Gå til primært indhold Gå til footer indhold
  1. Forside
  2. Om Cabi
  3. Nyhedsbrev – Nyt fra Cabi

Nyhedsbrev: Nyt fra Cabi

Læs seneste udgaver af Nyt fra Cabi

20.05.2025

Her fandt virksomheder vigtig arbejdskraft til grøn omstilling

Hører du til de virksomhedsledere, der har ubesatte stillinger og medarbejdere, der løber lidt for stærkt? Så kan I måske med fordel begynde at rekruttere på en lidt anden måde.

Læs nyhedsbrev

""

12.05.2025

Få gratis hjælp til at finde din næste medarbejder i nyt, stort projekt

I dette nyhedsbrev kan du læse om, hvilke gevinster virksomheder opnår ved at være med i projektet ”Arbejdskraft nu og til fremtiden. Måske kunne det være interessant for din virksomhed? Eller måske nogen i dit netværk?

Læs nyhedsbrev

CSR People Prize logo 2025

06.05.2025

Indstillingen til CSR People Prize 2025 er i gang

Skal din virksomhed hyldes for jeres sociale indsats, eller kender du en virksomhed, som burde blive det? Indstillingen til CSR People Prize er nu i gang. 

Læs nyhedsbrev

Læs tidligere nyhedsbreve

2025
2024
2023
2022

21. december 2022 - God jul og på gensyn i 2023!

1. december 2022 - Har du unge i fritidsjob i din virksomhed? Har de afsluttet 9. klasse?

17. november 2022 - Nedslidning på arbejdspladsen bekymrer mange

4. november 2022 - Styrk forretningen med socialt ansvar

2. november 2022 - Særudgave: Til dig i den beskæftigelsesrettede indsats

27. oktober 2022 - Undgå mistrivsel hos dine unge medarbejdere

20. oktober 2022 - Du kan stadig nå det! | Få tilskud til at styrke arbejdsmiljøet

12. oktober 2022 - Trivsel og forretning hænger uløseligt sammen

5. oktober 2022 - Over 50 % kender ikke ordningerne - gør du?

27. september 2022 - Værktøjer til din ukrainske kollega

22. september 2022 - Hjælp til at rekruttere og fastholde medarbejdere?

14. september 2022 - Hvad gør du? Din medarbejder må sygemeldes…

6. september 2022 - Styr på sygefraværet?

2. september 2022 - De handicapkompen... a' hva' for noget?

25. august 2022 - Ny medarbejder med udenlandsk baggrund?

19. august 2022 - Skal du med på et af vores aktuelle kurser og webinarer?

7. juli 2022 - Det kan du glæde dig til i efteråret

1. juli 2022 - Nye ungeanbefalinger | Søg Arbejdsmiljøpuljen | Fremtidens CSR-rapportering

24. juni 2022 - Succes for udviklingsprojekt: Over 200 borgere kom i job med de handicapkompenserende ordninger

16. juni 2022 - Highlights fra Cabis topmøde | Mød vinderne af CSR People Prize 2022

18. maj 2022 - Har du booket plads på Cabis Topmøde? | Nina Smith opfordrer til at rekruttere mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet

9. maj 2022 - Mangler du konkrete værktøjer til at fastholde og rekruttere seniorer? Book din plads på Cabis online mini-konference

25. april 2022 - Hvordan sikrer I arbejdskraft her og nu? Få Peter Hummelgaard og Nina Smiths bud på Cabis Topmøde

8. april 2022 - Grøn omstilling skaber nye jobåbninger | Hjælp ukrainere i job | Kender du de handicapkompenserende ordninger?

24. marts 2022 - Ansættelse af ukrainere? Sådan skal din virksomhed forholde sig

16. marts 2022 - Kender du vinderen af CSR People Prize 2022? | Sådan sikrer din virksomhed arbejdskraften

25. februar 2022 - Tør I ansætte en person med et usynligt handicap?

11. februar 2022 - Hvem er din favorit til CSR People Prize 2022?

