Gå til primært indhold Gå til footer indhold
  1. Forside
  2. Kom i gang
  3. Ledelse af medarbejdere med særlige behov

5 gode råd til ledelse af medarbejdere med særlige behov

At skulle lede medarbejdere med særlige behov kan give anledning til usikkerhed. Og fordi ikke to medarbejdere er ens, handler det langt hen ad vejen om at spørge ind udfordringerne for at finde de bedste løsninger. 

Husk: God ledelse af medarbejdere med særlige behov kræver, at du:

  • har blik for, hvordan opgaver og rammer kan tilpasses
  • skaber tydelighed i kommunikation og forventninger
  • følger op og justerer løbende.
1. Vær åben og udfordr vanetænkningen

Oftest bygger ledelsesbeslutninger på vaner og erfaringer – det, vi plejer at gøre.

Men når du leder medarbejdere med særlige behov, er det vigtigt at stille spørgsmål ved netop “plejer”.

Spørg dig selv:

  • Skal alle opgaver nødvendigvis løses af én person i en fuldtidsstilling?
  • Kan opgaver fordeles anderledes, så de passer bedre til den enkeltes styrker?
  • Skal alle spise frokost sammen kl. 11.30, eller kan nogle have brug for ro og fleksibilitet?
  • Er kontorindretningen optimal for alle, eller kan der laves individuelle løsninger?

Handling:

Gennemgå jeres arbejdsgange og fysiske rammer med et åbent sind. Sammen med medarbejderen kan I finde kreative løsninger, der tilgodeser både trivsel og produktivitet.

2. Afklar medarbejderens præferencer

Medarbejdere med særlige behov har ofte meget forskellige behov og præferencer. Derfor er det afgørende, at du som leder tager en individuel og nysgerrig tilgang.

Nogle medarbejdere har svært ved selv at se, hvad der kunne hjælpe dem i hverdagen. Her har du som leder en særlig opgave i at være tydelig og konkret.

Kom med forslag

  • “Vil det hjælpe dig, hvis vi laver en fast struktur for dine opgaver?”
  • “Skal vi finde et roligt sted, hvor du kan arbejde uden forstyrrelser?”
  • “Kunne det være en idé med korte check-ins i løbet af ugen?”

Jo mere du hjælper med at omsætte behov til konkrete løsninger, desto bedre kan både medarbejderen og arbejdspladsen lykkes.

Handling

Tal sammen, og vær tålmodig. Det handler ikke om at finde én løsning, men om at forstå, hvad der skal til, for at medarbejderen kan trives og bidrage

Brug værktøj

Brug værktøjet “Bliv klogere på din medarbejders præferencer” til sammen at finde ud af, hvordan din medarbejder arbejder bedst.

Hent værktøjet

3. Find løsninger sammen

Når du har lært mere om, hvad din medarbejder har brug for, handler det om at finde løsninger. Løsninger, der både hjælper medarbejderen og passer ind i virksomhedens hverdag.

Eksempler på tilpasninger

  • Fleksibel arbejdstid eller mulighed for hjemmearbejde
  • Afskærmning eller stillezoner
  • Hjælpemidler som støjdæmpende høretelefoner eller digitale værktøjer
  • Justering af opgavemængde eller -type
  • Ekstra pauser eller tid til opgaveløsning
  • Særlig kontaktperson/mentor/buddy.

Handling

Lav en konkret plan sammen med medarbejderen. Test løsningerne og vær åben for justeringer.

Har I brug for støtte, så tag fat i jeres kommune. I nogle tilfælde vil de kunne hjælpe med at finde løsninger. De kan blandt andet vejlede om kompenserende ordninger.

Læs mere om kompenserende ordninger

4. Følg op og juster løbende

Tilpasninger er ikke noget, man gør én gang og så er man færdig. Det, der fungerer i dag, virker måske ikke om tre måneder. Derfor er det vigtigt, at du som leder følger op løbende og justerer efter behov.

Handling

Aftal faste opfølgningsmøder, og vær nysgerrig på, hvad der fungerer – og hvad der ikke gør.

Brug værktøj

Brug værktøjet “Følg løbende op på din medarbejders trivsel” til at blive konkret i de opfølgende samtaler.

Hent værktøjet

5. Vær konkret og tydelig i din kommunikation

Nogle medarbejdere med særlige behov har brug for helt tydelig og konkret kommunikation.

Hvis du som leder siger “bare det er færdigt i næste uge”, kan det skabe usikkerhed. For, hvornår er det præcist? Hvilken dag? Hvilket tidspunkt?

Eksempler på tydelig kommunikation:

  • ”Opgaven skal være færdig fredag kl. 12.00”
  • “Start på opgaven kl. 10 og brug max 2 timer, så snakker vi sammen der igen”.
  • “Gennemgå lageret i dag og tæl antallet af varer på hylde 3 og 4. Skriv tallene ind i Excel-arket og send det til mig senest kl. 15.”

Handling

Øv dig i at være konkret og tydelig. Det skaber tryghed og klarhed.

Brug værktøj

Cabi har udviklet værktøjet, "Stil skarpe spørgsmål ved opgaveoverlevering", som du kan bruge til at træne din kommunikation og gøre opgaveoverleveringen helt konkret.

Hent værktøjet: Stil skarpe spørgsmål ved opgaveoverlevering

VÆRKTØJ

Prioriteringsskema

Prioriteringsskemaet kan bruges i dialogen mellem leder og medarbejder. Det er et særligt godt redskab i samtaler, hvor medarbejderen oplever fysisk eller psykisk belastning Se skemaet


Vil du vide mere om projektet? 

Kontakt projektleder Flemming Binderup Gammelgaard. 

Flemming Binderup Gammelgaard

Projektledelse | Strategisk ledelse | Forandringsledelse
Tilgå Flemming Binderup Gammelgaard på LinkedIn