Når samtaler med medarbejdere er svære

Få viden og værktøjer til at gøre de svære samtaler (lidt) lettere!

Svære samtaler omhandler emner eller situationer, som på en eller anden vis påvirker medarbejderens fremmøde og indsats på arbejdspladsen. Svære samtaler tager emner som fravær, mistrivsel, utilstrækkelig arbejdsindsats, mobning, samarbejdsvanskeligheder eller misbrugsproblemer op.

Trods reaktioner og ubehag er udfordringen at tage samtalen alligevel – og få noget godt ud af det!

Få viden, tips og værktøjer

I dette katalog finder du tips og værktøjer til, hvordan du kan blive bedre til at forberede, starte, navigere i og følge op på en svær samtale. 

Download publikationen

Publikationen er delt ind i tre faser med hver sine ledelsesopgaver. 

  • før samtalen
  • under samtalen
  • efter samtalen.

Prioriterer du alle tre faser og har succes med samtalerne, kan de medvirke til at skabe trivsel, forebygge sygefravær, fastholde medarbejdere og sikre kvalitet og produktivitet.

Download den her

Du kan også få tilsendt et GRATIS eksempler af publikationen, det gør du lige her

Har du spørgsmål til svære samtaler med dine medarbejdere?

Tag fat i en af vores eksperter inden for sygefravær. 
Det er gratis for virksomheder at bruge vores rådgivning, vi ser frem til at hjælpe dig videre i dit arbejde. 

Viden og baggrund

Sådan sænker I sygefraværet

Få gode råd og konkrete værktøjer til at reducere sygefraværet og forbedre trivslen på jeres arbejdsplads.

Læs mere

For tillidsvalgte og medarbejdere

Industriens Branchearbejdsmiljøråd (I-bar) har udgivet to pjecer med tips og gode råd.

Én der retter sig til den tillidsvalgte, der skal støtte en kollega, som skal til en omsorgssamtale, og én til medarbejderen, der skal forberede sig til samtalen.

Hent dem på I-bars hjemmeside:

Den gode omsorgssamtale (til tillidsvalgte)
Vær forberedt til omsorgssamtalen med din leder
 (til medarbejderen)

undefined

Seneste nyheder

Ikke alle unge savner at komme tilbage til klasselokalerne

FGU-elever trives med fjernundervisning under krisen

Coronakrisen har kostet dyrt, men for nogle har nedlukningen af samfundet ikke kun været skidt. Digital fjernundervisning har haft en positiv effekt for FGU-elever.

Stigningen i ledigheden overgår tiden efter finanskrisen.

Nedlukning har givet højeste ledighed i syv år

Som konsekvensen af nedlukningen af landet fra midten af marts, er bruttoledigeheden steget med yderligere 35.500 personer fra marts til april. I april lå bruttoledigheden på 152.000 fuldtidspersoner, og det er det højeste i syv år.

Socialrådgivere har oplevet et bedre samarbejde med borgerne under krisen.

Coronakrisen har sat socialrådgivere fri: Har skabt udvikling hos udsatte borgere

For mange socialrådgivere har den suspenderede beskæftigelsesindsats været en unik mulighed for at få deres faglighed i spil på nye måder. Ifølge Dansk Socialrådgiverforening er resultaterne så gode, at de skal med i de kommende reformer af fleksjob og førtidspension.