Gå til primært indhold Gå til footer indhold
  1. Forside
  2. Om Cabi
  3. Nyhedsbrev – Nyt fra Cabi

Nyhedsbrev: Nyt fra Cabi

Læs seneste udgaver af Nyt fra Cabi

06.11.2025

Sådan gør du virksomheden klar til at tage imod unge – også de sårbare

Regeringens Ungeløfte skal få flere unge i job eller uddannelse, og virksomhederne spiller en nøglerolle. Men hvordan tager man bedst imod en ung, der har brug for lidt ekstra støtte? I nyhedsbrevet deler Cabis seniorkonsulent Trine Thomsen sine bedste råd til, hvordan SMV’er kan åbne dørene uden at gå på kompromis med driften.

Læs nyhedsbrev

30.10.2025

Er du klar, når banken efterspørger ESG-dokumentation?

Med det nye lovforslag L193 skal bankerne fremover vurdere virksomheder ud fra ESG-nøgletal. Det åbner for bedre lånevilkår og større tillid, især hvis du har styr på det sociale ansvar. I nyhedsbrevet får du konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med ESG-rapportering og udnytter potentialet i S’et.

Læs nyhedsbrev

CSR People Prize logo 2025

10.10.2025

Seks virksomheder i spil til CSR-priser

I en hverdag præget af drift og overlevelse, er det inspirerende at se de virksomheder, der formår at integrere social ansvarlighed i forretningen. CSR People Prize 2025 hylder netop de SMV’er, som viser vejen. Juryen har nu udvalgt årets nominerede, og deres historier er både stærke og værd at dele.

Læs nyhedsbrev

Læs tidligere nyhedsbreve

2025
2024
2023
2022

21. december 2022 - God jul og på gensyn i 2023!

1. december 2022 - Har du unge i fritidsjob i din virksomhed? Har de afsluttet 9. klasse?

17. november 2022 - Nedslidning på arbejdspladsen bekymrer mange

4. november 2022 - Styrk forretningen med socialt ansvar

2. november 2022 - Særudgave: Til dig i den beskæftigelsesrettede indsats

27. oktober 2022 - Undgå mistrivsel hos dine unge medarbejdere

20. oktober 2022 - Du kan stadig nå det! | Få tilskud til at styrke arbejdsmiljøet

12. oktober 2022 - Trivsel og forretning hænger uløseligt sammen

5. oktober 2022 - Over 50 % kender ikke ordningerne - gør du?

27. september 2022 - Værktøjer til din ukrainske kollega

22. september 2022 - Hjælp til at rekruttere og fastholde medarbejdere?

14. september 2022 - Hvad gør du? Din medarbejder må sygemeldes…

6. september 2022 - Styr på sygefraværet?

2. september 2022 - De handicapkompen... a' hva' for noget?

25. august 2022 - Ny medarbejder med udenlandsk baggrund?

19. august 2022 - Skal du med på et af vores aktuelle kurser og webinarer?

7. juli 2022 - Det kan du glæde dig til i efteråret

1. juli 2022 - Nye ungeanbefalinger | Søg Arbejdsmiljøpuljen | Fremtidens CSR-rapportering

24. juni 2022 - Succes for udviklingsprojekt: Over 200 borgere kom i job med de handicapkompenserende ordninger

16. juni 2022 - Highlights fra Cabis topmøde | Mød vinderne af CSR People Prize 2022

18. maj 2022 - Har du booket plads på Cabis Topmøde? | Nina Smith opfordrer til at rekruttere mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet

9. maj 2022 - Mangler du konkrete værktøjer til at fastholde og rekruttere seniorer? Book din plads på Cabis online mini-konference

25. april 2022 - Hvordan sikrer I arbejdskraft her og nu? Få Peter Hummelgaard og Nina Smiths bud på Cabis Topmøde

8. april 2022 - Grøn omstilling skaber nye jobåbninger | Hjælp ukrainere i job | Kender du de handicapkompenserende ordninger?

24. marts 2022 - Ansættelse af ukrainere? Sådan skal din virksomhed forholde sig

16. marts 2022 - Kender du vinderen af CSR People Prize 2022? | Sådan sikrer din virksomhed arbejdskraften

25. februar 2022 - Tør I ansætte en person med et usynligt handicap?

11. februar 2022 - Hvem er din favorit til CSR People Prize 2022?

