Gå til primært indhold Gå til footer indhold
  1. Forside
  2. Om Cabi
  3. Nyhedsbrev – Nyt fra Cabi

Nyhedsbrev: Nyt fra Cabi

Læs seneste udgaver af Nyt fra Cabi

06.11.2025

Sådan gør du virksomheden klar til at tage imod unge – også de sårbare

Regeringens Ungeløfte skal få flere unge i job eller uddannelse, og virksomhederne spiller en nøglerolle. Men hvordan tager man bedst imod en ung, der har brug for lidt ekstra støtte? I nyhedsbrevet deler Cabis seniorkonsulent Trine Thomsen sine bedste råd til, hvordan SMV’er kan åbne dørene uden at gå på kompromis med driften.

Læs nyhedsbrev

30.10.2025

Er du klar, når banken efterspørger ESG-dokumentation?

Med det nye lovforslag L193 skal bankerne fremover vurdere virksomheder ud fra ESG-nøgletal. Det åbner for bedre lånevilkår og større tillid, især hvis du har styr på det sociale ansvar. I nyhedsbrevet får du konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med ESG-rapportering og udnytter potentialet i S’et.

Læs nyhedsbrev

CSR People Prize logo 2025

10.10.2025

Seks virksomheder i spil til CSR-priser

I en hverdag præget af drift og overlevelse, er det inspirerende at se de virksomheder, der formår at integrere social ansvarlighed i forretningen. CSR People Prize 2025 hylder netop de SMV’er, som viser vejen. Juryen har nu udvalgt årets nominerede, og deres historier er både stærke og værd at dele.

Læs nyhedsbrev

Læs tidligere nyhedsbreve

2025
2024
2023
2022

21. december 2022 - God jul og på gensyn i 2023!

1. december 2022 - Har du unge i fritidsjob i din virksomhed? Har de afsluttet 9. klasse?

17. november 2022 - Nedslidning på arbejdspladsen bekymrer mange

4. november 2022 - Styrk forretningen med socialt ansvar

2. november 2022 - Særudgave: Til dig i den beskæftigelsesrettede indsats

27. oktober 2022 - Undgå mistrivsel hos dine unge medarbejdere

20. oktober 2022 - Du kan stadig nå det! | Få tilskud til at styrke arbejdsmiljøet

12. oktober 2022 - Trivsel og forretning hænger uløseligt sammen

5. oktober 2022 - Over 50 % kender ikke ordningerne - gør du?

27. september 2022 - Værktøjer til din ukrainske kollega

22. september 2022 - Hjælp til at rekruttere og fastholde medarbejdere?

14. september 2022 - Hvad gør du? Din medarbejder må sygemeldes…

6. september 2022 - Styr på sygefraværet?

2. september 2022 - De handicapkompen... a' hva' for noget?

25. august 2022 - Ny medarbejder med udenlandsk baggrund?

19. august 2022 - Skal du med på et af vores aktuelle kurser og webinarer?

7. juli 2022 - Det kan du glæde dig til i efteråret

1. juli 2022 - Nye ungeanbefalinger | Søg Arbejdsmiljøpuljen | Fremtidens CSR-rapportering

24. juni 2022 - Succes for udviklingsprojekt: Over 200 borgere kom i job med de handicapkompenserende ordninger

16. juni 2022 - Highlights fra Cabis topmøde | Mød vinderne af CSR People Prize 2022

18. maj 2022 - Har du booket plads på Cabis Topmøde? | Nina Smith opfordrer til at rekruttere mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet

9. maj 2022 - Mangler du konkrete værktøjer til at fastholde og rekruttere seniorer? Book din plads på Cabis online mini-konference

25. april 2022 - Hvordan sikrer I arbejdskraft her og nu? Få Peter Hummelgaard og Nina Smiths bud på Cabis Topmøde

8. april 2022 - Grøn omstilling skaber nye jobåbninger | Hjælp ukrainere i job | Kender du de handicapkompenserende ordninger?

24. marts 2022 - Ansættelse af ukrainere? Sådan skal din virksomhed forholde sig

16. marts 2022 - Kender du vinderen af CSR People Prize 2022? | Sådan sikrer din virksomhed arbejdskraften

25. februar 2022 - Tør I ansætte en person med et usynligt handicap?

11. februar 2022 - Hvem er din favorit til CSR People Prize 2022?

