Vi rådgiver om trivsel – også i krisetider

Hele verden er påvirket af corona-virus, og det skaber også usikkerhed på det danske arbejdsmarked, hvor virksomheder er pressede på økonomien, og medarbejdere er sendt på hjemmearbejde. Vi hjælper virksomheder med gratis rådgivning om det psykiske arbejdsmiljø – også i en tid, hvor det er svært at mødes fysisk.

Arbejdsmarkedet er hårdt ramt af corona-virus, og mange virksomheder står over for at skulle træffe svære valg. Nogle er allerede stærkt pressede på økonomien, og har set sig nødsaget til at afskedige ansatte.

For rigtig mange andre medarbejdere er der blevet vendt op og ned på hverdagen, og hjemmearbejde har afløst den daglige gang på arbejdspladsen. 

I en så ekstraordinær situation er det særdeles vigtigt, at ledelsen i virksomhederne er ekstra opmærksomme på medarbejdernes trivsel. Også selvom det ikke er muligt at mødes fysisk.

Store forandringer i hverdagen skaber ofte usikkerhed og utryghed blandt medarbejderne. Det mener Birgitte Poulsen, chefkonsulent hos Cabi.

Spørgsmål fylder meget for medarbejderne

Hun forklarer videre, at det for medarbejderne skaber nogle helt naturlige spørgsmål om, hvad der sker med arbejdspladsen: Er mit job i fare? Hvad forventes det af mig, hvis jeg skal arbejde hjemmefra? Hvordan skal jeg håndtere det, hvis der er børn i hjemmet samtidig med, at jeg skal arbejde? Det er spørgsmål, som kan fylde rigtig meget hos den enkelte.

For ledelsen er det også en rigtig svær situation, men selvom der er andre vigtige opgaver at tage sig af, er det vigtigt at være ekstra opmærksom på medarbejdernes trivsel i krisetider, forklarer Birgitte Poulsen.

Ledere skal holde tæt kontakt til medarbejdere

”Hvis man går op og ned ad hinanden til hverdag, er det nemmere at opdage signaler på mistrivsel, men det er langt sværere, hvis alle arbejder hjemme. Derfor er det rigtig vigtigt, at lederne i virksomheden ofte er i kontakt med hver enkelt medarbejder. Simpelthen for at høre, hvordan det går og for at få en fornemmelse af, hvordan den enkelte medarbejder tackler situationen, for det er meget individuelt, hvor påvirkede vi bliver af sådan en krise,” siger Birgitte Poulsen.

Hun råder desuden lederne til at være meget tydelige i deres udmeldinger til medarbejderne om, hvilke arbejdsgange der er, og hvad der forventes af den enkelte. Og helt generelt bør virksomhederne prioritere et højt informationsniveau.

”Løbende opdateringer fra ledelsen om, hvilke initiativer de kan være med til at give medarbejderne mere ro i maven. Samtidig er det rigtig vigtigt, at ledelsen er tilgængelig og åben over for at tage imod medarbejdernes bekymringer,” siger Birgitte Poulsen.

Få gratis sparring om trivsel fra Cabi

Men det er en helt usædvanlig arbejdssituation for stort set alle i hele landet, og Cabi tilbyder virksomheder gratis sparring om trivsel på arbejdspladsen. Vi kan ikke mødes fysisk, men vi kan give gode råd og værktøjer via telefon, FaceTime eller Skype.

Book en af Cabis konsulenter til sparring på Cabiweb.dk/velliv