm bor kan bruges til, eller hvordan man bedst passer på sin Monstera-plante.

Derfor har de i de sidste 12 år haft et løbende samarbejde med Randers Jobcenter om at få borgere i praktik og jobafklaring. Det har både været borgere med psykiske og fysiske udfordringer eller arbejdsskader. Og de medarbejdere, de får, er ofte ekstra loyale og arbejdssomme, fortæller butikschef Carsten Schneider:

”Mange tager ejerskab for det, de gør. Ved flere af dem kan du ikke mærke, at de ”kun” er i praktik. De vokser hurtigt med opgaven, bliver selvhjulpne og finder deres egne rutiner.”

Borgerne sættes i praktik forskellige steder i virksomheden – fx på lageret, i webshoppen eller i butikken.

Fra kontanthjælp til fuldtidsstilling som salgsassistent

I den populære BoGrønt-afdeling går der hver dag to gode eksempler rundt på, at det kan lykkes at tage en borger ind, imødekomme deres udfordringer og forme dem til kompetente medarbejdere på sigt.

Sara er 40 år. For seks år siden led hun af social angst i alvorlig grad, og hun var på kontanthjælp. Dog fik hun chancen for at komme i arbejdsprøvning i BoGrønt-afdelingen hos XL-BYG. Her viste hun hurtigt et naturtalent for det kreative men også hårde arbejde, og derfor kom hun i lære allerede samme år. I 2015 blev hun udlært salgsassistent, og er nu fuldtidsansat. Senest har hun stået for at lave butikkens store juleudstilling.

Tina er Saras kollega, og også hun startede i afdelingen i arbejdsprøvning. Hun var fysisk slidt efter sit tidligere arbejde og havde problemer med hoften. Siden 2014 er hun steget i arbejdstimer og blev i 2016 fuldtidsansat som ufaglært salgsassistent – i en helårsstilling. Også Tina brillerer, når det kommer til det kreative, og derfor hjælper hun også med dekorationer og opsatser andre steder i butikken, når der er behov for et sæt ekstra øjne.

Desuden har XL-BYG Vorupgruppen givet medarbejderen Jesper på 22 år en chance. Han lider bl.a. af ADHD og er kognitiv udfordret, men alligevel har han sin plads i virksomheden tre dage om ugen. Han har nu lært sig fem opgaver, som han kan udføre uden vejledning, og for medarbejderne giver han en kæmpe kollegial værdi.

”Det er win-win, hvis det er den rigtige medarbejder, vi søger, og vi samtidigt kan hjælpe et menneske videre i sit arbejdsliv.”

Carsten Schneider, butikschef, XL-BYG Vorupgruppen

Godt samarbejde med jobcentret

Når XL-BYG Vorupgruppen får en medarbejder i jobafklaring eller praktik, sker det i samarbejde med Randers Jobcenter. Et afklaringsforløb varer mindst tre måneder, hvorefter virksomheden vurderer, om de har mulighed for at beholde medarbejderen. Samarbejdet med jobcentret går generelt godt, mener Carsten:

”Der er aldrig noget samarbejde, som er helt uden problemer. Men overordnet set har vi et godt samarbejde med Randers Kommune. De er især gode til at sende de samme medarbejdere, så vi ikke mister overblikket.”

For Carsten er papirarbejdet og møderne med jobcentret det hele værd. Det vigtigste for ham er glæden ved at se, at borgerne lykkes. Og dette fokus har han også, når borgerens arbejdsdag planlægges. Han skræddersyr deres forløb, så der laves individuelle aftaler med udgangspunkt i hver borgers udfordringer. Der kan eventuelt indsættes flere pauser, eller mødetiderne kan ændres. Dog skal den potentielt nye medarbejder mindst møde tre timer af gangen for at få noget ud af forløbet.

Har borgeren problemer med at møde op eller til tiden, stoppes samarbejdet, så pladsen kan gives til en anden.

”Det er ingen kunst at tage borgere ind fra jobcentret”

XL-BYG Vorupgruppen ser det som et stort ansvar at tage borgere ind i praktik eller jobafklaring. Der skal være konkrete opgaver at gå i gang med, som udvikler borgerens kompetencer. Og lederen eller andre medarbejdere skal have tid til at hjælpe i løbet af dagen. Disse faktorer er med til at give værdighed i jobbet, mener Carsten:

”Der skal være værdighed i jobbet. Det er ingen kunst at tage borgere ind fra jobcentret. Men det er ikke kun det, vi vil. Vi vil have nogle ind, som vi kan bruge i fremtiden. Der skal helst ligge et permanent job til dem på dem på den anden side. Vi vil gerne beholde dem, der har potentiale!”

Og finder de netop medarbejdere med potentiale, er samarbejdet med jobcentret gået op i en højere enhed:

”Det er win-win, hvis det er den rigtige medarbejder, vi søger, og vi samtidigt kan hjælpe et menneske videre i sit arbejdsliv.”

Lige nu har XL-BYG Vorupgruppen fire borgere i praktik eller jobafklaring.

XL-BYG Vorupgruppen:

3 gode råd til andre, som overvejer at tage medarbejdere ind fra kanten af arbejdsmarkedet

1. Overvej, om det er det rette tidspunkt. Det kræver nemlig både tid og lyst at rekruttere borgere fra jobcentret

2. Hav hele huset med! Det skal være et fælles projekt, for den nye medarbejder skal føle sig velkommen og værdsat af alle. Det er ikke nok, at du er den eneste, der har hjerte for projektet

3. Hvis I er klar, så spring ud i det. I får enormt loyale medarbejdere, som begynder at tro på sig selv. De er taknemmelige og vil ofte gennemgå en stor udvikling, mens de er hos jer.

SPØRG CABI

Har du spørgsmål?

Så spørg Cabi!

| Denne service er gratis for dig, fordi Cabi får offentlige midler på Finansloven

Ella Petersen

Samarbejde mellem jobcentre og virksomheder | Socialt ansvar og ESG | Internt samarbejde | Virksomhedsforståelse | Strategi | Forandringsledelse
Tilgå Ella Petersen på LinkedIn