Corona forandrer trivslen

Corona har forandret vores arbejdsliv på forskellige planer. Vi har været innovative, udviklet nye forretningsveje og blevet skarpe til at være online. Det er også en tid med frygt, mindre social omgang, driftsudfordringer, øget krav til omstilling, selvledelse, frustration, uvished og coronakuller. 

Det er meget forskelligt, hvordan virksomheder/brancher har været påvirket af krisen og hvilke vilkår, de har skullet arbejde under og dermed også, hvordan medarbejderne har reageret. Uanset hvordan corona har påvirket jeres virksomhed, bør ledelsen have ekstra fokus på trivslen i denne tid.

På siden her får du en masse værktøjer og gode råd til, hvordan du gør. 

Erfaringer efter et år med corona

Vi ved, at det er gavnligt at:

  • sørge for løbende at give den nødvendige information til medarbejderne
  • inddrage dem i dialogen
  • have øje for, hvordan I kan styrke trivslen som en fælles opgave, for at kunne løse kerneopgaverne.

 

Dialog er dit vigtigste redskab

Dialogen er dit bedste redskab til at sikre trivsel i en tid med mange forandringer, forskellige følelser og udfordringer.

Enhver virksomhed skal være opmærksomme på egne vilkår og udfordringer for på den måde at:

  • kunne tale om vilkår og udfordringer
  • handle på de behov, der er
  • synliggøre handlingerne overfor medarbejderne.

Som leder skal du være opmærksom på, at dine medarbejdere påvirkes forskelligt af forandringer, og du skal være ekstra opmærksom på tegn på mistrivsel. 

Når arbejdsbetingelserne er forskellige, måske arbejder nogle medarbejdere hjemme, imens andre er fysisk på arbejdspladsen, så øg dialogen.

Brug de her værktøjer til dialogen med medarbejderen

Samtaleskemaet

Hvis arbejdsbetingelserne ikke er ens for alle medarbejdere, er det vigtigt at komme omkring de forskellige betingelser. Brug samtaleskemaet i din hyppige dialog med medarbejderen. 

Hent skema

Kontrolcirklen

Spørg ikke kun ind til arbejdsopgaver, spørg også ind til, hvordan det går privat, da corona også påvirker familielivet. Find ud af, hvordan arbejdspladsen bedst kan afhjælpe de udfordringer, medarbejderen har.

Brug kontrolcirklen til at illustrere, hvad der er vilkår i jeres nuværende situation, og hvad I sammen kan have indflydelse på og kontrol over. 

Gå til Kontrolcirklen

Sådan bruger du Kontrolcirklen:

Brug cirklen til at tale om de udfordringer, medarbejderen har. Placér udfordringen i kontrolcirklen.

For eksempel:

Medarbejderen trives ikke med at arbejde hjemme, får ondt i ryggen af at sidde hjemme og internetforbindelsen er langsom.

Restriktionerne er et vilkår, der ikke kan ændres på.

For at begrænse smittespredning kan medarbejderen evt. få lov til at møde på arbejdspladsen på udvalgte tidspunkter og løse de opgaver, der kræver hurtigt internet – det er noget, I sammen har indflydelse på.

Kan medarbejderens udfordring afhjælpes ved at hente kontorstolen på arbejdspladsen og tage den med hjem og få en opgradering på internethastigheden, så er det noget, I har fuldstændig kontrol over.

Brug tiden i samtalen til at tale om de ting, I har indflydelse på og kontrol over, så kan I sammen finde en løsning, indtil vilkårene ændres.

Værktøjer til drøftelser og dialog i ledelsen

Det er ikke let at lede en virksomhed eller afdeling, som påvirkes af forandringer. Kontrolcirklen kan være med til at klarlægge, hvad der er vilkår i nuværende situation, og hvor I har indflydelse, og hvad I kan kontrollere. Organisatorisk får i et overblik over de rammer, I kan lede under.

Strategisk skal I se på, hvordan jeres medarbejdere trives, og hvad I kan gøre. Hav derfor flere snakke internt om, hvad I skal fortsætte med – og hvad I skal gøre mere af. Det kan modellen Stop – Mere – Nyt hjælpe jer til. Brug handleplanerne til at få overblik over jeres strategiske arbejde og indsatser for at fremme trivslen i virksomheden.

Kontrolcirklen

Brug kontrolcirklen til at illustrere, hvad der er vilkår i jeres nuværende situation, og hvad I sammen kan have indflydelse på og kontrol over. 

Gå til Kontrolcirklen

Sådan bruger du Kontrolcirklen:

Brug cirklen til at tale om de udfordringer, som virksomheden og medarbejderne har. Placér udfordringen i kontrolcirklen.

For eksempel:

Medarbejderne har sværere ved at samarbejde, når de ikke mødes fysisk på kontoret og føler sig ensomme i deres arbejde.

Restriktionerne om hjemmearbejde og afstand er et vilkår, som I ikke kan ændre på.

I kan have indflydelse på, hvordan I tilrettelægger hjemmearbejdet og onlinemøder, som sikrer, at samarbejde koordineres, og at medarbejderne ”ser hinanden”.

I har kontrol over de udmeldinger, I giver til medarbejderne. I kan styrke medarbejdernes trivsel ved lave online arrangementer og opfordre/give lov til flere pauser og opkald imellem kolleger. 

Model: Stop - Mere - Nyt

Strategisk skal I se på, hvordan jeres medarbejdere trives, og hvad I kan gøre. Hav derfor flere snakke internt om, hvad I skal fortsætte med – og hvad I skal gøre mere af.

Det kan modellen Stop – Mere – Nyt hjælpe jer til. Brug handleplanerne til at få overblik over jeres strategiske arbejde og indsatser for at fremme trivslen i virksomheden. Brug værktøjet til at sætte handling bag ordene. 

Gå til Stop-Mere-Nyt

Invester tiden til at bruge disse værktøjer – fordi det vil være godt givet ud her og nu, men også på den længere bane, når vi vender tilbage til en mere almindelig arbejdsdag. Start jeres drøftelser nu, så I er parate til at håndtere tilbagevenden på jobbet.

 

Skema til handleplan

Brug skemaet her til at lave en prioriteret handleplan. 

Vær så konkret som muligt og hav fokus på det, I kan gøre noget ved. Hent det her i Word – lige til at udfylde.

Hent handleplan

Sådan kommer I godt tilbage på arbejde efter corona

Her får du gode råd til at komme godt tilbage på arbejdspladsen og styrke fællesskabet.

Læs mere

Har du spørgsmål om trivsel og dialog?

Så tag fat i Marlene Fabrin.
Det er gratis for virksomheder at spørge vores konsulenter til råds.