Gå til primært indhold Gå til footer indhold
  1. Forside
  2. Om Cabi
  3. Cabis projekter
  4. Grøn omstilling - en nøglebrik til social inklusion

Grøn omstilling – en nøglebrik til social inklusion

Projekt Grøn omstilling – en nøglebrik til social inklusion har hjulpet virksomheder med at finde arbejdskraft til den grønne omstilling blandt ledige fra kanten af arbejdsmarkedet. 

Projektperiode 2023-2025

Lever I op til jeres kunders største behov?

Grøn omstilling og social ansvarlighed fylder mere og mere. Efterspørger jeres kunder også dokumentation af jeres samfundsansvar? Overvej, om I kan rekruttere ledige fra kanten af arbejdsmarkedet til jeres grønne omstilling. Fordelen er, at I kan levere på kunders krav til både den grønne og sociale dagsorden, når I har ledige fra kanten til at løse grønne opgaver.

Tænk grøn omstilling og social inklusion sammen

Ledige fra kanten af arbejdsmarkedet kan løse nogle af de grønne opgaver, der ikke kræver en specifik faglighed eller uddannelse, men som kan udføres efter kort tids oplæring. Måske I har opgaver, som de vil kunne løse?

Det vil give den forretningsmæssige gevinst, at jeres øvrige medarbejdere kan bruge mere tid på at løse deres kerneopgaver. Samtidig får I et bredere rekrutteringsgrundlag og færre rekrutteringsudfordringer.

På den måde bliver det en fordel på flere parametre at tænke grøn omstilling og social inklusion sammen.

ESG er et konkurrenceparameter

Kunder og investorer lægger i stigende grad vægt på ESG (Environmental, Social and Governance).

Når I ansætter ledige fra kanten til at udføre grønne opgaver, forbedrer I både jeres indsats for E’t og S’et i ESG.

Det gør, at I står endnu stærkere på ESG, og det er et godt kort at have på hånden i kampen om kunder, medarbejdere, investorer og opgaver i leverandørkæden.

Projektforløb: Fra rekrut til fast medarbejder

1. Rekruttering

  • Støtte til at finde og kortlægge de grønne opgaver hos jer
  • Støtte til at afdække de nødvendige kompetencer
  • Hjælp til at få lavet det gode match til en ledig fra kanten af arbejdsmarkedet.

2. Onboarding og fastholdelse

  • Støtte til at få en god start for den nye medarbejder
  • Støtte til mentoropgaven, hvis der er behov for det
  • Støtte til at lave en god opkvalificeringsplan
  • Viden om yderligere støttemuligheder

3. I står ikke alene med opgaven

  • I bliver klædt på til opgaven gennem jeres lokale jobcenter, erhvervsskole og erhvervsråd
  • I får en fast kontaktperson
  • I får tilbud om at deltage i projektets arrangementer og netværksgrupper
  • I får ledelsessparring ved Cabi.

”Grøn omstilling og social inklusion er hver især meget vigtige dagsordner, som vi mener kan understøtte hinanden og dermed sikre grøn arbejdskraft til fremtiden. Når vi kobler to så store emner sammen, kalder det på samarbejder på tværs af mange aktører. Dem har vi samlet i dette projekt.”

Ea Nielsen, souschef i Cabi

PUBLIKATION

Metodeguide: "Grøn omstilling – en nøglebrik til social inklusion"

I projektet "Grøn omstilling – en nøglebrik til social inklusion" har fem kommuner, lokale erhvervsråd, erhvervsskoler og Cabi arbejdet sammen for at kombinere grøn omstilling og social inklusion. Ved at bruge en ny tilgang i dialogen med virksomhederne, har de fået mange udsatte ledige i job eller uddannelse. Læs metodeguide
Værktøj: Find de grønne opgaver i virksomheden
Brug værktøjet til at beskrive virksomhedens grønne opgaver og find dem, som kan løses af mennesker på kanten af arbejdsmarkedet. Hent det grønne opgaveværktøj
Guide til dialog med virksomheder
Når du som samarbejdspartner i projekt Grøn Omstilling skal tage den indledende snak med virksomheder, er der en række spørgsmål, du med fordel kan stille. Find de rette spørgsmål i dialogguiden. Se guide

VIDEO

Find opgaverne ude i virksomhederne

Mange steder løser de vigtigste nøglemedarbejdere opgaver, som kunne løses af en ung, en i fleksjob, en praktikant, en flygtning eller en med nedsat arbejdsevne, som kommer få timer om ugen. Det frigiver ressourcer, som man kan bruge smartere. 

