Gå til primært indhold Gå til footer indhold
  1. Forside
  2. Om Cabi
  3. Nyhedsbrev – Nyt fra Cabi

Nyhedsbrev: Nyt fra Cabi

Læs seneste udgaver af Nyt fra Cabi

25.09.2025

Tiltræk og fasthold arbejdskraft med inklusion

Få indsigt, test jeres inklusionsevne og få gratis hjælp til at skabe en arbejdsplads med plads til forskellighed.

Læs nyhedsbrev

04.09.2025

3 nye værktøjer til ledelse af neurodivergente

12 % af arbejdsstyrken er neurodivergent – er din arbejdsplads klar? Få værktøjer, viden og støtteordninger, der hjælper dig med at skabe de rette rammer.

Læs nyhedsbrev

27.08.2025

Se efterårets kommende events og webinarer

I efteråret kan du deltage i CSR People Prize 2025 og en række webinarer, der giver dig inspiration og konkrete værktøjer til at tilpasse din ledelsesstil og rekrutteringsstrategi til den nye virkelighed

Læs nyhedsbrev

Læs tidligere nyhedsbreve

2025
2024
2023
2022

21. december 2022 - God jul og på gensyn i 2023!

1. december 2022 - Har du unge i fritidsjob i din virksomhed? Har de afsluttet 9. klasse?

17. november 2022 - Nedslidning på arbejdspladsen bekymrer mange

4. november 2022 - Styrk forretningen med socialt ansvar

2. november 2022 - Særudgave: Til dig i den beskæftigelsesrettede indsats

27. oktober 2022 - Undgå mistrivsel hos dine unge medarbejdere

20. oktober 2022 - Du kan stadig nå det! | Få tilskud til at styrke arbejdsmiljøet

12. oktober 2022 - Trivsel og forretning hænger uløseligt sammen

5. oktober 2022 - Over 50 % kender ikke ordningerne - gør du?

27. september 2022 - Værktøjer til din ukrainske kollega

22. september 2022 - Hjælp til at rekruttere og fastholde medarbejdere?

14. september 2022 - Hvad gør du? Din medarbejder må sygemeldes…

6. september 2022 - Styr på sygefraværet?

2. september 2022 - De handicapkompen... a' hva' for noget?

25. august 2022 - Ny medarbejder med udenlandsk baggrund?

19. august 2022 - Skal du med på et af vores aktuelle kurser og webinarer?

7. juli 2022 - Det kan du glæde dig til i efteråret

1. juli 2022 - Nye ungeanbefalinger | Søg Arbejdsmiljøpuljen | Fremtidens CSR-rapportering

24. juni 2022 - Succes for udviklingsprojekt: Over 200 borgere kom i job med de handicapkompenserende ordninger

16. juni 2022 - Highlights fra Cabis topmøde | Mød vinderne af CSR People Prize 2022

18. maj 2022 - Har du booket plads på Cabis Topmøde? | Nina Smith opfordrer til at rekruttere mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet

9. maj 2022 - Mangler du konkrete værktøjer til at fastholde og rekruttere seniorer? Book din plads på Cabis online mini-konference

25. april 2022 - Hvordan sikrer I arbejdskraft her og nu? Få Peter Hummelgaard og Nina Smiths bud på Cabis Topmøde

8. april 2022 - Grøn omstilling skaber nye jobåbninger | Hjælp ukrainere i job | Kender du de handicapkompenserende ordninger?

24. marts 2022 - Ansættelse af ukrainere? Sådan skal din virksomhed forholde sig

16. marts 2022 - Kender du vinderen af CSR People Prize 2022? | Sådan sikrer din virksomhed arbejdskraften

25. februar 2022 - Tør I ansætte en person med et usynligt handicap?

11. februar 2022 - Hvem er din favorit til CSR People Prize 2022?

