Gå til primært indhold Gå til footer indhold
  1. Forside
  2. Om Cabi
  3. Nyhedsbrev – Nyt fra Cabi

Nyhedsbrev: Nyt fra Cabi

Læs seneste udgaver af Nyt fra Cabi

20.05.2025

Her fandt virksomheder vigtig arbejdskraft til grøn omstilling

Hører du til de virksomhedsledere, der har ubesatte stillinger og medarbejdere, der løber lidt for stærkt? Så kan I måske med fordel begynde at rekruttere på en lidt anden måde.

Læs nyhedsbrev

""

12.05.2025

Få gratis hjælp til at finde din næste medarbejder i nyt, stort projekt

I dette nyhedsbrev kan du læse om, hvilke gevinster virksomheder opnår ved at være med i projektet ”Arbejdskraft nu og til fremtiden. Måske kunne det være interessant for din virksomhed? Eller måske nogen i dit netværk?

Læs nyhedsbrev

CSR People Prize logo 2025

06.05.2025

Indstillingen til CSR People Prize 2025 er i gang

Skal din virksomhed hyldes for jeres sociale indsats, eller kender du en virksomhed, som burde blive det? Indstillingen til CSR People Prize er nu i gang. 

Læs nyhedsbrev

Læs tidligere nyhedsbreve

2025
2024
2023
2022

21. december 2022 - God jul og på gensyn i 2023!

1. december 2022 - Har du unge i fritidsjob i din virksomhed? Har de afsluttet 9. klasse?

17. november 2022 - Nedslidning på arbejdspladsen bekymrer mange

4. november 2022 - Styrk forretningen med socialt ansvar

2. november 2022 - Særudgave: Til dig i den beskæftigelsesrettede indsats

27. oktober 2022 - Undgå mistrivsel hos dine unge medarbejdere

20. oktober 2022 - Du kan stadig nå det! | Få tilskud til at styrke arbejdsmiljøet

12. oktober 2022 - Trivsel og forretning hænger uløseligt sammen

5. oktober 2022 - Over 50 % kender ikke ordningerne - gør du?

27. september 2022 - Værktøjer til din ukrainske kollega

22. september 2022 - Hjælp til at rekruttere og fastholde medarbejdere?

14. september 2022 - Hvad gør du? Din medarbejder må sygemeldes…

6. september 2022 - Styr på sygefraværet?

2. september 2022 - De handicapkompen... a' hva' for noget?

25. august 2022 - Ny medarbejder med udenlandsk baggrund?

19. august 2022 - Skal du med på et af vores aktuelle kurser og webinarer?

7. juli 2022 - Det kan du glæde dig til i efteråret

1. juli 2022 - Nye ungeanbefalinger | Søg Arbejdsmiljøpuljen | Fremtidens CSR-rapportering

24. juni 2022 - Succes for udviklingsprojekt: Over 200 borgere kom i job med de handicapkompenserende ordninger

16. juni 2022 - Highlights fra Cabis topmøde | Mød vinderne af CSR People Prize 2022

18. maj 2022 - Har du booket plads på Cabis Topmøde? | Nina Smith opfordrer til at rekruttere mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet

9. maj 2022 - Mangler du konkrete værktøjer til at fastholde og rekruttere seniorer? Book din plads på Cabis online mini-konference

25. april 2022 - Hvordan sikrer I arbejdskraft her og nu? Få Peter Hummelgaard og Nina Smiths bud på Cabis Topmøde

8. april 2022 - Grøn omstilling skaber nye jobåbninger | Hjælp ukrainere i job | Kender du de handicapkompenserende ordninger?

24. marts 2022 - Ansættelse af ukrainere? Sådan skal din virksomhed forholde sig

16. marts 2022 - Kender du vinderen af CSR People Prize 2022? | Sådan sikrer din virksomhed arbejdskraften

25. februar 2022 - Tør I ansætte en person med et usynligt handicap?

11. februar 2022 - Hvem er din favorit til CSR People Prize 2022?

