Deltag i vores gratis webinarer

Vi lægger løbende nye webinarer på siden her. Tilmeld dig nyt fra Cabi ved at udfylde formularen nederst på siden, så får du automatisk besked i indbakken om nye webinarer Ja tak

Se listen og tilmeld Faglig Go' Morgen med Cabi

Vi glæder os til at inspirere dig.

Nederst på siden finder du optagelser og slides fra tidligere webinarer

Tilmeld webinar

24.11.20 | Skab værdi med social ansvarlighed
Hvis man vil sikre en rentabel virksomhed med gode fremtidsmuligheder, bliver det i fremtiden centralt at agere ansvarligt både ift. miljø og mennesker. Vær med på webinar og få viden og værktøjer til at kickstarte 2021. Læs mere og tilmeld dig

7.12.20 | Brug dine militærerfaringer i et godt CV til civilt job
Tidligere udsendte har kvalifikationer og erfaringer som virksomheder efterspørger, så en god beskrivelse af dine kompetencer i dit CV skal være det, der fanger, når virksomheden er på udkig efter nye medarbejdere. Vær med og få gode tips, et værktøj og svar, så dit CV kan blive klart til jobsøgning i det civile. Læs mere og tilmeld dig

9.12.20 | Hjemmearbejde – Et redskab til inklusion og fastholdelse af borgere med nedsat arbejdsevne 
Arbejder du i et jobcenter, så husk at udvidet hjemmearbejde kan fastholde eller inkludere mennesker med nedsat arbejdsevne. Under Covid-19 har virksomheder fået nye erfaringer med hjemmearbejde. Meld dig til webinar og få tips til at klæde virksomheder på, få update på love og regler på området og redskaber, der kan føre til hjemmearbejde for borgere med nedsat arbejdsevne. Læs mere og tilmeld dig

11.12.20 | Sådan ansætter du en tidligere udsendt
Har I brug for medarbejdere, der har høj arbejdsmoral, organisatorisk forståelse og tænker i problemløsning? Måske en tidligere udsendt kan blive din næste medarbejder.
På dette webinar får du gode forslag til, hvordan I selv kan gribe det an, hvis I ønsker at ansætte veteraner og du hører, hvilke overvejelser de gør sig i Securitas, som i 2019 vandt prisen som ”Årets Veteranvirksomhed”. Læs mere og tilmeld dig 

14.12.20 | Fakta om fleksjob: Hvad spørger virksomhederne om? 
- Kort og godt om fleksjobordningen
På 45 minutter bliver du klædt på til at håndtere fleksjob-ansættelser. Vi gennemgår de væsentligste pointer i lovgivningen. Webinaret er både aktuelt for virksomheder, der har ansatte i fleksjob OG for ledere og HR, der ønsker konkret viden om mulighederne. Læs mere og tilmeld dig

15.12.20 | Inspiration til dit job, for at flere veteraner får civilt job
Er du veterankoordinator eller beskæftigelsesvejleder og ønsker inspiration om, hvordan man indtænker veteraner i en virksomhed, og hvordan den lokale veterankoordinator kan hjælpe? Så vær med og få input og gode råd til din og virksomhedernes rolle i den helhedsorienterede indsats omkring veteraner. Og tips med hjem til dit arbejde om veteraners motivation og hvordan du forbereder både veteraner og virksomheder på samtaler. Læs mere og tilmeld dig

WEBINAR | 24.11.20 kl. 9.30 - 10.30

Skab vækst og udvikling i din virksomhed med social ansvarlighed som omdrejningspunkt

Ved du, hvordan din virksomhed kan agere socialt ansvarligt og samtidig skabe vækst og udvikling?

Måske du allerede nu

  • møder krav fra kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere, der ønsker, at virksomheden skal agere socialt ansvarligt?
  • tager du et ansvar ved at give mennesker en ny chance på arbejdsmarkedet?

