Gå til primært indhold Gå til footer indhold
  1. Forside
  2. Om Cabi
  3. Nyhedsbrev – Nyt fra Cabi

Nyhedsbrev: Nyt fra Cabi

Læs seneste udgaver af Nyt fra Cabi

06.11.2025

Sådan gør du virksomheden klar til at tage imod unge – også de sårbare

Regeringens Ungeløfte skal få flere unge i job eller uddannelse, og virksomhederne spiller en nøglerolle. Men hvordan tager man bedst imod en ung, der har brug for lidt ekstra støtte? I nyhedsbrevet deler Cabis seniorkonsulent Trine Thomsen sine bedste råd til, hvordan SMV’er kan åbne dørene uden at gå på kompromis med driften.

Læs nyhedsbrev

30.10.2025

Er du klar, når banken efterspørger ESG-dokumentation?

Med det nye lovforslag L193 skal bankerne fremover vurdere virksomheder ud fra ESG-nøgletal. Det åbner for bedre lånevilkår og større tillid, især hvis du har styr på det sociale ansvar. I nyhedsbrevet får du konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med ESG-rapportering og udnytter potentialet i S’et.

Læs nyhedsbrev

CSR People Prize logo 2025

10.10.2025

Seks virksomheder i spil til CSR-priser

I en hverdag præget af drift og overlevelse, er det inspirerende at se de virksomheder, der formår at integrere social ansvarlighed i forretningen. CSR People Prize 2025 hylder netop de SMV’er, som viser vejen. Juryen har nu udvalgt årets nominerede, og deres historier er både stærke og værd at dele.

Læs nyhedsbrev

Læs tidligere nyhedsbreve

2025
2024
2023
2022

21. december 2022 - God jul og på gensyn i 2023!

1. december 2022 - Har du unge i fritidsjob i din virksomhed? Har de afsluttet 9. klasse?

17. november 2022 - Nedslidning på arbejdspladsen bekymrer mange

4. november 2022 - Styrk forretningen med socialt ansvar

2. november 2022 - Særudgave: Til dig i den beskæftigelsesrettede indsats

27. oktober 2022 - Undgå mistrivsel hos dine unge medarbejdere

20. oktober 2022 - Du kan stadig nå det! | Få tilskud til at styrke arbejdsmiljøet

12. oktober 2022 - Trivsel og forretning hænger uløseligt sammen

5. oktober 2022 - Over 50 % kender ikke ordningerne - gør du?

27. september 2022 - Værktøjer til din ukrainske kollega

22. september 2022 - Hjælp til at rekruttere og fastholde medarbejdere?

14. september 2022 - Hvad gør du? Din medarbejder må sygemeldes…

6. september 2022 - Styr på sygefraværet?

2. september 2022 - De handicapkompen... a' hva' for noget?

25. august 2022 - Ny medarbejder med udenlandsk baggrund?

19. august 2022 - Skal du med på et af vores aktuelle kurser og webinarer?

7. juli 2022 - Det kan du glæde dig til i efteråret

1. juli 2022 - Nye ungeanbefalinger | Søg Arbejdsmiljøpuljen | Fremtidens CSR-rapportering

24. juni 2022 - Succes for udviklingsprojekt: Over 200 borgere kom i job med de handicapkompenserende ordninger

16. juni 2022 - Highlights fra Cabis topmøde | Mød vinderne af CSR People Prize 2022

18. maj 2022 - Har du booket plads på Cabis Topmøde? | Nina Smith opfordrer til at rekruttere mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet

9. maj 2022 - Mangler du konkrete værktøjer til at fastholde og rekruttere seniorer? Book din plads på Cabis online mini-konference

25. april 2022 - Hvordan sikrer I arbejdskraft her og nu? Få Peter Hummelgaard og Nina Smiths bud på Cabis Topmøde

8. april 2022 - Grøn omstilling skaber nye jobåbninger | Hjælp ukrainere i job | Kender du de handicapkompenserende ordninger?