28. februar 2022 - Markant økonomisk gevinst ved at involvere lokale beboere i byggeprojekter

13. januar 2022 - Hvorfor har indvandrerkvinder svært ved at få job? Ny undersøgelse skal give svaret

Modtag nyt i indbakken

Gør som 10.000 andre! Få viden og gratis værktøjer til dit arbejde, inspiration til rekruttering og trivsel, invitationer til arrangementer og meget mere! JA TAK

Opdater din profil

Opdater din profil og få indhold i indbakken, der er målrettet lige netop dine interesser. Det tager kun et øjeblik → Opdater nu

Tilmeld nyhedsbrev om sygefravær

Tilmeld dig nyhedsbrevet og hold dig fagligt opdateret på sygefraværsområdet. Se, hvad du får
Hjemmearbejde fungerer godt for mange, men mentale udfordringer kan lure under overfladen
12.01.21

Nedlukning sender trivsel blandt medarbejdere under pres

Hjemmearbejde og manglende kontakt til kolleger kan føre til angst, stress og depression. Derfor står lederne i landets virksomheder over for endnu en stor opgave med at sikre medarbejdernes trivsel under nedlukningen, mener ekspert. Året var knap begyndt før hun stod der igen, statsminister Mette Frederiksen. Kort før jul blev restriktionerne i forbindelse med coronapandemien strammet, og nu fik de endnu et nøk. Hold længere afstand, og forbered jer på fortsat lukkede butikker og mere hjemmearbejde, var budskabet fra statsministeren. Landet er stort set lukket ned, og rigtig mange danskere arbejder hjemmefra. For de fleste fungerer det godt, men før jul advarerede tre forsikringsselskaber og to fagforeninger i Dagbladet Børsen om, at psykiske udfordringer som ensomhed, angst, stressog depression lurer under overfladen. De lange perioder med hjemmearbejde risikerer at udviske skellet mellem arbejdstid og fritid, der er skærpet krav til, at man kan strukture og definere sin egen arbejdsdag, og savnet af kollegaer og ledelse kan gå hårdt ud over den mentale sundhed. Derfor har lederne i danske virksomheder en stor og vigtig opgave foran sig for igen at sikre god trivsel blandt medarbejderne, der arbejder hjemme. Men det er samtidig også en meget kompleks opgave, fortæller Marlene Fabrin, seniorkonsulent i Cabi og ekspert i sygefravær og trivsel. Cabi er i øjeblikket ved at gennemføre projektet Tag hånd om trivslen, og i den forbindelse er Marlene Fabrin i kontakt med mange virksomheder, der søger rådgivning. Lavt sygefravær er ikke det samme som høj trivsel ”Langt de fleste virksomheder, jeg taler med, fortæller om faldende sygefravær, men det siger ikke nødvendigvis noget om, at der er høj trivsel, og det skal lederne være opmærksomme på. De skal skrue op for dialogen med medarbejderne og udvide de emner, der sædvanligvis tales om, når der tales om trivsel,” siger Marlene Fabrin. Under normale omstændigheder er fokus i trivselssamtalen ofte på arbejdsopgaven, og det er muligt at opfange mange signaler under møder og uformelle snakke fysisk på arbejdspladsen. Det er ikke længere muligt, når arbejdet foregår på distancen, og derfor skal lederen turde sætte flere ting på dagsordenen i samtalerne med medarbejderne, gøre det oftere og være den, der tager initiativet, forklarer Malene Fabrin. Hun fortæller videre, at i forhold til foråret, så er der nu langt de fleste steder godt styr på de fysiske rammer, når der arbejdes hjemme, men selvfølgelig skal der tales om denne del. Skab balance mellem arbejde og familieliv Lederen skal også turde spørge ind til, hvordan hjemmearbejde og familielivet kan balanceres godt, tale om muligheder for fleksibel arbejdsdag og opgaver. Være nysgerrig på deadlines og eventuelle udfordringer med dem. Arbejde med, hvordan man i teamet kan hjælpe hinanden og i fællesskab være opmærksomme på hinanden - uanset om man er hjemme eller fysisk på arbejde. ”En synlig og nærværende leder bliver anerkendt af mange, når det handler om at arbejde på distancen. Det viser sig vigtigt at lederne har en evne til lytte, spørge ind og være nysgerrig. Acceptere, at medarbejderne håndterer coronakrisen forskelligt, da vi alle har forskellige betingelser og vilkår både privat og arbejdsmæssigt”, siger Marlene Fabrin. Coronakrisen har også sendt ledigheden i vejret, og i november 2020 var 127.000 fuldtidspersoner ifølge Danmarks Statistik meldt ledige. Og usikkerheden på arbejdsmarkedet kan også skubbe trivslen i negativ retning, forklarer Marlene Fabrin. ”Vi lever i usikre tider, hvor ingen kan spå om fremtiden, og det slider på os alle, at vi ikke ved, hvad der venter i morgen. Når jeg taler med virksomhederne, kan jeg også høre, at der er ved at snige sig en mathed ind, som ikke var der i foråret. Det skal ledelsen i virksomhederne også anerkende og gå endnu mere systematisk til trivselsarbejdet, end de plejer at gøre,” siger Marlene Fabrin. Topledelse skal prioritere trivsel og skabe rammerne Hun har tre gode råd til virksomhederne, som er med til at skabe klarhed, og derigennem give en vis tryghed i hele organisationen: Topledelsen skal vise, at de prioriterer trivsel og skabe realistiske rammer, der passer til virksomheden. Det kan de bl.a. gøre ved at sætte konkrete initiativer i gang. Fx sociale aktiviteter online, legitimere at der holdes kollegakaffepauser online, hyppigere brug for pauser generelt, at effektiviteten kan variere og gå mere systematisk til værks i forhold til trivselssamtalerne. Lederne skal vide, hvilke rammer de har at handle ud fra, hvis de oplever mistrivsel hos medarbejderne. Ledelsen skal være tydelig i sin kommunikation om, hvem der har ansvaret, og hvilke roller alle i organisationen har i trivselsarbejdet - alle har et ansvar, hvilket skal være tydeligt. I forbindelse med projektet Tag hånd om trivslen, der er støttet af Velliv Foreningen, kan Cabi tilbyde et gratis virtuelt virksomhedsbesøg med sparring på trivsel og psykisk arbejdsmiljø samt medlemskab af en erfagruppe. Under coronakrisen har Marlene Fabrin været i kontakt med mange virksomheder, der har oplevet udfordringer på meget forskellig vis. ”Udfordringen er, at vi som mennesker håndterer usikkerhed, hjemsendelse og hjemmearbejde meget forskelligt, og virksomhederne oplever meget forskellige udfordringer, fordi de ikke har ens vilkår. Derfor tager vi altid udgangspunkt i den enkelte virksomhed, når vi rådgiver dem,” siger Marlene Fabrin. ”Men samtidig oplever jeg også, at virksomhederne både kan og vil lære af hinanden, når de mødes i vores erfagruppe. De er meget lydhøre over for hinanden og tilbyder hinanden hjælp til at løse de forskellige problemer, de hver især står med,” siger hun. Mere inspiration Se, hvordan din virksomhed kan få gratis sparring fra Cabi på cabiweb.dk/velliv

