Gå til primært indhold Gå til footer indhold
  1. Forside
  2. Om Cabi
  3. Nyhedsbrev – Nyt fra Cabi

Nyhedsbrev: Nyt fra Cabi

Læs seneste udgaver af Nyt fra Cabi

06.11.2025

Sådan gør du virksomheden klar til at tage imod unge – også de sårbare

Regeringens Ungeløfte skal få flere unge i job eller uddannelse, og virksomhederne spiller en nøglerolle. Men hvordan tager man bedst imod en ung, der har brug for lidt ekstra støtte? I nyhedsbrevet deler Cabis seniorkonsulent Trine Thomsen sine bedste råd til, hvordan SMV’er kan åbne dørene uden at gå på kompromis med driften.

Læs nyhedsbrev

30.10.2025

Er du klar, når banken efterspørger ESG-dokumentation?

Med det nye lovforslag L193 skal bankerne fremover vurdere virksomheder ud fra ESG-nøgletal. Det åbner for bedre lånevilkår og større tillid, især hvis du har styr på det sociale ansvar. I nyhedsbrevet får du konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med ESG-rapportering og udnytter potentialet i S’et.

Læs nyhedsbrev

CSR People Prize logo 2025

10.10.2025

Seks virksomheder i spil til CSR-priser

I en hverdag præget af drift og overlevelse, er det inspirerende at se de virksomheder, der formår at integrere social ansvarlighed i forretningen. CSR People Prize 2025 hylder netop de SMV’er, som viser vejen. Juryen har nu udvalgt årets nominerede, og deres historier er både stærke og værd at dele.

Læs nyhedsbrev

Læs tidligere nyhedsbreve

2025
2024
2023
2022

21. december 2022 - God jul og på gensyn i 2023!

1. december 2022 - Har du unge i fritidsjob i din virksomhed? Har de afsluttet 9. klasse?

17. november 2022 - Nedslidning på arbejdspladsen bekymrer mange

4. november 2022 - Styrk forretningen med socialt ansvar

2. november 2022 - Særudgave: Til dig i den beskæftigelsesrettede indsats

27. oktober 2022 - Undgå mistrivsel hos dine unge medarbejdere

20. oktober 2022 - Du kan stadig nå det! | Få tilskud til at styrke arbejdsmiljøet

12. oktober 2022 - Trivsel og forretning hænger uløseligt sammen

5. oktober 2022 - Over 50 % kender ikke ordningerne - gør du?

27. september 2022 - Værktøjer til din ukrainske kollega

22. september 2022 - Hjælp til at rekruttere og fastholde medarbejdere?

14. september 2022 - Hvad gør du? Din medarbejder må sygemeldes…

6. september 2022 - Styr på sygefraværet?

2. september 2022 - De handicapkompen... a' hva' for noget?

25. august 2022 - Ny medarbejder med udenlandsk baggrund?

19. august 2022 - Skal du med på et af vores aktuelle kurser og webinarer?

7. juli 2022 - Det kan du glæde dig til i efteråret

1. juli 2022 - Nye ungeanbefalinger | Søg Arbejdsmiljøpuljen | Fremtidens CSR-rapportering

24. juni 2022 - Succes for udviklingsprojekt: Over 200 borgere kom i job med de handicapkompenserende ordninger

16. juni 2022 - Highlights fra Cabis topmøde | Mød vinderne af CSR People Prize 2022

18. maj 2022 - Har du booket plads på Cabis Topmøde? | Nina Smith opfordrer til at rekruttere mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet

9. maj 2022 - Mangler du konkrete værktøjer til at fastholde og rekruttere seniorer? Book din plads på Cabis online mini-konference

25. april 2022 - Hvordan sikrer I arbejdskraft her og nu? Få Peter Hummelgaard og Nina Smiths bud på Cabis Topmøde

8. april 2022 - Grøn omstilling skaber nye jobåbninger | Hjælp ukrainere i job | Kender du de handicapkompenserende ordninger?

24. marts 2022 - Ansættelse af ukrainere? Sådan skal din virksomhed forholde sig

16. marts 2022 - Kender du vinderen af CSR People Prize 2022? | Sådan sikrer din virksomhed arbejdskraften

25. februar 2022 - Tør I ansætte en person med et usynligt handicap?