28. februar 2022 - Markant økonomisk gevinst ved at involvere lokale beboere i byggeprojekter

13. januar 2022 - Hvorfor har indvandrerkvinder svært ved at få job? Ny undersøgelse skal give svaret

Modtag nyt i indbakken

Gør som 10.000 andre! Få viden og gratis værktøjer til dit arbejde, inspiration til rekruttering og trivsel, invitationer til arrangementer og meget mere! JA TAK

Opdater din profil

Opdater din profil og få indhold i indbakken, der er målrettet lige netop dine interesser. Det tager kun et øjeblik → Opdater nu

Tilmeld nyhedsbrev om sygefravær

Tilmeld dig nyhedsbrevet og hold dig fagligt opdateret på sygefraværsområdet. Se, hvad du får
Bispehaven i Aarhus er et af de boligområder, hvor Enemærke & Petersen med stor succes har ansat lokale beboere til at varetage forskellige jobs, fx vedligehold af grønne områder.
03.09.21

Socialt ansvar giver entreprenører bonus på bundlinjen

Entreprenørvirksomheden Enemærke & Petersen har stor succes med socialt ansvar. Indsatsen giver god arbejdskraft og mærkbar succes på mange måder, og de anbefaler alle entreprenører at prøve det af. Videnshuset Cabi tilbyder samtidig et gratis metodekatalog, så det er let at komme i gang. Dygtig og stabil arbejdskraft. Langt mindre hærværk og tyveri - og dermed færre udgifter. Gode lokale ambassadører for projektet. Og ikke mindst et kolossalt løft for de lokale beboere, som er involveret i byggeprocessen. Det er blot nogle af de kontante fordele, som entreprenørfirmaet Enemærke & Petersen har fået ved at gå helhjertet ind i en social indsats med involvering af lokale beboere på tre store renoveringsprojekter i Aarhus. Motiverede og loyale Det handler om længerevarende projekter i Rosenhøj, Langkærparken og Bispehaven, og de har alle givet kæmpe værdi for virksomheden. Både på den økonomiske og menneskelige bundlinje, fortæller projektleder Rosita Ahmadian: ”Vi ansætter lokale beboere i forskellige ufaglærte jobs. Det kan være som pladsmænd, rengøringsmedarbejdere eller for eksempel til at vande de grønne områder. Vi kan også hjælpe med at finde en læreplads. På den måde bliver de til projekt-ambassadører, med ejerskab til lokalområdet og byggeprocessen. Folk har tillid til dem, fordi de kender hinanden i forvejen og har lettere ved at spørge om, hvad der foregår," siger hun. Det er ofte en stor fordel, da beboerne måske kan have svært ved at forstå byggetakten og den rækkefølge, den sker i. "Beboerne kan også have sproglige udfordringer og have svært ved at forstå den information, de modtager. Så er det nemt at spørge en person, man kender. Og dem, vi ansætter, får et stort løft i livet og er super motiverede og loyale,” siger Rosita Ahmadian. Målrettet metode Videnshuset Cabi har sammen med en lang række samarbejdspartnere udviklet et metodekatalog, som ligger til fri afbenyttelse på www.cabiweb.dk. Det er målrettet bygherrer, entreprenører og byggeledere, som overvejer at starte en social indsats i forbindelse med f.eks. et renoveringsprojekt, fortæller Marianne Lyngberg Nilsson, seniorkonsulent hos Cabi. ”Vi har gjort det så let og overskueligt som muligt at gå i gang, og derfor kommer vi også hele vejen rundt blandt mange stærke cases og nemme værktøjer i kataloget, som kan hjælpe arbejdet godt i gang. Og hvis man har lyst til at vide mere, kan man altid ringe til os. Det er ganske gratis,” siger Marianne Lyngberg Nilsson. Færre udgifter og stort engagement Det sociale engagement har også givet væsentligt mindre hærværk på byggepladserne og dermed også færre udgifter til overvågning og andre sikkerhedsforanstaltninger. Det forklarer Rosita Ahmadian blandt andet med, at man ikke ødelægger noget, som man selv eller én, man kender, er med til at bygge op og har ejerskab til. Samtidig fortæller hun, at man skal gøre det helhjertet og engageret, når man som virksomhed tager socialt ansvar for et boligområde. ”Man løfter både området som helhed og enkeltpersoner, som man hjælper i gang på arbejdsmarkedet, videre til uddannelse eller andre tiltag, og det kræver tid, tålmodighed og ressourcer,” siger hun og fortsætter: ”Det er vigtigt, at man gør det rigtigt og ordentligt og ikke bare som en forpligtelse. Nogle af dem, vi ansætter, har aldrig været på arbejdsmarkedet og har mere brug for en hånd i ryggen end andre. Men hvis man går ind i det med et åbent sind, hjælper og bakker op, kan der komme virkelig gode resultater ud af det. Jeg kan virkelig anbefale andre entreprenører at gøre det. Alle vinder på det,” siger Rosita Ahmadian. Få mere at vide hos: Rosita Ahmadian, projektleder Enemærke & Petersen, rah@eogp.dk, Tlf.: +45 61 16 67 31 Marianne Lyngberg Nilsson, seniorkonsulent Cabi, man@cabiweb.dk, Tlf.: + 45 41 13 72 81

