Vola

Lykkes med opkvalificering og fastholdelse

CASE

Virksomhed: Vola A/S
Branche: Produktionsvirksomhed
Størrelse: Ca. 200 medarbejdere
Geografi: Horsens
Mere inspiration: Følg Vola på LinkedIn

Vola har overskud til udvikling

Sådan gør de

Hos Vola kan alle medarbejdere skrive forbedringsforslag til ledelsen på små sedler. Og det var der mange, der gjorde. Men der var også nogen, som aldrig gjorde det. Forklaringen viste sig at være, at ca. 10 procent af medarbejderne var ordblinde. De kunne få ideer, men ikke skrive dem ned.

Ca. 5 procent af alle mennesker er ordblinde, men de fleste steder er det ikke noget, man snakker om. Det begyndte man på i VOLA. Alle medarbejdere gennemgik en dansk screeningstest, og dem, der ville, fik undervisning i at læse og skrive. Der blev meget større åbenhed omkring at have brug for skrivehjælp. Nu var det blevet helt ok at bede en kollega om hjælp til de små forbedringssedler.

Derfor gør de det

Man kan ikke bare ansætte nogen, der kan det hele i forvejen, ”De findes ikke”, svarer fabriksdirektør Peder Nygaard og understreger, at uanset hvem de ansætter, så skal de oplæres i det, der er særligt for VOLA, og som man skal kunne for at være der.

”Kompetencer er mange ting. Det kan for eksempel også være evnen til at kunne forstå, hvad en kunde gerne vil have”, siger Peder Nygaard.

-

Gode råd til andre ledere >>

  • Bare kom i gang. For industrivirksomheder er der i hvert fald ikke noget alternativ. Vi er nødt til selv at gøre en indsats for at kvalificere fremtidens arbejdskraft. Det er rettidig omhu.
  • Få fat i nogle ildsjæle, der kan hjælpe med at få det til at ske.
  • Det betaler sig at investere i opkvalificering af virksomhedens arbejdskraft.

At fastholde og bevare, det er noget, museer gør. På VOLA handler det ikke om at fastholde arbejdskraft, men om at udvikle. Udvikle medarbejderne, så de kan udvikle og forbedre vores produkter. Vi har en forbedringskultur.

Fabriksdirektør Peder Nygaard

Sådan kommer I i gang med at kompetenceudvikle

Skab overblik

Brug kompetencekortet til at skabe overblik over udviklingen af kandidatens faglige, almene, personlige og sproglige kompetencer - og brug kortet til at sætte fokus på den nødvendige udvikling over tid.

Læs mere

Strategisk rekruttering

I samarbejde med jobcentret kan jeres virksomhed rekruttere ledige, som kan have svært ved selv at finde et job. De kan have brug for opkvalificering, men det kan I få hjælp til. På den måde tager I ansvar for at få flere i job samtidig med, at I sikrer den nødvendige arbejdskraft nu og fremadrettet.

Læs mere

Opkvalificér medarbejdere med særlige behov

Få gode råd til, hvordan du bedst opkvalificerer medarbejdere, der har brug for noget særligt. Du får blandt andet overblik over de forskellige muligheder for opkvalificering.

Læs mere

Sådan forankrer I socialt ansvar i jeres forretning

Tag en snak med én af vores konsulenter. Vi hjælper virksomheder inden for alle brancher og størrelser med at tage socialt ansvar og gøre det til en god forretning både for medarbejderne og bundlinjen. 

Case

Se flere cases

Se eksempler på, hvordan virksomheder tager socialt ansvar ved enten at fastholde deres medarbejdere eller inkludere udsatte ledige. Arbejder du på anden måde med den aktive beskæftigelsesindsats, er der også inspiration at hente i vores cases.

Læs mere
Viden og baggrund

Socialt ansvar og CSR

Det er socialt ansvar, når virksomheder passer på deres medarbejdere og giver de mennesker, der har brug for det, en hånd til at komme ind på arbejdsmarkedet.

Læs mere om CSR