28. februar 2022 - Markant økonomisk gevinst ved at involvere lokale beboere i byggeprojekter

13. januar 2022 - Hvorfor har indvandrerkvinder svært ved at få job? Ny undersøgelse skal give svaret

Modtag nyt i indbakken

Gør som 10.000 andre! Få viden og gratis værktøjer til dit arbejde, inspiration til rekruttering og trivsel, invitationer til arrangementer og meget mere! JA TAK

Opdater din profil

Opdater din profil og få indhold i indbakken, der er målrettet lige netop dine interesser. Det tager kun et øjeblik → Opdater nu

Tilmeld nyhedsbrev om sygefravær

Tilmeld dig nyhedsbrevet og hold dig fagligt opdateret på sygefraværsområdet. Se, hvad du får
Cabi kan fortsætte efter aftalen om finansloven, som blev præsenteret søndag.
07.12.20

Finansloven sikrer fortsat drift af Cabi

Med aftalen om finansloven er videns- og netværkshuset Cabi sikret sin fortsatte drift gennem de kommende år. Toneangivende organisationer, virksomheder og forskere har under de svære forhandlinger vist massiv opbakning til Cabi, og direktør Mette Rønnau takker for den overvældende støtte. ”Det har været et ekstremt hårdt forløb, hvor der har været alvorlig usikkerhed om Cabis fremtid, men med midlerne fra finansloven og SSA-reserven kan vi i Cabi også de kommende år fortsætte vores arbejde med at hjælpe virksomheder og kommuner med at skabe et mere rummeligt arbejdsmarked. Vi har undervejs fået massiv opbakning fra erhvervsliv, organisationer, professorer og kommuner, og det kan vi ikke takke nok for,” siger Mette Rønnau, direktør i Cabi. I regeringens finanslovsudspil var der lagt op til at fjerne hele Cabis offentlige bevilling med den begrundelse, at staten skal spare på eksterne konsulenter. Det til trods for, at konsulentydelser kun udgør ca. 10 procent af Cabis omsætning. I sidste ende blev besparelsen af Cabi dog taget af bordet, og videnshuset har også fremover en offentlig bevilling på 18 millioner kr. om året. Det er på niveau med de foregående år. Fem store organisationer med opbakning Dansk Arbejdsgiverforening, Fagbevægelsens Hovedorganisation, KL, Danske Handicaporganisationer og Lederne har undervejs i forhandlingerne sendt en støtteerklæring til Cabis arbejde, hvor de bl.a. skriver, at: ”Cabi bibringer jobcentre og virksomheder viden og inspiration, så flere mennesker med udfordringer af helbredsmæssig og social karakter kan blive fastholdt eller inkluderet på arbejdsmarkedet." Erhverv Aarhus, 3F Aarhus og LO Aarhus har ligeledes tilkendegivet deres opbakning til Cabi gennem en støtteerklæring sendt til finansminister Nicolai Wammen (S). Denne støtteerklæring er siden blevet underskrevet af over 400 personer. Direktør: Vi er blevet mødt med enorm anerkendelse ”Det mest overvældende er, at vi har fået opbakning fra så mange forskellige kanter. Vi har fået underskrifter fra topfolk i store virksomheder, universitetsprofessorer, VVS-installatører, organisationsfolk, socialrådgivere, ledere i jobcentrene og veterankoordinatorer. Det viser, hvor bredt Cabi når ud, når mennesker med så forskellige positioner kan bruge os til noget, og det skal vi også. Jeg er meget taknemmelig over den enorme anerkendelse, vi er blevet mødt med,” siger Mette Rønnau. ”Langt de fleste af Cabis midler går til at stille lovstof, viden og værktøjer gratis til rådighed for kommuner og virksomheder samt drive netværk for virksomheder, så flere af samfundets svageste kan komme ind på arbejdsmarkedet. Det arbejde kan vi nu fortsætte,” fortsætter hun. Også Cabis bestyrelse har spillet en aktiv rolle i at sikre videnshusets fortsatte eksistens, og bestyrelsesformand Mogens Lindhard, som også er Head of Global Social Responsibility i pumpekoncernen Grundfos er meget tilfreds med, at det lykkedes. ”Cabi har fået en enorm stor opbakning, hvor samarbejdspartnere fremhæver Cabis enestående høje troværdighed og faglighed med bl.a. at gøre viden om det rummelige arbejdsmarked praksisnær i hele Danmark. Derfor er jeg naturligvis meget glad for, at Cabi fastholder bevillingen, hvilket jeg ser som en anerkendelse af Cabis gode og professionelle arbejde”, siger Mogens Lindhard. FAKTA: Cabis økonomi Videns- og netværkshuset har en offentlig bevilling på 18 millioner kr. årligt. Det svarer til to tredjedele af Cabis fulde finansiering. De 18 millioner kr. i offentlig bevilling består af: 8,4 millioner kr. årligt fra SSA-reserven i 2021, 2022 og 2023. Samt 4,2 millioner kr. i 2024. 9,6 millioner kr. årligt fra finansloven 2021. I 2020 har Cabi været markedsfinansieret med 4,2 millioner kr.