11. februar 2022 - Hvem er din favorit til CSR People Prize 2022?

28. februar 2022 - Markant økonomisk gevinst ved at involvere lokale beboere i byggeprojekter

13. januar 2022 - Hvorfor har indvandrerkvinder svært ved at få job? Ny undersøgelse skal give svaret

Modtag nyt i indbakken

Gør som 10.000 andre! Få viden og gratis værktøjer til dit arbejde, inspiration til rekruttering og trivsel, invitationer til arrangementer og meget mere! JA TAK

Opdater din profil

Opdater din profil og få indhold i indbakken, der er målrettet lige netop dine interesser. Det tager kun et øjeblik → Opdater nu

Tilmeld nyhedsbrev om sygefravær

Tilmeld dig nyhedsbrevet og hold dig fagligt opdateret på sygefraværsområdet. Se, hvad du får
For nogle unge er uddannelse ikke den rette vej at gå, og de har i stedet brug for et forløb i en virksomhed.
19.01.21

Udsatte unge kan have brug for at parkere uddannelse for en stund

Godt 37.000 unge mellem 18 og 30 år er uden for uddannelsessystemet og arbejdsmarkedet i længere tid og risikerer en livslang tilværelse på offentlig forsørgelse. Det viser en analyse fra Dansk Arbejdsgiverforening (DA). For nogle unge kan det være nødvendigt at parkere kravet om uddannelse for en periode og i stedet komme i et virksomhedsrettet forløb, mener ekspert. Ifølge rapporten fra DA modtog knap 125.000 unge mellem 16-30 år offentlig forsørgelse i marts 2020. For de fleste er det i en kort periode, men 37.460 unge mellem 18 og 30 år har været uden for uddannelse eller arbejdsmarkedet i længere tid. Heraf er to ud af tre vurderet til ikke at være klar til hverken job eller uddannelse. Ifølge DA er der risiko for at de unge, som er på langvarig offentlig forsørgelse, bliver tabt i overgangen til voksenlivet og fortsætter en tilværelse på offentlig forsørgelse. DA foreslår bl.a., at den praktiske læring i grundskolen bliver styrket, og at erhvervspraktikken i grundskolens 8. og 9. klasse styrkes for at give eleverne et bedre indblik i arbejdsmarkedet. Derudover forslår DA, at 25-29-årige kontanthjælpsmodtagere, som ikke har en kompetencegivende uddannelse, kan blive erklæret jobparate. Kommunerne skal ifølge DA kunne give den enkelte ret til forhøjet løntilskud, hvis den unge efter en vis tid i beskæftigelse indgår en uddannelsesaftale med virksomheden. Cabi: Virksomheder gør en forskel for unge, som har det svært Seniorkonsulent i Cabi, Jesper Pedersen, fortæller, at der er brug for at styrke unges kontakt til erhvervslivet på et tidligt tidspunkt. Et eksempel er projektet Kloge Hænder, hvor unge bruger deres projektuge sammen med en virksomhed på en byggeplads. ”Virksomhederne kan gøre en stor forskel for de unge, som har svært ved at komme i gang med en uddannelse. De kan skabe mening, give struktur i hverdagen og give en idé om, hvad en uddannelse kan bruges til. Det kan fx være unge med højt fravær, som har brug for en anden og mere praktisk sammenhæng i en periode,” siger Jesper Pedersen. Han fortæller også, at det store fokus på uddannelse gennem unges opvækst kan blive en stopklods for nogle, og derfor kan det være en god ide for dem helt at parkere uddannelse for en stund. ”Hvis der udelukkende er fokus på de faglige kompetencer og uddannelse, kan vi tabe både de fagligt svage unge og de unge, der pga. af forskellige psykiske udfordringer, har svært ved at håndtere hverdagen. Her kan en kontakt til en virksomhed øge de unges motivation og selvværd. Det kan give dem nogle positive oplevelser og herigennem genvinde motivationen til at gå i skole,” siger Jesper Pedersen. Cabi har samlet en række anbefalinger til, hvordan skoler kan samarbejde med virksomheder: https://www.cabiweb.dk/temaer/unge-under-30/skole-virksomhedssamarbejde/ Psykiske udfordringer er stigende blandt unge Foruden erhvervskontakt og praktisk læring er der også brug for en helhedsorienteret indsats over for de unge, som ikke kommer i gang med uddannelse eller job. Mange unge har flere forskellige udfordringer. Det kan fx være psykisk sårbarhed, sociale problemer eller lavt selvværd, som også spiller ind på deres situation, forklarer Jesper Pedersen. ”Undersøgelser viser, at psykiske udfordringer blandt unge er stigende, så der er brug for, at vi får et blik på hele det unge menneske og ikke kun fokuserer på uddannelse. Det kan fx være et virksomhedsforløb kombineret med en helbredsmæssig eller en social indsats, hvor den unge får håndholdt støtte fra fx en mentor,” siger han. Mere inspiration: Læs mere om sammenhængende ungeindsats her: https://www.cabiweb.dk/temaer/unge-under-30/sammenhaengende-indsats/ Se også Cabis tema om virksomhedsvejen for unge uden job eller uddannelse: https://www.cabiweb.dk/temaer/unge-under-30/virksomhedsvejen/ Fritidsjob kan også være motiverende for unge: https://www.cabiweb.dk/temaer/unge-under-30/fritidsjob-til-unge/

