Strategisk rekruttering

Vil du som virksomhed være i førersædet når det kommer til at tage socialt ansvar, så skal du tænke strategisk omkring dit arbejde med indsatsen. 

Fremfor at afvente kontakt fra dit jobcenter, hvor de har en bestemt ledig i fokus, kan du som virksomhed vælge at være mere strategisk i din tilgang til samarbejdet med jobcentret.

Tænker du langsigtet og strategisk bliver det lettere for dig at bruge praktikperioder som opkvalificering og træningsperioder, hvor du så ansætter personen efterfølgende.

Vær strategisk og udnyt samarbejdsmulighederne bedst muligt:

  • Tænk i opgaver frem for traditionelle stillingsbetegnelser og uddannelser, og ”pak” opgaverne til del- eller fuldtidsjob på en ny måde
  • Forhold dig til hvilke opgaver du har nu og om et halvt år, samt hvilke medarbejdere og kompetencer, der er behov for
  • Etabler praktikpladser forud for højsæson.

Læs mere om socialt ansvar og CSR

Læs blandt andet om Benchmark-modellen:

Metode og værktøj

Find opgaverne i virksomheden

Med et konkret værktøj bliver afdækningen af opgaver i virksomheden mere systematisk, og det bliver nemmere at få overblik.

Se værktøjet
Viden og baggrund

Hvem kan jeg ansætte?

Mange mennesker står i dag uden for arbejdsmarkedet. Læs mere om de forskellige grupper i samfundet, som du kan give en håndsrækning.

Læs mere
Metode og værktøj

Benchmarkmodellen

Brug den til at måle, hvor god jeres virksomhed er i forhold til andre virksomheder til at tage socialt ansvar.

Læs mere om modellen
Case

Logistikkompagniet: Det sociale ansvar er en del af fødekæden

Logistik-virksomheden kombinerer sine koncepter inden for lager og logistik med en bevidst indsats for inklusion af udsatte borgere. Det sociale engagement drives af en blanding af forretning og følelsesmæssig forpligtelse.

Læs case