Sæt dig ind i, hvad der kendetegner din medarbejders udfordringer. Men vær samtidig opmærksom på, at det er individuelt, hvad funktionsnedsættelsen indebærer, hvad den betyder for arbejdssituationen og dermed også, hvilken støtte, der kan være relevant.
Har I et tillidsfuldt forhold? Så er det dig, der skal tage samtalerne med din medarbejder. Ellers er det bedre, at en anden, der har et tillidsfuldt forhold, der gør det.
For at kunne tage hensyn skal du vide, hvad du skal tage hensyn til. Spørg og lyt. Men husk at fortælle, at du spørger for at finde løsninger.
Måske skal I prøve forskellige ting af. Skal arbejdspladsen skærmes? Er der brug for høreværn? Er der brug for hjælp til at strukturere arbejdsdagen. Lav en plan og juster den løbende.
Sørg for, at I har klare aftaler om opgaveløsningen og rammerne omkring den. Hvem er kontaktperson i det daglige?
Hvis de særlige hensyn eller aftalte rammer om medarbejderes arbejdssituation, har betydning for kollegaerne, er det vigtigt at afklare, hvad kollegaerne skal vide. Som minimum skal de vide det, der er nødvendigt for at de kan tage de relevante hensyn.
Hvis opgaven er større, end I selv umiddelbart kan klare, så søg hjælp ved medarbejderens jobcenter. De vil muligvis kunne hjælpe med fx personlig assistance eller særlige hjælpemidler.