Gå til primært indhold Gå til footer indhold
  1. Forside
  2. Om Cabi
  3. Nyhedsbrev – Nyt fra Cabi

Nyhedsbrev: Nyt fra Cabi

Læs seneste udgaver af Nyt fra Cabi

06.11.2025

Sådan gør du virksomheden klar til at tage imod unge – også de sårbare

Regeringens Ungeløfte skal få flere unge i job eller uddannelse, og virksomhederne spiller en nøglerolle. Men hvordan tager man bedst imod en ung, der har brug for lidt ekstra støtte? I nyhedsbrevet deler Cabis seniorkonsulent Trine Thomsen sine bedste råd til, hvordan SMV’er kan åbne dørene uden at gå på kompromis med driften.

Læs nyhedsbrev

30.10.2025

Er du klar, når banken efterspørger ESG-dokumentation?

Med det nye lovforslag L193 skal bankerne fremover vurdere virksomheder ud fra ESG-nøgletal. Det åbner for bedre lånevilkår og større tillid, især hvis du har styr på det sociale ansvar. I nyhedsbrevet får du konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med ESG-rapportering og udnytter potentialet i S’et.

Læs nyhedsbrev

CSR People Prize logo 2025

10.10.2025

Seks virksomheder i spil til CSR-priser

I en hverdag præget af drift og overlevelse, er det inspirerende at se de virksomheder, der formår at integrere social ansvarlighed i forretningen. CSR People Prize 2025 hylder netop de SMV’er, som viser vejen. Juryen har nu udvalgt årets nominerede, og deres historier er både stærke og værd at dele.

Læs nyhedsbrev

Læs tidligere nyhedsbreve

2025
2024
2023
2022

21. december 2022 - God jul og på gensyn i 2023!

1. december 2022 - Har du unge i fritidsjob i din virksomhed? Har de afsluttet 9. klasse?

17. november 2022 - Nedslidning på arbejdspladsen bekymrer mange

4. november 2022 - Styrk forretningen med socialt ansvar

2. november 2022 - Særudgave: Til dig i den beskæftigelsesrettede indsats

27. oktober 2022 - Undgå mistrivsel hos dine unge medarbejdere

20. oktober 2022 - Du kan stadig nå det! | Få tilskud til at styrke arbejdsmiljøet

12. oktober 2022 - Trivsel og forretning hænger uløseligt sammen

5. oktober 2022 - Over 50 % kender ikke ordningerne - gør du?

27. september 2022 - Værktøjer til din ukrainske kollega

22. september 2022 - Hjælp til at rekruttere og fastholde medarbejdere?

14. september 2022 - Hvad gør du? Din medarbejder må sygemeldes…

6. september 2022 - Styr på sygefraværet?

2. september 2022 - De handicapkompen... a' hva' for noget?

25. august 2022 - Ny medarbejder med udenlandsk baggrund?

19. august 2022 - Skal du med på et af vores aktuelle kurser og webinarer?

7. juli 2022 - Det kan du glæde dig til i efteråret

1. juli 2022 - Nye ungeanbefalinger | Søg Arbejdsmiljøpuljen | Fremtidens CSR-rapportering

24. juni 2022 - Succes for udviklingsprojekt: Over 200 borgere kom i job med de handicapkompenserende ordninger

16. juni 2022 - Highlights fra Cabis topmøde | Mød vinderne af CSR People Prize 2022

18. maj 2022 - Har du booket plads på Cabis Topmøde? | Nina Smith opfordrer til at rekruttere mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet

9. maj 2022 - Mangler du konkrete værktøjer til at fastholde og rekruttere seniorer? Book din plads på Cabis online mini-konference

25. april 2022 - Hvordan sikrer I arbejdskraft her og nu? Få Peter Hummelgaard og Nina Smiths bud på Cabis Topmøde

8. april 2022 - Grøn omstilling skaber nye jobåbninger | Hjælp ukrainere i job | Kender du de handicapkompenserende ordninger?

24. marts 2022 - Ansættelse af ukrainere? Sådan skal din virksomhed forholde sig

16. marts 2022 - Kender du vinderen af CSR People Prize 2022? | Sådan sikrer din virksomhed arbejdskraften

25. februar 2022 - Tør I ansætte en person med et usynligt handicap?