28. februar 2022 - Markant økonomisk gevinst ved at involvere lokale beboere i byggeprojekter

13. januar 2022 - Hvorfor har indvandrerkvinder svært ved at få job? Ny undersøgelse skal give svaret

Modtag nyt i indbakken

Gør som 10.000 andre! Få viden og gratis værktøjer til dit arbejde, inspiration til rekruttering og trivsel, invitationer til arrangementer og meget mere! JA TAK

Opdater din profil

Opdater din profil og få indhold i indbakken, der er målrettet lige netop dine interesser. Det tager kun et øjeblik → Opdater nu

Tilmeld nyhedsbrev om sygefravær

Tilmeld dig nyhedsbrevet og hold dig fagligt opdateret på sygefraværsområdet. Se, hvad du får
Alle ledige skal nu have et CV på Jobnet.dk
07.12.20

Nyt CV på Jobnet skal gøre det lettere for ledige at komme i job

Alle ledige skal nu have et CV på Jobnet.dk, hvor deres kompetencer fremgår. STAR har sammen med Cabi udviklet det nye CV og en række dialogværktøjer, som sagsbehandlere i jobcentrene kan bruge i deres samtaler med ledige. Fokus på kompetencerne skal især gøre det nemmere for ledige, der er langt fra arbejdsmarkedet, at komme i job. Lørdag den 5. december 2020 blev Jobnet.dk lanceret i en ny udgave. Fremover skal alle ledige have et CV på portalen, og CV’et skal være et gennemgående værktøj i samtalerne mellem sagsbehandlere og borgere. Tidligere har borgere, der er langt fra arbejdsmarkedet været fritaget fra at have et CV, men det er ikke længere tilfældet. Erfaringer fra indsatser som Flere skal med og JobFirst viser, at det også har en positiv effekt for borgere, der er langt fra arbejdsmarkedet, at tale om kompetencer og job. Her er et CV et godt og naturligt værktøj at gribe til. Det giver mening at tale om kvalifikationer Det forklarer Carsten Lunden, seniorkonsulent i Cabi, der har bidraget til at udvikle det nye CV for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR). ”Vi ved fra en lang række indsatser, at selv for borgere, hvor der er et stykke vej til job, giver det mening at tale om job, og om de kvalifikationer og kompetencer borgerne har. De får sat ord på og danne et billede af deres egne kompetencer, og det er meget positivt. I den samtale er et CV et meget naturligt udgangspunkt,” siger Carsten Lunden. Det nye CV indeholder alle gængse kategorier med kontaktoplysninger, uddannelse og erhvervserfaring, men derudover er der også en kasse med teksten ”Det kan jeg også”, som kan udfyldes med andre interesser og kompetencer, der fx er opnået i fritiden. Cabi har i samarbejde med STAR udviklet en række dialogark, som kan understøtte dialogen mellem sagsbehandlere og borgere, når CV’et skal udfyldes. Her er fx spørgsmål om, hvordan borgeren har det med at arbejde sammen med andre mennesker, hvad han eller hun laver i fritiden og interesserer sig for. Det er også en fordel for virksomhederne, når jobsøgernes kompetencer fremstår tydeligt i CV’et. Dialogarkene er løbende blevet testet i fem jobcentre, og responsen er meget positiv, fortæller Carsten Lunden. ”Ideen med dialogarkene er, at vi vil gøre det helt enkelt og ligetil for både sagsbehandlere og borgere at tale om job og kvalifikationer. Kortene kan bruges til at facilitere den samtale. Heldigvis er tilbagemeldingen fra de jobcentre, hvor vi har testet materialet, at selv i arbejdet med de borgere, som ikke har så meget at fylde på et CV i traditionel forstand, giver det mening at lave et CV og bruge det som omdrejningspunktet i samtalerne om kvalifikationer og ønsker til job,” siger Carsten Lunden. Webinar for 3.000 jobcentermedarbejdere Foruden dialogark er der også udviklet informationsmateriale om det nye CV og tankerne bag CV’et til ledelsen i jobcentrene og til borgerne. Derudover afvikler Cabi i samarbejder med bl.a. STAR, Schultz og KMD en række webinarer for at klæde ledere og medarbejdere i jobcentrene godt på til at bruge det nye CV. ”Jeg regner med, at vi har været ude til i hvert fald 3.000 ledere og medarbejdere, når vi har afviklet det sidste webinar,” slutter Carsten Lunden.