Efter dette webinar er du klogere på, hvordan du mere systematisk kan arbejde med socialt ansvar og rekruttering, - og på samme tid styrke din virksomhed og lokalsamfundet.

Hvis man vil sikre en rentabel virksomhed med gode fremtidsmuligheder, bliver det i fremtiden altafgørende at agere ansvarligt både i forhold til miljø og mennesker.

Flere virksomheder er allerede i gang med en bæredygtig og social omstilling, mens andre virksomheder endnu ikke er kommet i gang med arbejdet. Nogle ledere arbejder med FN’s Verdensmål. Andre har fx altid givet mennesker en ny chance på arbejdsmarkedet, uden at arbejde indenfor en fast ramme.

På webinaret den 24. november bruger vi FNs Verdensmål som løftestang for at se på, hvilke krav Verdensmålene kan afføde fra omverden. Du vil få svar på, hvordan man som virksomhed kan bidrage til Verdensmålene og samtidig understøtte sin vækst ved at tage et socialt ansvar og rekruttere borgere fra kanten af arbejdsmarkedet.

Du får både introduktion til en konkret proces for, hvordan man som virksomhed kan begynde det strategiske arbejde med Verdensmålene OG et værktøj, der vil gøre social ansvarlig rekruttering lettere for din virksomhed.

Du skal deltage, fordi du

  • bliver klædt på til at imødekomme de krav og forventninger, der er til at være en ansvarlig og bæredygtig virksomhed
  • får konkrete værktøjer, der gør det lettere at rekruttere socialt ansvarligt
  • får indblik i, hvordan og hvorfor social ansvarlighed giver mening på bundlinjen.

Program

  • Velkomst v/ konsulent Marie Torp Dandanel, Cabi
  • FN’s Verdensmål: Nye forventninger til virksomheder giver en unik mulighed for at skabe udvikling og vækst v/ konsulent Marie Torp Dandanel, Cabi
  • Social ansvarlig rekruttering: Brug de gode værktøjer og erfaringer til at få succes med rekruttering af personer fra kanten af arbejdsmarkedet v/ seniorkonsulent Jesper Pedersen, Cabi
  • Tak for i dag og svar på evt. spørgsmål v/ seniorkonsulent Jesper Pedersen, Cabi
Det er gratis at deltage. Tilmeld dig webinaret her
| Dette webinar er gratis for dig, fordi Cabi får offentlige midler på Finansloven |

WEBINAR | 7.12.20 kl. 14.00 - 14.35

Brug dine militærerfaringer i et godt CV til civilt job

Et CV, der vækker interesse i en virksomhed, kan være vejen til et civilt job. Men hvordan oversætter man kompetencer og erfaringer med opgaver i militæret til noget, som en leder i det civile forstår?

Tidligere udsendte har kvalifikationer og erfaringer som virksomheder efterspørger, så en god beskrivelse af dine kompetencer i dit CV skal være det, der fanger, når virksomheden er på udkig efter nye medarbejdere.

Cabi afholder to digitale inspirationsmøder for veteraner. Dette første som webinar. Tilmelding via linket her under.

Det andet, den 15. december kl. 14.00-14.35, foregår som et online møde, hvor der er mulighed for at være med på kamera og med lyd. Her tilmelder du dig ved at sende en mail til Tan@cabiweb.dk senest den 15.12.20 kl. 13.00, herefter modtager du en mail med link til online mødet.

På begge datoer kan du både få gode tips, et værktøj og svar, så dit CV kan blive klart til jobsøgning i det civile. Efter inspirationsmøderne får du mulighed for at sende dit CV til os, så vi kan give dig konkret feedback.

Vær med og få

  • gode input til hvordan dine erfaringer kan beskrives på CV
  • introduktion til konkret CV-værktøj for tidligere udsendte
  • viden om, hvordan virksomheder læser et CV.

Vi holder inspirationsmøderne digitalt på grund af COVID-19. Du vil modtage et link til mødet, når du melder dig til.
På webinaret den 7. december vil du ikke være med på hverken lyd eller kamera, men der er mulighed for at stille spørgsmål i chatten.
På mødet den 15. december er vi alle på med lyd og kamera.

