Gå til primært indhold Gå til footer indhold
  1. Forside
  2. Om Cabi
  3. Nyhedsbrev – Nyt fra Cabi

Nyhedsbrev: Nyt fra Cabi

Læs seneste udgaver af Nyt fra Cabi

25.09.2025

Tiltræk og fasthold arbejdskraft med inklusion

Få indsigt, test jeres inklusionsevne og få gratis hjælp til at skabe en arbejdsplads med plads til forskellighed.

Læs nyhedsbrev

04.09.2025

3 nye værktøjer til ledelse af neurodivergente

12 % af arbejdsstyrken er neurodivergent – er din arbejdsplads klar? Få værktøjer, viden og støtteordninger, der hjælper dig med at skabe de rette rammer.

Læs nyhedsbrev

27.08.2025

Se efterårets kommende events og webinarer

I efteråret kan du deltage i CSR People Prize 2025 og en række webinarer, der giver dig inspiration og konkrete værktøjer til at tilpasse din ledelsesstil og rekrutteringsstrategi til den nye virkelighed

Læs nyhedsbrev

Læs tidligere nyhedsbreve

2025
2024
2023
2022

21. december 2022 - God jul og på gensyn i 2023!

1. december 2022 - Har du unge i fritidsjob i din virksomhed? Har de afsluttet 9. klasse?

17. november 2022 - Nedslidning på arbejdspladsen bekymrer mange

4. november 2022 - Styrk forretningen med socialt ansvar

2. november 2022 - Særudgave: Til dig i den beskæftigelsesrettede indsats

27. oktober 2022 - Undgå mistrivsel hos dine unge medarbejdere

20. oktober 2022 - Du kan stadig nå det! | Få tilskud til at styrke arbejdsmiljøet

12. oktober 2022 - Trivsel og forretning hænger uløseligt sammen

5. oktober 2022 - Over 50 % kender ikke ordningerne - gør du?

27. september 2022 - Værktøjer til din ukrainske kollega

22. september 2022 - Hjælp til at rekruttere og fastholde medarbejdere?

14. september 2022 - Hvad gør du? Din medarbejder må sygemeldes…

6. september 2022 - Styr på sygefraværet?

2. september 2022 - De handicapkompen... a' hva' for noget?

25. august 2022 - Ny medarbejder med udenlandsk baggrund?

19. august 2022 - Skal du med på et af vores aktuelle kurser og webinarer?

7. juli 2022 - Det kan du glæde dig til i efteråret

1. juli 2022 - Nye ungeanbefalinger | Søg Arbejdsmiljøpuljen | Fremtidens CSR-rapportering

24. juni 2022 - Succes for udviklingsprojekt: Over 200 borgere kom i job med de handicapkompenserende ordninger

16. juni 2022 - Highlights fra Cabis topmøde | Mød vinderne af CSR People Prize 2022

18. maj 2022 - Har du booket plads på Cabis Topmøde? | Nina Smith opfordrer til at rekruttere mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet

9. maj 2022 - Mangler du konkrete værktøjer til at fastholde og rekruttere seniorer? Book din plads på Cabis online mini-konference

25. april 2022 - Hvordan sikrer I arbejdskraft her og nu? Få Peter Hummelgaard og Nina Smiths bud på Cabis Topmøde

8. april 2022 - Grøn omstilling skaber nye jobåbninger | Hjælp ukrainere i job | Kender du de handicapkompenserende ordninger?

24. marts 2022 - Ansættelse af ukrainere? Sådan skal din virksomhed forholde sig

16. marts 2022 - Kender du vinderen af CSR People Prize 2022? | Sådan sikrer din virksomhed arbejdskraften

25. februar 2022 - Tør I ansætte en person med et usynligt handicap?

11. februar 2022 - Hvem er din favorit til CSR People Prize 2022?