24. marts 2022 - Ansættelse af ukrainere? Sådan skal din virksomhed forholde sig

16. marts 2022 - Kender du vinderen af CSR People Prize 2022? | Sådan sikrer din virksomhed arbejdskraften

25. februar 2022 - Tør I ansætte en person med et usynligt handicap?

11. februar 2022 - Hvem er din favorit til CSR People Prize 2022?

28. februar 2022 - Markant økonomisk gevinst ved at involvere lokale beboere i byggeprojekter

13. januar 2022 - Hvorfor har indvandrerkvinder svært ved at få job? Ny undersøgelse skal give svaret

Modtag nyt i indbakken

Gør som 10.000 andre! Få viden og gratis værktøjer til dit arbejde, inspiration til rekruttering og trivsel, invitationer til arrangementer og meget mere! JA TAK

Opdater din profil

Opdater din profil og få indhold i indbakken, der er målrettet lige netop dine interesser. Det tager kun et øjeblik → Opdater nu

Tilmeld nyhedsbrev om sygefravær

Tilmeld dig nyhedsbrevet og hold dig fagligt opdateret på sygefraværsområdet. Se, hvad du får
Udsatte ledige kommer yderligere bag i køen til arbejdsmarkedet under coronakrisen
04.12.20

Coronakrisen går hårdt ud over ledige fra kanten af arbejdsmarkedet

Virksomheder på Lolland-Falster rekrutterede i stor stil arbejdskraft blandt ledige fra kanten af arbejdsmarkedet. Men så ramte coronakrisen med nedlukninger af virksomheder og generel usikkerhed på arbejdsmarkedet. Det har påvirket virksomhedernes rekruttering og deres lyst til at ansætte ledige, som ud over ledighed også har problemer af fx fysisk eller psykisk karakter. I første halvår af 2020 har kun 1,7 procent af nyansættelserne hos virksomheder på Lolland-Falster været blandt ledige fra kanten af arbejdsmarkedet. I perioden 2015-2019 drejede det sig om hele 10 procent. Det viser en ny analyse, som analysevirksomheden LG Insight har lavet for indsatsen Rekruttering fra kanten på Lolland-Falster. Det er en indsats, hvor Lolland og Guldborgsund Kommune er gået sammen med det lokale erhvervsliv om at få flere udsatte i job. Videns- og netværkshuset Cabi er leder af Rekruttering fra Kanten på Lolland-Falster, hvor også LG Insight, 3F og Business Lolland-Falster er en del af indsatsen. Cabi: Vejen til job bliver endnu længere for udsatte At virksomhederne nu holder igen med at rekruttere blandt ledige fra kanten af arbejdsmarkedet er ikke overraskende. Men det er bekymrende. Det mener Trine Thomsen, seniorkonsulent hos Cabi og leder af Rekruttering fra kanten fra Lolland-Falster. ”I kølvandet på finanskrisen så vi, at det var dem, der mistede jobbet under krisen, som kom hurtigst i job igen, og det er en tendens, vi ser igen nu. Det er ret naturligt, at nyledige kommer hurtigt i job, men det er også med til at skubbe mere udsatte ledige endnu længere tilbage i køen, end de er i forvejen. Forskning viser, at det er helt afgørende for udsatte ledige at gøre kontinuerlige fremskridt, og det bliver sværere, hvis vejen til arbejdsmarkedet bliver længere. Deres udvikling risikerer at bliver forværret,” siger Trine Thomsen. Samme tendens i hele landet Analysen fra LG Insight dækker kun Lolland-Falster, men udviklingen er efter alt at dømme den samme over hele landet. Det forklarer Lars Larsen, partner i LG Insight. ”Al logik taler for, at det er samme tendens, vi ser over hele landet. Det er et reaktionsmønster, vi ser, når der er krise, og arbejdsmarkedet lukker ned. Så bliver det sværere for ledige fra kanten at komme i job. Og på trods af rummelighedsstrategier i virksomhederne, så ansætter man altså fra andre grupper først,” siger Lars Larsen. Han har også en klar opskrift på, hvad der skal til for at vende udviklingen igen. ”Flere job. Vi skal have gang i væksten igen. Det er ikke ledige fra kanten, som rykker først ind på arbejdsmarkedet, men allerede nu kan vi se, at genbeskæftigelsen er steget efter sommerferie. Det er positivt, og det er det også for ledige fra kanten,” siger Lars Larsen. Udviklingen på arbejdsmarkedet bliver fulgt tæt i Rekruttering fra kanten på Lolland-Falster, fortæller Trine Thomsen, som dog også mener, at der er muligheder i, at virksomheder ansætter ledige i fx fleksjob eller småjob. ”Vi arbejder i den kommende tid videre med at lave særligt tilrettelagte opkvalificeringsforløb til borgerne på kanten, så de står klar, når jobåbningerne igen dukker op. Derudover er vi i tæt dialog med virksomhederne om afledte job for målgruppen i forbindelse med Femern-byggeriet, og vi arbejder også på at synliggøre over for virksomhederne, at ledige fra kanten også kan være en gevinst for dem både på den korte og længere bane,” siger hun. Om Rekruttering fra kanten på Lolland-Falster Rekruttering fra kanten på Lolland-Falster er et partnerskab mellem Lolland og Guldborgsund Kommune, Business Lolland-Falster, 3F, Erhvervspark Lolland, videns- og netværkshuset Cabi samt analysevirksomheden LG Insight. Initiativet er støttet af Den A.P. Møllerske Støttefond.

