Arriva: Pension behøver ikke være en enten-eller
beslutning

Det er ikke alle, der synes, at jobbet som buschauffør lyder attraktivt. Arriva Danmark har løst deres rekrutteringsudfordringer ved at fastholde de ældre medarbejdere – med stor succes og mangfoldighed som resultat.

1000 busser på landsplan. 43 togsæt. 3700 medarbejdere.

I Arriva Danmark er der nok at se til. Busser og tog skal bemandes, så køreplanen overholdes. Men lige netop den del af forretningen har ikke altid været lige nem. Problemet med mangel på arbejdskraft toppede i 2007, hvor trafikselskabet blev nødt til at stoppe op og finde en løsning. Resultatet blev gennemtænkte seniorordninger, som har været med til at fastholde seniorerne på arbejdspladsen.

For Arriva Danmark har det været den rigtige løsning. Køreplanerne overholdes, og mangfoldigheden giver en god arbejdskultur. Cabi har talt med direktør for forretningsudvikling i Arriva Danmark, Jens Boe Jacobsen, og spurgt ind til, hvad det er, de gør rigtigt på seniorområdet.

Brændende platform: køreplanen skal overholdes

Kalenderen siger 2007. I Arriva Danmark får de højkonjunkturen at føle, da de har store problemer med at rekruttere nye buschauffører og lokomotivførere. Det er derfor en brændende platform, der sætter gang i tankerne om fastholdelse af virksomhedens seniorer, forklarer Jens:

”Vi var nødt til at tænke alternativt. I en periode fik vi faktisk kørt arbejdskraft ind fra blandt andet Tyskland. Vi vil jo allerhelst tilbyde vilkår for vores danske medarbejdere, som gør, at de gerne vil blive hos os. Her var seniorindsatsen noget af det, vi kastede os ud i. Og det er vi lykkes med.”

Seniorordninger med fuld pension lokker seniorerne

Men hvordan fastholder man som virksomhed de ældre medarbejdere og deres ekspertise? For Arriva Danmark blev løsningen, at seniorerne i dag kan vælge imellem tre ordninger: 1) At være timelønsansat 2) En 80-80-100 ordning eller 3) En 90-90-100 ordning. I sidstnævnte udfører medarbejderen 90 procent af arbejdet for 90 procent af en fuldtidsløn – men de får stadig 100 procent indbetalt på deres pensionskonto.

Den ordning fungerer efter hensigten, fortæller Jens:

”Vi har 447 buschauffører, som er mindst 65 år. Ud af de 447 medarbejdere arbejder 67 procent på nedsat tid. Derfor kan vi se, at vi har fået skabt nogle relevante ordninger, som får flere seniorer til at fortsætte i virksomheden.”

”Seniorerne er virkelig god arbejdskraft. Det skal forstås på den mest positive måde. Når man har en aftale med dem om, at de møder og kører en bestemt tur, så møder de op og kører den tur. De er også utrolig vellidte ude på arbejdspladserne og blandt passagererne. Og så er de mindre syge og fantastisk gode til at give deres erfaring videre til de yngre medarbejdere.”

Jens Boe Jacobsen, direktør for forretningsudvikling i Arriva Danmark

Dialog i højsædet

Dog er det ikke nødvendigvis ekstra pensionskroner, der har den største betydning hos den enkelte medarbejder. For nogle er det, at de møder mange forskellige mennesker på deres ture i løbet af dagen. For andre er det fleksibiliteten i nedsat tid.

Uanset hvad er tæt dialog grundlaget for et godt samarbejde, ifølge Jens:

”Det væsentligste, vi kan tilbyde medarbejderne, er seniorsamtaler. Rent faktisk at få italesat situationen mellem medarbejder og leder. Hvad er det, vi som virksomhed har brug for, og hvad har medarbejderen brug for? Og så krydrer vi med vores seniorordninger, så vi kan fastholde medarbejderen flere år endnu.”

