Hold flere møder og mere dialog med medarbejderne end ellers. Både (online) fællesmøder og nærmeste leder og medarbejder.
Hold møder med grupper af medarbejdere der er specielt udfordret af en corona-restriktion.
Fx dem der er forældre til hjemsendte børn og skal hjemmeundervise. På disse møder kan I drøfte medarbejdernes udfordringer.
Skab et rum, hvor udfordringerne kan deles imellem kolleger, og I kan se på muligheder for, hvordan virksomheden kan hjælpe.
Spis frokost sammen online eller meld ud, at det er ok at tage en ”kaffepause” med en kollega over telefonen, for at bevare de sociale aspekter af arbejdet
Så der kan afhjælpes lidt på eventuelle uhensigtsmæssige arbejdsstillinger, når man arbejder hjemme.
Hold Walk and talk møder og samtaler kan afholdes på en gåtur enten fysisk med afstand eller over telefonen.
Skru op for samtalerne med medarbejderne.
Et spørgsmål: Hvordan har du det, og er der noget, du som medarbejder, har på hjertet?
Anerkend medarbejdernes indsats. Anerkendelse er vigtig at skrue op for i tider, hvor medarbejderne kan tvivle på egen præstation.
Tjek ind med dit team en gang om ugen (evt. hver mandag), hvor du skriver til sit team.
Spørgsmål I kan drøfte: Hvad bringer ugen af opgaver? Hvornår forventer jeg at være tilstede (tidspunkt)? Ser jeg udfordringer i forhold til mine opgaver/deadlines? og har jeg brug for hjælp/ sparring?
Det er en måde at holde fast i fællesansvaret og opmærksomheden på hinanden på, når vi har forskellige arbejdsbetingelser.
Lederen kan evt. skalere medarbejdernes trivsel med rød, gul og grøn, for at bedømme deres trivsel og vide hvem, der skal have ekstra opmærksomhed lige nu
At sætte aktiviteter er et fælles ansvar i hele organisationen, og det skal kommunikeres tydeligt.
Nedsæt medarbejdergrupper, som har lyst til at arrangere en sammenkomst/arrangement for de andre.
Det giver to effekter i forhold til samvær:
1) de, der arrangerer, er kreative sammen og får set hinanden på den måde.
2) kollegaerne bliver overrasket af andre, der har gjort sig umage. Vigtigt, at rammerne for det er tydelige.
Spørg medarbejderne om, hvad de kunne have brug for pt.
For eksempel online banko el. lign.
Deltag i erfagrupper, hvor der drøftes ideer og tiltag omkring Corona.
Vi har fx de her gratis erfagrupper, I kan deltage i
Brug trivselsmakkere - både ved onboarding eller hvis I som virksomhed oplever et behov for, at kollegaer skal have én, de altid kan tale med og som er opmærksom gensidigt på hinanden.
Det er effektfuldt, hvis I fx oplever, at åbenhed kan være en udfordring.
Ved onboarding er det en god idé, at I sideløbende med oplæringsplanen også har fokus på at komme ind i virksomheden (nu med særlige betingelser) og derigennem sikre trivsel.