Der er potentiale for mere socialt ansvar i byggeriet. Det skal nye guides og en beregner hjælpe med.
19.01.21

Nye guides til dig, der vil skabe mere social beskæftigelse i byggeriet

Der er stort potentiale for, at mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet kan få job i byggebranchen, men muligheden kan udnyttes bedre. Et nyt stort webtema med fire konkrete guides og en ny social beregner skal gøre det nemt for bl.a. bygherrer, entreprenører og byggeledere at tage et socialt ansvar i byggeriet. Mange virksomheder i byggebranchen har erfaring med at tage socialt ansvar ved fx at ansætte udsatte unge eller personer med pletter på straffeattesten. Men viden om de gode metoder er ofte spredt ud på de enkelte virksomheder. Behovet for at få indsamlet, systematiseret og delt de gode erfaringer med flere virksomheder og aktører i byggeriet er derfor grundtanken bag webtemaet Social beskæftigelse i byggeriet, som netop er lanceret på Cabis hjemmeside. Temaet og de fire guides er udviklet og testet i samarbejde med entreprenørvirksomheden Enemærke & Petersen A/S, CFBU - Center For Boligsocial Udvikling, Foreningen for Byggeriets Samfundsansvar og en bred vifte af aktører fra byggebranchen. Realdania har støttet projektet. ”I mange år har vi i Enemærke & Petersen haft et stort engagement i alment byggeri, og med vores gang i områderne har vi også set de sociale problemer, der findes. Det har fået os til at tage et ansvar ved fx at ansætte lokale beboere på nogle af byggesagerne. Men vi vil dog gerne der hen, hvor vi tager et socialt ansvar i alle vores sager og ikke kun nogle af dem. Og vi vil også gerne have flere til at gøre det samme, for der er et kæmpe potentiale,” siger Anders Sørensen, forretningsudvikler hos Enemærke & Petersen A/S. Anders Sørensen fortæller, at byggeriet er kendetegnet ved, at der er mange arbejdsopgaver, hvor det er muligt at sluse folk ind, som har det svært. Det kan fx være i forbindelse med oprydning, rengøring eller nedrivning, som er oplagte steder at starte. Fire webguides skal gøre det nemt Cabi har stået for kortlægningen af den eksisterende viden og metoder på området og udvikling af webguides og værktøjer til fire forskellige målgrupper inden for byggeriet: Bygherrer Entreprenører Byggeledere Kommuner. Se temaet Social beskæftigelse i byggeriet ”Byggeriet er meget interessant, fordi det er en branche med rigtig mange ansatte – også selvom arbejdsmarkedet har været hårdt ramt af coronapandemien. Samtidig er det en branche, som har tradition for at tage lidt skæve eksistenser ind, så vi ser et potentiale for, at vi med vores guides og inspirationsmateriale kan få endnu flere til at tage et socialt ansvar,” siger Marianne Lyngberg Nilsson, seniorkonsulent hos Cabi. Sæt tal på det sociale ansvar I forbindelse med Social beskæftigelse i byggeriet lanceres desuden Byggeriets Sociale Beregner. Med den kan man med nogle få klik sætte kroner og ører på, hvor meget samfundet får ud af en virksomheds sociale ansvar. Det sker ved at udregne skattegevinsten og sparede udgifter til offentlig forsørgelse, hvis fx en person på kontanthjælp bliver ansat som pladsmand i en entreprenørvirksomhed. Se Byggeriets Sociale Beregner ”Med Byggeriets Sociale Beregner kan virksomhederne sætte konkrete tal på, hvor meget de bidrager til samfundet. Det bliver meget tydeligt og er et godt supplement til de bløde værdier, som ofte følger med CSR og socialt ansvar. For entreprenører og bygherrer, der byder ind på store offentlige opgaver, kan det også være meget vigtigt med en god og konkret beskrivelse af, hvordan virksomheden bidrager til fællesskabet,” siger Marianne Lyngberg Nilsson. Et nyt DGNB-kriterie for bæredygtigt byggeri handler netop om socialt ansvar, og også derfor er det aktuelt med guides til bygherrer og entreprenører, som skal indarbejde disse kriterier i en byggesag. Mere inspiration Se temaet Social beskæftigelse i byggeriet Se Byggeriets Sociale Beregner

