Gå til primært indhold Gå til footer indhold
  1. Forside
  2. Om Cabi
  3. Nyhedsbrev – Nyt fra Cabi

Nyhedsbrev: Nyt fra Cabi

Læs seneste udgaver af Nyt fra Cabi

06.11.2025

Sådan gør du virksomheden klar til at tage imod unge – også de sårbare

Regeringens Ungeløfte skal få flere unge i job eller uddannelse, og virksomhederne spiller en nøglerolle. Men hvordan tager man bedst imod en ung, der har brug for lidt ekstra støtte? I nyhedsbrevet deler Cabis seniorkonsulent Trine Thomsen sine bedste råd til, hvordan SMV’er kan åbne dørene uden at gå på kompromis med driften.

Læs nyhedsbrev

30.10.2025

Er du klar, når banken efterspørger ESG-dokumentation?

Med det nye lovforslag L193 skal bankerne fremover vurdere virksomheder ud fra ESG-nøgletal. Det åbner for bedre lånevilkår og større tillid, især hvis du har styr på det sociale ansvar. I nyhedsbrevet får du konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med ESG-rapportering og udnytter potentialet i S’et.

Læs nyhedsbrev

CSR People Prize logo 2025

10.10.2025

Seks virksomheder i spil til CSR-priser

I en hverdag præget af drift og overlevelse, er det inspirerende at se de virksomheder, der formår at integrere social ansvarlighed i forretningen. CSR People Prize 2025 hylder netop de SMV’er, som viser vejen. Juryen har nu udvalgt årets nominerede, og deres historier er både stærke og værd at dele.

Læs nyhedsbrev

Læs tidligere nyhedsbreve

2025
2024
2023
2022

21. december 2022 - God jul og på gensyn i 2023!

1. december 2022 - Har du unge i fritidsjob i din virksomhed? Har de afsluttet 9. klasse?

17. november 2022 - Nedslidning på arbejdspladsen bekymrer mange

4. november 2022 - Styrk forretningen med socialt ansvar

2. november 2022 - Særudgave: Til dig i den beskæftigelsesrettede indsats

27. oktober 2022 - Undgå mistrivsel hos dine unge medarbejdere

20. oktober 2022 - Du kan stadig nå det! | Få tilskud til at styrke arbejdsmiljøet

12. oktober 2022 - Trivsel og forretning hænger uløseligt sammen

5. oktober 2022 - Over 50 % kender ikke ordningerne - gør du?

27. september 2022 - Værktøjer til din ukrainske kollega

22. september 2022 - Hjælp til at rekruttere og fastholde medarbejdere?

14. september 2022 - Hvad gør du? Din medarbejder må sygemeldes…

6. september 2022 - Styr på sygefraværet?

2. september 2022 - De handicapkompen... a' hva' for noget?

25. august 2022 - Ny medarbejder med udenlandsk baggrund?

19. august 2022 - Skal du med på et af vores aktuelle kurser og webinarer?

7. juli 2022 - Det kan du glæde dig til i efteråret

1. juli 2022 - Nye ungeanbefalinger | Søg Arbejdsmiljøpuljen | Fremtidens CSR-rapportering

24. juni 2022 - Succes for udviklingsprojekt: Over 200 borgere kom i job med de handicapkompenserende ordninger

16. juni 2022 - Highlights fra Cabis topmøde | Mød vinderne af CSR People Prize 2022

18. maj 2022 - Har du booket plads på Cabis Topmøde? | Nina Smith opfordrer til at rekruttere mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet

9. maj 2022 - Mangler du konkrete værktøjer til at fastholde og rekruttere seniorer? Book din plads på Cabis online mini-konference

25. april 2022 - Hvordan sikrer I arbejdskraft her og nu? Få Peter Hummelgaard og Nina Smiths bud på Cabis Topmøde

8. april 2022 - Grøn omstilling skaber nye jobåbninger | Hjælp ukrainere i job | Kender du de handicapkompenserende ordninger?

24. marts 2022 - Ansættelse af ukrainere? Sådan skal din virksomhed forholde sig

16. marts 2022 - Kender du vinderen af CSR People Prize 2022? | Sådan sikrer din virksomhed arbejdskraften

25. februar 2022 - Tør I ansætte en person med et usynligt handicap?