Coronaepidemien får også betydning for ledige i virksomhedspraktik og løntilskud
17.12.20

Regeringen lukker ned for praktik, løntilskud og nyttejob frem til februar

Coronakrisen lukker samfundet ned, og det betyder også, at regeringen stopper for etableringen af nye virksomhedspraktikker og nye job med løntilskud. Alle nyttejob lukker helt ned. Det er beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S), som har besluttet, at sætte den virksomhedsrettede beskæftigelsesindsats på vågeblus frem til og med den 31. januar 2021. Kun igangværende praktikker og løntilskud kan fortsætte, hvis den ledige selv ønsker det. Det fremgår af en pressemeddelelse Ledige skal fortsat stå til rådighed for arbejdsmarkedet og deltage i digitale samtaler med jobcentrene. Ledige kan fortsat deltage i opkvalificering, hvor undervisningen som udgangspunkt skal være digital. "Det er nu, vi skal tage ansvar i fællesskab. Det er vigtigt, at ledige kommer i arbejde, men det er endnu mere vigtigt, at vi her og nu får stoppet smittespredningen. Jeg vil derfor hurtigst muligt ændre reglerne, så ingen ledige skal sendes i nye virksomhedspraktikker eller løntilskudsjob indtil den 31. januar," siger Peter Hummelgaard i en pressemeddelelse. De ændrede regler vil fremgå af en bekendtgørelse, som ministeriet udsteder hurtigst muligt. Cabi: Hold kontakten til ledige Sagsbehandlere i landets jobcentre får nu en vigtig opgave med at holde kontakt til de mest udsatte ledige. Det mener Annette Juul Jensen, seniorkonsulent i Cabi. "Vi står midt i en global pandemi, som har taget hårdt på os alle. Det gælder måske især for de mest udsatte ledige, som har brug for stabilitet og kontinuitet i deres forløb. Det bliver nu afbrudt, og de mister måske netværk og vigtige kontaktflader, som de har ved at være på en arbejdsplads. Det kan måske skubbe til dårlige tanker, der i forvejen er forbundet med usikre tider, så derfor er det meget væsentligt at sagsbehandlerne holder en hyppig kontakt til de ledige, som har brug for det," siger hun. Læs mere Beskæftigelsesministeriets pressemeddelelse

