SVAR

Rundbordssamtaler

Rundbordssamtalen kan hjælpe til at afdække en medarbejders sygdomsudfordringer i forhold til hans/hendes konkrete arbejdssituation.

Kontakt altid dit lokale jobcenter for vejledning i den konkrete situation. Læs her som forberedelse, inden du kontakter jobcentret.

En rundbordssamtale er et møde mellem en sygemeldt medarbejder, arbejdsgiveren/lederen, jobcentret og måske også en tillidsrepræsentant. Formålet er at fastholde medarbejderen og bringe viden i spil, så en plan om tilbagevenden kvalificeres mest muligt.

Når kompetencer samles

Når relevante personer med hver sit kompetenceområde samles med målet om at finde holdbare løsninger, kommer der helt naturligt flere muligheder og ressourcer i spil. Sammen kan man udarbejde en bæredygtig plan, som både den sygemeldte og arbejdspladsen kan se sig selv i. En kvalificeret plan kan også medføre, at en sygemelding helt undgås eller afkortes.

Sådan gør du

Alle kan tage initiativ til en rundbordssamtale.

Typisk forløber selve samtalen sådan, at medarbejderen med egne ord beskriver sin situation, hvorefter der på baggrund af fagpersonernes uddybende spørgsmål og forslag lægges en konkret handlingsplan for medarbejderens fremtidige arbejdssituation.

Rundbordssamtalerne skal være frivillige, og indholdet er underlagt tavshedspligt.

FORDELE

Rundbordssamtaler øger kendskabet til de muligheder og redskaber, der kan forkorte varigheden af en sygemelding, og samlet øger det chancerne for at fastholde sygdomsramte medarbejdere i job.

✓ MERE VIDEN

Mulighedserklæringen er et af de redskaber, du kan bruge i forbindelse med, at din medarbejder er sygemeldt. Læs alt om mulighedserklæringen her på siden og hent skabelon i word til at udfylde. Læs om love og regler i forbindelse med mulighedserklæringen

Læs mere om fastholdelse af en medarbejder

Hent skabelonerne til prioriteringsskema og fastholdelsesplan på siden om delvis raskmelding

Bliv skarpere på din rolle som leder og find værktøjer til, hvordan du afholder samtaler med medarbejdere om svære emner i vores gratis publikation Når samtaler med medarbejdere er svære

Som virksomhed skal du være opmærksom på, at du ikke må spørge til medarbejderens diagnose, men gerne til sygdommens konsekvenser for arbejdet.

Find dit lokale jobcenter 

Relaterede svar

Fastholdelsesplan
En fastholdelsesplan sikrer en mere kvalificeret tilbagevending til arbejdet. Dertil kan det være et godt evalueringsværktøj til den løbende opfølgning på medarbejderens sygdom.
Virksomhedspraktik
Få opkvalificeret en ledig gennem en virksomhedspraktik hos jer, og få samtidig mulighed for at se den potentielt kommende medarbejder an inden en ansættelse.
Jobcentrets opfølgningssamtaler
Jobcentret skal lave opfølgning på medarbejderes sygdom senest otte uger fra første fraværsdag.
Kontakt os
Brug for at blive klædt endnu bedre på, inden du kontakter jobcentret? Tag fat i os, det er gratis!
Metode og værktøj

Når du vil forebygge eller fastholde

Vil du fastholde medarbejdere på arbejdspladsen på trods af sygdom, nedskæringer eller omorganiseringer? Eller vil du forebygge arbejdsskader som nedslidning og stress?

Få overblikket
Metode og værktøj

Indslusning og rekruttering

Vil du hjælpe en person tættere på arbejdsmarkedet og samtidig få løst konkrete opgaver? Eller har du generelt behov for vejledning og hjælp til at rekruttere medarbejdere?

Få overblikket