28. februar 2022 - Markant økonomisk gevinst ved at involvere lokale beboere i byggeprojekter

13. januar 2022 - Hvorfor har indvandrerkvinder svært ved at få job? Ny undersøgelse skal give svaret

Modtag nyt i indbakken

Gør som 10.000 andre! Få viden og gratis værktøjer til dit arbejde, inspiration til rekruttering og trivsel, invitationer til arrangementer og meget mere! JA TAK

Opdater din profil

Opdater din profil og få indhold i indbakken, der er målrettet lige netop dine interesser. Det tager kun et øjeblik → Opdater nu

Tilmeld nyhedsbrev om sygefravær

Tilmeld dig nyhedsbrevet og hold dig fagligt opdateret på sygefraværsområdet. Se, hvad du får
BF12 er en virksomhed, andre SMV’er kan spejle sig i. Som social ansvarlig produktionsvirksomhed er de en god inspirationskilde til, hvordan andre virksomheder kan tage et socialt ansvar og profitere af det
01.02.23

BF12 får trivsel og loyalitet med 20 % ansat fra kanten af arbejdsmarkedet

Produktionsvirksomheden BF12 har knækket koden til succes med rekruttering af mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet. Med en ansættelsesprocent på over 20 % af medarbejdere fra kanten af arbejdsmarkedet samt en generel lang anciennitet blandt de ansatte, kan BF12 inspirere andre virksomheder til at tage socialt ansvar på arbejdspladsen og få løst alle opgaver. BF12, som producerer træbaserede komponenter til industrien, er ikke bange for at tænke ud af boksen, når det kommer til rekruttering af nye medarbejdere. De rekrutterer bredt og samarbejder med jobcentret for at skabe det bedste match mellem medarbejdere og de opgaver, der skal dækkes. Det giver virksomheden bredere rekrutteringsmuligheder. Som ekstra gevinst oplever BF12, at de får ekstra loyale medarbejder i dem, som føler, at de har fået en ekstra chance, og det øger fastholdelsen. Virksomhedens arbejde med socialt ansvar stiller dem stærkere på den sociale dagsorden, og det kan gøre dem attraktive for både kunder og samarbejdspartnere i takt med de stigende krav om social ansvarlighed hos virksomheder. Forarbejde er forudsætning for succes Når BF12 rekrutterer nye medarbejdere, screener de grundigt de potentielle kandidater. For at sikre et resultat, der holder i den lange ende, er det vigtigt at finde den helt rigtige kandidat til jobbet. ”Borgeren skal have et drive. De skal have motivation for at ville lykkes, så det giver mening både for virksomheden og for borgeren selv”, siger Catharina Lopdrup, CSR-, HR- og Bæredygtighedsansvarlig i BF12. Samtidigt skræddersyer virksomheden individuelle forløb til hver enkelt medarbejder for at sørge for en overensstemmelse mellem kompetencer og opgaver. Det er med til at sikre en succesoplevelse for den enkelte. Tryghed skaber trivsel og loyalitet I BF12 får alle nye medarbejdere, der er ansat med særlige vilkår, tilknyttet en intern mentor, som hjælper dem i gang på deres nye arbejde. Det skaber tryghed for medarbejderne og øger deres trivsel og tilhørsforhold til arbejdspladsen. Ledelsen har et stort fokus på at skabe en medarbejderkultur, hvor der er plads til alle. Det er vigtigt for Jørgen Kristensen, direktør i BF12, at alle medarbejdere føler sig værdsat og ser, at deres indsats giver mening og er med til at skabe succes for virksomheden. For Jørgen er det essentielt, at alle har følelsen af at lykkes på arbejdspladsen, og det styrker arbejdsglæden og giver virksomheden en loyal og stabil medarbejderskare som resultat. Dokumentation som ambition I Bording-virksomheden kan de som mange andre virksomheder mærke presset af den stigende efterspørgsel på rapportering i forbindelse med det nye EU-direktiv, CSRD. Det nye rapporteringsdirektiv indbefatter i første omgang store og børsnoterede virksomheder og rammer først SMV’erne direkte i 2026. Men som del i værdikæder med større virksomheder, vil SMV’erne mærke efterspørgslen efter øget dokumentering allerede ved første udrulning af direktivet. BF12 understreger, at dokumentation er vigtigere end nogensinde før. Derfor er virksomheden ved at indlede en proces, som skal sætte specielt dokumentationen om deres sociale ansvar højere på dagsordenen. For at få dokumentationen til at sidde skarpt igangsætter virksomheden de administrative processer og tilskudsansøgninger, som gør sig gældende for den nye medarbejder, når forløbet er fastlagt. Ledelsen mener imidlertid, at det er vigtigst først og fremmest at lykkes i praksis. ”Det skal give mening for forretningen, og det skal være gangbart,” forklarer Catharina Lopdrup. Derfor prioriterer BF12 at afprøve og tilpasse forløbet og rammerne for den enkelte medarbejder, indtil de rammer et punkt, hvor alle parter er tilfredse. Det er sådan, BF12 finder rum til at skabe succes med deres sociale ansvar. ”En virksomhed, andre SMV’er kan spejle sig i” I 2022 blev BF12 nomineret til CSR People Prize 2022 for deres store indsats med at tage et socialt ansvar. Prisen uddeles af videnshuset Cabi og er en hyldest til virksomheder, der gør en særlig indsats for, at udsatte kan få en chance på arbejdsmarkedet. ”BF12 er en virksomhed, andre SMV’er kan spejle sig i. Som social ansvarlig produktionsvirksomhed er de en god inspirationskilde til, hvordan andre virksomheder kan tage et socialt ansvar og profitere af det – også på et forretningsniveau,” udtaler Ea Nielsen, souschef i Cabi. Mere info Som landsdækkende videnshus arbejder Cabi målrettet for et socialt ansvarligt arbejdsmarked, hvor mennesker og virksomheder lykkes. Derfor kan virksomheder finde viden og værktøjer på hjemmesiden www.cabiweb.dk samt få svar på deres udfordringer ved at kontakte Spørg Cabi gratis på tlf. 8612 8855. Det gælder både dokumentation og rapportering af socialt ansvar men også alt som fastholdelse, fravær, rekruttering og trivsel.