Udsatte ledige kommer yderligere bag i køen til arbejdsmarkedet under coronakrisen
04.12.20

Coronakrisen går hårdt ud over ledige fra kanten af arbejdsmarkedet

Virksomheder på Lolland-Falster rekrutterede i stor stil arbejdskraft blandt ledige fra kanten af arbejdsmarkedet. Men så ramte coronakrisen med nedlukninger af virksomheder og generel usikkerhed på arbejdsmarkedet. Det har påvirket virksomhedernes rekruttering og deres lyst til at ansætte ledige, som ud over ledighed også har problemer af fx fysisk eller psykisk karakter. I første halvår af 2020 har kun 1,7 procent af nyansættelserne hos virksomheder på Lolland-Falster været blandt ledige fra kanten af arbejdsmarkedet. I perioden 2015-2019 drejede det sig om hele 10 procent. Det viser en ny analyse, som analysevirksomheden LG Insight har lavet for indsatsen Rekruttering fra kanten på Lolland-Falster. Det er en indsats, hvor Lolland og Guldborgsund Kommune er gået sammen med det lokale erhvervsliv om at få flere udsatte i job. Videns- og netværkshuset Cabi er leder af Rekruttering fra Kanten på Lolland-Falster, hvor også LG Insight, 3F og Business Lolland-Falster er en del af indsatsen. Cabi: Vejen til job bliver endnu længere for udsatte At virksomhederne nu holder igen med at rekruttere blandt ledige fra kanten af arbejdsmarkedet er ikke overraskende. Men det er bekymrende. Det mener Trine Thomsen, seniorkonsulent hos Cabi og leder af Rekruttering fra kanten fra Lolland-Falster. ”I kølvandet på finanskrisen så vi, at det var dem, der mistede jobbet under krisen, som kom hurtigst i job igen, og det er en tendens, vi ser igen nu. Det er ret naturligt, at nyledige kommer hurtigt i job, men det er også med til at skubbe mere udsatte ledige endnu længere tilbage i køen, end de er i forvejen. Forskning viser, at det er helt afgørende for udsatte ledige at gøre kontinuerlige fremskridt, og det bliver sværere, hvis vejen til arbejdsmarkedet bliver længere. Deres udvikling risikerer at bliver forværret,” siger Trine Thomsen. Samme tendens i hele landet Analysen fra LG Insight dækker kun Lolland-Falster, men udviklingen er efter alt at dømme den samme over hele landet. Det forklarer Lars Larsen, partner i LG Insight. ”Al logik taler for, at det er samme tendens, vi ser over hele landet. Det er et reaktionsmønster, vi ser, når der er krise, og arbejdsmarkedet lukker ned. Så bliver det sværere for ledige fra kanten at komme i job. Og på trods af rummelighedsstrategier i virksomhederne, så ansætter man altså fra andre grupper først,” siger Lars Larsen. Han har også en klar opskrift på, hvad der skal til for at vende udviklingen igen. ”Flere job. Vi skal have gang i væksten igen. Det er ikke ledige fra kanten, som rykker først ind på arbejdsmarkedet, men allerede nu kan vi se, at genbeskæftigelsen er steget efter sommerferie. Det er positivt, og det er det også for ledige fra kanten,” siger Lars Larsen. Udviklingen på arbejdsmarkedet bliver fulgt tæt i Rekruttering fra kanten på Lolland-Falster, fortæller Trine Thomsen, som dog også mener, at der er muligheder i, at virksomheder ansætter ledige i fx fleksjob eller småjob. ”Vi arbejder i den kommende tid videre med at lave særligt tilrettelagte opkvalificeringsforløb til borgerne på kanten, så de står klar, når jobåbningerne igen dukker op. Derudover er vi i tæt dialog med virksomhederne om afledte job for målgruppen i forbindelse med Femern-byggeriet, og vi arbejder også på at synliggøre over for virksomhederne, at ledige fra kanten også kan være en gevinst for dem både på den korte og længere bane,” siger hun. Om Rekruttering fra kanten på Lolland-Falster Rekruttering fra kanten på Lolland-Falster er et partnerskab mellem Lolland og Guldborgsund Kommune, Business Lolland-Falster, 3F, Erhvervspark Lolland, videns- og netværkshuset Cabi samt analysevirksomheden LG Insight. Initiativet er støttet af Den A.P. Møllerske Støttefond.