28. februar 2022 - Markant økonomisk gevinst ved at involvere lokale beboere i byggeprojekter

13. januar 2022 - Hvorfor har indvandrerkvinder svært ved at få job? Ny undersøgelse skal give svaret

Modtag nyt i indbakken

Gør som 10.000 andre! Få viden og gratis værktøjer til dit arbejde, inspiration til rekruttering og trivsel, invitationer til arrangementer og meget mere! JA TAK

Opdater din profil

Opdater din profil og få indhold i indbakken, der er målrettet lige netop dine interesser. Det tager kun et øjeblik → Opdater nu

Tilmeld nyhedsbrev om sygefravær

Tilmeld dig nyhedsbrevet og hold dig fagligt opdateret på sygefraværsområdet. Se, hvad du får
Borgerne oplever at blive en del af et fællesskab igen ved på ny at komme ind på arbejdsmarkedet.
12.10.22

Tværfaglig indsats får flere i job

Cabi og Fredericia Kommune arbejder sammen om at skabe helhedsindsatser for udsatte borgere. Målet er at give borgerne én samlet indsats på tværs af fagområder og få dem i beskæftigelse. I Fredericia Kommune er der ca. 200 aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, der får bostøtte. En gruppe særligt psykisk sårbare mennesker, der står uden for arbejdsmarkedet og har sager i både beskæftigelses- og socialafdelingen. De har komplekse udfordringer, der kræver en sammenhængende indsats på tværs af afdelingerne. Derfor faciliterer Cabi lige nu, i samarbejde med Fredericia Kommune, et projekt, som skal sikre den enkelte borger en helhedsorienteret tværfaglig indsats, der giver progression frem mod et liv med beskæftigelse og fællesskaber. Projektet løber fra februar til november 2022 og er et udviklingsforløb, der bl.a. består af sparring og workshops, faciliteret af Cabi, på tværs af afdelingerne Beskæftigelse og Social. Projektet inddrager både ledere og medarbejdere og skaber en kulturforandring, i måden man arbejder sammen på. Der skal udarbejdes en fælles kultur og tilgang til tværfagligt arbejde til gavn for borgerne. Ledere og medarbejdere skal sammen drive forandringsprocessen Seniorkonsulent Lotte Jepsen fra Cabi står i spidsen for projektet og udtaler, ”Hvis dette skal blive en succes, så skal lederne være klædt på til at lede forandringsprocessen”. Lederengagementet i projektet er af afgørende betydning. Det er hos lederne, at kulturforandringen er blevet iværksat, og det er i udgangspunktet derfra, der skal formuleres et fælles mål; en fælles forståelse for hinandens fagområder og kompetencer og et fælles sprog, der forgrener sig ned gennem organisationen. Derfor har fagchef for Social og Handicap, Henriette Korf Graversen, og fagchef for Beskæftigelse og Borgerservice, Sanela Ljeskovica, med sparring fra Cabi, i fællesskab formuleret et fælles afsæt for det tværfaglige samarbejde. Her blev medarbejdernes involvering, kompetencer og ønsker for borgerne understreget i lige så høj grad som ledernes. Det er medarbejderne, der kender borgerne, og det er dem, der har klare pejlinger på, hvad der virker for den enkelte. Derfor er medarbejderdialogen på tværs af afdelingerne essentiel for projektets succes. ”Vi har brug for, at medarbejderne har en fælles forståelse for hinandens kompetencer, for at de sammen bedst hjælper borgeren. Det at arbejde helhedsorienteret skal oversættes til konkrete handlinger. I processen har det været givtigt at have Cabi med. De kan se tingende udefra, se de blinde pletter og forstyrre og guide os, så processen skaber tydelighed og gennemsigtighed for borgerne”, fortæller Sanela Ljeskovica. En lovpligtig investering, der giver afkast En kulturforandring på tværs af afdelinger kommer til at kræve tid og arbejde, men det er samtidig forudsætningen for et godt resultat. For det gode resultat, det at få flere udsatte borgere i beskæftigelse, er investeringens afkast. Lotte Jepsen uddyber, ”Når man investerer så meget tid og arbejde og i sidste ende penge, vil man selvfølgelig gerne se, at det betaler sig. Fredericia Kommune kommer til at se sin investering i styrket tværfaglighed blive tjent hjem, både i form af flere borgere i beskæftigelse og i form af at have den tværfaglige arbejdsgang klar til den nye hovedlov træder i kraft”. Det gør den 1.7.2023. Loven gør det muligt for udsatte borgere at få deres sager behandlet under én samlet tværfaglig indsats. Det er netop den procedure, Cabis og Fredericia Kommunes samarbejde er et eksempel på. Dermed konkretiserer projektet, hvordan man ved at arbejde på tværs af beskæftigelses- og socialområdet kan skabe progression for udsatte borgere og samtidig leve op til den nye hovedlov. Ifølge Sanela Ljeskovica er udviklingen af samarbejdskulturen godt i gang, og forløbet med Cabi understøtter kommunens udviklingsproces. ”Vi forventer, at forløbet med Cabi kan understøtte vores videre implementering af hovedloven og bliver således vores fælles afsæt til videreudvikling af samarbejdet på tværs”. Henriette Korf Graversen er enig og tilføjer, ”Processen med Cabi har styrket samarbejdet på tværs af Social og Beskæftigelse og bidraget til en større fælles viden om indsatserne på tværs. Det er en god start til at bygge en fælles kultur, så borgerne vil mærke, at der arbejdes ud fra én fælles indsats, sammen med borgerne, om de aftalte mål”.

