Gå til primært indhold Gå til footer indhold
  1. Forside
  2. Om Cabi
  3. Nyhedsbrev – Nyt fra Cabi

Nyhedsbrev: Nyt fra Cabi

Læs seneste udgaver af Nyt fra Cabi

20.05.2025

Her fandt virksomheder vigtig arbejdskraft til grøn omstilling

Hører du til de virksomhedsledere, der har ubesatte stillinger og medarbejdere, der løber lidt for stærkt? Så kan I måske med fordel begynde at rekruttere på en lidt anden måde.

Læs nyhedsbrev

""

12.05.2025

Få gratis hjælp til at finde din næste medarbejder i nyt, stort projekt

I dette nyhedsbrev kan du læse om, hvilke gevinster virksomheder opnår ved at være med i projektet ”Arbejdskraft nu og til fremtiden. Måske kunne det være interessant for din virksomhed? Eller måske nogen i dit netværk?

Læs nyhedsbrev

CSR People Prize logo 2025

06.05.2025

Indstillingen til CSR People Prize 2025 er i gang

Skal din virksomhed hyldes for jeres sociale indsats, eller kender du en virksomhed, som burde blive det? Indstillingen til CSR People Prize er nu i gang. 

Læs nyhedsbrev

Læs tidligere nyhedsbreve

2025
2024
2023
2022

21. december 2022 - God jul og på gensyn i 2023!

1. december 2022 - Har du unge i fritidsjob i din virksomhed? Har de afsluttet 9. klasse?

17. november 2022 - Nedslidning på arbejdspladsen bekymrer mange

4. november 2022 - Styrk forretningen med socialt ansvar

2. november 2022 - Særudgave: Til dig i den beskæftigelsesrettede indsats

27. oktober 2022 - Undgå mistrivsel hos dine unge medarbejdere

20. oktober 2022 - Du kan stadig nå det! | Få tilskud til at styrke arbejdsmiljøet

12. oktober 2022 - Trivsel og forretning hænger uløseligt sammen

5. oktober 2022 - Over 50 % kender ikke ordningerne - gør du?

27. september 2022 - Værktøjer til din ukrainske kollega

22. september 2022 - Hjælp til at rekruttere og fastholde medarbejdere?

14. september 2022 - Hvad gør du? Din medarbejder må sygemeldes…

6. september 2022 - Styr på sygefraværet?

2. september 2022 - De handicapkompen... a' hva' for noget?

25. august 2022 - Ny medarbejder med udenlandsk baggrund?

19. august 2022 - Skal du med på et af vores aktuelle kurser og webinarer?

7. juli 2022 - Det kan du glæde dig til i efteråret

1. juli 2022 - Nye ungeanbefalinger | Søg Arbejdsmiljøpuljen | Fremtidens CSR-rapportering

24. juni 2022 - Succes for udviklingsprojekt: Over 200 borgere kom i job med de handicapkompenserende ordninger

16. juni 2022 - Highlights fra Cabis topmøde | Mød vinderne af CSR People Prize 2022

18. maj 2022 - Har du booket plads på Cabis Topmøde? | Nina Smith opfordrer til at rekruttere mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet

9. maj 2022 - Mangler du konkrete værktøjer til at fastholde og rekruttere seniorer? Book din plads på Cabis online mini-konference

25. april 2022 - Hvordan sikrer I arbejdskraft her og nu? Få Peter Hummelgaard og Nina Smiths bud på Cabis Topmøde

8. april 2022 - Grøn omstilling skaber nye jobåbninger | Hjælp ukrainere i job | Kender du de handicapkompenserende ordninger?

24. marts 2022 - Ansættelse af ukrainere? Sådan skal din virksomhed forholde sig

16. marts 2022 - Kender du vinderen af CSR People Prize 2022? | Sådan sikrer din virksomhed arbejdskraften

25. februar 2022 - Tør I ansætte en person med et usynligt handicap?

11. februar 2022 - Hvem er din favorit til CSR People Prize 2022?

