- Forside
- Kom i gang
- Ledelse af medarbejdere med særlige behov
8 gode råd til ledelse af medarbejdere med særlige behov
At skulle lede medarbejdere med særlige behov kan give anledning til usikkerhed. Og fordi ikke to medarbejdere er ens, handler det langt hen ad vejen om at spørge ind udfordringerne for at finde de bedste løsninger.
1. Spørg til udfordringerne
Spørg ind til, hvilke rammer og hvilken hjælp der skal til, for at medarbejderen med særlige behov bedst kan bruge sine kompetencer.
Det kan være spørgsmål som:
- Er der tidspunkter, hvor udfordringerne ikke fylder så meget?
- Hvad der skal til, for at udfordringerne fylder mindre?
- Hvad kan fungere særligt godt?
- Hvad kan gøre udfordringerne værre?
- Hvordan kan vi undgå det?
2. Spørg til de gode løsninger
Stil konkrete spørgsmål, der kan hjælpe jer med at finde frem til, hvordan de særlige behov bedst håndteres i hverdagen. Husk, at selv små tiltag kan have en stor virkning.
Eksempler på gode spørgsmål:
- Vil det hjælpe, hvis du afskærmes fra andre?
- Er det bedst at få en eller flere opgaver ad gangen?
- Har du brug for en kollega, du fast kan tale med om nye opgaver og andre ting vedrørende arbejdet?
- Hjælper det dig, hvis du fx har en fast plads i kantinen? Måske et bord uden smalltalk?
3. Find en kontaktperson
Find en kollega, som kan være kontaktperson. Så er der altid én at spørge, og én der har et ekstra øje på, hvordan det går. Overvej, hvem der vil være god til opgaven som kontaktperson. Husk også at sikre dig, at vedkommende gerne vil have opgaven.
Det kan være en kollega, der:
- Kender virksomheden godt både ift. produktion, normer, kultur m.v.
- Er god til at kommunikere og give tydelig respons
- Ikke har berøringsangst
- Er tålmodig.
4. Informér kollegerne
Kollegerne skal ikke kende en lang sygehistorie, men de er nødt til at vide, hvad de skal tage hensyn til. Aftal derfor med den nye medarbejder, hvad der er vigtigt, at kollegerne får at vide.
Det kan fx være:
- Særlige hensyn
- Adfærdsmæssige ting, de skal være obs på eller undlade at gøre, fx berøring, høje toner, pludselige ændringer el.lign.
- Hvad de kan gøre, hvis der opstår noget pludseligt, fx et angstanfald.
5. Find passende udfordringer
Når man er ny på en arbejdsplads, har man brug for succeser. Dem kan man få ved at løse opgaver med en passende sværhedsgrad.
Lav evt. et prioriteringsskema, hvor opgaverne er nærmere beskrevet, og som løbende kan bruges i dialogen mellem leder og medarbejder.
6. Giv feedback
Har din nye medarbejder været væk fra arbejdsmarkedet i en længere periode, kan han eller hun have ekstra brug for at få at vide, hvornår opgaven er løst godt nok.
Husk derfor at rose det, der går godt, og kom med bud på, hvordan andre ting kan gøres bedre. Giv tydelig og konkret respons på arbejdsopgaverne, og husk at fortælle om de uskrevne og skrevne regler.
I den første tid bør du også være opmærksom på, hvor mange informationer og instruktioner, du giver, så din nye medarbejder kan følge med.
7. Vær klar til at justere
De løsninger, I når frem til i starten, er måske ikke de helt rigtige, når I først prøver dem af i praksis. Sørg derfor for at følge løbende op på, hvordan det går, og om der skal laves tilpasninger.
Det kan fx være:
- Fleksibilitet ift. arbejdssted, fx mulighed for at arbejde hjemme
- Fleksible arbejdstider, fx ved at kunne møde senere på arbejde
- Ekstra tid, fx ekstra tid til at forstå en opgave eller gennemføre en opgave
- Pauser i løbet af dagen, fx mulighed for at gå lidt for sig selv og få hjernero
- Stillezoner, fx adgang til arbejdsstationer/rum med mindre støj for at kunne fokusere bedre og reducere overstimulation.
8. Bed om hjælp fra kommunen
Tag gerne kontakt til jobcentret i kommunen, hvis udfordringerne er større, end I selv kan klare.
Jobcentret kan i mange tilfælde hjælpe med at finde løsninger. Det kan fx være i form af særlige hjælpemidler, vejledning om arbejdspladsindretning eller tilskud til personlig assistance.

VÆRKTØJ
Prioriteringsskema
Prioriteringsskemaet kan bruges i dialogen mellem leder og medarbejder. Det er et særligt godt redskab i samtaler, hvor medarbejderen oplever fysisk eller psykisk belastning Se skemaet
Vil du vide mere om projektet?
Kontakt projektleder Flemming Binderup Gammelgaard.