Virksomheder får nu mulighed for at bruge Cabi som autoriseret rådgivningsvirksomhed inden for psykisk arbejdsmiljø. Foto: iStock.
20.01.23

Cabi er blevet autoriseret arbejdsmiljørådgiver

I mere end 20 år har Cabi hjulpet virksomheder med at styrke det psykiske arbejdsmiljø og stillet viden og redskaber til rådighed for at forebygge stress og reducere sygefravær. Nu får Cabi mulighed for at hjælpe virksomhederne på nye måder som autoriseret arbejdsmiljørådgivningsvirksomhed. Cabi er netop blevet godkendt af Arbejdstilsynet som autoriseret rådgivningsvirksomhed inden for psykisk arbejdsmiljø. Det betyder, at virksomheder nu kan få ekstern, autoriseret rådgivning, hvis de har modtaget et rådgivningspåbud eller ønsker at få taget temperaturen på arbejdsmiljøet forud for et besøg af Arbejdstilsynet. Autorisationen som rådgiver inden for psykisk arbejdsmiljø betyder også, at Cabi kan hjælpe jer med at søge midler gennem Arbejdsmiljøpuljen, hvis I har behov for at gøre en ekstra indsats for at forbedre arbejdsmiljøet og forebygge mental nedslidning. Fokus på trivsel og godt arbejdsmiljø kan betale sig Ude i virksomhederne kan lederne ofte være for pressede på travlhed og manglende ressourcer til at få taget temperaturen på arbejdsmiljøet. Samtidig kan det også være for svært at finde ud af, hvad man konkret skal gøre for at sætte fokus på trivslen. Lotte Jepsen, seniorkonsulent hos Cabi, oplever, at rekrutteringsvanskeligheder, højt sygefravær og stigning i mængden af opgaver med deraf følgende arbejdspres, er det, der kan være med til at føre til mistrivsel på arbejdspladsen. Ofte er det svært at finde ud af, hvad der skal prioriteres, og hvad der skal have opmærksomhed for, at man som ledelse kan knække koden og begynde at arbejde hen imod en højere trivsel. En mulighed er at tage udgangspunkt i samarbejdet om den fælles opgaveløsning. ”Hvis samarbejdet om den fælles opgave ikke lykkes har det konsekvenser for den individuelle opgaveløsning. Og så kan man ikke løse den opgave, man er ansat til. Det går ud over trivslen.” Sådan siger Lotte Jepsen og understreger, at de steder, hvor hun oplever størst effekt af trivselsarbejdet, netop er der, hvor samarbejdet om den fælles opgaveløsning har fået opmærksomhed. Vær på forkant før et besøg af Arbejdstilsynet Hvis man som virksomhed eller organisation overtræder arbejdsmiljøreglerne, risikerer man at modtage et påbud fra Arbejdstilsynet. Det kan være en svær og uoverskuelig situation at stå i – særligt hvis virksomheden i forvejen er presset på andre områder, der har ført til det dårlige arbejdsklima. Det kan blive en ond spiral. Som organisation kan man derfor opleve en stor tryghed og ro ved at være på forkant og allerede have identificeret eventuelle problemer med arbejdsmiljøet eller igangsat forebyggende indsatser, før Arbejdstilsynet kommer på besøg. Her kan Cabi som eksterne rådgivere med viden, erfaring og ekspertise