Hjemmearbejde fungerer godt for mange, men mentale udfordringer kan lure under overfladen
12.01.21

Nedlukning sender trivsel blandt medarbejdere under pres

Hjemmearbejde og manglende kontakt til kolleger kan føre til angst, stress og depression. Derfor står lederne i landets virksomheder over for endnu en stor opgave med at sikre medarbejdernes trivsel under nedlukningen, mener ekspert. Året var knap begyndt før hun stod der igen, statsminister Mette Frederiksen. Kort før jul blev restriktionerne i forbindelse med coronapandemien strammet, og nu fik de endnu et nøk. Hold længere afstand, og forbered jer på fortsat lukkede butikker og mere hjemmearbejde, var budskabet fra statsministeren. Landet er stort set lukket ned, og rigtig mange danskere arbejder hjemmefra. For de fleste fungerer det godt, men før jul advarerede tre forsikringsselskaber og to fagforeninger i Dagbladet Børsen om, at psykiske udfordringer som ensomhed, angst, stressog depression lurer under overfladen. De lange perioder med hjemmearbejde risikerer at udviske skellet mellem arbejdstid og fritid, der er skærpet krav til, at man kan strukture og definere sin egen arbejdsdag, og savnet af kollegaer og ledelse kan gå hårdt ud over den mentale sundhed. Derfor har lederne i danske virksomheder en stor og vigtig opgave foran sig for igen at sikre god trivsel blandt medarbejderne, der arbejder hjemme. Men det er samtidig også en meget kompleks opgave, fortæller Marlene Fabrin, seniorkonsulent i Cabi og ekspert i sygefravær og trivsel. Cabi er i øjeblikket ved at gennemføre projektet Tag hånd om trivslen, og i den forbindelse er Marlene Fabrin i kontakt med mange virksomheder, der søger rådgivning. Lavt sygefravær er ikke det samme som høj trivsel ”Langt de fleste virksomheder, jeg taler med, fortæller om faldende sygefravær, men det siger ikke nødvendigvis noget om, at der er høj trivsel, og det skal lederne være opmærksomme på. De skal skrue op for dialogen med medarbejderne og udvide de emner, der sædvanligvis tales om, når der tales om trivsel,” siger Marlene Fabrin. Under normale omstændigheder er fokus i trivselssamtalen ofte på arbejdsopgaven, og det er muligt at opfange mange signaler under møder og uformelle snakke fysisk på arbejdspladsen. Det er ikke længere muligt, når arbejdet foregår på distancen, og derfor skal lederen turde sætte flere ting på dagsordenen i samtalerne med medarbejderne, gøre det oftere og være den, der tager initiativet, forklarer Malene Fabrin. Hun fortæller videre, at i forhold til foråret, så er der nu langt de fleste steder godt styr på de fysiske rammer, når der arbejdes hjemme, men selvfølgelig skal der tales om denne del. Skab balance mellem arbejde og familieliv Lederen skal også turde spørge ind til, hvordan hjemmearbejde og familielivet kan balanceres godt, tale om muligheder for fleksibel arbejdsdag og opgaver. Være nysgerrig på deadlines og eventuelle udfordringer med dem. Arbejde med, hvordan man i teamet kan hjælpe hinanden og i fællesskab være opmærksomme på hinanden - uanset om man er hjemme eller fysisk på arbejde. ”En synlig og nærværende leder bliver anerkendt