Hos Huset Venture Nordjylland har de allerede haft succes med at hjælpe flere deltagere i projekt 'Jobstyrke i Nord' i beskæftigelse.
20.08.21

Flere nordjyder skal ud på arbejdsmarkedet

Nyt samarbejde mellem to socialøkonomiske virksomheder og videnshuset Cabi skal bane vejen for, at flere nordjyder med udfordringer i bagagen kan bruge deres ressourcer på arbejdsmarkedet. EU og Danmarks Erhvervsfremmesbestyrelse støtter projektet. Mange virksomheder har brug for arbejdskraft. Alligevel har nogle mennesker svært ved at få et job. Men nu får de en kærlig hånd at holde fast i. Det kan fx være mennesker med psykiske eller fysiske handicap. Videnshuset Cabi og de socialøkonomiske virksomheder TOPVIRK i Frederikshavn og Huset Venture Nordjylland i Nørresundby er i fællesskab i gang med projektet ’Jobstyrke i Nord’. Indsatsen kører til udgangen af 2022. Målet er, at 100 personer skal deltage i projektet, hvoraf 30 gerne skal i job, og det vil faktisk være en stor succes, hvis det lykkes, siger Carsten Lunden, projektleder hos Cabi. ”Umiddelbart lyder det måske ikke af meget at få 30 deltagere i beskæftigelse, men eftersom der kan være en del udfordringer i målgruppen, vil det være virkelig godt. Derfor måler vi heller ikke kun succes på at komme i job - det handler også om fremskridt, selvtillid og jobparathed, og der er det vores mål at hjælpe alle i projektet til et godt sted,” forklarer Carsten Lunden. Ressourcer trods udfordringer Deltagerne i projektet har typisk mere end én diagnose og dertil andre barrierer i forhold til arbejdsmarkedet. Ifølge Morten Frits Pedersen, souschef i TOPVIRK, kan de have angst, PTSD, stress, depression eller autisme: ”Og så har deltagerne ikke mindst forskellige livshistorier. Derfor er der forskellige måder at hjælpe den enkelte på. Deltagerne skal ikke bare lære at passe et arbejde. Det handler også om det hele menneske, om hverdagsmestring og sund levevis. Vi prøver at komme hele vejen rundt for at ruste deltagerne bedst muligt til et rigtigt job og livet efter projektet,” fortæller Morten Frits Pedersen. Deltagerne kan også have fysiske lidelser, misbrugsproblematikker eller sociale og økonomiske problemer. ”Uanset hvad, er alle vigtige. Derfor tager vi individuelle hensyn, så de får succesoplevelser,” siger Morten Frits Pedersen. Dansede af glæde Charlotte Fischer, afdelingsleder hos Huset Venture Nordjylland, fortæller om netop en sådan succesoplevelse: ”Deltagerne kommer med forskellige behov og forudsætninger. En skulle for eksempel kun være her en uge, før hun var videre i job. Hun havde kæmpet i årevis med hundredvis af ansøgninger, og det lykkedes da også at komme til samtaler. Men ved samtale og præsentation gik det galt for hende, så vi gav hende noget sparring ud fra vores viden og netop hendes særlige problematikker, og så gik det. Vi dansede af glæde, da det lykkedes. Jeg tror på, at vi når vores mål, og alle skal nok få noget godt ud af det,” siger Charlotte Fischer. Omkring 20 deltagere er kommet i gang med projektet i de to socialøkonomiske virksomheder, og flere kommer løbende til. TOPVIRK har primært deltagere fra Frederikshavn Kommune, mens Huset Venture primært har deltagere fra Rebild Kommune. Cabi har den overordnede ledelse af projektet, og undervejs skal videnshuset udvikle læringsmateriale og indsamle og udbrede resultater og erfaringer fra projektet til virksomheder og kommuner i hele landet. Desuden skal der etableres et samarbejde mellem flere ordinære og socialøkonomiske virksomheder. Og målet er, at det kan være med til at afhjælpe virksomhedernes mangel på arbejdskraft. Projektet er støttet med midler fra EU´s Socialfond og Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse med i alt 8, 2 millioner. Få mere at vide hos: Carsten Lunden, projektleder hos Cabi, cl@cabiweb.dk, tlf. 29 25 11 09 Morten Frits Petersen, souschef hos Topvirk, mfp@topvirk.dk, tlf. 21 14 64 30 Charlotte Fischer, souschef hos Huset Venture, cfi@hv-nord.dk, tlf. 20 53 38 54

