Vicevært er ansat til at løse grønne opgaver hos BF12
BF12 holder til i Bording og leverer træplader til køkken-, møbel- og byggeindustrien.
Virksomheden har ansat en vicevært i fleksjob med 15 timer om ugen til at lave mindre renoveringer og reparationer frem for, at BF12 skal købe nyt, hver gang noget ikke fungerer.
Eksempler på medarbejderens grønne opgaver:
- Viceværten renoverer en tunnel mellem to fabriksbygninger, hvor han bruger træplader med en særlig brandhæmmende overfladebehandling, som BF12 fik retur fra en kunde. Træpladerne fejler ikke noget, men kan heller ikke sælges. De er derfor oplagte at bruge i renoveringen i stedet for at sende materialerne til lossepladsen. Samlet betyder viceværtens opgave, at BF12 får færre udgifter til renovering af tunnelen, sparer udgifter til deponi og belaster miljøet mindre, fordi materialerne genbruges.
- Viceværten sorterer også affald. Er der fx en sodavandsdåse i papiraffaldet, koster det langt mere for BF12 at komme af med affaldet. Derfor er der rigtig god økonomi i at sikre, at affaldet er sorteret korrekt. Med opmærksomhed på affaldssortering styrker man også den grønne kultur i hele virksomheden, så alle bliver mere opmærksomme på at sortere korrekt.
Oplagt at andre virksomheder gør det samme
Catharina Lopdrup, HR-, CSR- og bæredygtighedsansvarlig hos BF12 tror, at andre virksomheder også kan få gavn af at have en medarbejder in-house, som løser mindre ad hoc-opgaver, der bidrager til den grønne omstilling. Og det kan sagtens være en medarbejder, som er ansat på særlige vilkår – fx på få timer eller andre særlige hensyn.
Hun foreslår også, at nabovirksomheder kan gå sammen om at ansætte en vicevært, som løser forskellige grønne opgaver.