Fordelene ved en seniorpolitik

Formålet med at lave en seniorpolitik er at indgå en individuel aftale med den enkelte medarbejder om, hvordan de sidste år på arbejdsmarkedet bedst planlægges af hensyn til både medarbejderen og virksomheden. 

En seniorpolitik kan indgå som den del af en livsfasepolitik, hvor I sætter fokus på jeres medarbejdere og de særlige tilbud, I ønsker at tilbyde alt efter, hvor de er i deres liv.

Den skal være med til at sætte fokus på værdien ved seniorer på arbejdspladsen og vise, hvad mulighederne er. En seniorpolitik er mest kendt for at beskrive, hvordan medarbejdere kan fastholdes og trinvis trappe ned, inden de til sidst forlader arbejdsmarkedet. Det er vigtigt at understrege, at en seniorpolitik ikke skal opfattes som en måde at afskedige på, men ligeså meget at inkludere og fastholde de ældste medarbejdere.

Men en seniorpolitik kan også være en forebyggelse af sygefravær specielt for denne gruppe. Eller det kan være en plan for at fastholde seniormedarbejdernes ressourcer og viden på arbejdspladsen.

Seniorpolitikken betyder for virksomheden:

  • at muligheder for individuelle tilpasninger af jobbets omfang og indhold er kendt af alle
  • at I kan fastholde seniormedarbejderens arbejdskraft
  • at viden bliver fastholdt i virksomheden
  • at seniormedarbejderens viden bliver givet videre
  • mindre fravær
  • tilfredse medarbejdere og ikke mindst tryghed for jeres seniorer.

Det er vigtigt, at den seniorpolitik, der iværksættes, er kendt af alle og gælder alle. Det er en god idé at have en fast praksis om, at når en medarbejder fylder et bestemt antal år, skal der afholdes en medarbejdersamtale, som afsluttes med en konkret aftale for den enkelte medarbejder. 

Som med alle andre politikker er det hensigtsmæssigt, at seniorpolitikken tages op med jævne mellemrum for at drøfte, om den skal ændres. F.eks. hvis pensionsalderen ændres.

Ansvaret for et vellykket seniorarbejdsliv er også medarbejderens

Ansvaret for et vellykket seniorarbejdsliv hviler både på medarbejderen og på virksomheden. 

Vilkår i seniormedarbejderes privatliv kan ændres. Derfor er det en god ide løbende at tale sammen om, hvorvidt den individuelle aftale, der er indgået, fortsat passer, eller om der er behov for yderligere tilpasning.

- Nogle virksomheder fokuserer mere på generations- og livsfaser for hele medarbejderstaben. Det gør, at der automatisk bliver et fokus på det samlede team. Også de ældste medarbejdere. I bund og grund handler det om, at virksomhederne tør at sige det højt og handle på området, så det ikke bliver et tabu eller en udfordring at være den ældste på arbejdspladsen.

Ann Cathrine Lebech Hoe, seniorkonsulent i Cabi

Formålet med at lave en seniorpolitik er at indgå en individuel aftale med den enkelte medarbejder om, hvordan de sidste år på arbejdsmarkedet bedst planlægges af hensyn til både medarbejderen og virksomheden. Seniorpolitik kan indgå som den del af en livsfasepolitik, hvor I sætter fokus på jeres medarbejdere og de særlige tilbud, I ønsker at tilbyde, alt efter hvor de er I deres liv. 

Mange virksomheder vælger at udarbejde en seniorpolitik som redskab til at fastholde de erfarne ældre medarbejdere. Seniorpolitikker er i almindelighed mest kendt for at beskrive, hvordan medarbejdere kan fastholdes og trinvis trappe ned, inden de til sidst forlader arbejdsmarkedet.

Men en seniorpolitik kan også være en forebyggelse af sygefravær specielt for denne gruppe. Eller en plan for at fastholde seniormedarbejdernes ressourcer og viden på arbejdspladsen.

Seniorpolitikken betyder for virksomheden:

  • at muligheder for individuelle tilpasninger af jobbets omfang og indhold er kendt af alle
  • at I kan fastholde seniormedarbejderens arbejdskraft
  • at viden bliver fastholdt i virksomheden
  • at seniormedarbejderens viden bliver givet videre
  • mindre fravær
  • tilfredse medarbejdere

Det er vigtigt, at den seniorpolitik, der iværksættes, er kendt af alle og gælder alle. Det er en god idé at have en fast praksis om, at når en medarbejder fylder et bestemt antal år, skal der afholdes en medarbejdersamtale, som afsluttes med en konkret aftale for den enkelte medarbejder. 

Som med alle andre politikker er det hensigtsmæssigt, at seniorpolitikken tages op med jævne mellemrum for at drøfte, om den skal ændres. F.eks. hvis pensionsalderen ændres.

Ansvaret for et vellykket seniorarbejdsliv er også medarbejderens

Ansvaret for et vellykket seniorarbejdsliv hviler både på medarbejderen og på virksomheden. 

Vilkår i seniormedarbejderes privatliv kan ændres. Derfor er et en god ide løbende at tale sammen om, hvorvidt den individuelle aftale, der er indgået, fortsat passer, eller om der er behov for yderligere tilpasning.

Viden og baggrund

Gode råd til seniorsamtalen

Samtaler kan være med til at fastholde seniorer i virksomheden. Bliv godt klædt på til seniorsamtalen med disse gode råd.

Få gode råd

Har du brug for sparring på seniorområdet?

Kontant Ann Cathrine og få svar på de spørgsmål, du sidder med. Rådgivningen er gratis.