Partnerskabsaftalen blev tirsdag eftermiddag underskrevet på Cabis kontor i Aarhus.
18.08.21

Ny aftale skal skaffe veteraner i job

En ny partnerskabsaftale mellem Veterancentret og videnshuset Cabi skal være med til øge mulighederne for, at veteraner med krigsskader finder fodfæste på arbejdsmarkedet. Med aftalen følger 300.000 kr. årligt til at bygge bro mellem veteranerne og erhvervslivet. For veteraner, der vender hjem fra missioner i udlandet med fysiske eller psykiske ar på sjælen, kan det være rigtigt svært at finde tilbage til en normal dagligdag. Og til et normalt arbejdsliv. Derfor afsatte partierne i forsvarsforligskredsen sidste år 50 mio. kr. til at støtte udsatte veteraner. En del af de midler, 300.000 kr. årligt i perioden 2021-23, går nu til ny partnerskabsaftale mellem Veterancentret og videnshuset Cabi. Siden 2017 har Cabi drevet projektet ’Veteraner i job – fra brændpunkt til beskæftigelse’, hvor målet var at få flere af de mest udsatte veteraner ind på arbejdsmarkedet. Projektet lukkede ved udgangen af 2020, men med midlerne fra forsvarsforliget kan arbejdet med at give veteranerne en chance på arbejdsmarkedet nu fortsætte. Partnerskabsaftalen blev tirsdag eftermiddag underskrevet på Cabis kontor i Aarhus af fungerende chef for Veterancentret, kommandørkaptajn Jannik Taanum Andersen, og Cabis direktør, Mette Rønnau. Med aftalen i hus ser Veterancentrets leder frem til at få styrket et i forvejen godt samarbejde: ”Siden 2017 har vores samarbejde med Cabi betydet, at en række veteraner er kommet i beskæftigelse i kraft af en fælles indsats og ekspertise. Vi ved, at nogle veteraner kan have brug for et skub i ryggen for at kunne træde ind på arbejdsmarkedet. Med den nye partnerskabsaftale har vi nu fået mulighed for at sikre, at endnu flere får det skub, der skal til,” siger Jannik Taanum Andersen. Mere viden til virksomhederne Ifølge partnerskabsaftalen skal Cabi fx stå for at formidle viden og værktøjer til virksomheder, jobcentre og veteraner. Målet er først og fremmest, at virksomhederne og veteranerne fremover finder hinanden. Blandt aktiviteterne er videreudviklingen af en facebookgruppe, hvor virksomheder og veteraner kan finde sammen i konkrete job og få tips til god onboarding. Cabi skal også stå for at udbygge en pulje af virksomheder, der er interesserede i at rekruttere blandt veteraner og som er klædt på til opgaven. Og netop formidlingen af viden til virksomhederne er et af de områder, som Cabi ifølge direktør Mette Rønnau vil have ekstra fokus på. ”Mange veteraner står i en sårbar situation, som gør, at virksomheden skal tage nogle specielle hensyn. Så det handler helt enkelt om at give virksomhederne viden om og værktøjer til at møde veteranerne på den rigtige måde. Når først virksomhed og veteran har fået en forståelse for hinanden, er der større chancer for, at et eventuelt samarbejde ikke løber ud i sandet, før der opstår en jobåbning,” forklarer Mette Rønnau. Vil du vide mere om projektet Kontakt Tanya Møller-Kapulitsa, seniorkonsulent i Cabi på tan@cabiweb.dkeller tlf: 4010 2720 eller Veterancentret på tlf: 7281 9700.

Page

SPØRG CABI

Har du spørgsmål?

Så spørg Cabi!

| Denne service er gratis for dig, fordi Cabi får offentlige midler på finansloven

Malene Boel Kristensen

Interne administrative opgaver | Cabis projekter | Kommunikation og markedsføring | Webinarer | Fundraising
Tilgå Malene Boel Kristensen på LinkedIn