28. februar 2022 - Markant økonomisk gevinst ved at involvere lokale beboere i byggeprojekter

13. januar 2022 - Hvorfor har indvandrerkvinder svært ved at få job? Ny undersøgelse skal give svaret

Modtag nyt i indbakken

Gør som 10.000 andre! Få viden og gratis værktøjer til dit arbejde, inspiration til rekruttering og trivsel, invitationer til arrangementer og meget mere! JA TAK

Opdater din profil

Opdater din profil og få indhold i indbakken, der er målrettet lige netop dine interesser. Det tager kun et øjeblik → Opdater nu

Tilmeld nyhedsbrev om sygefravær

Tilmeld dig nyhedsbrevet og hold dig fagligt opdateret på sygefraværsområdet. Se, hvad du får
Mange virksomheder mangler arbejdskraft til den grønne omstilling. Ifølge videnshuset Cabi er der gode muligheder i at rekruttere ledige fra kanten til at klare nogle af de grønne opgaver. Billede: Istock
01.02.23

Find grøn arbejdskraft blandt personer fra kanten

Der er tryk på den grønne omstilling. Det nødvendiggør en udvidelse af arbejdsstyrken og stiller nye krav til virksomheders rekrutteringsstrategier. Som løsning ser videnshuset Cabi store potentialer i at koble grøn omstilling og social inklusion sammen. Den seneste analyse fra Concito (2022) viser, at den grønne omstilling vil efterspørge 50.000 jobs i 2030. Det er en stigning på 20.000 flere job pr. år i forhold til i dag. IDA og Dansk Energi estimerer, at ca. 20-35 % af de nye grønne job vil blive udført af ufaglærte, mens 45-55 % udføres af faglærte. Den resterende andel forventes at skulle varetages af personer med videregående uddannelser. Samtidig fylder den sociale dagsorden mere og mere, og derfor ser videnshuset Cabi en oplagt mulighed i at koble den grøn omstilling og social inklusion. ”Grøn omstilling og social inklusion er hver især to meget vigtige dagsordner, som kan understøtte hinanden. Det kan sikre virksomheder både grøn og social bæredygtig arbejdskraft til fremtiden,” forklarer Ea Nielsen, souschef i Cabi. Stort potentiale Cabi anbefaler virksomheder at tænke ledige fra kanten af arbejdsmarkedet ind i ligningen, når de skal finde medarbejdere til den grønne omstilling. Det giver et bredere rekrutteringsgrundlag, og der vil være opgaver, som personer fra kanten vil kunne udføre. I Cabis rapport ”Grøn omstilling og et socialt inkluderende arbejdsmarked”, udarbejdet for Rådet for Samfundsansvar og Verdensmål, undersøges mulighederne for at ledige fra kanten af arbejdsmarkedet kan varetage opgaver i den grønne omstilling. Rapporten konkluderer, at der findes flere grønne opgaver, der kan få ledige fra kanten i spil. Det gælder primært manuelle opgaver som affaldssortering, lagerarbejde og varehåndtering, men også skrivebordsopgaver som registrering af materialer. Det afgørende er, at virksomhederne får øje på grønne opgaver, så de kan få dækket en del af deres arbejdskraftbehov ved at rekruttere fra kanten. Det giver samtidig den fordel, at det frigiver tid hos øvrige medarbejdere, så de kan løse andre og måske mere specialiserede opgaver. ”ESG er i den grad blevet et konkurrenceparameter” I de senere år er der kommet større efterspørgsel på, at virksomheder dokumenterer og viser, hvordan de tager samfundsansvar. Det er endnu en grund til at tænke ledige fra kanten af arbejdsmarkedet ind, når grønne opgaver skal løses. Mange investorer lægger vægt på ESG (Environmental, Social and Governance) og bruger det som målestok for bæredygtige investeringer. Ifølge Ea Nielsen fylder ESG-rapportering allerede meget hos de store virksomheder. De skal fx forholde sig til de nye EU-regler på området, og hvordan de implementeres i dansk lovgivning. ”ESG kommer til at fylde i alle led i virksomhederne - fra bestyrelsen og direktionen til afdelingslederne i driften. Det er et emne, som går igen, når vi er i dialog med virksomhedsledere. Der skal afsættes flere ressourcer til håndtering af ESG, og samtidig ses der på nye forretningsmuligheder,” fortæller Ea Nilsen og tilføjer: ”For SMV’er, der leverer til de store virksomheder og det offentlige, er det forretningsmæssigt også væsentligt, at de kan understøtte kravene. En god ESG-vurdering kan snart være altafgørende for en mindre virksomhed. ESG er i den grad blevet et konkurrenceparameter”. Grøn arbejdskraft nu og til fremtiden Den demografiske udvikling betyder, at mange vil forlade arbejdsstyrken. Behovet for arbejdskraft til grønne opgaver kan derfor blive endnu større og kræve en alternativ tilgang til rekrutteringsproces-sen. Det giver dog ikke nødvendigvis ekstra barrierer til at få den rette arbejdskraft. ”De virksomheder, som har succes med at rekruttere ledige fra kanten til grønne opgaver, ser ikke manglende faglige kompetencer som en barriere. De lægger i stedet stor vægt på nye medarbejderes motivation til at blive en del af arbejdspladsen. De nødvendige faglige kompetencer opnås oftest med sidemandsoplæring,” fortæller Ea Nielsen. Hun peger desuden på, at for nogle ledige på kanten af arbejdsmarkedet vil inklusionen på en arbejdsplads også give motivation og selvtillid til at gå videre i en erhvervs-, ungdoms- eller efteruddannelse – måske i brancher med grønne opgaver. På den måde kan inklusion også bidrage til løsning af manglen på uddannet arbejdskraft på længere sigt. ”Lykkes det virksomhederne at imødekomme manglen på grøn arbejdskraft ved at inkludere ledige fra kanten af arbejdsmarkedet, bidrager de til den grønne omstilling og et socialt inkluderende arbejdsmarked,” afslutter Ea Nielsen. Anbefalinger til at finde arbejdskraft til den grønne omstilling Identificér grønne opgaver – gerne med lav kompetencemæssig indgangsbarriere Rekruttér ledige fra kanten af arbejdsmarkedet til jeres grønne opgaver Byg de grønne kompetencer op via sidemandsoplæring Opkvalificér og uddan løbende til jobs og opgaver i den grønne omstilling Bidrag til, at medarbejdere/praktikanter får dokumentation for deres grønne kompetencer.