11. februar 2022 - Hvem er din favorit til CSR People Prize 2022?

28. februar 2022 - Markant økonomisk gevinst ved at involvere lokale beboere i byggeprojekter

13. januar 2022 - Hvorfor har indvandrerkvinder svært ved at få job? Ny undersøgelse skal give svaret

Modtag nyt i indbakken

Gør som 10.000 andre! Få viden og gratis værktøjer til dit arbejde, inspiration til rekruttering og trivsel, invitationer til arrangementer og meget mere! JA TAK

Opdater din profil

Opdater din profil og få indhold i indbakken, der er målrettet lige netop dine interesser. Det tager kun et øjeblik → Opdater nu

Tilmeld nyhedsbrev om sygefravær

Tilmeld dig nyhedsbrevet og hold dig fagligt opdateret på sygefraværsområdet. Se, hvad du får
Gennem en målrettet indsats er det lykkes for jobcentret i Lemvig Kommune at skabe stillinger til hele 62 nye voksenlærlinge i 2021.
26.10.21

62 nye voksenlærlinge sikrer arbejdskraften i Lemvig

Lemvig Kommune har succes med at sikre arbejdskraften til lokale virksomheder med voksenlærlinge. Siden 2020 har jobcentret arbejdet intensivt for at hjælpe virksomheder med at få de kompetencer, der skal til for at kunne sikre drift og udvikling nu og i de kommende år. Jobcentret er på baggrund af de flotte resultater blevet kontaktet af andre kommuner og arbejdsmarkedsorganisationer, for hvad er det, de kan? Hvad er det, de gør, så de i så stort omfang lykkes med at få ledige ind i uddannelse og job? 62 voksenlærlinge er skabt fra 1. januar 2021 til nu. Og der er flere på vej. Helle Vrist, uddannelses– og virksomhedskonsulent, peger på to grundlæggende tilgange, som har været afgørende for succesen. Jobcentret har handlet på muligheden for kompetenceløft under coronaperioden, hvor der var ekstra gode muligheder for opkvalificering af nuværende eller nye medarbejdere, samt brug af jobrotation under nedlukningen. Desuden har de arbejdet aktivt med muligheden for, at ledige borgere har kunnet få et uddannelsesløft med 110 % i dagpenge, hvis man starter opkvalificering på en ordning, som gælder frem til udgangen af 2022. De har sikret, at alle kolleger i jobcentret er klædt på med basisviden om mulighederne. Der er udarbejdet lamineret infomateriale til alle kollegaer omkring ordningerne (uddannelsesløft og voksenlærlingeordningen). Nyhedsbrev udsendes løbende til kollegerne med bl.a. ledige voksenlærlingestillinger og information om, i hvilke brancher der er mangel på arbejdskraft i kommunen. Mød virksomhederne med nysgerrighed og muligheder For at kunne hjælpe en virksomhedsleder skal man som virksomhedskonsulent sætte sig ind i den konkrete virksomheds drift og udfordringer på forhånd. Inden mødet tager Helle Vrist oftest snakken med sine kolleger om, hvilke borgere der kan være aktuelle fra sagsstammer. Hun er desuden dagligt i tæt dialog med uddannelsesambassadøren i jobcentret i forhold til de borgere, der er i gang med et uddannelsesløft eller på vej. CV’er er printet og medbringes, så fokus er på at finde konkrete løsninger under mødet. På mødet gælder det om at komme med et blankt papir, om at lytte, men også spørge ind til sammensætningen af medarbejderstaben, som den er. Det er Helle Vrists erfaring, at virksomheder ofte ikke ved, hvad de reelt kan få tilskud til. Alt kan være i spil, så tanker og løsninger er i spil på stedet, og dialogen kan føre til flere muligheder. ”Vi hjælper gennem hele forløbet - med godkendelse til at have elever, med uddannelsesaftale, Vitas og med rådgivning på stedet, når vi er i virksomheden,” fortæller Helle Vrist. Det kan også handle om brugen af ordninger som fx personlig assistance eller