inden for psykisk arbejdsmiljø hjælpe jer med at lave en grundig vurdering af det psykiske arbejdsmiljø, give jer de værktøjer, der kan hjælpe jer til at styrke arbejdsmiljøindsatsen og sikre trivslen på sigt. Behov for individuelt tilpassede løsninger Der findes ingen standardløsninger i arbejdet med at styrke det psykiske arbejdsmiljø. Enhver offentlig eller privat virksomhed har behov for tilpasset rådgivning og forløb, der kan generere effektive og værdiskabende rammer for det stærke arbejdsfællesskab. Det understreger Mette Rønnau, direktør i Cabi og tilføjer: ”For at se varige resultater er det vigtigt at arbejde med tilpassede forløb, der både involverer ledelse, organisation, teams og den enkelte medarbejder.” Det kan derfor være helt afgørende at bruge ekstern rådgivning, der baserer sig på mange års erfaring og dyb viden om trivsel på arbejdspladsen, for at kunne finde de løsninger, der bliver virksomhedens egne. Autorisation på baggrund af uddannelse og erfaring Cabi er blevet autoriseret som rådgivningsvirksomhed ud fra en vurdering af fire rådgiveres stærke uddannelses- og erfaringsmæssige ekspertise på det psykosociale område. Ane Baun Nielsen, HR-ansvarlig konsulent, Birgitte Poulsen, chefkonsulent, Lotte Jepsen, seniorkonsulent, og Marlene Fabrin, seniorkonsulent, kan derfor nu skrive autoriserede arbejdsmiljørådgivere på deres visitkort. Oplever du et presset arbejdsmiljø i din virksomhed? Der er mange gevinster ved at arbejde aktivt for at sikre en god kvalitet i arbejdsmiljøet. Og man behøver selvsagt ikke have fået et rådgivningspåbud eller søge puljemidler for at høste fordelene ved at bruge os som rådgivere. Der kan være meget at hente ved at investere i eksperthjælp til at udarbejde en fokuseret arbejdsmiljøindsats, der passer til virksomhedens type og størrelse samt den virkelighed, virksomheden opererer i. Kontakt os på 8612 8855 hvis du vil vide mere. ______ Fakta: Mere end hver tredje oplever mistrivsel på arbejdspladsen En undersøgelse på initiativ af Velliv Foreningen i forbindelse med Danmarks Mentale Sundhedsdag 2022 viste, at antallet af danskere, der har følt sig stressede eller haft det psykisk dårligt i relation til deres arbejdsliv, er faldet fra 39,6 % til 36,5 % på et år. Den positive udvikling bliver dog stadig overskygget af, at mere end hver tredje dansker har oplevet mistrivsel på arbejdet. Arbejdsglæde og trivsel kommer ikke af sig selv. Der skal derimod en langsigtet og fokuseret indsats til fra både ledelse og medarbejdere for at fremme trivslen hos den individuelle medarbejder eller leder, i teamet og overordnet i organisationen. Læs mere om undersøgelsen fra Velliv Foreningen

”Vi oplever heldigvis, at folk stadig kommer ud og spiser. Den største udfordring lige nu er usikkerheden,” fortæller Jakob Beck Wätjen, formand for Horesta Region Midtjylland. Billede: Istock
16.01.23

Horesta: ”Den største udfordring er usikkerheden”

