Gå til primært indhold Gå til footer indhold
  1. Forside
  2. Temaer
  3. Sygefravær
  4. Værktøjer
  5. 10-70-20 modellen

Værktøj: 10-70-20 modellen

En samtale kan have stor effekt, når du som leder ønsker at arbejde med sygefraværet. Men det kan være svært at tage snakken med en medarbejder om emner, vi tit oplever som ubehagelige og personlige. Med de rette værktøjer og metoder er der større chance for, at samtalen får den ønskede effekt. 

Brug 10-70-20 modellen til samtalen om sygefravær

Du kan bruge 10-70-20 modellen til at styre og strukturere en svær samtale. Tallene henviser til den optimale procentvise fordeling af de tre faser, der er under selve samtalen.

Som leder skal du bruge tiden i samtalen på at være undersøgende, stille spørgsmål og lytte. Så bliver I sammen klogere på, hvad der er på spil.

Det svære kan være, at du som leder er vant til at være resultat- og løsningsorienteret fra starten. Det skal du lukke lidt ned for i denne type samtale, for at du kan være aktivt til stede.

10 % Indledningsfasen

  • Afstem formålet med samtalen og orientér om, at I har et fælles ansvar ift. fraværet
  • Vær tydelig om data, og hvorfor I skal have samtalen
  • Referér til jeres retningslinje
  • Anerkend mennesket, der sidder foran dig.

Husk!

Det er centralt, at du anerkender det menneske, der sidder over for dig, og at du både er tydelig på, hvad samtalen ikke handler om, og hvad formålet med samtalen er.

Tips og tricks til den indledende fase

Du indleder mødet, og din indledning fungerer som en invitation til, at medarbejderen skal deltage i jeres fælles dialog.

Eksempler på dialog

  1. Indled fx samtalen med:
    Jeg er glad for, at det kunne lade sig gøre at mødes så hurtigt. Det, jeg gerne vil tale med dig om, er ...
    Målet med denne samtale er ...

  2. Spørg herefter til medarbejderens forventninger til samtalens formål og indhold.
    Eksplicitér for medarbejderen, at han/hun bør sige til, hvis du går for tæt på med spørgsmål, som føles for personlige.

  3. Konkretisér derefter:
    Jeg oplever, at du har ændret adfærd inden for de sidste par uger.
    At du har virket usikker, når du … / har været uforberedt, når... / har virket ked af det, når ...
    Hvordan oplever du selv …?

70 % Den undersøgende fase

  • Lyt mere, end du taler
  • Vær nysgerrig
  • Afstem løbende 
  • Lad medarbejderen få taletiden
  • Styr samtalen
  • Fokusér på målet med samtalen.

Tip!

En tommelfingerregel er, at du i en samtale på en halv time skal være undersøgende i cirka 20 minutter. 

Tips og værktøjer til den undersøgende fase

Som leder skal du bruge tiden i samtalen på at være undersøgende, stille spørgsmål og lytte, så både du og medarbejderen bliver klogere på, hvad der er på spil.

Eksempler på spørgsmålstyper og spørgeteknikker

Vær undersøgende og lyttende

I den svære samtale skal du som leder fokusere på at stille spørgsmål og lytte. Det handler om at skabe indsigt og forståelse frem for at finde løsninger med det samme.

Stil åbne og enkle spørgsmål

Brug spørgsmål som hvordan, hvad og hvornår. Stil kun ét spørgsmål ad gangen, så medarbejderen får ro til at tænke og svare.

Brug pauser aktivt

Tavshed kan være et stærkt værktøj. Vent med næste spørgsmål, og giv plads til refleksion – også når stilheden føles ubehagelig.

Vælg dine ord med omhu

Brug ordet "og" i stedet for "men" for at bevare værdien i det, du siger. Undgå du-sprog og man-sprog, og brug jeg-sprog for at skabe dialog og undgå forsvar.