Program:

  • Velkomst v/ Tanya Møller-Kapulitsa, seniorkonsulent, Cabi
  • Introduktion og visning af CV-værktøjet v/ Jacob Thorn, konsulent, Cabi
  • Sådan oversætter du dine erfaringer og militærkompetencer v/ Jacob Thorn 
  • Sådan læser en virksomhed et CV v/ Tanya Møller-Kapulitsa                               
  • Afrunding og mulighed for at stille spørgsmål v/ Jacob & Tanya

Webinaret henvender sig til:

Tidligere udsendte / veteraner fra militæret og politiet

Det er gratis at deltage. Tilmeld dig webinaret her

| Dette webinar er gratis for dig, fordi Cabi får satspuljemidler |

WEBINAR | 9.12.20 kl. 10.00 - 10.45

Hjemmearbejde – Et redskab til inklusion og fastholdelse af borgere med nedsat arbejdsevne 

Coronakrisen har givet virksomhederne helt nye erfaringer med hjemmearbejde. Mange virksomheder har ændret syn på hjemmearbejde og ser store potentialer i det. Hør bl.a. Joan Madsen, projektleder hos IT-virksomheden Special Minds fortælle om, hvordan de får hjemmearbejde til at fungere.

Det er der også muligheder i for mennesker med nedsat arbejdsevne og for dig, der er virksomheds- eller fastholdelseskonsulent. Du kan hjælpe virksomhederne til at se potentialet i at ansætte en medarbejder, som arbejder helt eller delvist hjemme. Samtidig kan du hjælpe borgeren til at se mulighederne i at få et job eller blive fastholdt gennem hjemmearbejde.

Cabi har i efteråret 2020 undersøgt potentialet for hjemmearbejde for mennesker med nedsat arbejdsevne. Det har vi samlet i et helt nyt tema på vores hjemmeside. Og med dette webinar får du yderligere tips og gode råd til, hvordan du udnytter potentialet.

Du får:

  • redskaber til at tænke hjemmearbejde ind som afklaring af borgere.
  • tips til at finde de borgere, hvor hjemmearbejde kan være en god mulighed.
  • en virksomheds erfaringer med udvidet hjemmearbejde.

Program:

  • Velkomst og introduktion til hjemmearbejde som et job- og fastholdelsesredskab v/ Bente Nissen, seniorkonsulent hos Cabi og Jakob Nørgaard Bentsen, juniorkonsulent hos, Cabi 
  • Kom i gang med hjemmearbejde – inspiration og vejledning til brugen af hjemmearbejde som job- og fastholdelsesredskab v/ Bente Nissen, seniorkonsulent hos Cabi og Jakob Nørgaard Bentsen, juniorkonsulent hos Cabi
  • Sådan har vi brugt hjemmearbejde v/ Joan Madsen, teknisk projektleder, Special Minds IT
  • Spørgsmål og afrunding v/ Bente Nissen, seniorkonsulent hos Cabi og Jakob Nørgaard Bentsen, juniorkonsulent hos Cabi

Webinaret henvender sig til:

Virksomhedskonsulenter og fastholdelseskonsulenter

Det er gratis at deltage - tilmeld dig her

| Dette webinar er gratis for dig, fordi Cabi får offentlige midler på Finansloven |

WEBINAR | 11.12.20 kl. 9.00 - 9.45

Sådan ansætter du en tidligere udsendt i din virksomhed

Har I brug for medarbejdere, der har høj arbejdsmoral, organisatorisk forståelse, sociale kompetencer og tænker i problemløsning?

Så kunne en tidligere udsendt måske blive din næste medarbejder.

Danmark har omkring 30.000 veteraner, som har erfaringer og kompetencer fra militæret eller politiet. Mange virksomheder har allerede set gevinsten ved at ansætte tidligere udsendte både i fuldtidsjob, småjobs eller fleksjob.