Hjemmearbejde presser medarbejderne som risikerer ensomhed og angst, melder forsikringsselskaber
01.12.20

Forsikringsselskaber advarer: Hjemmearbejde kan føre til ensomhed og angst

For mange danskere fungerer hjemmearbejde godt, men tre forsikringsselskaber og to fagforeninger advarer om, at ensomhed, angst og depression lurer under overfladen. Hjemmearbejde kræver den rigtige dosering og meget tydelig ledelse, mener ekspert. Coronakrisen har sendt mange danskere på hjemmearbejde, og for flertallet af arbejdstagerne fungerer hjemmearbejdet fint. Men for andre bliver isolationen, fraværet af kolleger og ledelse så meget for meget, at det går ud over deres trivsel. Sådan er meldingen fra fagforeningerne Djøf og HK i Børsen Hos Djøf har telefonerne kimet ekstra meget under coronakrisen, og fra 1. juli til 23. november har 800 medlemmer ringet ind til deres fagforening med trivselsproblemer og stress. I samme periode i 2019 var antallet 663, en stigning på 20 pct. “En klar overvægt af vores medlemmer er rigtigt glade for hjemmearbejdet. Det giver bedre balance mellem arbejds- og privatliv. Derfor hører vi mange positive reaktioner om det. Men vi kan også se hjemmearbejdets bagside, og at mange har det svært. Det er en kæmpe udfordring, som stiller rigtigt store krav til arbejdspladsen og til ledelsen,” siger Henrik Funder, formand for Djøf Privat til Børsen. Samme melding kommer fra forsikringsselskaberne Tryg, Gjensidige og PFA. Absolut størstedelen af danskerne håndterer hjemmearbejdet godt, men den mentale folkesundhed er udfordret lige nu. Antallet af sager om angst, stress, isolation, ensomhed og depression stiger kraftigt. “På overfladen ser det godt ud. Det korte sygefravær er lavt, og det længerevarende sygefravær er faldet 11,4 procent. Så det er fristende at konkludere, at det udbredte hjemmearbejde er en stor succes,” siger Rikke Haaber, chef for strategisk sundhed hos forsikringsselskabet PFA til Børsen Hun siger samtidig, at meget tyder på, at vi skubber noget foran os, som er en risiko for virksomhederne, og som man som ledelse må forholde sig til. Arbejdsdage bliver grænseløse Hvor sommermånederne normalt er absolut lavsæson for psykologbistand, gav juni, juli og august et boom af behandlinger for stress, angst og depression på Gjensidiges regning. Og isolation og ensomhed hos hjemmearbejdende er ifølge Gjensidiges psykologer en større faktor end nogensinde. “Der er opstået et helt nyt arbejdsliv med grænseløse arbejdsdage uden vante rammer og med savn af kollegaer og ledelse. Tingene flyder sammen. Det er svært for mange,” siger Louise Brix, fagchef for sundhed i Gjensidige. Cabi: Hjemmearbejde er ikke for alle Cabi har for nylig lanceret et webtema om hjemmearbejde som vej i job for mennesker med nedsat arbejdsevne. Juniorkonsulent Jakob Nørgaard Bentsen er enig med forsikringsselskaberne i, at arbejdsgiverne har en vigtig ledelsesopgave for at få hjemmearbejde til at fungere godt. "Hjemmearbejde er ikke for alle. Nogle har brug for at komme på arbejdspladsen dagligt. Det er meget forskelligt, hvordan vi som mennesker reagerer på hjemmearbejde gennem længere tid, så for arbejdsgiverne handeler det om at finde de medarbejdere, som trives med det, og hvor opgavernes karakter passer til det," siger Jakob Nørgaard Bentsen. Han forklarer videre, at arbejdsgiverene er vigtigt at følge godt op på de medarbejdere, som arbejder hjemme, og sikre, at de stadig er en del af virksomhedens sociale liv. "Det handler om, at man som arbejdsgiver hele tiden er i kontakt med sine medarbejdere og løbende evaluerer, om hjemmearbejde er den rigtige løsning. Om det er noget, der skal skrues op eller ned for, og om samarbejdet med kollegaerne er, som det skal være," siger Jakob Nørgaard Bentsen. Cabis webtema findes på cabiweb.dk/hjemmearbejde, hvor arbejdsgivere bl.a. kan downloade tjeklister og værktøjer til, hvordan hjemmearbejde kan komme til at fungere. Mere information Læs mere i Børsen her og her (kræver login) Se Cabis tema om hjemmearbejde på Cabiweb.dk/hjemmearbejde Cabi afholder også webinar om hjemmearbejde målrettet ansatte i jobcentrene - Se mere her