Skalér og visualisér

Skalering giver fælles forståelse. Brug for eksempel en skala fra 1 til 10 til at vurdere trivsel eller parathed, og undersøg hvad der skal til for at rykke fremad.

Skab fælles refleksion

Hvis medarbejderen har svært ved at svare, kan du spørge ind til, hvad en nær person ville tænke. Det åbner for nye perspektiver og løsninger.

Følg op, og vær nysgerrig

Vend tilbage til tidligere svar, og undersøg, om noget har ændret sig. Det styrker relationen og giver mulighed for ny indsigt.

20 % Afrundingsfasen

  • Nedskriv konkrete aftaler om handling
  • Hvad gør medarbejderen?
  • Hvad gør du som leder?
  • Aftal nyt opfølgningsmøde.

Tip: Opgave inden næste samtale

En god afslutning på samtalen kan være at aftale en konkret opgave, fx at søge sparring hos en kollega eller undersøge hjælpemuligheder.

Tips og værktøjer til afrundingsfasen

Det er vigtigt, at du tager konkret stilling til opfølgningsdelen. Du kan opsummere på følgende temaer og bruge disse hjælpespørgsmål:

Løsninger og næste skridt

Vi har talt om, at vi skal tale sammen igen inden for to uger, og jeg tænker, at det er en god ide, at vi (...) Hvad tænker du om det?

Roller og opgavefordeling

Vi har talt om, at opgaven fremover for dig er, at (...) Er du enig i det?

Konsekvenser af misligholdelse

Vi er enige om, at aftalen om (…) skal overholdes, fordi det har betydning for den fremadrettede indsats. Hvis ikke aftalen overholdes, har vi aftalt, at (...) Er du enig i det?

FAKTA: Hvad må du som leder spørge om, når en medarbejder er syg?

Du må som leder ikke spørge ind til, hvad medarbejderen fejler og har af diagnoser. I stedet skal du fokusere dine spørgsmål omkring:

  • varighed af sygemeldingen
  • funktioner, der kan eller ikke kan varetages
  • faktorer på arbejdspladsen, der er skyld i fraværet, og om det kan ændres
  • om du og arbejdspladsen kan støtte medarbejderen i hurtigt at komme tilbage.

PUBLIKATION

Når samtaler med medarbejdere er svære

Få viden og værktøjer til at gøre de svære samtaler (lidt) lettere! Se publikationen

Flere værktøjer til sygefraværssamtalen

Din medarbejder er syg, hvad gør du?
Se, hvad du har pligt til at gøre, og hvad du kan vælge at gøre for at støtte medarbejderen. Vi guider dig
Kontrolcirklen
Brug kontrolcirklen som et dialogredskab i samtalen. Hvis en medarbejder føler sig belastet eller har svært ved at udføre konkrete arbejdsopgaver i jobbet, er det helt centralt, at I får konkretiseret, om det er vilkår, der kan ændres ved. Se kontrolcirklen
Overblik over værktøjer omkring sygefravær
Tag udgangspunkt i den situation, I befinder jer i, og tænk hele vejen rundt både, når du vil forebygge og håndtere sygefravær. Uanset om du gør det i stor eller lille målestok, vil værktøjerne her hjælpe dig på vej. Se værktøjer

SPØRG CABI

Har du spørgsmål?

Så spørg Cabi!

| Denne service er gratis for dig, fordi Cabi får offentlige midler på finansloven

Birgitte Poulsen
Chefkonsulent
Sygefravær | Psykisk arbejdsmiljø | Arbejdspladskultur | Inkluderende arbejdsfællesskaber | Inklusionskapacitet | Organisationsudvikling | Ledelse | ”Den svære samtale”
Lone Slothuus Nordsof
Seniorkonsulent
Sygefravær | Trivsel I Psykisk arbejdsmiljø I Organisationsudvikling | Arbejdspladskultur | Inklusionskapacitet | Facilitering i procesforløb
Marlene Fabrin
Seniorkonsulent
Trivsel | Sygefravær | Fastholdelse | Forebyggelse | Stress | Sparring I Tidlig indsats