11. februar 2022 - Hvem er din favorit til CSR People Prize 2022?

28. februar 2022 - Markant økonomisk gevinst ved at involvere lokale beboere i byggeprojekter

13. januar 2022 - Hvorfor har indvandrerkvinder svært ved at få job? Ny undersøgelse skal give svaret

Modtag nyt i indbakken

Gør som 10.000 andre! Få viden og gratis værktøjer til dit arbejde, inspiration til rekruttering og trivsel, invitationer til arrangementer og meget mere! JA TAK

Opdater din profil

Opdater din profil og få indhold i indbakken, der er målrettet lige netop dine interesser. Det tager kun et øjeblik → Opdater nu

Tilmeld nyhedsbrev om sygefravær

Tilmeld dig nyhedsbrevet og hold dig fagligt opdateret på sygefraværsområdet. Se, hvad du får
Peter Hummelgaard vil gøre op med de stærkt kritiserede ressourceforløb
30.01.20

Minister vil ændre på ressourceforløb

Partierne bag reformen af fleksjob og førtidspension sætter sig snart til forhandlingsbordet for at se på ændringer i reformen. Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) vil som det første kaste blikket på de meget kritiserede ressourceforløb og varsler en aftale inden årets udgang. Den udskældte reform af førtidspension og fleksjob fra 2013 bliver snart revideret, lyder det fra beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S). "Vi går i gang meget snart. Inden for et par uger starter vi forhandlinger om ændringer i førtidspension- og fleksjobreformen. Vi har fattet, der er noget galt – især med ressourceforløbene. Og de er det første, vi kaster os over," siger beskæftigelsesministeren ifølge A4 Arbejdsliv Anledningen var et stormøde i Høje-Taastrup, hvor 64 organisationer under navnet 'Værdig Reform'-alliancen havde sat ministeren stævne. "Jeg er taknemmelig for, at der endelig bliver indkaldt til forhandlinger om ressourceforløb. Lovgivningen skal være et sikkerhedsnet, der sikrer værdighed og tryghed for danske borgere, men der er huller i nettet," siger Dansk Magisterforenings formand Camilla Gregersen. Minister: Vi er i gang med kritisk gennemgang Maria Melchiorsen, forbundssekretær i FOA, er også begejstret for beskæftigelsesministerens udmelding. Hun er glad for, at han vil tage 'Værdig Reform's forslag med til forhandlingerne, men hun er bekymret for tidsperspektivet: "Vi havde håbet, der ville ligge noget konkret her i februar. Der er menneskeskæbner, der kommer i klemme hver dag, indtil vi får reelle forbedringer af loven," siger hun. Forhandlingerne skulle have startet allerede i næste uge, men er blevet udskudt. I regeringens lovkatalog står der ellers, at man forventer at fremsætte lovforslag, der skulle justere på reformen allerede i februar 2020. Men Peter Hummelgaard har blandt andet brugt tiden på at besøge landets jobcentre. "Jeg har haft behov for at komme ud og se de mange mennesker i øjnene, der er blevet behandlet dårligt, er kommet i klemme og er endt i et forløb, der har gjort dem mere syge. Vi er i gang med den kritiske gennemgang, og det har har været vigtigt for mig at møde mennesker i virkeligheden, så ikke det hele går op i statistik," siger han. Læs mere Se mere hos A4 Arbejdsliv

Virksomheder på Lolland-Falster får inspiration til, hvordan de kan indrette arbejdsdagen mere fleksibelt
29.01.20