I mange virksomheder kan en række arbejdsfunktioner sagtens løses af personer, der på grund af forskellige udfordringer kun kan arbejde i et begrænset antal timer om ugen. Det kan være med til at frigive tid hos virksomhedens nøglemedarbejdere.
21.09.22

Mangler din virksomhed arbejdskraft? Tænk folk på kanten ind i ligningen

I mange virksomheder løser faglærte eller specialister en række opgaver, der sagtens kunne løses af en fleksjobber, flygtning eller en person med nedsat arbejdsevne, der kun arbejder et begrænset antal timer om ugen. Ved hjælp af Cabis opgaveværktøj kan din virksomhed finde ud af, om I har opgaver, der kan løses af personer fra denne gruppe. Det styrker samtidig S'et i jeres ESG. Arbejdsmarkedet er på kogepunktet. I flere brancher er det allerede kogt over, og arbejdsgivere over hele landet oplever lige nu akut mangel på ledige hænder. De seneste tal fra Danmarks Statistik viser, at der aktuelt er 74.000 ledige stillinger alene i den private sektor. Den aktuelle udvikling udfordrer i den grad landets arbejdsgivere, der dagligt må takke nej til nye opgaver. Men det er faktisk muligt at finde ledig kapacitet i den eksisterende arbejdsstyrke. I hvert fald, hvis virksomhederne tør tænke kreativt. Det vurderer udviklingschef i videnshuset Cabi, Ella Petersen: ”I mange virksomheder løser nøglemedarbejdere hver dag nogle opgaver, der ikke kræver hverken fag- eller specialistviden. De opgaver kan ofte varetages af en person, der ellers befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet, og som hurtigt kan træde til i en deltidsstilling eller et fleksjob. Sker det, får virksomheden frigivet værdifuld tid blandt sine nøglemedarbejdere,” forklarer hun. Se på opgaven med andre øjne Der er dog flere virksomheder, der er ret traditionsbundne, når de rekrutterer. Ledige stillinger skal helst besættes af faglærte medarbejdere med en fast 37-timers arbejdsuge. ”I mange brancher er der bare ikke nogen ansøgere til den slags stillinger lige nu. Så hvis arbejdsgiverne vil de fyldte ordrebøger til livs, er de i rekrutteringsøjemed nødt til at gå alternative veje. Her er det altså en god idé at pulje arbejdsopgaver på nye måder frem for at tænke i reelle stillinger. Og så se, om nogle konkrete opgaver i stedet kan løses af personer fra kanten af arbejdsmarkedet,” forklarer Ella Petersen. De virksomheder, der lykkes med denne øvelse, kan hurtigt få frigjort tid i driften til individuelle kerneopgaver. En faglært svejser bruger ofte kun halvdelen af sin arbejdstid på opgaver, der kræver et svejsecertifikat. ”Resten af svejserens arbejdsdag går så med klargøring eller med at hente og bringe ting på lageret. Mureren, maleren, elektrikeren eller tømreren bruger også en del tid hver dag på at holde styr på materialer eller rydde op på