BF12 er en virksomhed, andre SMV’er kan spejle sig i. Som social ansvarlig produktionsvirksomhed er de en god inspirationskilde til, hvordan andre virksomheder kan tage et socialt ansvar og profitere af det
01.02.23

BF12 får trivsel og loyalitet med 20 % ansat fra kanten af arbejdsmarkedet

Produktionsvirksomheden BF12 har knækket koden til succes med rekruttering af mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet. Med en ansættelsesprocent på over 20 % af medarbejdere fra kanten af arbejdsmarkedet samt en generel lang anciennitet blandt de ansatte, kan BF12 inspirere andre virksomheder til at tage socialt ansvar på arbejdspladsen og få løst alle opgaver. BF12, som producerer træbaserede komponenter til industrien, er ikke bange for at tænke ud af boksen, når det kommer til rekruttering af nye medarbejdere. De rekrutterer bredt og samarbejder med jobcentret for at skabe det bedste match mellem medarbejdere og de opgaver, der skal dækkes. Det giver virksomheden bredere rekrutteringsmuligheder. Som ekstra gevinst oplever BF12, at de får ekstra loyale medarbejder i dem, som føler, at de har fået en ekstra chance, og det øger fastholdelsen. Virksomhedens arbejde med socialt ansvar stiller dem stærkere på den sociale dagsorden, og det kan gøre dem attraktive for både kunder og samarbejdspartnere i takt med de stigende krav om social ansvarlighed hos virksomheder. Forarbejde er forudsætning for succes Når BF12 rekrutterer nye medarbejdere, screener de grundigt de potentielle kandidater. For at sikre et resultat, der holder i den lange ende, er det vigtigt at finde den helt rigtige kandidat til jobbet. ”Borgeren skal have et drive. De skal have motivation for at ville lykkes, så det giver mening både for virksomheden og for borgeren selv”, siger Catharina Lopdrup, CSR-, HR- og Bæredygtighedsansvarlig i BF12. Samtidigt skræddersyer virksomheden individuelle forløb til hver enkelt medarbejder for at sørge for en overensstemmelse mellem kompetencer og opgaver. Det er med til at sikre en succesoplevelse for den enkelte. Tryghed skaber trivsel og loyalitet I BF12 får alle nye medarbejdere, der er ansat med særlige vilkår, tilknyttet en intern mentor, som hjælper dem i gang på deres nye arbejde. Det skaber tryghed for medarbejderne og øger deres trivsel og tilhørsforhold til arbejdspladsen. Ledelsen har et stort fokus på at skabe en medarbejderkultur, hvor der er plads til alle. Det er vigtigt for Jørgen Kristensen, direktør i BF12, at alle medarbejdere føler sig værdsat og ser, at deres indsats giver mening og er med til at skabe succes for virksomheden. For Jørgen er det essentielt, at alle har følelsen af at lykkes på arbejdspladsen, og det styrker arbejdsglæden og giver virksomheden en loyal og stabil medarbejderskare som resultat. Dokumentation som ambition I Bording-virksomheden kan de som mange andre virksomheder mærke presset af den stigende efterspørgsel på rapportering i forbindelse med det nye EU-direktiv, CSRD. Det nye rapporteringsdirektiv indbefatter i første omgang store og børsnoterede virksomheder og rammer først SMV’erne direkte i 2026. Men som del i værdikæder med større virksomheder, vil SMV’erne mærke efterspørgslen efter øget dokumentering allerede ved første udrulning af direktivet. BF12 understreger, at dokumentation er vigtigere end nogensinde før. Derfor er virksomheden ved at indlede en proces, som skal sætte specielt dokumentationen om deres sociale ansvar højere på dagsordenen. For at få dokumentationen til at sidde skarpt igangsætter virksomheden de administrative processer og tilskudsansøgninger, som gør sig gældende for den nye medarbejder, når forløbet er fastlagt. Ledelsen mener imidlertid, at det er vigtigst først og fremmest at lykkes i praksis. ”Det skal give mening for forretningen, og det skal være gangbart,” forklarer Catharina Lopdrup. Derfor prioriterer BF12 at afprøve og tilpasse forløbet og rammerne for den enkelte medarbejder, indtil de rammer et punkt, hvor alle parter er tilfredse. Det er sådan, BF12 finder rum til at skabe succes med deres sociale ansvar. ”En virksomhed, andre SMV’er kan spejle sig i” I 2022 blev BF12 nomineret til CSR People Prize 2022 for deres store indsats med at tage et socialt ansvar. Prisen uddeles af videnshuset Cabi og er en hyldest til virksomheder, der gør en særlig indsats for, at udsatte kan få en chance på arbejdsmarkedet. ”BF12 er en virksomhed, andre SMV’er kan spejle sig i. Som social ansvarlig produktionsvirksomhed er de en god inspirationskilde til, hvordan andre virksomheder kan tage et socialt ansvar og profitere af det – også på et forretningsniveau,” udtaler Ea Nielsen, souschef i Cabi. Mere info Som landsdækkende videnshus arbejder Cabi målrettet for et socialt ansvarligt arbejdsmarked, hvor mennesker og virksomheder lykkes. Derfor kan virksomheder finde viden og værktøjer på hjemmesiden www.cabiweb.dk samt få svar på deres udfordringer ved at kontakte Spørg Cabi gratis på tlf. 8612 8855. Det gælder både dokumentation og rapportering af socialt ansvar men også alt som fastholdelse, fravær, rekruttering og trivsel.