Bliv klædt på med fakta og få viden om, hvordan det kan lade sig gøre. Hør hvordan de gør hos Securitas, som i 2019 vandt prisen som ”Årets Veteranvirksomhed”.

Udbytte for deltagere:

  • Viden om hvilke kompetencer og erfaringer veteraner typisk har
  • Virksomhedserfaringer fra Securitas, der fortæller, hvordan de gør
  • Tips til den gode ansættelse

Som deltager har du mulighed for at stille spørgsmål undervejs.

Program:

  • Velkomst v/ Tanya Møller-Kapulitsa, seniorkonsulent, Cabi
    Kompetencer og erfaringer, der matcher opgaver i mange virksomheder v/ Tanya/Jacob fra Cabi 
  • Sådan gør vi i Securitas v/ Mads Fahrenholtz, områdechef, Securitas
  • Gode råd og livliner til en god ansættelse v/ Tanya/Jacob
  • Afrunding og spørgsmål v/ Tanya

Webinaret henvender sig til:

Virksomheder, ledere, afdelingschefer, produktionschefer, lagerchefer

Det er gratis at deltage - tilmeld dig webinaret her

| Dette webinar er gratis for dig, fordi Cabi får satspuljemidler |

WEBINAR | 14.12.20 kl. 10.00 - 10.45

Fakta om fleksjob: Hvad spørger virksomhederne om?

- Kort og godt om fleksjobordningen

På 45 minutter bliver du klædt på til at håndtere fleksjob-ansættelser. Vi gennemgår de væsentligste pointer i lovgivningen. Webinaret er både aktuelt for virksomheder, der har ansatte i fleksjob OG for ledere og HR, der ønsker konkret viden om mulighederne.

Det får du med fra 45 digitale minutter:

  • Viden om de væsentligste pointer i lovgivningen og hvordan de anvendes i praksis
  • Særlige regler for fastholdelsesfleksjob
  • Gennemgang af Top-5 spørgsmål fra virksomheder
  • Råd til og konkrete eksempler på, hvordan medarbejdere kan fastholdes ved hjælp fra de handikapkompenserende ordninger og § 56 (Med idéer til hvordan I afdækker behovet for støtte til medarbejder)

Program:

  • Velkomst v/ Tanya Møller-Kapulitsa, netværkskonsulent, VirksomhedsnetværkCabi
  • Vejen til fastholdelsesfleksjob v/ Carsten Lunden og Anne Brændbyge, seniorkonsulenter, Cabi
  • Introduktion, de vigtigste pointer i lovgivningen via Top-5 spørgsmål fra virksomhederne om fleksjob v/ Carsten Lunden og Anne Brændbyge, seniorkonsulenter, Cabi
  • Spørgsmål og afrunding v/ Tanya Møller-Kapulitsa, netværkskonsulent, VirksomhedsnetværkCabi

Top-5 spørgsmål fra virksomhederne om fleksjob:

  1. Ansættelse af en ny medarbejder i fleksjob
    - Timeløn, pension, overenskomst, honorarlønnede og ferie
    - Praktik forud for ansættelse - fordele og ulemper
  2. Hvor mange fleksjob-ansatte må jeg have?
  3. Hvordan fastsætter jobcentret intensitet?
  4. Hvornår overgår man fra fleksjob på gammel til ny ordning?
  5. Afskedigelse af en medarbejder i fleksjob

Webinaret henvender sig til:

Ledere, mellemledere og HR-medarbejdere

Det er gratis at deltage. Tilmeld dig webinaret her

|
 Dette webinar er gratis for dig, fordi Cabi får offentlige midler på Finansloven |

WEBINAR | 15.12.20 kl. 10.00 - 10.45

Inspiration til dit job, for at flere veteraner får civilt job

Vær med, når Cabi sætter fokus på veteraner, og hvordan veteraner kan bidrage ude i virksomhederne. Hvordan kan du som veterankoordinator eller beskæftigelsesvejleder være med til at forberede både veteraner og virksomheder til at forstå hinanden? Hvad er din rolle i den helhedsorienterede indsats omkring veteraner ude i virksomhederne, og hvordan kan du støtte og hjælpe både virksomheder og veteraner, når der er et match?
Hør Cabis projektleder i projekt ”Fra brændpunkt til beskæftigelse” Ea Nielsen give gode råd og sparring.