byggepladsen. Altså opgaver, der efter kort tids oplæring sagtens kan varetages af en person, der af den ene eller anden grund kun arbejder et begrænset antal timer,” fortæller Ella Petersen. Ingeniøren kan også få frigjort værdifuld tid Det er ikke kun i industrien eller inden for forskellige håndværksfag, at der findes arbejdsopgaver, der ikke kræver faglært viden. Mange specialisters arbejdsdag er også et mix af højt specialiserede opgaver og funktioner af mere praktisk karakter. ”Når 12 ingeniører i samme virksomhed i gennemsnit bruger to timer om dagen på simple, rutineprægede kalibreringsopgaver eller oprydning efter møder, er gevinsten ved at pulje denne type opgaver til en person med en diagnose eller andre fysiske begrænsninger ganske anseelig. Det er jo ren win-win for begge parter,” siger Ella Petersen. I den store gruppe, der lige nu befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet, er der også personer, der har længere uddannelser med i bagagen. ”Der findes en del ledige specialister eller højtuddannede, der p.t. står uden for arbejdsmarkedet efter at have været ramt af sygdom. Deres vej tilbage i beskæftigelse går ofte gennem et fleksjob. Måske kan fleksjobberen til en start kun arbejde tre eller fire timer om dagen, men så kan det være, at to eller tre fleksjobbere sammen kan varetage den fuldtidsstilling, virksomheden aktuelt ikke kan få besat.” Brug Cabis opgaveværktøj, og kontakt så jobcentret Hvis en virksomhed skal lykkes med at rekruttere en person fra kanten, skal den rekrutterende leder først og fremmest være helt på det rene med, at det ikke er en ny fuldtidsansat, der dukker op. ”Step to er at få klarlagt, hvilke opgaver personen helt konkret skal løse,” siger Ella Petersen. Når virksomheden går i gang med denne øvelse, kan der være god hjælp at hente i et gratis opgaveværktøj, som Cabi har udviklet. Med det i hånden er det lettere at få konkretiseret, hvor mange timer om ugen den pågældende opgave kræver. ”Virksomheden kan også bruge værktøjet til at få sat ord på, om den helst vil have en ung eller en ældre person ansat. Og hvad opgaven kræver af oplæring,” siger Ella Petersen. Når virksomheden har lavet opgavelisten, er det blot at tage kontakt til det lokale jobcenter. ”Med den konkrete opgaveliste kan jobcentret hurtigt give et bud på, hvilke personer der er aktuelle at tage fat i. I mange tilfælde vil personen kunne træde til med ultrakort varsel, hvilket bestemt ikke er uden betydning for mange virksomheder netop nu.”

Mistrivsel og sygefravær koster. Det kan derfor være en rigtig god idé at tage tidligt fat i jobcentret, da de vil kende til støttemuligheder, der kan gavne din virksomhed.
14.09.22

Det betaler sig at kontakte jobcentret tidligt, når en medarbejder mistrives eller er sygemeldt.

