Gode råd til seniorsamtalen

Erfaringer viser, at seniorsamtaler kan være med til at fastholde seniorer i virksomheden. Primært fordi samtalen er en måde at vise medarbejderen opmærksomhed og få en dialog om ønsker til de sidste år på arbejdsmarkedet.

Det er helt essentielt at tale åbent og ærligt om mål og formål med seniorordningen for at sikre tryghed hos medarbejdere. Nyere forskning på området viser også, at seniorer meget gerne vil arbejde og blive på arbejdsmarkedet længere end pensionsalderen, hvis de føler sig værdsat på arbejdspladsen.

En samtale om seniorordninger kan eventuel ske i forbindelse med en medarbejder-udviklingssamtale (MUS), ligesom det kan være naturligt i årene efter at udvide MUS med spørgsmål rettet mod evt. tilpasninger af jobbet.

Hvornår starter seniorsamtalen?

Hvornår seniorsamtalen skal gennemføres er forskelligt fra virksomhed til virksomhed. Start med at fastlægge hvornår man betragtes som senior i jeres virksomhed – en beslutning der fastlægges af ledelsen, HR og medarbejderudvalg.

Ved gennemførelse af seniorsamtalen er det vigtigt, at både medarbejder og leder er forberedt og har gjort sig tanker om forventninger, behov og muligheder for fremtiden.

Spørgsmål der kunne indgå i seniorsamtalen:

  • Hvad er dine ønsker til fremtidigt jobindhold?
  • Hvad er dine ønsker til fremtidig arbejdstid?
  • Hvad satser du på med hensyn til personlig og faglig udvikling?
  • Hvad skaber din arbejdsglæde?
  • Hvilken motivation driver dig til at udnytte dine ressourcer mest effektivt og tilfredsstillende?
  • Hvad er dine styrker og udviklingsbehov i forhold til fremtidigt jobindhold?
  • Hvilke udfordringer ser du?
  • Hvordan kan virksomheden bedst støtte dig?

Har du brug for et godt råd? Så kontakt os

Kontakt vores rådgivere og få sparring på de udfordringer, I sidder med. Det er gratis for virksomheder at benytte vores rådgivning. 

Viden og baggrund

Seniorpolitik

Formålet med at lave en seniorpolitik er at indgå en individuel aftale med den enkelte medarbejder om, hvordan de sidste år på arbejdsmarkedet bedst planlægges af hensyn til både medarbejderen og virksomheden.

Læs om seniorpolitik
Case

Sådan gør Serviceteam Nyborg

Tydelig kommunikation om tilbud til medarbejdere over 55 år og generelt fokus på god trivsel i virksomheden. Sådan holder Serviceteam Nyborg på sine erfarne medarbejdere.

Læs case