Udbytte:

  • Bliv skarpere på, hvordan man tænker veteraner - set i virksomhedernes perspektiv
  • Vi drøfter egen samt virksomhedernes rolle i den helhedsorienterede indsats omkring veteraner
  • Du får gode råd og tips til, hvordan man forbereder både veteraner og virksomheder på samtaler (før, under og efter) samt om veteranernes motivation og opfattelser af det civile arbejdsmarked

Som deltager bliver du inviteret til at stille spørgsmål og bidrage med egne erfaringer og perspektiver undervejs

Program:

  • Velkomst v/ Tanya Møller-Kapulitsa
  • Hvad skal man være særligt opmærksom på v/ Tanya Møller-Kapulitsa, seniorkonsulent Cabi
  • Sådan gør vi hos os v/ Veterankoordinator Maria Frydensberg fra Høje Taastrup Kommune
  • Gode råd og erfaringer vi har gjort os v/ Ea Nielsen, projektleder og Souschef i Cabi
  • Afrunding og spørgsmål v/ Tanya Møller-Kapulitsa, Cabi   

Webinaret henvender sig til:

Veterankoordinatorer og beskæftigelseskoordinatorer

Det er gratis at deltage. Tilmeld dig webinaret her

| Dette webinar er gratis for dig, fordi Cabi får satspuljemidler |

Afholdte webinarer og materialer

Her finder du optagelser og materialer fra tidligere webinarer 

27. oktober: Sygefraværspolitik - need to or nice to

Interessen var usædvanlig stor for webinaret om sygefraværspolitikker, hvor der blev sat fokus på den værdi, det kan give at have en sygefraværspolitik, og hvordan en politik kan være med til at forebygge sygefravær.

Se eller gense webinaret, hvor Cabis seniorkonsulenter Dorte Rosendahl Kirkegaard og Marlene Fabrin delte konkrete redskaber til arbejdet med sygefraværspolitikker. Kamille Smed Kristensen, HR Business Partner hos ITW Nordic var også med - hun supplerede med at fortælle, hvorfor en sygefraværspolitik er vigtig for dem og deres praksiserfaring fra arbejdet med deres nye sygefraværspolitik. 

Se webinaret her

Hent materialer her

26. august: Sygedagpenge: Hvad spørger virksomhederne os særligt om? For virksomheder i Region Sjælland og Hovedstaden

August bød på tre velbesøgte webinarer om sygedagpengelovgivningen med fokus på de spørgsmål, som virksomheder i hele landet er optaget af.

Se eller gense vores webinar, hvor Cabis seniorkonsulenter Dorte Rosendahl Kirkegaard og Anne Brændbyge går i dybden med reglerne i sygedagpengelovgivningen og fx taler om:

  • Hvornår en person vurderes til at være uarbejdsdygtig? 
  • Ændring i vurdering af uarbejdsdygtighed efter 3 måneder
  • Hvad er lovgivning omkring sygemelding, der er relateret til egen eller familiens mistrivsel?

Se webinaret her

Hent materialet her

Der kom mange spørgsmål undervejs på webinarene. De bliver her besvaret af Cabis specialist på området, Anne Brændbyge.
Se svar på spørgsmål her
25. august 2020: Få værdi af social beskæftigelse i renoveringsentrepriser

Den 25. august afholdt Cabi sammen med Center for Boligsocial Udvikling og Enemærke & Petersen webinaret ”Få værdi af social beskæftigelse i renoveringsentreprise”.