Virksomheder får nu mulighed for at bruge Cabi som autoriseret rådgivningsvirksomhed inden for psykisk arbejdsmiljø. Foto: iStock.
20.01.23

Cabi er blevet autoriseret arbejdsmiljørådgiver

I mere end 20 år har Cabi hjulpet virksomheder med at styrke det psykiske arbejdsmiljø og stillet viden og redskaber til rådighed for at forebygge stress og reducere sygefravær. Nu får Cabi mulighed for at hjælpe virksomhederne på nye måder som autoriseret arbejdsmiljørådgivningsvirksomhed. Cabi er netop blevet godkendt af Arbejdstilsynet som autoriseret rådgivningsvirksomhed inden for psykisk arbejdsmiljø. Det betyder, at virksomheder nu kan få ekstern, autoriseret rådgivning, hvis de har modtaget et rådgivningspåbud eller ønsker at få taget temperaturen på arbejdsmiljøet forud for et besøg af Arbejdstilsynet. Autorisationen som rådgiver inden for psykisk arbejdsmiljø betyder også, at Cabi kan hjælpe jer med at søge midler gennem Arbejdsmiljøpuljen, hvis I har behov for at gøre en ekstra indsats for at forbedre arbejdsmiljøet og forebygge mental nedslidning. Fokus på trivsel og godt arbejdsmiljø kan betale sig Ude i virksomhederne kan lederne ofte være for pressede på travlhed og manglende ressourcer til at få taget temperaturen på arbejdsmiljøet. Samtidig kan det også være for svært at finde ud af, hvad man konkret skal gøre for at sætte fokus på trivslen. Lotte Jepsen, seniorkonsulent hos Cabi, oplever, at rekrutteringsvanskeligheder, højt sygefravær og stigning i mængden af opgaver med deraf følgende arbejdspres, er det, der kan være med til at føre til mistrivsel på arbejdspladsen. Ofte er det svært at finde ud af, hvad der skal prioriteres, og hvad der skal have opmærksomhed for, at man som ledelse kan knække koden og begynde at arbejde hen imod en højere trivsel. En mulighed er at tage udgangspunkt i samarbejdet om den fælles opgaveløsning. ”Hvis samarbejdet om den fælles opgave ikke lykkes har det konsekvenser for den individuelle opgaveløsning. Og så kan man ikke løse den opgave, man er ansat til. Det går ud over trivslen.” Sådan siger Lotte Jepsen og understreger, at de steder, hvor hun oplever størst effekt af trivselsarbejdet, netop er der, hvor samarbejdet om den fælles opgaveløsning har fået opmærksomhed. Vær på forkant før et besøg af Arbejdstilsynet Hvis man som virksomhed eller organisation overtræder arbejdsmiljøreglerne, risikerer man at modtage et påbud fra Arbejdstilsynet. Det kan være en svær og uoverskuelig situation at stå i – særligt hvis virksomheden i forvejen er presset på andre områder, der har ført til det dårlige arbejdsklima. Det kan blive en ond spiral. Som organisation kan man derfor opleve en stor tryghed og ro ved at være på forkant og allerede have identificeret eventuelle problemer med arbejdsmiljøet eller igangsat forebyggende indsatser, før Arbejdstilsynet kommer på besøg. Her kan Cabi som eksterne rådgivere med viden, erfaring og ekspertise inden for psykisk arbejdsmiljø