I denne video kan du se, hvordan virksomhedskonsulent Marianne Thing fra Herning hjælper REMA1000 med at finde opgaver, der kan frigive mere tid til nøglemedarbejderne.

Hent det grønne opgaveværktøj

Klik på billedet for at afspille videoen i YouTube

Eksempelbank – Hvad er grønne opgaver?

De grønne opgaver, er opgaver, som på forskellige måder bidrager til miljøbeskyttelse, ressourcebesparelse og klimaindsats. I praksis er det enten opgaver i virksomhedens egen grønne omstilling eller opgaver, hvor virksomheden bidrager til samfundets/andre virksomheders grønne omstilling.

Opgaver i virksomhedens egen grønne omstilling
  • Sortering og genanvendelse af plast, pap, papir
  • Reduktion af materiale-, energi- eller vandforbrug
    • Udskifte glødepærer med energibesparende pærer
    • Omlægning til varmepumpe
    • Vandbesparende tiltag i forbindelse med rengøring
    • Indsamling af restmaterialer, der kan blive til et nyt produkt
    • Reparation af IT-udstyr, så det kan genbruges
  • Istandsættelse af brugte produkter/materialer
    • Fjerne puds fra brugte mursten, så de kan genbruges
    • Reparation af værktøjer, som forlænger levetiden
  • Vedligehold af udendørsarealer uden brug af sprøjtemidler
  • Portionsanretning frem for buffet i kantine for at mindske madspild
  • Rengøring af service som erstatning for engangsemballage
  • Dokumentation af efterlevelse af miljølovgivning og -krav
  • Optimering af transportlogistik, så brændstofforbruget reduceres
  • Udførelse af småopgaver, som gør, at fagspecialister kan lave flere opgaver i forbindelse med grøn omstilling
    • Klargøre værktøj og varevogne for fagspecialister som elektrikere, vvs’ere m.m.
Opgaver hvor virksomheden leverer til andres grønne omstilling
  • Produktion og levering af energibesparende produkter til virksomheder
  • Produktion og levering af materiale til solceller eller vindmøller
  • Indhentning af andre virksomheders affald, så det samles og genanvendes
    • Indsamling og genanvendelse af restprodukter fra andre virksomheders produktion
    • Vedligehold af andre virksomheders udendørsarealer
  • Indsamling af affald på golfbaner og lignende
  • Vedligehold af vild med vilje arealer
  • Lægge asfalt der reducerer bilers brændstofforbrug.
Case: Grønne opgaver hos BF12

Vicevært er ansat til at løse grønne opgaver hos BF12

BF12 holder til i Bording og leverer træplader til køkken-, møbel- og byggeindustrien.

Virksomheden har ansat en vicevært i fleksjob med 15 timer om ugen til at lave mindre renoveringer og reparationer frem for, at BF12 skal købe nyt, hver gang noget ikke fungerer.

Eksempler på medarbejderens grønne opgaver:

  • Viceværten renoverer en tunnel mellem to fabriksbygninger, hvor han bruger træplader med en særlig brandhæmmende overfladebehandling, som BF12 fik retur fra en kunde. Træpladerne fejler ikke noget, men kan heller ikke sælges. De er derfor oplagte at bruge i renoveringen i stedet for at sende materialerne til lossepladsen. Samlet betyder viceværtens opgave, at BF12 får færre udgifter til renovering af tunnelen, sparer udgifter til deponi og belaster miljøet mindre, fordi materialerne genbruges.

  • Viceværten sorterer også affald. Er der fx en sodavandsdåse i papiraffaldet, koster det langt mere for BF12 at komme af med affaldet. Derfor er der rigtig god økonomi i at sikre, at affaldet er sorteret korrekt. Med opmærksomhed på affaldssortering styrker man også den grønne kultur i hele virksomheden, så alle bliver mere opmærksomme på at sortere korrekt.

Oplagt at andre virksomheder gør det samme

Catharina Lopdrup, HR-, CSR- og bæredygtighedsansvarlig hos BF12 tror, at andre virksomheder også kan få gavn af at have en medarbejder in-house, som løser mindre ad hoc-opgaver, der bidrager til den grønne omstilling. Og det kan sagtens være en medarbejder, som er ansat på særlige vilkår – fx på få timer eller andre særlige hensyn.

Hun foreslår også, at nabovirksomheder kan gå sammen om at ansætte en vicevært, som løser forskellige grønne opgaver.

Case: Grønne opgaver hos Rescue Center Denmark

Brian løser dokumentationsopgaver hos Rescue Center Denmark

Rescue Center Denmark i Esbjerg har ansat 54-årige Brian i et 12 timers fleksjob med grønne opgaver.