Du kan:

- Se eller gense webinaret her 
- Finde svar på webinardeltagernes spørgsmål her  
- Hente PPT-materiale her

Find mere inspiration i guides til social beskæftigelse i byggeriet her

Vil din byggevirksomhed:

- Høre mere om hjælp til implementering af social beskæftigelse på en byggesag, så kontakt Mette Fabricius Madsen, chefkonsulent i Center for Boligsocial Udvikling på mail mfm@cfbu.dk

- Indgå som demonstrationsvirksomhed, så kontakt Anders Sørensen, forretningsudvikler i Enemærke & Petersen på aso@eogp.dk

- Teste og give input til guides, så kontakt Marianne Nilsson, seniorkonsulent i Cabi på man@cabiweb.dk

25. august 2020: Marie er en god bogholder, selvom hukommelsen halter

Se eller gense webinaret ”Marie er en god bogholder, selvom hukommelsen halter – fordi vi kan kompensere for det”, hvor Cabis konsulenter Tanya Møller-Kapulitsa og Anette Hansen gennemgår de handicapkompenserende ordninger og giver eksempler på, hvordan de helt konkret kan bruges til at fastholde eller ansætte medarbejdere med fysiske eller psykiske funktionsnedsættelser.

Ninette Skøtt Nielsen fra Skilte og Print, i Haderslev fortæller, hvordan de via de handicapkompenserende ordninger og god hjælp fra jobcentret er lykkedes med at ansætte og fastholde en medarbejder.

Se webinaret her

Hent materiale her

August 2020: Sygedagpenge: Hvad spørger virksomhederne os særligt om? For virksomheder i Syddanmark
August bød på tre velbesøgte webinarer om sygedagpengelovgivningen med fokus på de spørgsmål, som virksomheder i hele landet er optaget af.
Se eller gense vores webinar, hvor Cabis seniorkonsulenter Dorte Rosendahl Kirkegaard og Anne Brændbyge går i dybden med reglerne i sygedagpengelovgivningen og fx taler om:
  • Hvornår en person vurderes til at være uarbejdsdygtig? 
  • Ændring i vurdering af uarbejdsdygtighed efter 3 måneder
  • Hvad er lovgivning omkring sygemelding, der er relateret til egen eller familiens mistrivsel?
Se webinaret her

Hent materialet her
Der kom mange spørgsmål undervejs på webinarene. De bliver her besvaret af Cabis specialist på området, Anne Brændbyge.
Se svar på spørgsmål her
Juni 2020: Sygedagpenge i en tid med Covid-19

Den 4., 9. og 11. juni 2020 afholdte vi tre ens webinarer om sygedagpengereglerne i en tid med Covid-19.

Se eller gense webinaret fra den 9. juni 2020, hvor Anne Brændbyge, seniorkonsulent i Cabi, gennemgår lovgivningen. Kim Staack Nielsen, CEO i Dansk HR, supplerer med tendenser indenfor ledelse.

Se webinaret her

Hent materialet her

28. maj 2020: Genåbning - skab et godt fundament for en god opstart!

Se eller gense vores webinar, hvor Jonna Søe Andersen, Head of IFS & Transition Excellence i ISS sætter fokus på trygheden for medarbejdernes tilbagevenden til arbejdspladsen før og efter.

Se webinaret

Hent værktøj

Cabi’s direktør Mette Rønnau fortæller om de tiltag, som Cabi selv har gjort i forbindelse med kommunikationen med medarbejderne under Corona-nedlukningen.

Til slut præsenterer Marlene Fabrin, seniorkonsulent i Cabi, det nyeste værktøj, som Cabi har udviklet.

Link til netværksgrupper

 

26. maj 2020: Få de hjemsendte med lønkompensation godt tilbage – det er god forretning!

På mange arbejdspladser begynder medarbejdere, der har været hjemsendt med lønkompensation, at vende tilbage på arbejdet. Det har stor betydning for jeres virksomheds fremtid og bundlinje at være opmærksomme på dem her og nu.