hjælpe jer med at lave en grundig vurdering af det psykiske arbejdsmiljø, give jer de værktøjer, der kan hjælpe jer til at styrke arbejdsmiljøindsatsen og sikre trivslen på sigt. Behov for individuelt tilpassede løsninger Der findes ingen standardløsninger i arbejdet med at styrke det psykiske arbejdsmiljø. Enhver offentlig eller privat virksomhed har behov for tilpasset rådgivning og forløb, der kan generere effektive og værdiskabende rammer for det stærke arbejdsfællesskab. Det understreger Mette Rønnau, direktør i Cabi og tilføjer: ”For at se varige resultater er det vigtigt at arbejde med tilpassede forløb, der både involverer ledelse, organisation, teams og den enkelte medarbejder.” Det kan derfor være helt afgørende at bruge ekstern rådgivning, der baserer sig på mange års erfaring og dyb viden om trivsel på arbejdspladsen, for at kunne finde de løsninger, der bliver virksomhedens egne. Autorisation på baggrund af uddannelse og erfaring Cabi er blevet autoriseret som rådgivningsvirksomhed ud fra en vurdering af fire rådgiveres stærke uddannelses- og erfaringsmæssige ekspertise på det psykosociale område. Ane Baun Nielsen, HR-ansvarlig konsulent, Birgitte Poulsen, chefkonsulent, Lotte Jepsen, seniorkonsulent, og Marlene Fabrin, seniorkonsulent, kan derfor nu skrive autoriserede arbejdsmiljørådgivere på deres visitkort. Oplever du et presset arbejdsmiljø i din virksomhed? Der er mange gevinster ved at arbejde aktivt for at sikre en god kvalitet i arbejdsmiljøet. Og man behøver selvsagt ikke have fået et rådgivningspåbud eller søge puljemidler for at høste fordelene ved at bruge os som rådgivere. Der kan være meget at hente ved at investere i eksperthjælp til at udarbejde en fokuseret arbejdsmiljøindsats, der passer til virksomhedens type og størrelse samt den virkelighed, virksomheden opererer i. Kontakt os på 8612 8855 hvis du vil vide mere. ______ Fakta: Mere end hver tredje oplever mistrivsel på arbejdspladsen En undersøgelse på initiativ af Velliv Foreningen i forbindelse med Danmarks Mentale Sundhedsdag 2022 viste, at antallet af danskere, der har følt sig stressede eller haft det psykisk dårligt i relation til deres arbejdsliv, er faldet fra 39,6 % til 36,5 % på et år. Den positive udvikling bliver dog stadig overskygget af, at mere end hver tredje dansker har oplevet mistrivsel på arbejdet. Arbejdsglæde og trivsel kommer ikke af sig selv. Der skal derimod en langsigtet og fokuseret indsats til fra både ledelse og medarbejdere for at fremme trivslen hos den individuelle medarbejder eller leder, i teamet og overordnet i organisationen. Læs mere om undersøgelsen fra Velliv Foreningen

Page

SPØRG CABI

Har du spørgsmål?

Så spørg Cabi!

| Denne service er gratis for dig, fordi Cabi får offentlige midler på finansloven

Malene Boel Kristensen

Interne administrative opgaver | Cabis projekter | Kommunikation og markedsføring | Webinarer | Fundraising
Tilgå Malene Boel Kristensen på LinkedIn