samarbejde med mentor. Det kan være sporskiftemuligheder, jobrotation, hjælp til tosprogede før uddannelsesstart, til ordblinde eller læse- og skrivesvage eller opkvalificering af nuværende medarbejdere og støtte fx via kompetencefonde. Oftest er Helle Vrist på besøg sammen med uddannelseskonsulenten fra UCH Holstebro, VEU- konsulenten fra Arbejdsmarkedskontoret, og konsulenten fra Erhvervsservice deltager ved behov. Vi er et team i jobcentret, som skal få det til at lykkes i virksomhederne For at lykkes med så mange ledige er et godt team en forudsætning - og at man tænker bredt i tiltag. Helle Vrist peger på centrale elementer, bl.a. at man i Jobcenter Lemvig har holdt infomøder for ledige i jobcentret har samtaler med ledige borgere hos 3F sammen med en uddannelseskonsulent fra UCH Holstebro og med deltagelse af uddannelsesambassadøren har holdt politikerne løbende orienteret om status i forhold til opkvalificering har et godt og tæt samarbejde med alle erhvervsskolerne har et tæt samarbejde med arbejdsmarkedskontoret har tænkt uddannelsesløft som et led i vejen tilbage til arbejde efter sygdom. har netværk på tværs til Struer og Holstebro kommuner i forhold til rekrutteringsudfordringer og sparring. Et stærkt samarbejde mellem erhvervsskoler giver løsninger For Jobcenter Lemvig består samarbejdet af fire erhvervsskoler i området med UCH Holstebro, Herningsholm, UddannelsesCenter Ringkøbing Skjern og Skive College. Derudover er der samarbejde med VUC Holstebro-Lemvig-Struer. Helle Vrist kører næsten alle virksomhedsbesøg med en uddannelseskonsulent fra UCH Holstebro. ”Vores stærke samarbejde og viden indenfor området gør, at vi lykkes med at hjælpe virksomheden med deres behov. Vi løser udfordringen for virksomheden med blandt andet opkvalificering. Uanset, hvilken erhvervsskole eleven er tilknyttet, eller hvilken kommune borgeren kommer fra, hjælper vi virksomheden hele vejen”. ”Mange tænker og tror, at man skal på SU, når man skal uddannes,” siger Helle Vrist og fortsætter: ”Vi har med tallene vist, at man kan finde løsninger, der sikrer kvalificeret arbejdskraft til virksomhederne, samtidig med at man bruger de tilskudsmuligheder, der er i disse år.” Flere faglærte til mange brancher Siden starten af 2020 har behovet ændret sig markant som følge af coronasituationen. I dag er de mange voksenlærlinge bredt i gang i mange brancher som fx hotel og restauration, lager og logistik, produktionsvirksomheder, bygge og anlæg, kontor, køkken og ernæring samt på sosu-området. Fem tips til andre jobcentre fra Lemvig og virksomhedskonsulent Helle Vrist: Nøglen er sambesøg. Det har værdi for virksomheden, fordi vi finder løsningen på stedet. Tænk i alle ydelser, tænk hele processen og tro på mennesket Klæd alle kolleger på og spil som et team Sikre koblingerne i systemerne (de tre ben, LKS ) jobcentret, erhvervsskolerne og erhvervsservice. Resultater skabes, når jobcentret agerer på baggrund af en ledelsesbeslutning – man tør og vil det… Få inspiration til dit arbejde: - 110 % dagpengeordningen - Sporskifteordningen - Jobrotation - Jobcentrets mulighed for at yde personlig assistance - Hjælp til tosprogede ansatte - Opkvalificering af nuværende medarbejdere og brug af kompetencefonde - Opkvalificering for medarbejdere, der har brug for noget særligt

Page

SPØRG CABI

Har du spørgsmål?

Så spørg Cabi!

| Denne service er gratis for dig, fordi Cabi får offentlige midler på finansloven

Malene Boel Kristensen

Interne administrative opgaver | Cabis projekter | Kommunikation og markedsføring | Webinarer | Fundraising
Tilgå Malene Boel Kristensen på LinkedIn