Se webinaret her

Hent materialet fra webinaret her

Se eller gense vores webinar, hvor erhvervspsykolog Palle Gzona fra HumanAct sætter fokus på opmærksomheden på de hjemsendte medarbejdere, og chefkonsulent Tina B. Olsson fra Dansk Erhverv fortæller om det at lede hjemsendte medarbejdere nu og ved genåbning.

6. maj 2020: Lederens egen tvivl – også i en tid med forandringer

At lede andre kræver, at man kan lede sig selv. En kompetence, som udfordres i denne usædvanlige tid, hvor usikkerhed og uvished fylder.

Se webinaret her

Hent materialer her

Birgitte Poulsen, Chefkonsulent, Cabi indledte dagens webinar, hvor 54 var tilmeldt.

Jesper Marcussen, Erhvervspsykolog fra Green Andersen A/S, dagens ene oplægsholder, præsenterede et enkelt, men vigtigt værktøj: R.A.I.N, som kan anvendes på 90 sec. Gennem et lille eksempel med en drøm viste Jesper, hvordan en følelse af usikkerhed kan ændres, så der i stedet opstår ro til at lede medarbejderne.

Pernille Kiær, CSR-chef, De Forenede Dampvaskerier A/S supplerede med konkrete eksempler og ideer til, hvordan man som leder kan bruge sig selv til at skabe rum for medarbejderne.  

1. maj 2020: Samtalen om dét, der kan være svært

Vi er i en tid, hvor der sker væsentlige ændringer for mange medarbejdere - både arbejdsmæssigt og privat. Det påvirker nogle mere end andre og kan skabe mistrivsel, stress og sygefravær.

Dialog er ét af lederens vigtigste redskaber i forhold til at forebygge og håndtere disse situationer. Det var det før Corona, det er det stadig og vil også være det fremadrettet.

Til dagens webinar, hvor 105 deltog, var Birgitte Poulsen, Chefkonsulent, Cabi vært og samlede op på de mange spørgsmål fra chatten. Vi nåede ikke at besvare alle så du kan se en uddybning i vores nyhedsbrev her

Har du et spørgsmål du ikke fik stillet, eller er ser du først webinaret nu, har du stadig mulighed for at ringe til os. Ring til Cabi på 8612 8855.

Se webinaret her

Hent materiale her

Både Tanja Kirkegaard, psykolog, ph.d og Adjunkt ved Aarhus Universitet, og Dorte Kirkegaard, Seniorkonsulent Cabi satte fokus på den svære samtale, som jo altid er enormt vigtig men er endnu vigtigere i disse tider. Begge kom med vigtige opmærksomhedspunkter, både forud for og i en ”svær” samtale med en medarbejder.

Dorte Kirkegaard satte fokus på, at det er vigtigt, at lederen tydeliggør målet med samtalen og undervejs styrer samtalen, så fraværet (og ikke sygdommen) bliver omdrejningspunktet i samtalen. Tanja Kirkegaard nævnte tre typiske reaktioner, når en medarbejder er stresset – for ofte er stress svær at spotte. Ligeledes understregede hun, at det afgørende for en god samtale er, at lederen er forberedt. Er det tilfældet, kan lederen dels sætte rammen for samtalen, dels møde medarbejderen ud fra både den empatiske, den forstående, den handlingsorienterede vinkel. Tanja talte også om ”driftsmode” og om personligt ansvar…

Hør det hele, incl. svar på de svar som vi nåede, i webinaret, som du finder lige oven for.

30. april 2020: Samfundssind alle kan være med til

Aldrig er ledigheden steget så kraftigt på så kort tid i dansk historie!

Se webinaret her

Hent materialer her

På dagens seminar hvor 86 deltog, satte Jacob Thorn, konsulent i Cabi og dagens første oplægsholder fokus på, hvordan store som små virksomheder i hele Danmark kan være med til at afhjælpe den enorme stigning i ledigheden, som vi oplever netop nu.