Under coronapandemien blev hotel og restaurationsbranchen hårdt ramt. I 2022 ophørte de sidste restriktioner, men blev kort tid efter erstattet af inflations- og energikrise. Nu siger kalenderen 2023, så hvordan ser året egentlig ud for branchen? Cabi har spurgt Jakob Beck Wätjen, formand for Horesta Region Midtjylland. Hvordan står det til for branchen lige nu? ”Vi oplever heldigvis, at folk stadig kommer ud og spiser, men vi er stadig en presset branche. Specielt ved jul og nytår har folk holdt fast i traditionerne trods inflation og høje energipriser, men til hverdag mærker vi et mindre antal gæster. Især takeaway og mindre restauranter i bycentrum kan godt mærke, at folk holder lidt igen med pengene og sparer det spontane restaurantbesøg væk.””Den største udfordring er usikkerheden. Hos mange ser ordrebøgerne faktisk gode ud, men man kan være nervøs for, om ordrerne bliver gennemført.” Er der mange virksomheder i branchen, som må lukke? ”De seneste konkurstal har vist, at branchen bliver ramt. I 2021 var konkurstallet lavere end før coronatiden, men i 2022 er antallet af konkurser i vores branche steget voldsomt. Alt fra tilbagebetaling af coronalån, huslejestigninger og dyrere råvarer til el og energi har fået et gevaldigt nøk op, og i en branche, hvor mange kæmper med små margener, kan det være svært at skabe en drift med sorte tal på bundlinjen. De aktuelle kriser går især ud over takeawaysteder, fx pizzarier, hvor pizzaovnen koster meget energi at varme op. Men vores virksomheder prøver at tilpasse sig – ændre åbningstider, måske lukke til frokost eller have en lukkedag mere.” Hvad er den største udfordring for branchen lige nu? ”Den største udfordring er usikkerheden. Hos mange steder med forretningskunder ser ordrebøgerne faktisk gode ud, men man kan være nervøs for, om ordrerne bliver gennemført. Bliver vi ved med at have gæster, som vi har lige nu, så skal 2023 nok blive fint. Men kommer folk mindre, så skal vi begynde at tilpasse os. Den usikkerhed gælder alle virksomheder lige nu.” Mange brancher, heraf Horesta, havde i 2022 store rekrutteringsudfordringer. Hvordan er det nu? ”Rekruttering er blevet nemmere, men vi kan se, at faglærte medarbejdere er sværere at få fat i. Vi vil gerne have, at flere skal gå den faglærte vej som kokke, tjenere og receptionister. Jeg oplever, at der er okay søgning, men der er plads til flere elever i branchen. Flere steder mangler elever i forhold til, hvad de plejer at have.” Kan rekruttering af unge, som ikke er i job eller uddannelse, være en mulighed? "Jeg fornemmer generelt, at vores branche har et meget godt samarbejde med jobcentrene og kommunerne. Vi er vant til at støtte unge med forskellige udfordringer og gør det også tit i samarbejde med skolerne. Det er noget, vi er opmærksomme på, men det vigtigste er samarbejdet med kommunerne for at få det til at fungere optimalt i hvert enkelt tilfælde." Hvad skal der til for at få et godt samarbejde? ”Et godt samarbejde med jobcentret kræver en god dialog og realistiske bud på, hvad der er af arbejdsopgaver, og hvordan de passer til den enkelte. Det er fx svært at komme i en reception, hvis ikke man kan håndtere travle situationer. Så er det nemmere at være i køkkenet, hvor man kan gå og producere i sit eget tempo. Et godt samarbejde kræver, at man kender hinanden og ved, hvilke arbejdsopgaver virksomheden kan byde ind med, og som kommunen også kan tale med de enkelte borgere om. Nogle gange kræver det en meget håndholdt indsats. Hvor jobcentermedarbejderen fx tager borgeren i hånden og får lavet et møde ude hos virksomheden eller tager et møde med virksomheden inden for at høre, hvad der er af muligheder. Det er meget vigtigt for at få et godt samarbejde.””Et godt samarbejde med jobcentret kræver en god dialog og realistiske bud på, hvad der er af arbejdsopgaver, og hvordan de passer til den enkelte.” Fakta om hotel- og restaurationsbranchen: Ifølge Danmarks Statistik er 123 restauranter gået konkurs i fjerde kvartal af 2022. Antallet af konkurser er mere end dobbelt så højt som gennemsnittet på 57 konkurser i fjerde kvartal fra det seneste årti. Ifølge SMVdanmark har størstedelen af brancherne rekordmange konkurser i november 2022 sammenlignet med øvrige år. De nyeste tal fra STARs rekrutteringssurvey viser, at hotel- og restaurantbranchen har den højeste forgæves rekrutteringsrate (FRR) på 42 %. Tallet dækker både over ubesatte stillinger og stillinger, der er besat med en anden profil. 58 % af de adspurgte virksomheder har svaret, at de er blevet ramt af produktionsbegrænsninger som følge af forgæves rekruttering. STARS rekrutteringssurvey er baseret på jobopslag indsamlet i perioden marts 2022 til og med august 2022.

Page

SPØRG CABI

Har du spørgsmål?

Så spørg Cabi!

| Denne service er gratis for dig, fordi Cabi får offentlige midler på finansloven

Malene Boel Kristensen

Interne administrative opgaver | Cabis projekter | Kommunikation og markedsføring | Webinarer | Fundraising
Tilgå Malene Boel Kristensen på LinkedIn