Gå til primært indhold Gå til footer indhold
  1. Forside
  2. Inklusion på arbejdspladsen
  3. Neurodiversitet

Når din nye medarbejder er neurodivergent

Alle medarbejdere er forskellige og kan have individuelle behov på arbejdspladsen. Nogle medarbejdere kan være neurodivergente og have en hjerne, der fungerer anderledes end den typiske hjerne.

Det er meget individuelt, hvad der skal til, for at neurodivergente medarbejdere kan bruge deres kompetencer bedst. Der er dog nogle fælles opmærksomhedspunkter, som du som leder kan tage udgangspunkt i for at skabe de bedste forudsætninger for et godt samarbejde med din nye medarbejder.

Hvad er neurodivergens?

Neurodivergens er en betegnelse, der dækker over, at nogle hjerner fungerer anderledes end den typiske hjerne. Neurodivergente kan have diagnoser som ADHD eller autisme, men de kan også have andre udfordringer som ordblindhed, OCD eller angst (Weird works, 2025).

Det anslås, at op mod 20 % af befolkningen er inden for kategorien neurodivergent. Det vil dermed sige, at en ud af fem har en hjerne, der fungerer anderledes end den typiske hjerne (Hans Knudsen Instituttet, 2024).

Behov for tilpasninger

En af årsagerne til, at nogle neurodivergente medarbejdere kan opleve udfordringer, er, at vores arbejdspladser ofte er indrettet med udgangspunkt i neurotypiske hjerner. Det kan for eksempel komme til udtryk gennem faste mødetider, krav om fysisk fremmøde eller kontormiljøer, hvor det er svært at skærme sig mod distraktioner.

Det er derfor vigtigt, at du som leder er nysgerrig på, om det, I plejer at gøre, kan gøres anderledes. Du vil typisk opdage, at der blot skal få og små tilpasninger til for at favne en bredere medarbejdergruppe.

Eksempler på tilpasninger:

  • Fleksibelt arbejdssted, fx mulighed for at arbejde hjemme, når behovet er der
  • Fleksible arbejdstider, fx ved at kunne møde senere på arbejde
  • Ekstra tid, fx mere tid til at forstå en opgave eller gennemføre en opgave
  • Pauser i løbet af dagen, fx mulighed for at gå lidt for sig selv og få "hjernero"
  • Stille zoner, fx adgang til arbejdsstationer/rum med mindre støj for at kunne fokusere bedre og reducere overstimulering.

Hjælp fra jobcentret

Via jobcentret findes der flere ordninger, der kan give jeres medarbejdere den ekstra hjælp eller særlig støtte, der kan bidrage til, at de kan blive på arbejdspladsen.

Mentorordningen

En mentor er en person, som kan støtte og vejlede en anden person (mentee), der har særlig brug for hjælp for at blive ansat i en virksomhed. Det kan også være i forbindelse med tilbud, som jobcentret har iværksat i din virksomhed, fx praktik, løntilskud, fleksjob el.lign.

Hvis mentoropgaven ligger ud over, hvad man kan forvente, at virksomheden normalt vil gøre, kan det være muligt i en tidsbegrænset periode at få medarbejderens jobcenter til at dække lønudgifterne til de timer, mentoren bruger på opgaven.

Personlig assistance

Jobcentret kan yde tilskud til virksomheder, der fastholder eller ansætter en medarbejder, fx med kognitive funktionsnedsættelser, hvor medarbejderen har brug for ekstra hjælp til at klare bestemte dele af arbejdet. 

Den personlige assistance er ofte en kollega, der kan hjælpe, når der er arbejdsopgaver, som medarbejderen ikke kan klare på grund af en varig og betydelig funktionsnedsættelse. Det kan fx være at:

  • skabe faste rutiner for arbejdsdagen
  • hjælpe med at dele dagens opgaver op i passende bidder
  • sætte de enkelte opgaver i gang og måske også hjælpe med at afslutte dem
  • hjælpe med at deltage i frokostpauserne, til sociale aktiviteter o. lign.
  • være med til at skabe forståelse på arbejdspladsen.

Hjælpemidler og arbejdspladsindretninger

Jobcentret kan yde tilskud til hjælpemidler, så en medarbejder med en funktionsnedsættelse kan udføre arbejdsopgaver, som ellers ville være svære at udføre pga. funktionsnedsættelsen. Der kan kun gives tilskud til hjælpemidler, som ikke normalt findes på arbejdspladsen.

Derudover kan I også få tilskud til mindre arbejdspladsindretninger, der gør det nemmere for medarbejderen at udføre sine opgaver. 

Eksempler på hjælpemidler:

  • Lyddæmpende høretelefoner, hvis disse ikke allerede er fast udstyr på arbejdspladsen
  • Digitale hjælpemidler, fx apps til at holde struktur og bevare overblik over opgaver.

Eksempler på arbejdspladsindretninger:

  • Lamper med særligt lys
  • Opsætning af skillevægge
  • Lydisolerende lofter og vægge.

VIDEN OG BAGGRUND

Neurodiversitet på arbejdspladsen

At få øjnene op for, hvilke rammer der skal til, for at medarbejdere med forskellige hjerner og deraf forskellige behov trives på arbejdspladsen, kan være en gamechanger for mange virksomheder. Om neurodiversitet på arbejdspladsen

TEMA

Inspiration til dit mentorarbejde

En mentor kan være afgørende for at forhindre langtidssygemelding eller integrere ledige på arbejdsmarkedet. Få viden og inspiration til arbejdet med mentorer og mentorordninger. Læs mentortema

Personlig assistance

Jobcentret kan yde tilskud til personer med et fysisk eller psykisk handicap, når der er opgaver, som medarbejderen ikke kan klare på grund af en varig og betydelig funktionsnedsættelse. Om personlig assistance


Vil du vide mere om Arbejdskraft nu og til fremtiden?

Kontakt projektleder Flemming Binderup Gammelgaard.

Flemming Binderup Gammelgaard

Kontakt Flemming for overordnede spørgsmål vedrørende projektet.