Videns- og uddannelsescenteret specialiserer sig i blandt andet at udbyde kurser til energisektoren, og det kræver løbende dokumentation og kvalitetshåndtering. Her har Brian vist sig at være en stor ressource.

Eksempler på medarbejderens grønne opgaver:

  • Brian sikrer blandt andet, at Rescue Center Denmark har de rette sikkerhedscertifikater indenfor fx svejsning og højderedning
  • Han holder også Rescue Center Denmark opdateret på de nyeste regler og sikkerhedskrav fra fx vindmøllebranchen.

Nu ligger opgaven med grøn dokumentation hos én medarbejder

Afdelingschef Christian Bo Sørensen fortæller, at den løbende dokumentation og kvalitetshåndtering før blev flyttet rundt mellem underviserne og ledelsesgruppen. Men nu, hvor de har ansat Brian, er ansvaret rodfæstet ét sted. Det er en kæmpe styrke.

Case: Grønne opgaver hos P. Jensen & Sønner

Lea klarer opgaver med CSR-dokumentation hos P. Jensen & Sønner

Murervirksomheden P. Jensen & Sønner i Outrup har gode erfaringer med at ansætte mennesker visiteret til fleksjob. Senest har de ansat 37-årige Lea i et fleksjob på seks timer om ugen.
På grund af kroniske smerter i benet har Lea behov for stor fleksibilitet i sine arbejdsopgaver. Men selvom hun kun er der få timer om ugen, gør Lea en kæmpe forskel, fortæller Lillian Jensen, der sammen med sin mand ejer murerfirmaet.

Eksempler på medarbejderens grønne opgaver:

  • Lea varetager en række administrative opgaver inden for CSR-dokumentation. Det indebærer indberetning og dokumentation til myndigheder og sikre løbende opdatering på virksomhedens nye tiltag under CSR
  • Hun hjælper også med de administrative processer for indkøb og samlet indkøb
  • Lea understøtter desuden virksomhedens koordinering af kurser til medarbejderne for at sikre kompetenceudvikling til bl.a. affaldshåndtering, miljørigtig kørsel, genbrug af materialer m.m.

Lea føler sig værdsat

Lea aflaster desuden Lillian Jensen og kommer med et frisk pust. Og så er hun god til at koordinere deres sociale aktiviteter. For Lea har det været vigtigt at få et job i en virksomhed, hvor hun føler sig værdsat. Hun kan mærke, at hun gør en forskel, og selvom hun ikke er der i mange timer, får hun noget fra hånden.

Jobeksempler

Hent flyer om projektet

Få de vigtigste informationer om projektet i en let overskuelig flyer i pdf-format, som du kan printe og tage med ud til virksomhederne. 

Cases

ACO Funki A/S
Hos ACO Funki A/S er ledige fra kanten af arbejdsmarkedet en ressource i den grønne omstilling Case om ACO Funki
Heartbeat Studio
Hos Heartbeat Studio skaber kasserede duge jobmuligheder for ikke-vestlige kvinder. Case om Heartbeat Studio
Pestibus
Pestibus har rykket sig i en grønnere og mere social retning, efter at de har udarbejdet en bæredygtighedsrapport. Case om Pestibus
Case: REMA 1000 i Holstebro
REMA 1000 i Holstebro lykkes med at inkludere mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet og skabe sammenhold. Case REMA 1000
St. Hippolyt
St. Hippolyt lykkes med at tage et bæredygtigt ansvar – både socialt og miljømæssigt. Case om St. Hippolyt
VTI A/S
Ledige fra kanten af arbejdsmarkedet nedbringer ressourceforbruget hos VTI A/S Case om VTI
Procraft ApS
Procrafts bæredygtige ambitioner gav Tine et administrativt job på nedsat tid. Case om Procraft
CK Bogføring
Efter CK Bogføring har ansat Nick i fleksjob på 12 timer, kan virksomheden varetage flere og mere komplicerede opgaver inden for ESG.  Case om CK Bogføring
Sihm Højtryk A/S
Sihm Højtryk fik for alvor taget hul på virksomhedens klimarapportering, da de ansatte en medarbejder med nedsat arbejdsevne. Case om Sihm Højtryk
Triarca A/S
Hos Triarca A/S bidrager ledige fra kanten af arbejdsmarkedet til Danmarks grønne infrastruktur. Case om Triarca

VIDEO

4 tips til jobkonsulenters samarbejde med virksomheder

Hvordan styrker du som virksomhedskonsulent samarbejdet med virksomheder? Det giver Lena Hansen fra Hedensted Jobcenter fire gode bud på. 

