Jens Romundstad med H.K.H. Prins Joachim og Cabi-direktør Mette Rønnau

Jens Romundstad vinder ærespris for sit sociale ansvar

Salgsdirektør i Fakta, Jens Romundstad har vundet CSR People Æresprisen for sit store sociale engagement i at udbrede socialt ansvar i detailbranchen. Det er første gang, at CSR People Æresprisen uddeles.

Gennem mange år har salgsdirektør i dagligvarekæden Fakta, Jens Romundstad, med en ihærdig indsats og stort personligt engagement arbejdet for at udbrede socialt ansvar til Fakta og til hele detailbranchen.

Den indsats blev han hædret for mandag, hvor H.K.H. Prins Joachim på Trinity Hotel & Konference Center overrakte ham CSR People Æresprisen.

H.K.H. Prins Joachim har i en årrække overrakt CSR People Prize til virksomheder, som tager et særligt socialt ansvar. I anledning af, CSR People Prize i år blev uddelt for 20. gang, blev CSR People Æresprisen, som hylder det personlige engagement, uddelt for første gang.

Jury: Jens Romundstad har et stærkt værdisæt

Juryen bag prisen fremhæver Jens Romundstad som en person, der med et stærkt værdisæt og med en fantastisk moral har kæmpet for det sociale ansvar i mange år. Med et aktivt og smittende engagement arbejder han konkret med at forebygge, fastholde og inkludere udsatte med forskellig baggrund i detailbranchen.

Som salgsdirektør i Fakta har han blandt en lang række af initiativer fx været med til at igangsætte Klar til Start, som er et uddannelses- og træningsforløb for unge med Autisme Spektrum Forstyrrelse. Her bliver unge, der gennemfører forløbet garanteret job.

Jens Romundstad har udvist et stort forretningsmæssigt mod og en særlig evne til at fasthol­de fokus på de ressourcer, som findes i mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet, fremhæver juryen.

Og endelig hyldes Jens Romundstad for at gå foran i udbredelsen af en tilgang til CSR og socialt ansvar, der skal være langtidsholdbar for virksomheder og de mennesker, som bliver inkluderet på arbejdsmarkedet.

NCC og Logistikkompagniet fik også priser

Foruden prisen til Jens Romundstad modtog Logistikkompagniet og entreprenørvirksomheden NCC Danmark CSR People Prize for deres store sociale ansvar. To virksomheder, der har bevist, at de kan skabe job til mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet.

Jubilæumspris med tidligere vindere

CSR People Prize har eksisteret siden 1999, og bag CSR People Prize står Cabi, der er et videns- og netværkshus under Beskæftigelsesministeriet.

Jubilæumsudgaven af CSR People Prize bestod af alle tidligere års vindere og nominerede til prisen. Slutfeltet til prisen var dermed alle virksomheder, som har arbejdet bredt med socialt ansvar i mange år, og hvor indsatsen er dybt forankret i virksomheden.

CSR People Æresprisen blev i år uddelt for første gang som en hyldest til en person, der med sit personlige engagement har gjort en forskel.

Logistikkompagniet ApS vandt i kategorien færre end 100 ansatte foran tømrervirksomheden Egon Olsen & Søn og restaurant, bar og natklub Dronning Louise i Esbjerg.

NCC Danmark vandt i kategorien flere end 100 ansatte foran Salling Group og Danish Crown i Blans.

CSR People Prize og CSR People Æresprisen blev uddelt til Cabis årskonference med titlen Fra FN’s Verdensmål til bundlinjen i dit firma. Det skete 1. oktober på Trinity Hotel & Konference Center i Fredericia. Omdrejningspunktet for konferencen var her, hvordan virksomheder kan bidrage til at nå FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling, og samtidig skabe værdi for forretningen.

FAKTA OM CABI OG CSR PEOPLE PRIZE:

• Cabi er en uafhængig, non-profit selvejende institution under Beskæftigelsesministeriet.
  • Det er Cabis mål at flere virksomheder bliver socialt ansvarlige, og at flere mennesker kan få og fastholde en plads på arbejdsmarkedet. Vi indsamler, bearbejder og formidler viden. Og vi udvikler metoder og værktøjer, som kan skabe positive forandringer i praksis.
  • Med uddelingen af CSR People Prize hylder vi de virksomheder, der gør en særlig socialt indsats, for udsatte grupper på arbejdsmarkedet, og som via konkrete initiativer har vist, at deres sociale engagement er forankret i både dagligdagen og ledelsens visioner.
  • CSR People Prize, som tidligere har gået under navnet Netværksprisen, uddeles i år af Cabi. Det har gennem mange år været VFSA – Virksomhedsforum for Socialt Ansvar, der har stået for prisen, men VFSA er under sammenlægning med Dialogforum for Samfundsansvar og Vækst. Derfor er det i år Cabi, som står for uddelingen af CSR People Prize.
  • Med CSR People Æresprisen hylder vi et menneske, som gennem sit personlige engagement har været med til at gøre en forskel for at få udbredt virksomhedernes sociale engagement.

Juryen, der står for at udpege og nominere vinderne af CSR People Prize:

• Mette Rønnau, direktør for Cabi (Formand)
  • Flemming Bendt, adm. direktør ISS Danmark, (formand for VFSA)
  • Sara Krüger Falk, direktør, Global Compact Danmark
  • Steen Hildebrandt, professor
  • Jørgen Damkiær, partner, Egerbyg
  • Thomas Ravn-Pedersen, direktør, Verdens Bedste Nyheder

Vi arbejder for et socialt ansvarligt arbejdsmarked, hvor mennesker og virksomheder lykkes.

Luk (esc)