Nye vejledere i Københavns Kommune skal hjælpe med at spotte negativ social kontrol
27.11.20

Københavns Kommune sætter offensivt ind imod negativ social kontrol

Social kontrol-vejledere i Jobcenter København skal hjælpe kvinder, der bliver forhindret i at komme i job på grund af negativ social kontrol fra deres familie eller omgangskreds. Ny kampagne skal øge bevidstheden om udfordringerne ved negativ social kontrol. En ambitiøs plan på et komplekst område, mener ekspert. Fra januar 2021 vil der være fem social kontrol-vejledere i Jobcenter København. Det er et konkret initiativ til at komme negativ social kontrol på arbejdsmarkedet til livs, som er en af de store mærkesager for Københavns beskæftigelses- og integrationsborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard (V). ”Vi må aldrig acceptere, at kvinder bliver isoleret i hjemmet, fordi deres familie eller omgangskreds har et forældet kvindesyn. Vi skal være bedre til at spotte og håndtere social kontrol i jobcentret, og jeg er overbevist om, at vejlederne kan løfte den opgave,” siger Cecilia Lonning-Skovgaard. Samtidig har Københavns Kommune lanceret en kampagne på plakatstandere og sociale medier, der skal være med til at øge københavnernes bevidsthed om udfordringerne ved social kontrol. Ret og pligt til komme ud på arbejdsmarkedet De nye social kontrol-vejledere i jobcentrene skal rådgive og hjælpe jobkonsulenter, når de møder kvinder, der udviser tegn på social kontrol. Tegnene kan være alt fra, at kvinderne giver udtryk for, at de ikke kan være på en arbejds- eller praktikplads med mandlige kolleger til, at et familiemedlem presser på for at deltage i kvindens samtaler i jobcentret eller til, at kvinderne ikke har adgang til deres eget NemID og bankkort. Vejlederne skal også inddrage kvindernes ægtefæller og familie, så der bliver en fælles forståelse i familien af, at en kvinde har både ret og pligt til at deltage på arbejdsmarkedet og i aktivering. Endelig skal vejlederne også føre statistik over sager med tegn på social kontrol for at komme eventuelle mørketal til livs og få samlet og udbredt de gode erfaringer. Cabi: Negativ social kontrol er komplekst Ud over social kontrol-vejlederne er der afsat midler til opkvalificering af jobkonsulenter bredt, så de er i stand til at spotte og handle på tegn på social kontrol. Trine Thomsen, seniorkonsulent i Cabi, har undervist jobcentermedarbejdere i Jobcenter København i, hvordan negativ social kontrol kan være en barriere for beskæftigelse, og i hvordan medarbejderne håndterer det i praksis, når de møder negativ social kontrol. Hun roser initiativet fra Københavns Kommune. "De har lagt en ambitiøs plan, og nu skal de tage livtag med en rigtig