Jacob kom ind på helt konkrete opgaver og forskellige ansættelsesmuligheder, som virksomhederne har, når de ønsker at påtage sig et socialt ansvar. Desuden satte han spot på værktøjer, der sort på hvidt gør den menneskelige, økonomiske og samfundsmæssige gevinst synlig. Find værktøjerne i materialet eller på web her og her.

Dagens anden oplægsholder var Frederik Ketager, Ejer, MÆSK der fortalte, hvordan de har grebet det an i MÆSK og gjort det til en fast del af deres måde at drive virksomheden på.

22. april 2020: Sunde digitale vaner

Nye digitale løsninger og arbejdsgange vinder indpas nu, hvor meget foregår på distancen og online. Og intet tyder på, at verden bliver mindre digitaliseret i fremtiden. Derfor er det nu, vi skal skabe sunde digitale vaner på vores arbejdspladser.

Se webinaret her

Hent materialer her

Cabi har netop afholdt webinar om "Sunde digitale vaner" med 281 tilmeldte. De to oplægsholdere satte fokus på de denne tids forandrede arbejdsvilkår, hvor vi arbejder mere digitalt og på distancen. Anne Frost stillede skarpt vigtigheden af, at vi som arbejdsplads får drøftet, hvilke rammer vi sætter for det digitale arbejde og samarbejde. Kanalheraki og tavlemøder var to af hendes bud.

Ane Stürup flyttede opmærksomheden i retning af konsekvenser for den enkelte, både ulemper og fordele - en pointe hun tvistede i forhold til medarbejdernes personlighed. Ane fortalte, at de i deres virksomhed, i denne tid, har oplevet et markant lavere sygefravær og højere trivsel - en erfaring som de vil være nysgerrige på og trække læring ud af.

En stor tak til både til Anne Frost, Ledelsesrådgiver og coach og til Ane Stürup fra Vertica for deres vinkler på denne tids nye udfordringer.

2. april 2020: Trivsel i en tid med forandringer

Inspiration til, hvordan du som leder griber dialogen med dine medarbejdere an i en tid som denne!

Lyt til webinaret her

Hent materialer her

Webinar om ”Trivsel i en tid med forandringer” med 72 deltagere. De to oplægsholdere satte fokus på, hvordan man skaber god dialog i en tid med forandringer.

En stor tak til Camilla Høholt Madsen, direktør, Work Live Stay Southern Denmark og Dorte Kirkegaard, Seniorkonsulent, Cabi - og alle deltagerne for at bidrage med inspiration og deling af, hvad de pt. gør for at skabe bedst mulig trivsel ude hos dem.

Download de præsenterede værktøjer: Kontrolcirklen og Samtaleskema

Deltagerne var aktive og bød ind med egne gode ideer til at skabe åben dialog på tværs i organisationen i denne tid med så forskellige arbejdsbetingelser.

Rådene faldt i to kategorier

Vigtigheden af hyppig kontakt

  • Daglige afdelingsmøder og ugentlige fællesmøder online, hvor vi kan se hinanden
  • Mails hver anden dag fra ledelsen – også selvom der ikke er noget ”nyt”
  • Ringe rundt i stedet for at skrive
  • Kaffemøder online – ”har du det godt møder” i Teams
  • Fastholde og have fokus på en-til-en samtaler, også med hjemsendte medarbejdere, der ikke arbejder.

Generel mental og fysisk trivsel for både ledelse og medarbejdere

  • Tror det er vigtigt, at vi som ledere tør sige, at det er nyt og svært for os at anerkende, at vi også kan gøre noget forkert eller kluntet, da det også er en ny situation for os som ledere
  • Ugentlige onlinemøder i ledelsesgruppen med ”tjek ind” på ledelsens trivsel
  • Yoga 15 min. hver dag kl. 12.00 for alle, der har lyst
  • Sociale arrangementer online, hver fredag for alle.

Til top ^

Skriv dig op til at modtage nyheder fra os herunder