Kommunerne er blevet bedre til at arbejde med jobmål for de mest udsatte.
16.12.20

Evaluering: Kommuner arbejder bedre med udsattes jobmål, men komplekse sager udfordrer

I alt 88 af landets kommuner deltog i Flere skal med 1-indsatsen fra 2017-2019, som omfattede aktivitetsparate borgere på kontanthjælp, uddannelseshjælp eller integrationsydelse. Alle, som har været en del af kontanthjælpssystemet i fem år eller mere. Evalueringen viser, at kommunerne er blevet markant bedre til at arbejde med udsatte borgeres CV og jobmål, og at de udsatte borgere er kommet tættere på arbejdsmarkedet. Men evalueringen viser også, at kommunerne har udfordringer i de sager, hvor kompleksiteten er stor. Nogle borgere har ud over den beskæftigelsesrettede indsats fx også brug for støtte fra socialafdelingen, familieafdelingen og et sundhedstilbud. Det gør sagen kompleks, når der skal samarbejdes på tværs af flere forskellige instanser. Tidligere i december blev Jobnet.dk lanceret i en ny udgave, hvor alle ledige nu skal have et CV på portalen. Og netop CV'et er et rigtig godt udgangspunkt til at tale om jobmål - også for de mest udsatte ledige. Det mener seniorkonsulent hos Cabi, Trine Thomsen. Hun har gennem efteråret afholdt webinarer for ledere og medarbejdere i jobcentrene om, hvordan det nye CV kan bruges i samtaler med borgerne. Cabi: Det gør en forskel at tale om fremtidsdrømme "Kommunerne skal fortsat blive bedre til at arbejde med CV og jobmål også for de borgere, der er langt væk fra arbejdsmarkedet, og som måske ikke har så meget at skrive på et traditionelt CV i form af fx uddannelse og erhvervserfaring. De har levet et liv, hvor de har gjort sig erfaringer, og evalueringen peger også på, at det gør en positiv forskel for borgeren at tale om ønsker og drømme for fremtiden," siger Trine Thomsen. "CV'et er et rigtig godt værktøj til netop at tale om fremtiden og få borgere til at se, at han har ressourcer og kompetencer, som kan bruges i konkrete jobfunktioner på arbejdsmarkedet. Også selvom der måske er et stykke vej, før borgeren kan komme i job," fortsætter hun. Men det er ikke nogen enkel opgave, som jobcentermedarbejderne står overfor, når der skal arbejdes med CV til alle. Det kan virke som et større detektivarbejde, når der ikke er job- og uddannelseserfaringer, som kan skrives på CV’et, forklarer Trine Thomsen. Dialogværktøjer til at tale om job Det kræver, at medarbejderne er godt klædt på til opgaven. Derfor har Cabi i samarbejde med STAR og fem jobcentre også udarbejdet syv dialogværktøjer, som giver inspiration til i praksis at synliggøre dagligdagserfaringer, som kan gøres til konkrete jobrelevante erfaringer. "Det er værktøjer, som skal give inspiration til, hvordan man taler om borgerens komplekse udfordringer, så de kan håndteres i en konkret jobfunktion eller inspiration til, hvordan de svære samtaler om jobmål og CV kan tages, når borgeren slet ikke kan se sig selv i job. Der er udviklet både dialogværktøjer og visuelle værktøjer, som kan understøtte processen og samtalen om CV og job med borgere, som er langt fra arbejdsmarkedet," siger Trine Thomsen. Mere inspiration Se evalueringen på STARs hjemmeside

Page

SPØRG CABI

Har du spørgsmål?

Så spørg Cabi!

| Denne service er gratis for dig, fordi Cabi får offentlige midler på finansloven

Malene Boel Kristensen

Interne administrative opgaver | Cabis projekter | Kommunikation og markedsføring | Webinarer | Fundraising
Tilgå Malene Boel Kristensen på LinkedIn