Netværksmøde giver virksomheder inspiration til mere fleksibel arbejdskultur

Menneskers døgnrytme er genetisk betinget, og mange B-mennesker ville måske foretrække at møde på arbejde et stykke oppe ad formiddagen. Alligevel har vi i høj grad indrettet samfundet med arbejde fra 8 til 16. Nu skal et netværksmøde give virksomheder på Lolland-Falster tips og gode råd til en mere fleksibel virksomhedskultur. Det er også en fordel for virksomhederne. Hotel Maribo Søpark lægger lokaler til netværksmødet, som har fået titlen Chronoleadership – Tilpas arbejdstider til døgnrytmer og skru op for produktivitet og trivsel. Bag arrangementet står indsatsen Rekruttering fra kanten på Lolland-Falster. Det er et samarbejde mellem bl.a. Lolland og Guldborgsund Kommune, Business Lolland-Falster samt videns- og netværkshuset Cabi, hvor målet er at få udsatte ledige i job samtidig med, at virksomheder får arbejdskraft. Til netværksmødet, som afholdes 6. februar 2020, får deltagerne bl.a. et foredrag om begrebet ’Chronoleadership’ af Camilla Kring, forfatter og Ph.D i Work Life Balance ved Danmarks Tekniske Universitet. Fleksibilitet og individuelt arbejdsdesign giver mennesker fra kanten en chance Ifølge hende fokuserer Chronoleadership på at finde det optimale arbejdstidspunkt for det enkelte menneske. Og ved at tilbyde arbejdstider, som er tilpasset medarbejdernes døgnrytme, kan medarbejdertilfredshed, livskvalitet og produktivitet blive bedre. ”Fleksible virksomhedskulturer med større individuel tilpasning af arbejdstider og arbejdssteder kan bidrage til at imødekomme nogle af de behov, som mange borgere på kanten af arbejdsmarkedet har. Derudover vil arbejdsgivere, der tilbyder fleksibilitet få nemmere ved at tiltrække og fastholde alle typer af medarbejdere, ligesom åbnings- og servicetider kan udvides, og myldretidens belastning på vejene mindskes,” siger Marie Friderichsen, projektleder i Business Lolland-Falster Fra Cabi deltager også konsulent Marie Torp Dandanel, som skal facilitere drøftelser blandt deltagerne om, hvordan fleksibelt arbejde kan blive til konkret virkelighed i virksomhederne. Win-win for borgere og virksomheder Jobcenter Lolland og Majbritt Sørensen, bureauchef i sommerhusudlejningsvirksomheden Sol og Strand, deltager også i netværksmødet. Her vil de fortælle gode, lokale historier om, hvordan arbejde er blevet tilpasset de særlige behov, som nye medarbejdere fra kanten af arbejdsmarkedet kan have. Indtil videre har 350 virksomheder taget imod borgere i forbindelse med Rekruttering fra kanten på Lolland-Falster, og 100 borgere har opnået lønnede timer efter at de har været i et forløb i en virksomhed. ”Det her er mennesker, som ofte har været uden for arbejdsmarkedet i mange år, så det er en kæmpe sejr for dem at nå den milepæl, hvor de tjener deres egne penge. Og vi hører også fra virksomhederne, at det er meget motiverende at hjælpe andre til at lykkes. Samtidig er det også en gevinst for virksomhederne, som får nye medarbejdere ud af det. Så med netværksmødet vil vi gerne inspirere flere til at være med,” siger Marie Torp Dandanel. KONTAKT: Projektleder Marie Friderichsen, Business Lolland-Falster: 5179 2641 / mp@businesslf.dk Konsulent Marie Torp Dandanel, Cabi: 2298 5653 / mat@cabiweb.dk Fakta om netværksmødet Netværksmødet afholdes 6. februar på Hotel Maribo Søpark fra kl. 15.30-18.15 Mødet henvender sig til ledere og HR-medarbejdere i virksomheder på Lolland-Falster Det er gratis at deltage, og sidste frist for tilmelding er 4. februar Pressen er velkommen. Kontakt venligst Marie Friderichsen på forhånd Se mere om arrangement på Business Lolland-Falsters hjemmeside Om Rekruttering fra kanten på Lolland-Falster Rekruttering fra Kanten på Lolland-Falster er et partnerskab mellem Lolland og Guldborgsund kommuner, Business Lolland-Falster, 3F, Erhvervspark Lolland, videns- og netværkshuset Cabi samt analysevirksomheden LG Insight. Initiativet er støttet af Den A.P. Møllerske Støttefond.