Slut med enten-eller tankegang i seniorlivet

Hos Arriva Danmark er der ét mantra, som har fungeret som afsæt i deres arbejde med seniorerne. Vi skal væk fra vores enten-eller tankegang, når det gælder seniorlivet. Dine medarbejdere kan sagtens skabe sig et godt seniorliv samtidigt med, at de stadig arbejder nogle timer, fortæller Jens:

”Vi har en ældre medarbejder, som hedder Jørgen. Han havde levet et langt liv med op til 70 arbejdstimer om ugen i sit tidligere job. Som 65-årig søgte han job hos os og startede tre dage efter. I dag arbejder han 25 timer om ugen og har fået forlænget sit kørekort, til han er 75 år. Så kan han hygge sig med det, samtidig med at han har en pensionisttilværelse ved siden af.”

I dag er 29 procent af medarbejderne over 60 år, så opgaven med at fastholde de mest erfarne medarbejdere er fortsat relevant. Den største udfordring har dog været at få seniorordningerne til at gennemsyre hele virksomheden. Her har de lokale ledere et stort ansvar, som de lever op til.  

”For os er seniorerne bare medarbejdere og kolleger”

Der er derfor mange hårde og kontante grunde til, at Arriva Danmark har særlig fokus på seniorerne som medarbejdergruppe. Der skal chauffører til at bemande ruterne. Jens fastslår også mange andre grunde til, at lige netop denne gruppe er værd at holde ekstra godt fat i:

”Seniorerne er virkelig god arbejdskraft. Det skal forstås på den mest positive måde. Når man har en aftale med dem om, at de møder og kører en bestemt tur, så møder de op og kører den tur. De er også utrolig vellidte ude på arbejdspladserne og blandt passagererne. Og så er de mindre syge og fantastisk gode til at give deres erfaring videre til de yngre medarbejdere.”

Desuden har fastholdelsen af de ældre medarbejdere skabt en unik mangfoldighed hos Arriva Danmark. De er nu en blanding af forskellige aldre, køn og nationaliteter, som giver et godt samspil.

Men faktisk omtaler de ikke de ældre medarbejdere som seniorer:

”Vi taler om dem som medarbejdere. Så er nogle af dem tilfældigvis ansat på en seniorordning, men de er jo medarbejdere og kolleger ligesom alle andre. Det tror jeg kan være med til, at de ikke føler sig sat i bås.”  

Arriva Danmark: 3 gode råd til andre virksomheder, som gerne vil fastholde sine seniorer:

1. Italesæt. Lad være med at tro, at det er et tabu at være senior på en arbejdsplads. Tal med medarbejderen om deres ønsker og tanker for deres seniorliv, og lav en aftalte ud fra dette.

2. Skab nogle relevante ordninger, som kan bruges af medarbejderne. Du kan lave tusindvis af seniorordninger, men hvis det ikke er relevant for den medarbejdergruppe, du har ansat, så er det ligegyldigt.

3. Som virksomhed skal man investere både tid og penge i arbejdet med at fastholde sine ældre medarbejdere. Det kræver investering. Når vi fx har ordninger såsom 80-80-100, så koster det lidt at indbetale 100 procent til deres pensionsopsparing. Men den investering betaler sig, da det fastholder medarbejderne. 

-

Billede øverst i artiklen: Max Stenholt Rasmussen, Traffic Controller i Arriva Tog og på seniorordning.

Fotokredit: Arriva Danmark A/S

Viden og baggrund

Forskning: Seniorerne vil gerne blive længere i virksomheden

Ny forskning viser, at tilbagetrækningsalderen er steget markant de seneste 15 år. Seniorforsker fra VIVE, Mona Larsen, giver her fire gode råd til, hvordan du som virksomhed kan fastholde dine ældre medarbejdere.

Bliv klogere her
Viden og baggrund

Seniorer på arbejdspladsen

Fastholder du ældre og erfarne medarbejdere, bevarer du deres værdifulde arbejdskraft og viden.

Læs mere om seniorer

Har du spørgsmål til arbejdet med dine seniorer?

Kontakt vores konsulenter!