Cabis årskonference 2021 stiller skarpt på bæredygtig ledelse
07.12.20

Bæredygtig ledelse bidrager til fællesskabet og god forretning

Det er ikke længere nok, at din virksomhed tjener penge. God ledelse handler i dag om at skabe balance mellem god forretning, virksomhedens ageren i verden og en god arbejdsplads. Cabis årskonference 2021 handler om bæredygtig ledelse. CEO i Grundfos, Poul Due Jensen, åbner konferencen. Årskonferencen med titlen Bæredygtig ledelse – vejen til 2030 afholdes den 24. marts 2021 på Dokk1 i Aarhus, og temaet for dagen er bæredygtig ledelse. Det skal bl.a. ses i lyset af et turbulent år, hvor virksomheder som følge af coronakrisen har været nødt til at genopfinde sig selv og deres ledelsesprincipper. Pumpekoncernen Grundfos har i årevis været bannerfører for bæredygtige ledelsesprincipper og inklusion af medarbejdere med nedsat arbejdsevne. Poul Due Jensen satte sig i oktober i år i stolen som CEO for Grundfos, og han åbner konferencen som keynote speaker. På konferencen er der desuden mulighed for at høre en række små og mellemstore virksomheder give deres bud på det konkrete arbejde med konferencens aktuelle temaer, som alle ligger i forlængelse af bæredygtig ledelse. Årskonferencen stiller skarpt på tre højaktuelle emner på det danske arbejdsmarked: Cirkulær økonomi og social ansvarlighed Kompetenceløft til fremtiden Mental sundhed i arbejdslivet. Direktør: Mental sundhed vigtigere end nogensinde før Et inviteret panel af eksperter debatterer tendenserne og giver deres bud på, hvilke krav og muligheder fremtiden byder for virksomheder, der vil arbejde bæredygtigt og socialt ansvarligt med deres medarbejdere. ”Coronakrisen har vendt op og ned på arbejdsmarkedet. Mange virksomheder har været nødt til at afskedige medarbejdere, og mange står stadig i en usikker jobsituation. Den usikkerhed slider på både ledere og medarbejdere og risikerer at forplante sig som et dårligt psykisk arbejdsmiljø i virksomheden, eller fx angst eller depression for den enkelte. Derfor er det vigtigere end nogensinde før, at vi tager mental sundhed på arbejdspladserne alvorligt, og derfor er det et oplagt tema til vores årskonference,” siger Mette Rønnau. Nedlukning af arbejdspladserne har sendt medarbejdere over hele landet på hjemmearbejde. Det fungerer godt for de fleste, men også her er der behov for at have fokus på medarbejdernes mentale helbred, siger Mette Rønnau. ”For nogle bliver isolationen, fraværet af kolleger og ledelse så svært at håndtere, at det går ud over deres trivsel, og det er vi som ledere nødt til at håndtere,” siger hun. CSR People Prize uddeles ved årskonferencen Til konferencen uddeler Cabi prisen CSR People Prize 2021, som går til virksomheder, der tager et særligt socialt ansvar, fx ved at fastholde og forebygge at deres medarbejdere ikke længere kan fungere på arbejdspladsen på grund af fx stress eller nedslidning. Eller ved at ansætte mennesker, der ud over ledighed også har andre problemer. CSR People Prize er blevet uddelt siden 1999, og i år uddeles den i tre kategorier. Virksomheder med under 250 ansatte Virksomheder med over 250 ansatte Særpris til virksomheder med fokus på cirkulær økonomi og job til udsatte ”CSR People Prize er en chance for at hylde de virksomheder, der virkelig gør en forskel og sætter nye standarder for, hvordan virksomheder kan tage socialt ansvar. Det er gode eksempler, som kan være med til at inspirere andre. Den inspiration er især vigtig i krisetider,” siger Mette Rønnau. Alle kan indstille virksomheder til CSR People Prize frem til 17. januar 2021. Se mere på Cabis hjemmeside