kompleks problemstilling. Negativ social kontrol kan både være svær at afdække og håndtere. Det er ikke nødvendigvis noget, som medarbejderne i jobcentret møder hver dag, og derfor ligger det ikke på rygraden, hvordan det skal håndteres. Derfor er det absolut et vigtigt greb, at medarbejderne kan få hjælp fra vejledere, der er klædt på til opgaven, når de har mistanke om negativ social kontrol," siger Trine Thomsen. Hun er enig i, at der skal stilles krav til, at kvinderne er til rådighed for arbejdsmarkedet. Men det er nødvendigt at tage udgangspunkt i hver enkelt kvindes situation, hvis noget skal ændres. "Vi er nødt til at acceptere, at det er et komplekst problem, og nogle gange skal ægtefællen måske også inddrages i den snak. Kvinderne skal guides til at se, hvordan de kan kombinere et arbejdsliv med deres familieliv. Men der vil givetvis også være tilfælde, hvor den sociale kontrol udgør så stor en barriere, at arbejdsmarkedet ikke er første skridt. Det er kvinder, som ikke kender deres muligheder og ikke ved, hvor de kan få hjælp i Danmark, hvis de fx har et ønske om at komme ud af et ægteskab, og så er det helt andre tiltag, der skal sættes i gang," siger Trine Thomsen Undersøgelse: Hver tredje jobcentermedarbejder har oplevet social kontrol Den nye, samlede indsats i Københavns Kommune kommer i kølvandet på en rapport fra foråret, der dokumenterede, at social kontrol er en hindring i forhold til at hjælpe ledige, etniske minoritetskvinder ud på arbejdsmarkedet. Undersøgelsen bygger bl.a. på en spørgeskemaundersøgelse blandt knap 400 jobcentermedarbejdere og interviews med etniske minoritetskvinder. Den viser blandt andet, at hver tredje jobcentermedarbejder har oplevet, at ledige, etniske minoritetskvinder direkte har givet udtryk for, at de presses af deres familie eller omgangskreds til ikke at stå til rådighed for arbejdsmarkedet. ”Med rapporten fik vi dokumenteret, at social kontrol er et stort problem for en del af de kvinder, vi møder i jobcentret. Derfor er det afgørende, at vi nu følger op og sætter ind. Vejlederne er et vigtigt skridt i frihedskampen mod social kontrol. Kvinderne skal vide, at vi er klar med en udstrakt hånd,” siger beskæftigelses- og integrationsborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard. Cabi sætter fokus på negativ social kontrol med et webinar om negativ social kontrol onsdag den 9. december - Læs mere her

Page

SPØRG CABI

Har du spørgsmål?

Så spørg Cabi!

| Denne service er gratis for dig, fordi Cabi får offentlige midler på finansloven

Malene Boel Kristensen

Interne administrative opgaver | Cabis projekter | Kommunikation og markedsføring | Webinarer | Fundraising
Tilgå Malene Boel Kristensen på LinkedIn