Hjemmearbejde presser medarbejderne som risikerer ensomhed og angst, melder forsikringsselskaber
01.12.20

Forsikringsselskaber advarer: Hjemmearbejde kan føre til ensomhed og angst

For mange danskere fungerer hjemmearbejde godt, men tre forsikringsselskaber og to fagforeninger advarer om, at ensomhed, angst og depression lurer under overfladen. Hjemmearbejde kræver den rigtige dosering og meget tydelig ledelse, mener ekspert. Coronakrisen har sendt mange danskere på hjemmearbejde, og for flertallet af arbejdstagerne fungerer hjemmearbejdet fint. Men for andre bliver isolationen, fraværet af kolleger og ledelse så meget for meget, at det går ud over deres trivsel. Sådan er meldingen fra fagforeningerne Djøf og HK i Børsen Hos Djøf har telefonerne kimet ekstra meget under coronakrisen, og fra 1. juli til 23. november har 800 medlemmer ringet ind til deres fagforening med trivselsproblemer og stress. I samme periode i 2019 var antallet 663, en stigning på 20 pct. “En klar overvægt af vores medlemmer er rigtigt glade for hjemmearbejdet. Det giver bedre balance mellem arbejds- og privatliv. Derfor hører vi mange positive reaktioner om det. Men vi kan også se hjemmearbejdets bagside, og at mange har det svært. Det er en kæmpe udfordring, som stiller rigtigt store krav til arbejdspladsen og til ledelsen,” siger Henrik Funder, formand for Djøf Privat til Børsen. Samme melding kommer fra forsikringsselskaberne Tryg, Gjensidige og PFA. Absolut størstedelen af danskerne håndterer hjemmearbejdet godt, men den mentale folkesundhed er udfordret lige nu. Antallet af sager om angst, stress, isolation, ensomhed og depression stiger kraftigt. “På overfladen ser det godt ud. Det korte sygefravær er lavt, og det længerevarende sygefravær er faldet 11,4 procent. Så det er fristende at konkludere, at det udbredte hjemmearbejde er en stor succes,” siger Rikke Haaber, chef for strategisk sundhed hos forsikringsselskabet PFA til Børsen Hun siger samtidig, at meget tyder på, at vi skubber noget foran os, som er en risiko for virksomhederne, og som man som ledelse må forholde sig til. Arbejdsdage bliver grænseløse Hvor sommermånederne normalt er absolut lavsæson for psykologbistand, gav juni, juli og august et boom af behandlinger for stress, angst og depression på Gjensidiges regning. Og isolation og ensomhed hos hjemmearbejdende er ifølge Gjensidiges psykologer en større faktor end nogensinde. “Der er opstået et helt nyt arbejdsliv med grænseløse arbejdsdage uden vante rammer og med savn af kollegaer og ledelse. Tingene flyder sammen. Det er svært for mange,” siger Louise Brix, fagchef for sundhed i Gjensidige. Cabi: Hjemmearbejde er ikke for alle Cabi har for nylig lanceret et webtema om hjemmearbejde som vej i job for mennesker med nedsat arbejdsevne. Juniorkonsulent Jakob Nørgaard Bentsen er enig med forsikringsselskaberne i, at arbejdsgiverne har en vigtig ledelsesopgave for at få hjemmearbejde til at fungere godt. "Hjemmearbejde er ikke for alle. Nogle har brug for at komme på arbejdspladsen dagligt. Det er meget forskelligt, hvordan vi som mennesker reagerer på hjemmearbejde gennem længere tid, så for arbejdsgiverne handeler det om at finde de medarbejdere, som trives med det, og hvor opgavernes karakter passer til det," siger Jakob Nørgaard Bentsen. Han forklarer videre, at arbejdsgiverene er vigtigt at følge godt op på de medarbejdere, som arbejder hjemme, og sikre, at de stadig er en del af virksomhedens sociale liv. "Det handler om, at man som arbejdsgiver hele tiden er i kontakt med sine medarbejdere og løbende evaluerer, om hjemmearbejde er den rigtige løsning. Om det er noget, der skal skrues op eller ned for, og om samarbejdet med kollegaerne er, som det skal være," siger Jakob Nørgaard Bentsen. Cabis webtema findes på cabiweb.dk/hjemmearbejde, hvor arbejdsgivere bl.a. kan downloade tjeklister og værktøjer til, hvordan hjemmearbejde kan komme til at fungere. Mere information Læs mere i Børsen her og her (kræver login) Se Cabis tema om hjemmearbejde på Cabiweb.dk/hjemmearbejde Cabi afholder også webinar om hjemmearbejde målrettet ansatte i jobcentrene - Se mere her

Page

SPØRG CABI

Har du spørgsmål?

Så spørg Cabi!

| Denne service er gratis for dig, fordi Cabi får offentlige midler på finansloven

Malene Boel Kristensen

Interne administrative opgaver | Cabis projekter | Kommunikation og markedsføring | Webinarer | Fundraising
Tilgå Malene Boel Kristensen på LinkedIn