Alle ledige skal nu have et CV på Jobnet.dk
07.12.20

Nyt CV på Jobnet skal gøre det lettere for ledige at komme i job

Alle ledige skal nu have et CV på Jobnet.dk, hvor deres kompetencer fremgår. STAR har sammen med Cabi udviklet det nye CV og en række dialogværktøjer, som sagsbehandlere i jobcentrene kan bruge i deres samtaler med ledige. Fokus på kompetencerne skal især gøre det nemmere for ledige, der er langt fra arbejdsmarkedet, at komme i job. Lørdag den 5. december 2020 blev Jobnet.dk lanceret i en ny udgave. Fremover skal alle ledige have et CV på portalen, og CV’et skal være et gennemgående værktøj i samtalerne mellem sagsbehandlere og borgere. Tidligere har borgere, der er langt fra arbejdsmarkedet været fritaget fra at have et CV, men det er ikke længere tilfældet. Erfaringer fra indsatser som Flere skal med og JobFirst viser, at det også har en positiv effekt for borgere, der er langt fra arbejdsmarkedet, at tale om kompetencer og job. Her er et CV et godt og naturligt værktøj at gribe til. Det giver mening at tale om kvalifikationer Det forklarer Carsten Lunden, seniorkonsulent i Cabi, der har bidraget til at udvikle det nye CV for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR). ”Vi ved fra en lang række indsatser, at selv for borgere, hvor der er et stykke vej til job, giver det mening at tale om job, og om de kvalifikationer og kompetencer borgerne har. De får sat ord på og danne et billede af deres egne kompetencer, og det er meget positivt. I den samtale er et CV et meget naturligt udgangspunkt,” siger Carsten Lunden. Det nye CV indeholder alle gængse kategorier med kontaktoplysninger, uddannelse og erhvervserfaring, men derudover er der også en kasse med teksten ”Det kan jeg også”, som kan udfyldes med andre interesser og kompetencer, der fx er opnået i fritiden. Cabi har i samarbejde med STAR udviklet en række dialogark, som kan understøtte dialogen mellem sagsbehandlere og borgere, når CV’et skal udfyldes. Her er fx spørgsmål om, hvordan borgeren har det med at arbejde sammen med andre mennesker, hvad han eller hun laver i fritiden og interesserer sig for. Det er også en fordel for virksomhederne, når jobsøgernes kompetencer fremstår tydeligt i CV’et. Dialogarkene er løbende blevet testet i fem jobcentre, og responsen er meget positiv, fortæller Carsten Lunden. ”Ideen med dialogarkene er, at vi vil gøre det helt enkelt og ligetil for både sagsbehandlere og borgere at tale om job og kvalifikationer. Kortene kan bruges til at facilitere den samtale. Heldigvis er tilbagemeldingen fra de jobcentre, hvor vi har testet materialet, at selv i arbejdet med de borgere, som ikke har så meget at fylde på et CV i traditionel forstand, giver det mening at lave et CV og bruge det som omdrejningspunktet i samtalerne om kvalifikationer og ønsker til job,” siger Carsten Lunden. Webinar for 3.000 jobcentermedarbejdere Foruden dialogark er der også udviklet informationsmateriale om det nye CV og tankerne bag CV’et til ledelsen i jobcentrene og til borgerne. Derudover afvikler Cabi i samarbejder med bl.a. STAR, Schultz og KMD en række webinarer for at klæde ledere og medarbejdere i jobcentrene godt på til at bruge det nye CV. ”Jeg regner med, at vi har været ude til i hvert fald 3.000 ledere og medarbejdere, når vi har afviklet det sidste webinar,” slutter Carsten Lunden.

Page

SPØRG CABI

Har du spørgsmål?

Så spørg Cabi!

| Denne service er gratis for dig, fordi Cabi får offentlige midler på finansloven

Malene Boel Kristensen

Interne administrative opgaver | Cabis projekter | Kommunikation og markedsføring | Webinarer | Fundraising
Tilgå Malene Boel Kristensen på LinkedIn