Sygefraværet blandt plejepersonalet i kommunerne er højt
23.01.20

Analyse: SOSU'ernes sygefravær ligger i top

Sygefraværet blandt det kommunalt ansatte plejepersonale lå i 2018 i gennemsnit på 16,2 fraværsdage om året pr. medarbejdere. Det er 48 procent højere end folkeskolelærere viser en ny analyse fra tænketanken Cepos. Analysen vise desuden, at der er stor variation i sygefraværet på tværs af på tværs af kommunerne. Plejepersonalet i Solrød Kommune har landets højeste sygefravær med 23,3 fraværsdage om året pr. medarbejder. Det er næsten dobbelt så højt som Gladsaxe Kommune, der har landets laveste sygfravær med 12,2 sygedage om året pr. medarbejder. Ser man på sygefraværet fordelt på forskellige overenskomstområdet viser analysen, at plejepersonalet har det højeste sygefravær i kommunerne. Hvor det kommunalt ansatte plejepersonale i gennemsnit har 16,2 sygedage om året, er det gennemsnitlige sygefravær blandt akademikere ned på 6,5 sygedage om året. Ledelse får skylden for sygefravær I forbindelse med analysen har Cepos foretaget en række kvalitative interview med ledere med de ansvarlige ledere og chefer på ældreområdet i institutioner med både højt og lavt sygefravær for at finde årsagerne til højt fravær. De hyppigste årsager til højt fravær er ifølge analysen: Dårlig ledelse, dvs. en leder, som ikke er synlig, ikke har fokus på sygefravær og ikke formår at skabe motiverede medarbejdere og et godt arbejdsmiljø. En for blød indstilling til afskedigelse af medarbejdere, dvs. tilfældet, hvor enkelte medarbejdere gennem flere år ubegrundet har ekstremt højt sygefravær. Dårlig medarbejderkultur, dvs. en indstilling om, at det er i orden at melde sig syg, selvom man reelt ikke er syg. Høj gennemsnitsalder blandt personalet, dvs. tilfældet, hvor mange af medarbejderne har haft hårdt fysisk og/eller psykisk arbejde gennem mange år. At sygefravær er et tabu, dvs., når man ikke taler om sygefraværet på arbejdspladsen, så det er uklart, hvad der forventes af både arbejdsgiver og arbejdstager. Ekspert: Lederne skal også have ordentlige rammer Dorte Rosendahl Kirkegaard, seniorkonsulent hos Cabi, er enig i, at ledelse kan være væsentlig årsag til sygefravær på arbejdspladserne. Men hun peger også på, at lederne på arbejdspladserne nogle gange har svære betingelser på grund af de rammer, de arbejder under. "Inden for plejeområdet ser vi ofte, at der er få ledere, og det er ikke usædvanligt at have 50-70 medarbejdere under sig. Så når vi taler om en effektfuld sygefraværshåndtering handler det i høj grad også om rammen og muligheden for nærværende ledelse," siger Dorte Rosendahl Kirkegaard. "Desuden har man i mange kommuner svært ved at rekruttere og går måske derfor længere i fastholdelse og rummelighed overfor medarbejdere med højt sygefravær," tilføjer hun. Skab klare rutiner og fokuser på trivsel Hun forklarer videre, at det ikke blot er vigtigt at arbejde med opfølgning på den enkelte medarbejders fravær. Det er mindst lige så vigtigt at arbejde strategisk og langsigtet med organisationens arbejdmiljø og kultur. "Vi ved fra undersøgelser, at virksomheder med lavt sygefravær har sygefraværsindsatser der bygger på klar ledelse, ejerskab i organisationen, brugbare data, anvendelige redskaber, klare rutiner og fokus på trivsel arbejdspladsen. Disse arbejdspladser kendetegnes også ved at være meget bevidste om, hvad de gør, med hvilket formål, mål og ressourcer," siger Dorte Rosendahl Kirkegaard. Mere inspiration Se hele analysen fra Cepos Hvordan ser det ud med sygefraværet hos jer? - Prøv vores screeningsværktøj

Page

SPØRG CABI

Har du spørgsmål?

Så spørg Cabi!

| Denne service er gratis for dig, fordi Cabi får offentlige midler på finansloven

Malene Boel Kristensen

Interne administrative opgaver | Cabis projekter | Kommunikation og markedsføring | Webinarer | Fundraising
Tilgå Malene Boel Kristensen på LinkedIn