- Forside
- Kom i gang
- Jobsamtalen
Jobsamtalen
Hvordan kan du forberede kandidater med særlige behov på jobsamtalen? Og skal du selv gøre noget anderledes, end du plejer?
Her får du konkrete råd til, hvordan du skaber de bedste forudsætninger for en god samtale – og samtidig tager toppen af nervøsitet og forventningspres.
Jobsamtalen kan være lig med stor nervøsitet og forventningspres hos ledige med særlige behov. Der er derfor visse ting, du med fordel kan forberede og italesætte i forbindelse med samtalen.
Fortæl om formålet med samtalen
Gør det klart fra start, at samtalen ikke er en eksamen, men blot en åben og nysgerrig snak, hvor I lærer hinanden bedre at kende.
Skab en tryg ramme
Start med at fortælle lidt om dig selv og arbejdspladsen for at skabe en mere afslappet stemning.
Giv også plads til pauser og refleksion for at imødekomme kandidatens nervøsitet.

Vær nysgerrig på kandidatens baggrund
Der kan være mange årsager til, at kandidaten har haft svært ved at komme i job. Det kan være fysiske eller psykiske udfordringer, tidligere misbrug eller kriminalitet. Spørg derfor åbent og nysgerrigt ind til deres baggrund.

Fokusér på kompetencer og potentialer
Spørg ind til, hvad kandidaten kan og gerne vil – ikke kun hvad de har lavet før.
Vær opmærksom på skjulte kompetencer, fx fra frivilligt arbejde, familieansvar eller tidligere erfaringer uden for det formelle arbejdsmarked

Overvej mulighed for fleksibilitet og støtte
Tænk over, om der er mulighed for, at arbejdsopgaver eller arbejdstider kan tilpasses til kandidatens særlige behov.
Der kan måske også være brug for ekstra oplæring og en mentor, der kan støtte kandidaten i opstartsfasen. Måske kan det også være relevant at samarbejde med jobcentret, hvis der skulle opstå udfordringer undervejs i ansættelsen.
Kend til ansættelsesformer og støtteordninger
Du kan med fordel sætte dig ind i de forskellige ansættelsesformer og støtteordninger, som gør det nemmere at ansætte medarbejdere med særlige behov i din virksomhed. Kontakt evt. jobcentret for mere information.
Måske har kandidaten også selv erfaring med nogle af løsningerne fra et tidligere job. Del jeres viden, så I har et fælles udgangspunkt for at tale videre om, hvilken mulighed der passer bedst på jeres samarbejde.
Praktisk information forud for samtalen
Har du mulighed for at kontakte kandidaten inden samtalen, kan du afhjælpe nervøsitet og forventningspres ved at give praktisk information om samtalens forløb.
- Hvad skal der ske til samtalen?
Fortæl kort om samtalens forløb: I fortæller lidt om jobbet og arbejdspladsen.
Så fortæller kandidaten om sig selv, og til sidst får I en snak om, hvad næste skridt kan være. - Hvor lang tid tager samtalen?
Angiv varigheden, fx 30-45 minutter, og nævn, at der er tid til pauser, hvis det er nødvendigt.
Det kan være rart at vide, at man ikke skal skynde sig. - Hvornår og hvor foregår samtalen?
Giv en præcis adresse, tidspunkt og evt. information om transportmuligheder.
Tilføj gerne et billede af bygningen eller et kort, hvis muligt. Oplys også, om der er elevator, adgang for kørestol mv. Forklar også, hvordan kandidaten melder sin ankomst. - Hvem er til stede ved samtalen?
Fortæl, hvem der deltager i samtalen. Det kan her være godt at nævne, at deltagerne blot er interesseret i at lære kandidaten at kende – ikke at vurdere eller dømme. - Hvem kan kandidaten kontakte med spørgsmål?
Oplys navn, telefonnummer og e-mail på en kontaktperson, som kandidaten trygt kan henvende sig til med spørgsmål – også hvis der er behov for særlig støtte, tolk, ledsager eller andet.
Vil du vide mere om Arbejdskraft nu og til fremtiden?
Kontakt projektleder Flemming Binderup Gammelgaard.