Case: Hotel Comwell Borupgaard: Socialt ansvar trods finanskrise

Hotel Comwell Borupgaard gik i januar 2009 i gang med at uddanne 11 indvandrerkvinder til rengøringsmedarbejdere. Finanskrisen kunne så småt mærkes på hotellet, men direktøren ville fortsat tage et socialt ansvar.

Gennem hele 2008 havde Hotel Comwell Borupgaard i Snekkersten ved Helsingør svært ved at finde kompetente medarbejdere til rengøringsjob, og direktør Michael Lauritsen overvejede, hvad man kunne gøre for at tiltrække medarbejdere.

HR-chef for Comwell-kæden Lotte Marie Roesgaard foreslog, at man etablerede et samarbejde med Foreningen Nydansker og Jobcenter Helsingør om et 12-ugers kursus for 11 nydanske kvinder. Det begyndte i januar 2009.

Kurset foregik på hotellet, og kvinderne kunne se frem til et jobtilbud som rengøringsmedarbejdere på Comwell Borupgaard, hvis de gennemførte uddannelsesforløbet med et tilfredsstillende resultat.

Deltagerne havde typisk været i Danmark i mange år, men aldrig arbejdet, og flere talte dårligt dansk. Ifølge Michael Lauritsen gjorde de dog hurtigt fremskridt.

Besøg Hotel Comwell Borupgaards hjemmeside

  • Comwell-kæden omfattede i 2009 12 hoteller i Danmark og Sverige.
  • Der var 550 ansatte i Danmark, 60 af dem er ansat på Borupgaard i Snekkersten.
  • Rengøringskurset var et samarbejde mellem Comwell, Foreningen Nydansker og Jobcenter Helsingør.
  • Desuden var der tilknyttet to dansklærere fra Sprogcenter Nordsjælland og en fagkonsulent fra Hotel og Restaurationsskolen.
  • Comwell Borupgaard stillede personale, materialer, arbejdstøj og undervisningslokaler til rådighed.