Mistrivsel og sygefravær koster - særligt, når de kommer drypvist eller varer flere uger, måske måneder. Tager du tidligt fat i jobcentret, kan du bedre forebygge og forkorte sygemeldinger. De kender reglerne og mulighederne i lovgivningen, og det kan give en hurtigere raskmelding. Du kender det måske alt for godt: Sygemeldinger koster både i kroner og ører, i slid på organisationen og i trivslen hos den sygemeldte, måske også hos kollegerne og dig som leder. Om de er korte eller lange, så er sygemeldinger lig med omrokeringer af opgaver, udskydning af deadlines og forsinkelser på leverancer. Få hjælp i jobcentret Derfor kan det være en rigtig god idé at inddrage jobcentret tidligt. Jobcentret vil nemlig kende støttemuligheder, der kan gavne din virksomhed, og de kan tilbyde særlige forløb til din medarbejder, uden at medarbejderen behøver at være sygemeldt. Cabis specialister på sygedagpengeområdet, Anne Brændbyge og Marlene Fabrin, har interviewet virksomheder og jobcentre, som har haft erfaringer med et tidligt samarbejde. En af virksomhederne fortæller, at: ”Det er mega fantastisk, at vi har én at samarbejde med i kommunen. Det gør det nemt for os og for vores medarbejdere, da vi bare skal ringe til Lis. Det er meget mere enkelt at forholde sig til.” Marlene Fabrin understreger, at det er vigtigt at huske, at jobcentret er der for at hjælpe virksomhederne. De har den samme agenda: at medarbejderen skal komme hurtigt og godt tilbage på arbejde. Et tidligt samarbejde giver gevinst ”Virksomheder vil typisk udarbejde en plan for optrapning af timer og opgaver, så den sygemeldte på sigt kan komme tilbage på normale arbejdstimer. Jobcentret vil typisk også gøre sig de samme overvejelser. En tidlig dialog mellem parterne kan derfor lægge grundstenen til en god og afstemt plan for, hvordan den sygemeldte kommer bedst muligt tilbage”, fortæller Anne Brændbyge. Anne Brændbyge forklarer, at jo tidligere man rækker ud, jo bedre. Et tidligt samarbejde kan skabe et godt og koordineret forløb for den enkelte sygemeldte. Faktisk kan virksomheden række ud allerede ved tegn på mistrivsel. På samme måde bør jobcentret også række ud, lige så snart de får en sygemelding ind. Ifølge Marlene Fabrin efterspørger virksomhederne en lettilgængelig service, hvor de nemt kan komme i kontakt med jobcentret og få vejledning til, hvad de konkret kan gøre og hvad de kan få hjælp til fra jobcenteret, hvis de har en medarbejder, der er på vej mod en sygemelding. Centrale pointer til en styrket tidlig indsats Skal den tidlige indsats styrkes, er der, ifølge Marlen Fabrin og Anne Brændbyge, særligt to pointer, som spiller ind: Fællessamtaler mellem medarbejder, virksomhed og jobcenter bør finde sted meget tidligt i forløbet og skal ske på medarbejderens arbejdsplads. Planen for medarbejderens tilbagevenden skal udformes, så den passer til medarbejderens behov og de muligheder og vilkår, som virksomheden har. I efteråret arbejder Cabi videre på konkrete anbefalinger, der skal lette virksomhedernes mulighed for at få et tidligt samarbejde med jobcentret, når medarbejdere mistrives eller må sygemeldes. Blandt andet i form af how-to-videoer, der skal gøre det nemt at inddrage jobcentret tidligt og få gavn af det. På Cabis hjemmeside kan du finde værktøjer og vejledninger, der kan lette håndteringen af medarbejdernes sygemeldinger, fx Optrapningsplan: Har du en sygemeldt medarbejder, kan du medbringe optrapningsplanen til jeres sygefraværssamtale, når I skal tale om medarbejderens tilbagevenden til arbejde. Optrapningsplanen kan hentes i Word, så I selv kan udfylde den her » Mulighedserklæring: Hvis I gerne vil sikre, at jeres plan for optrapning er helbredsmæssigt forsvarlig, kan I udfylde en mulighedserklæring og få lægens faglige vurdering af planen. Læs alt om mulighedserklæringen, og hent blanket i Word til at udfylde her » Få hjælp hos Cabi Hvis du gerne vil vide mere om, hvordan du forebygger og forkorter sygemeldinger i din virksomhed, er du velkommen til at kontakte seniorkonsulent Marlene Fabrin på fab@cabiweb.dk eller tlf.: 2234 3965 Læs mere om tidlig inddragelse af jobcentret.

Page

SPØRG CABI

Har du spørgsmål?

Så spørg Cabi!

| Denne service er gratis for dig, fordi Cabi får offentlige midler på finansloven

Malene Boel Kristensen

Interne administrative opgaver | Cabis projekter | Kommunikation og markedsføring | Webinarer | Fundraising
Tilgå Malene Boel Kristensen på LinkedIn