  1. Begynd med research
  2. Vær godt forberedt
  3. Besøg selv virksomheden
  4. Tal virksomhedens sprog. 

Hør mere om, hvordan du griber det an, i videoen.  

Klik på billedet for at afspille videoen i YouTube

Kontakter i kommunerne

Herning og Ikast-Brande

Erhvervsrådet Herning & Ikast-Brande

Anja Harbo Voller, chefkonsulent
E-mail: ahv@erhvervsraadet.dk
Tlf.: 9626 1127
Mobil: 2427 0843

Jobcenter Hernning

Marianne Thing, projektleder
E-mail: jobmt@herning.dk
Tlf.: 9628 5259
Mobil: 4016 2970

Jobcenter Ikast-Brande

Aleksandra Spasojevic, udviklingskonsulent
E-mail: alspa@ikast-brande.dk
Tlf.: 9960 4193
Mobil: 2819 8168

Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier

Leif Carsten Trustrup Kloster, chefkonsulent
E-mail: LK@herningsholm.dk
Tlf.: 7213 4849
Mobil: 2542 4849

Esbjerg

Jobcenter Esbjerg

Mona Due-Frederiksen, fagkonsulent
E-mail: mod1@esbjerg.dk
Tlf.: 7616 6815
Mobil: 2167 3282

Green Skills

Christian Nørup, AC-konsulent
E-mail: csn@rybners.dk
Mobil: 2238 9354

Hedensted

Hedensted Erhverv

Claus Bayer Jørgensen, erhvervschef
E-mail: Claus.bayer@hedensted.dk
Mobil: 2027 7000

Jobcenter Hedensted

Lena Hansen, virksomhedskonsulent
E-mail: Lena.hansen@hedensted.dk
Mobil: 5171 8777

Learnmark

Morten Hougaard, udviklings- og EUX-chef
E-mail: mhou@learnmark.dk
Mobil: 4212 7440
Telefon: 8816 3657

Holstebro

Jobcenter Holstebro

Projektleder:
Anja Schjøtz Thomsen, udviklingskonsulent
E-mail: Anja.Schjotz.Thomsen@holstebro.dk
Tlf.: 9611 3804
Mobil: 2280 9096

Virksomhedskontakt:
Benny Kjeldal, virksomhedskoordinator
E-mail: Benny.Kjeldal@holstebro.dk
Tlf.: 9611 3847
Mobil: 51660528

Erhvervsforum Holstebro

Lena Kaasing, kommunikation og projektleder
E-mail: lena@efho.dk
Mobil: 30 70 15 73

Herningsholm Erhvervsskole

Leif Kloster, chefkonsulent
E-mail: lk@herningsholm.dk
Mobil: 2542 4849

Uddannelsescenter Holstebro

Tina Sherman Dyeremose, leder af virksomhedsservice
E-mail: tid@ucholstebro.dk
Mobil: 9912 2442

Rollefordelingen hos samarbejdspartnere

Erhvervsskoler, erhvervsråd mv., jobcentre og Cabi har forskellige roller og opgaver i projektet.

Download rollefordelingen i printvenlig version (pdf)

Cabi
  • Overordnet projektleder
  • Deltage i virksomhedsbesøg
  • Facilitere vidensdeling og metodeudvikling
  • Udarbejde støttemateriale til partnerne
  • Administrere økonomisk støtte til virksomhederne
  • Støtte virksomhederne
  • Opsamle og formidle erfaringer fra projektet.
Erhvervsråd mv.
  • Virksomhedskontakt
  • Første besøg på virksomheder
  • Bidrage med faglig viden om grøn omstilling
  • Registrering af besøg.
Erhvervsskoler
  • Bidrage med virksomhedskontakter
  • Deltage i virksomhedsbesøg
  • Udvikle forforløb til ledige borgere
  • udvikle fleksible opkvalificeringsforløb.
Jobcenter
  • Virksomhedskontakt
  • Bruge mappingværktøjet til at spotte potentielle grønne opgaver i virksomhederne
  • Rekruttere og matche ledige med fokus på lønnede timer
  • Sikre nem og smidig sagsbehandling til understøttende instanser
  • Støtte til virksomhederne i forbindelse med indslusning og fastholdelse
  • Ved behov hjælpe virksomhederne med administration i forbindelse med projektet
  • Dele viden om projektet. 

Projektet er støttet med 17,6 mio. kr. af Den Europæiske Socialfond og Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og løber fra 2023 til primo 2025.

Vil du vide mere om projektet? 

Tag endelig fat i Carsten, som er projektleder.

Carsten Lunden

Fleksjob | CV | Handicapkompenserende ordninger | S'et i ESG I Kompetenceudvikling
Tilgå Carsten Lunden på LinkedIn