Husk!
Det er centralt, at du anerkender det menneske, der sidder over for dig, og at du både er tydelig på, hvad samtalen ikke handler om, og hvad formålet med samtalen er.
Tips og tricks til den indledende fase
Du indleder mødet, og din indledning fungerer som en invitation til, at medarbejderen skal deltage i jeres fælles dialog.
Eksempler på dialog
- Indled fx samtalen med:
Jeg er glad for, at det kunne lade sig gøre at mødes så hurtigt. Det, jeg gerne vil tale med dig om, er ...
Målet med denne samtale er ... - Spørg herefter til medarbejderens forventninger til samtalens formål og indhold.
Eksplicitér for medarbejderen, at han/hun bør sige til, hvis du går for tæt på med spørgsmål, som føles for personlige. - Konkretisér derefter:
Jeg oplever, at du har ændret adfærd inden for de sidste par uger.
At du har virket usikker, når du … / har været uforberedt, når... / har virket ked af det, når ...
Hvordan oplever du selv …?