af mange, når det handler om at arbejde på distancen. Det viser sig vigtigt at lederne har en evne til lytte, spørge ind og være nysgerrig. Acceptere, at medarbejderne håndterer coronakrisen forskelligt, da vi alle har forskellige betingelser og vilkår både privat og arbejdsmæssigt”, siger Marlene Fabrin. Coronakrisen har også sendt ledigheden i vejret, og i november 2020 var 127.000 fuldtidspersoner ifølge Danmarks Statistik meldt ledige. Og usikkerheden på arbejdsmarkedet kan også skubbe trivslen i negativ retning, forklarer Marlene Fabrin. ”Vi lever i usikre tider, hvor ingen kan spå om fremtiden, og det slider på os alle, at vi ikke ved, hvad der venter i morgen. Når jeg taler med virksomhederne, kan jeg også høre, at der er ved at snige sig en mathed ind, som ikke var der i foråret. Det skal ledelsen i virksomhederne også anerkende og gå endnu mere systematisk til trivselsarbejdet, end de plejer at gøre,” siger Marlene Fabrin. Topledelse skal prioritere trivsel og skabe rammerne Hun har tre gode råd til virksomhederne, som er med til at skabe klarhed, og derigennem give en vis tryghed i hele organisationen: Topledelsen skal vise, at de prioriterer trivsel og skabe realistiske rammer, der passer til virksomheden. Det kan de bl.a. gøre ved at sætte konkrete initiativer i gang. Fx sociale aktiviteter online, legitimere at der holdes kollegakaffepauser online, hyppigere brug for pauser generelt, at effektiviteten kan variere og gå mere systematisk til værks i forhold til trivselssamtalerne. Lederne skal vide, hvilke rammer de har at handle ud fra, hvis de oplever mistrivsel hos medarbejderne. Ledelsen skal være tydelig i sin kommunikation om, hvem der har ansvaret, og hvilke roller alle i organisationen har i trivselsarbejdet - alle har et ansvar, hvilket skal være tydeligt. I forbindelse med projektet Tag hånd om trivslen, der er støttet af Velliv Foreningen, kan Cabi tilbyde et gratis virtuelt virksomhedsbesøg med sparring på trivsel og psykisk arbejdsmiljø samt medlemskab af en erfagruppe. Under coronakrisen har Marlene Fabrin været i kontakt med mange virksomheder, der har oplevet udfordringer på meget forskellig vis. ”Udfordringen er, at vi som mennesker håndterer usikkerhed, hjemsendelse og hjemmearbejde meget forskelligt, og virksomhederne oplever meget forskellige udfordringer, fordi de ikke har ens vilkår. Derfor tager vi altid udgangspunkt i den enkelte virksomhed, når vi rådgiver dem,” siger Marlene Fabrin. ”Men samtidig oplever jeg også, at virksomhederne både kan og vil lære af hinanden, når de mødes i vores erfagruppe. De er meget lydhøre over for hinanden og tilbyder hinanden hjælp til at løse de forskellige problemer, de hver især står med,” siger hun. Mere inspiration Se, hvordan din virksomhed kan få gratis sparring fra Cabi på cabiweb.dk/velliv

Page

SPØRG CABI

Har du spørgsmål?

Så spørg Cabi!

| Denne service er gratis for dig, fordi Cabi får offentlige midler på finansloven

Malene Boel Kristensen

Interne administrative opgaver | Cabis projekter | Kommunikation og markedsføring | Webinarer | Fundraising
Tilgå Malene Boel Kristensen på LinkedIn